نحوه محاسبه متراژ سنگ نما رومی

از آنجایی که نمای ساختمان‌ها یکی از واجبات ساخت و ساز به شمار می‌روند، محاسبه متراژ سنگ نما رومی و دیگر سنگ نماها همواره ذهن مخاطبان را به خود درگیر کرده. اما چگونگی محاسبه متراژ سنگ نما رومی برای یک ساختمان حائز اهمیت است و باید قبل از هر اقدامی برای اجرای سنگ نما، این کار را انجام دهید. محاسبه متراژ سنگ نما رومی و دیگر سنگ‌ها و همچنین اطلاع از هزینه‌های مربوط به نماکاری ساختمان سبب می‌شود تا بتوانید بودجه بندی دقیق تری برای ساخت نمای سنگ ساختمان خود داشته باشید و به راحتی هزینه‌های خود را مدیریت کنید.

سیوان لند در این مقاله قصد دارد تا شما را با چگونگی محاسبه متراژ سنگ نما رومی آشنا کند پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

محاسبه متراژ سنگ نما رومی

محاسبه متراژ سنگ نما رومی
محاسبه متراژ سنگ نما رومی

یکی از دغدغه‌های پیمانکاران پیش از اجرای نما، محاسبه متراژ سنگ مورد نیاز برای این کار است. این سازه می‌تواند در حد یک ساختمان ویلایی کوچک یا یک آسمان خراش باشد. فردی که متخصص این کار باشد می‌داند که باید با محاسباتت دقیق و کمک گرفتن از مدارک موجود که مهندسان سازه و متخصصان جمع آوری کرده‌اند، مساحت کلی بیرون سازه را محاسبه کند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشند که مساحت پنجره‌ها، درب‌های خروج اضطراری و یا هواکش‌ها از مساحت کل کم می‌شود تا مقدار بدست آمده محاسبات را دقیق تر کند.

در نهایت یک عدد بر حسب متر مربع به دست می‌آید که همان متراژ سنگ نما می‌باشد. همانطور که می‌دانید انواع سنگ‌های نما در اندازه‌ها و طرح‌های گوناگونی تولید می‌شوند، پس باید متراژ مورد نیاز برای سنگ به طور دقیق محاسبه شود. یکی از نکاتی که در محاسبه متراژ سنگ نما رومی باید در نظر داشته باشید، طرح سنگ و ریزه کاری‌های موجود در آن است. اگر به این نکته توجه داشته باشید میزان دورریزی و پرتی مصالح کمتر خواهد بود.

برای بهتر و هماهنگ شدن نما کلی ساختمان و یا به عبارت دیگر یکدست شدن نما، طرح‌های مشابه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و برش‌ها با ظرافت بیشتری انجام شوند. نتیجه‌ی این کار، کاهش ضایعات تولید شده می‌باشد. نکته‌ی مهم در مورد محاسبه متراژ سنگ نما رومی، هزینه‌ای است که این عملیات خواهد داشت. که باید حتما آن را در نظر داشته باشید.

نکات مهم درمورد محاسبه متراژ سنگ نما رومی

سنگ نمای رومی
سنگ نمای رومی

یک سنگ کار حرفه‌ای قبل از شروع کار ابتدا اطلاعات دقیقی از مساحت بیرونی سازه جمع آوری کرده و پس از آن سنگ مورد نظر را انتخا می‌کند و برای اجرای نما برش می‌دهد. طبق اصول ریاضی باید بگوییم که باید مساحت کل را بر مساحت سنگ تقسیم کنید تا تعدا سنگ‌های مورد نیاز را بدست آورید. با به دست آوردن تعدا سنگ‌ها درمی‌یابید که چقدر از سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و چقدر از آن‌ها دور ریز است. سنگ کار با این محاسبه می‌فهمد که سنگ‌های برش داده شده در اندازه‌های کوچک و بزرگ را چگونه با هم هماهنگ کند تا طرح آن به درستی روی نما پیاده شود.

برای اجرای نماها باید از متریال گوناگونی استفاده کنید، از جمله کرتین وال، سرامیک، ورق کامپوزیت هندریل، لوور، آجر خشک و … که به صورت خشک روی نمای ساختمان نصب می‌شوند. اما نکته‌ی مهم محاسبه متراژ سنگ نما رومی است. اما گاهی اوقات بعد از انجام کار ( اجرای نما روی ساختمان ) باید به طور کامل متراژ را محاسبه کنید که چه مقدار از ساختمان برای اجرای نما در نظر گرفته می‌شود. اما اصولا بهتر است که قبل از شروع اجرای پروژه این کار را انجام دهید.

محاسبه متراژ سنگ نما رومی براساس ورق نمایان

شاید از خودتان بپرسید که محاسبه متراژ نما براساس ورق نمایان به چه معناست؟ در این روش تنها قسمتی از ساختمان که در نما دیده می‌شود و نور به آن می‌تابد و در نما ملموس است، محاسبه می‌شود. صورت وضعیت کردن نیز براساس نوع قراردارد انجام می‌شود. البته در برخی از پروژه‌ها نی زاز روش ورق کسترده متراژ سنگ نما را محاسبه می‌کنند.

محاسبه متراژ سنگ نما رومی براساس ورق گسترده

این روش را با یک مثال توضیح خواهیم داد. همانطور که می‌دانید برای نماهای کامپوزیت از ورق کامپوزیت استفاده می‌کنند که این ورق‌ها مقداری خم و برگشت دارد که در واقع این ورق‌ها دیده نمی‌شوند اما برای فیت کردن پنل‌ها و بحث فنی آن لازم است تا از این متریال استفاده کنید.

حال در برخی از پروژه‌ها، متراژ ورق‌های گسترده محاسبه می‌شوند که در این مورد باید تمام ورق‌های خم و برگشت باز شده و اندازه گیری شوند و در واقعیت، حالت کلی ورق‌ها اندازه گیری می‌شوند.

محاسبه متراژ سنگ نما رومی به چه عواملی بستگی دارد؟

درواقع هدف از محاسبه متراژ سنگ نما رومی، برآورد هزینه‌های اجرایی نما می‌باشد که فاکتورهای مختلفی روی آن تاثیر می‌گذارد. از اولین و مهم ترین فاکتورها می‌توان به قیمت هر متر مربع سنگ نما اشاره کرد که به چند مورد بستگی دارد ازجمله: نوع، کیفیت، ضخامت و … . وسعت نمای ساختمان که شامل ارتفاع نما نیز می‌شود،در این بین تاثیر گذار است.

علاوه بر متراژ سنگ نما عوامل دیگری نیز در برآورد هزینه‌های کلی در نظر گرفته می‌شود همچون: هزینه‌های زیرسازی، دستمزد استاد کار، هزینه اسکوپ سنگ، هزینه‌ی داربست و هزینه‌ی برشکاری سنگ‌ها. البته هزینه‌های اجرای نما براساس موارد گوناگونی تعیین می‌شود که عبارتند از:

  1. متر مربع ساختمان
  2. نوع نما
  3. میزان سادگی یا پیچیدگی طرح نما
  4. شرایط آب و هوایی

البته باید بگوییم که ابزار سنگ نما رومی که برای اجرای آن استفاده می‌شود نیز در هزینه‌های کلی در نظر گرفته شده و محاسبه می‌شود.

محاسبه مساحت نمای ساختمان

محاسبه مساحت نمای ساختمان
محاسبه مساحت نمای ساختمان

اولین نکته‌ای که در محاسبه متراژ سنگ نما رومی محاسبه می‌شود، محاسبه‌ی مساحت نمای ساختمان می‌باشد. در این موضوع شما باید ارتفاع دقیق، اندازه بر نما و مساحت سطوح باز شونده را در اختیار داشته باشید تا بتوانید متراژ مورد نیاز سنگ نما را محاسبه کنید. اما در نهایت آنچه که تعیین کننده‌ی قیمت نماکاری ساختمان خواهد بود، سطح خالص سنگ مورد استفاده برای نما می‌باشد.

کلام پایانی

محاسبه متراژ سنگ نما رومی ساختمان می‌تواند یک دید کلی از هزینه‌هایی که باید برای اجرای نمای ساختمان پرداخت کنید، خواهد داد. پس باید قبل از انجام هر اقدامی برای اجرای نمای ساختمان و انتخاب سنگ و مصالح، این محاسبه را انجام دهید. اگر خودتان قادر به محاسبه‌ی این مقدار نیستید و یا از عوامل موثر بر قیمت سنگ نما بی اطلاع هستید می‌توانید ازافراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

پس با کمک گرفتن از این افراد مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیایدرا پیش بینی و از آن جلوگیری کنید. این کار سبب م‌شود تا از هدر رفتن سنگ‌ها جلوگیری کنید. در این صورت هزینه‌های شما نیز کمتر خواهد شد.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “نحوه محاسبه متراژ سنگ نما رومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *