سنگ نما چیست؟ | بررسی کامل سنگ نما

یکی از اقداماتی که جهت مقاوم تر شدن سازه و افزایش زیبایی ظاهری آن انجام می‌دهند، نمای آن است. این کار می‌تواند با مصالح گوناگونی اجرا شود که سیوان لند در این مقاله سعی دارد نمایی از جنس سنگ را مورد بررسی قرار دهد. سنگ نما یکی از انواع مصالحی است که به منظور نماسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که نمای بیرونی ساختمان در معرض عوامل تخریب کننده قرار دارد، باید علاوه بر استحکام و مقاومت بالا، از زیبایی ظاهری نیز برخوردار باشد. سنگ نماها تنوع زیادی در طرح دارد و هرکدام از آن‌ها ویژگی خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی بیشتر سنگ نما خواهیم پرداخت.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

سنگ نما چیست؟

سنگ نما
سنگ نما

به جرئت می‌توان گفت که سنگ نما یکی از متریال‌هایی است که گذشته‌ی بسیار دور در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گرفته. سنگ نما یکی از انواع مصالح طبیعی به شمار می‌رود که جهت زیباسازی نمای بیرونی ساختمان و محافظت از سازه، اجرا می‌شود. برای اجرای نمای بیرونی ساختمان‌ها از موارد دیگری مانند کامپوزیت، چوب، شیشه و آجر نیز استفاده می‌کنند اما سنگ نما یکی از پر کاربردترین متریال‌ها برای این عملیات می‌باشد. در واقع در بحث تاریخچه‌ی نمای ساختمان، باید بگوییم که سنگ نماها یکی از مهم ترین المان‌های موجود در نما می‌باشد.

سنگ نماها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

به طور کلی سنگ‌ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی، دارای استحکام بیشتری است و سبب افزایش عمر ساختمان خواهند شد. البته باید بدانید که همه‌ی آن‌ها برای اجرای نمای ساختمان مناسب نیستند. زیرا سنگ‌هایی که در اجرای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. برخی از ویژگی‌های سنگ نما عبارتند از:

  • مقاومت فشاری، خمشی و کششی مناسب
  • ضد حریق بودن
  • تنوع در طرح و رنگ جهت هماهنگی با معماری ساختمان و دیگر قسمت‌های آن
  • در دسترس بودن و تولید گسترده و آسان
  • رنج قیمتی وسیع
  • مقاوم در برابر اشعه‌ی خورشید، آلودگی، باران‌های اسیدی، تغییرات آب و هوایی و …
  • برخورداری از تخلخل مناسب جهت چسبندگی ایده آۀ به نما
  • امکان تولید در سایزها و ضخامت‌های گوناگون و مناسب برای ساختمان
  • به راحتی دچار ترک خوردگی و سایش نشود
  • به راحتی قابل برش خوردن و صیقل دادن باشد
  • دارای خلل و فرج نباش تا آب باران و برف به راحتی درون آن نفوذ کند

سنگ نما و مزیت‌های آن

یکی از مزیت‌های استفاده از سنگ نماها در ساختمان، ظاهر زیبایی است که اینمصالح به نمای بیرونی سازه‌ی شما می‌دهند. هنوز هم برخی از افراد، ساختمان‌ها را با نمای آن می‌شناسند و قضاوت می‌کنند، به عبارت دیگر نمای ساختمان می‌تواند معرف ساختمان باشد. علاوه بر این، نماسازی ساختمان با سنگ می‌تواند قیمت ساختمان را افزایش دهد، زیرا نما اولین چیزی است که خریدار با آن مواجه می‌شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از سنگ‌ها در نمای ساختمان این است که، بسیاری از سنگ‌ها عایق صوت و حرارت هستند و همین موضوع سبب می‌شود تا انرژی درون خانه حفظ شود.

اگر می‌خواهید عمر نمای خود را افزایش دهید، می‌توانید اقدام به سفت کاری سنگ نمای خود کنید. این کار را با پیچ و رولپلاک انجام می‌دهند. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ایم مصالح، قابل شستشو بودن آن‌ها است. در صورت کثیف شدن و یا کدر شدن آن، می‌توانید به راحتی آن را شستشو دهید. به نظر می‌رسد که سنگ نما یکا از اجزای جدانشدی ساختمان‌ها شده و برای سال‌های زیادی از مد نخواهد افتاد، تنها هر روز با سبک جدید تر و بهتری از طراحی‌های این سبک ارائه می‌شود.

موارد جالب استفاده از سنگ نما

از سنگ نما علاوه بر بیرون ساختمان، در موراد دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این موارد، طراحی داخلی ساختمان‌ها است که با این مصالح نیز انجام می‌شود. رایج ترین نوع این مصالح برای طراحی داخلی ساختمان، سنگ‌های مرمر و مرمریت می‌باشد، زیرا این سنگ‌ها سطح صاف و بسیار زیبایی دارند. در طراحی داخلی از سنگ نماها برای ساخت مجسمه، سنگ کاری دیوارهای باربر داخلی و کف ساختمان نیز استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال در مناطق گرمسیری از سنگ مرمر برای کف ساختمان‌ها استفاده می‌کنند، زیرا این سنگ‌ها به دلیل نوع ساختار عنصری خود همیشه سرد هستند. در ادامه به بررسی کاربردهای سنگ نما خواهیم پرداخت.

کفپوش ساختمان

استفاده از سنگ نماها به عنوان کفپوش درون ساختمان، نه تنها سبب رفلکس شدن نور خورشید می‌شود، بلکه فضا را نورانی تر و روشن تر می‌کند. یکی از نکاتی که باید در زمان خرید سنگ نما به عنوان کفپوش به آن توجه کنید این است که، باید بسیار مرغوب باشد و قابلیت شستشو و نظافت نیز داشته باشد.

پوشش دیواره‌های ساختمان

جهت پوشش دهی دیوارهای ساختمان از جمله راهروها، دیوارهای پارکینگ و دیوارهای لابی ساختمان، دیوارهای سرویس بهداشتی و … باید حتما از سنگ نماها استفاده کنید. این موارد استفاده از این مصالح بسیار رایج است و در اغلب سازه‌های نوساز برای پوشش دیوارهای داخلی ساختمان، از این مصالح استفاده می‌کنند.

پوشش پلکان‌ها

سنگ نما در پلکان
سنگ نما در پلکان

یکی دیگر از کاربردهای سنگ نما در پوشش پلکان‌ها می‌باشد. جلوه‌ی انواع سنگ نماها به گونه‌ای است که سطح را براق و درخشنده جلوه می‌دهد. علاوه بر این، سنگ‌هایی که برای پوشش دهی پلکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدام در مجاورت سایش و ضربه‌های احتمالی قرار می‌گیرد، پس باید بسیار سخت و ضد ضربه باشند.

علاوه بر این این سنگ‌ها باید قابل شستشو نیز باشند و به همین دلیل است که از سنگ‌های مرمریت و گرانیت برای پوشش دهی پلکان‌ها استفاده می‌کنند.

ترکیب سنگ نما با سایر مصالح ساختمانی

در برخی موارد سنگ نماها را با مصالح دیگری همچون شیشه، سرامیک و یا آجر به کار می‌برند. این ترکیب سازی سبب می‌شود تا جذابیت نما افزایش یافته و بیشتر دیده شود. البته چگونگی این ترکیب کردن کاملا به سبک و طراحی سازه بستگی دارد. استفاده از این ایده برای ساختمان‌های دوطبقه و یا ویلایی، گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشد. از آنجایی که ساختمان‌های دو طبقه معمولا در حومه شهر و یا در برخی از نقاطی که متناسب با بافت و موقعیت منطقه‌ای، هارمونی و هماهنگی خاصی ایجاد می‌کند، ساخته می‌شوند، استفاده از این گزینه بسیار مناسب خواهد بود.

نمای سنگ را اغلب در سازه‌های مجلل و لوکس مشاهده می‌کنید. سنگ‌های تزئینی جهت طراحی نما|، در ابعاد و شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند که جلوه‌ی تحسین برانگیزی به سازه خواهند داد.

ترکیب سنگ نما با آجر

از این طراحی در فضاهایی که نیاز چندانی به سبزینگی محیطی ندارند، یا در فضای خیابان‌های خوش منظره که دسترسی راحت تری به سطح شهر دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد در نمای ساختمان‌های دو طبقه یا چند طبقه، این دو مصالح را با هم ترکیب کرده و در الگوریتم‌های متفاوتی ارائه می‌دهند.

ترکیب سنگ نما با شیشه

در نماهایی که شیشه جزء عناصر کاربردی آن است، به مراتب در مناطق و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در ایران به دلیل هزینه‌های بالایی که در بر دارد و عدم استقبال عموم مردم از این سبک نمای ساختمانی، پیمانکاران ترجیح می‌دهند که از ترکیب شیشه در سنگ نما خودداری کنند. از آنجایی که شیشه به گونه‌ای ساخته می‌شود که فضای درونی آن مشخص است، در کشور ما کمتر برای نمای ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیب سنگ نما با سرامیک

سنگ نما و سرامیک
سنگ نما و سرامیک

اصولا سرامیک یکی از مصالح پر مصرف در نمای داخلی و خارجی ساختمان است. این مصالح دارای ویژگی‌های منحصر به فردی همچون استحکام در برابر یخ زدگی، محافظی ایمن در برابر رطوبت، قیمت مناسب و … می‌باشد. ترکیب این مصالح با سرامیک را اغلب در سازه‌های شهرهای بزرگ مشاهده می‌کنید. استفاده از این مصالح در کنار سنگ‌های نما می‌تواند تا حد زیادی سبب پایین آمدن هزینه‌های سازه خواهد شد.

کلام پایانی

سیوا لند در این مقاله به طور کامل این مصالح و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار داد. بی شک امروزه، سنگ به عنوان یکی از پر مصرف ترین مصالح مورد استفاده در نمای داخلی و بیرونی ساختمان است. به طوری که در تمام سازه‌ها می‌توانید کاربرد این مصالح را مشاهده کنید. سنگ نما در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شما می‌توانید براساس سبک و طرح ساختمان خود، نوع خاصی از این مصالح را استفاده کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *