روش های جلوگیری از افتادن سنگ نما

جلوگیری از افتادن سنگ نما یک موضوع مهم است که تمام افراد باید به آن توجه کنند. اما این که چگونه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد بسیار مهم است. برای این کار باید ابتدا عواملی که سبب افتادن سنگ نما می‌شود را به خوبی بشناسید تا بتوانید از آن جلوگیری کنید. جلوگیری از افتادن سنگ نما به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

اما به طور کلی باید بگوییم که سختی و سستی تمام سنگ‌ها به یک اندازه نیست، به همین دلیل اگر نکات ایمنی مربوط به هریک از آن‌ها را رعایت نکنید، بعد از مدتی شاهد افتادن سنگ نما خواهید بود. اما راه‌های جلوگیری از افتادن سنگ نما چیست؟ سیوان لند در ادامه قصد دارد شما را با این راه و روش‌ها آشنا کند.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

علت افتادن سنگ نما

جلوگیری از افتادن سنگ نما
جلوگیری از افتادن سنگ نما

سنگ یکی از رایج ترین متریال برای اجرای نما می‌باشد که اگر در زمان اجرای آن نکات ایمنی را رعایت نکنید ممکن است پس از مدتی با ریزش آن رو به رو شوید. در ابتدا بهتر است بدانید که چرا سنگ نماها ریزش می‌کنند؟ از دلایل عمده‌ی این اتفاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکوپ نکردن سنگ نما
  • ریختن سیمان خشک
  • نشست ساختمان
  • بازسازی داخلی ساختمان و ایجاد تنش
  • زلزله و پس لرزه
  • آبخور بودن سنگ نما

نشانه‌های احتمال افتادن سنگ نما

ترک خوردن سنگ

مهم ترین عاملی که می‌تواند نشانه‌ای از افتادن سنگ نما باشد، وجود ترک‌ها در سطح سنگ می‌باشد.

تبله شدن سنگ

این اتفاق نشان می‌دهد که سنگ به طور کامل از ملات جدا شده.

انحراف سنگ‌ها به یک سمت

در صورتی که سنگ‌ها به یک سمت منحرف شوند، از یکدیگر فاصله گرفته و جدا می‌شوند. این نشان دهنده‌ی سست شدن اتصال سنگ‌ها است.

کپک زدن و شوره زدن سنگ

این موضوع به صورت مستقیم نمی‌تواند نشان دهنده‌ی ریزش باشد اما می‌تواند این خبر را بدهد که رطوبت به پشت سنگ نفوذ کرده و ممکن است اتصالات سست شده و در نهایت سنگ جدا شود.

گذشت مدت زمان زیادی از نما و عدم ترمیم آن

اگر مدت زیادی از عمر ساختمان گذشته باشد و هیچگونه سرویس و تعمیری روی آن انجام نشده باشد، می‌تواند احتمال ریزش سنگ نما را افزایش دهد.

ریزش بند کشی نما

در صورتی که شاهد این اتفاق در نمای خود بودید می‌تواند نشان دهنده‌ی این باشد که سنگ‌ها از جای خود کمی تکان خورده اند. در این مورد ملات پشت سنگ ریزش کرده و در واقع پت سنگ خالی خواهد شد که می‌تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد. در این صورت سنگ هیچ اتصالی به دیوار نخواهد داشت و هر لحظه ممکن است سقوط کند.

روش‌های جلوگیری از افتادن سنگ نما

استفاده از سنگ مرغوب

برای جلوگیری از افتادن سنگ نما باید بدانید که یک سنگ مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ سنگ‌های نامناسب برای اجراینما سنگ‌هایی هستند که سطحی صاف و صیقلی دارند و همین باعث می‌شود تا چسبندگی کمی داشته و به خوبی به ملات نچسبد. از نمونه‌ی این سنگ‌ها می‌توان به سنگ گرانیت اشاره کرد. از طرف دیگر این سنگ‌ها وزن زیادی نیز دارند. اما سنگ‌هایی مانند سنگ تراورتن گزینه‌ی بسیار مناسبی برای اجرای نما به شمار می‌روند. اما به شرطی که روی سطح خود ترک نداشته باشند.

اسکوپ کردن نما

اسکوپ کردن سنگ نما
اسکوپ کردن سنگ نما

اسکوپ سنگ نما به معنای پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌ها در هنگام نصب روی سطح نما است. این کار را به دلیل استحکام بیشتر نما و جلوگیری از افتادن سنگ نما انجام می‌دهند. زیرا با گذشت حدود 1 تا 3 سال ممکن است که به دلیل عوامل گوناگونی دچار ریزش شوند.

این عوامل می‌توانند زلزله یا طوفان باشند. اسکوپ کردن سنگ نما یکی از روش‌هایی است که می‌تواند ایمنی کار را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد. در این عملیات از پیچ گالوانیزه و انواع رولپلاک‌های توکار استفاده می‌کنند.

استفاده از ملات مرغوب

استفاده از ملات مرغوب یکی دیگر از کارهایی است که می‌تواند سبب جلوگیری از افتادن سنگ نما شود. در ساخت یک ملات مرغوب باید از ماسه‌ی شسته شده استفاده کرد زیرا ماسه‌هایی که شسته شده‌اند توان چسبندگی بسیار بالاتری داشته و می‌توانند سنگ را به خوبی روی سطح ساختمان نگه دارند.

استفاده از دریل مخصوص

جهت اسکوپ کردن نما به دریل‌هایی نیاز دارید تا روی سنگ را سوراخ کاری کنید و پیچ و رولپلاک را درون آن‌ها اجرا کنید. برای این کار نیاز به دریل مخصوص دارید. علاوه بر این سایز مته نیز در افزایش کیفیت کار تاثیر زیادی دارد. زیرا استفاده از مته‌ی ضخیم در سنگ‌های ظریف می‌تواند سبب ایجاد ترک در سطح آن شود و سبب شکستی سنگ گردد.

درصورت بی توجهی به این ترک‌ها، پس از مدتی سنگ شکسته شده و سقوط خواهد کرد. پس یکی از راه‌های جلوگیری از افتادن سنگ نما استفاده از دریل مخصوص سوراخ کاری است.

عدم استفاده از ماسه‌ی خشک

متاسفانه برخی از مجریان پیچ و رولپلاک‌ها، به جای استفاده از ماسه‌ی شسته از ماسه‌ی خشک در ملات خود استفاده می‌کنند. این مساله می‌تواند به شدت استحکام و میزان چسبندگی ملات را کاهش دهد. اما هنگامی که از ماسه‌ی خشک استفاده می‌شود، سنگ‌ها نمی‌توانند به خوبی در جای خود و برای مدت طولانی قرار بگیرند و به همین دلیل است که با گذشت زمان دچار هوازدگی و جذب رطوبت شده و از روی سطح ساختمان سقوط می‌کنند. افتادن و سقوط سنگ نما می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی را به همراه داشته باشد که برای افراد اصلا خوشایند نیست. پس تا می‌توان باید راهکارهایی برای جلوگیری از افتادن سنگ نما انجام داد.

عدم ضربه به سنگ‌ها در هنگام بازسازی

در برخی موارد ساختمان‌ها نیاز به بازسازی دارند. در این شرایط اگر فردی که درحال بازسازی ساختمان است از داخل ضربه بزند، این ضربه ها سبب شل شدن سنگ‌های نما خواهد شد و پس از مدتی منجر به سقوط آن می‌شود. پی عملیات بازسازی ساختمان را باید به گونه‌ای انجام دهید که موجب ضربه‌های شدید در پشت سنگ نشود.

استفاده از پیچ و رولپلاک مرغوب

پیچ و رول پلاک سنگ نما
پیچ و رول پلاک سنگ نما

پیچ‌های گالوانیزه یکی از مناسب ترین گزینه‌ها برای اسکوپ کردن سنگ نما می‌باشد. این پیچ‌ها دارای روکشی از جنش روی هستند که می‌توانند مقاومت آن‌ها را به مقدار زیادی افزایش دهند. اگر در زمان پیچ و رولپلاک کردن سنگ‌ها از پیچ‌های گالوانیزه و رولپلاک‌های مرغوب استفاده کنید، یکی از علل مهم جلوگیری از افتادن سنگ نما را انجام داده‌اید.

استفاده از چسب سنگ در سنگ‌های آنتیک

برخی از افراد علاقه مندند که از سنگ‌های آنتیک در نمای خود استفاده کنند. برای جلوگیری از افتادن سنگ نما بهتر است که از چسب مخصوص سنگ  استفاده کنید. زیرا این چسب‌ها می‌توانند به خوبی سنگ را به سطح ساختمان بچسبانند.

رعایت فاصله‌ی استاندارد بین پیچ و رولپلاک

درصورت عدم ذعایت فاصله‌ی استاندارد بین پیچ و رولپلاک و زیاد بودن این فاصله، ممکن است پس از گذشت چند سال شاهد شل شدن و افتادن سنگ‌ها باشید. مناسب ترین فاصله برای سوراخ کاری سنگ‌ها بین 40 تا 50 سانتی متر است. علاوه بر این کم بودن فاصله‌ی بین سوراخ کاری‌ها می‌تواند سبب ایجاد ترک و شکستگی در سطح سنگ شود.

کلام پایانی

از آنجایی که از انواع مختلف سنگ‌ها در نماسازی ساختمان استفاده می‌کنند، توجه به اصول نصب، نگهداری و تعمیر آن می‌تواند سبب جلوگیری از افتادن سنگ نما شود. در صورت رعایت نکردن این اصول و ریزش سنگ نما، خسارت‌های مالی و جانی زیادی به افراد وارد می‌شود. یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از افتادن سنگ نما استفاده از روش نصب خشک سنگ، به خصوص چسب سنگ می‌باشد. پس توجه داشته باشید که پس از اجرای سنگ نما اصول آن را رعایت کنید تا با این اتفاق ناگوار مواجه نشوید. البته در برخی موراد خرید سنگ نما ارزان نیز می‌تواند منجر به این اتفاق شود.

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “روش های جلوگیری از افتادن سنگ نما

  1. جهان فرود میگوید:

    پیچ و رولپلاک سنگ نما بعد از ده سال سنگ بریزه برعهده کیه. دیروز یکی از ساختمان های شرکت جهان فرود سنگش ریزش کرد. میخواستم بدونم مقصر این حادثه کیه و کی باید هزینه پیچ کردن نمارو بپردازه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *