معرفی کامل انواع ابزار سنگ نما رومی

ابزار سنگ نما رومی می‌تواند از متریال گوناگنی تشکیل شود مانند بتن‌های از پیش ساخته. اما می‌دانیم که مصالح مصنوعی هیچ گاه نمی‌تواند اصالت و شکوه سنگ‌های طبیعی را به نمایش بگذارد. به کار گیری از این ابزارها در نما برای اولین بار در ایران و رم باستان دیده شد. به همین دلیل ابزار سنگ نما رومی در ایران تولید و فراوری شده و به عنوان محصولات صادراتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این ابزارها در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند و در موقعیت‌های مختلفی از نما مورد استفاده قرا می‌گیرند. سیوان لند در این مقاله به معررفی انواع ابزار سنگ نما رومی خواهد پرداخت.

قیمت سیمان
قیمت سنگ نما
قیمت بلوک هبلکس
قیمت آجر

ابزار سنگ نما رومی چیست؟

ابزار سنگ نما رومی
ابزار سنگ نما رومی

نمای رومی سنگی یا کلاسیک یکی از نماهای محبوب و پر طرفدار است که قدمت آن به دوران امپراطوری ایران و روم باستان بر می‌گردد. این سبک نما به واسطه‌ی استفاده از پنجره‌های بزرگ و یکسره، ستون‌های مرتف، سر ستون‌ها، سردر و تاج‌های نمای رومی مجلل یک حس کاخ نشینی را تداعی می‌کند. از آنجایی که این سبک از نما شامل المان‌های زیادی است، به ظرافت کاری بالایی نیاز دارد تا زیبایی خود را هرچه بیشتر به نمایش بگذارد. در گذشته تمام ابزار سنگ نما رومی به صورت دستی ساخته می‌شدند، اما امروزه با روی کار آمدن بسیاری از تکنولوژی‌ها برای تولید این ابزارها، این کار به صورت ماشینی انجام می‌شود.

در حال حاضر ماشین‌های برش CNC و واترجت، برش سنگ‌ها را به دقیق ترین شکل ممکن انجام می‌دهند. با ایتفاده از این دستگاه‌ها هر نقشی را که بخواهید می‌توان روی سنگ اجرا کرد. برای این کار تنها لازم است که طرح مورد نظر را در نرم افزاری مانند اتوکد، طراحی کنید و آن را به دستگاه متصل کنید. خروجی این نرم افزار همان چیزی خواهد بود که می‌خواستید، بدون هیچگونه نقصی.

در این صورت سرعت کار نیز بالا خواهد رفت که می‌تواند در قیمت نهایی تاثیر گذار باشد. البته بهتر است بدانید افراد ماهر و زبر دستی وجود دارند که می‌توانند با مهارت خد این ابزارها را به شکل بی نظیری بسازند که قابل قیاس با هیچ دستگاهی نیست. اما این کار هزینه‌ی بیستری نسبت به نمونه‌ی ماشینی دارد و زمان بیشتری را باید صرف آن کرد.

انواع ابزار سنگ نما رومی

مهم ترین المان‌هایی که در این سبک نما مورد توجه قرار می‌گیرد عبارت است از:

  • نمای سردر رومی
  • تاج نمای رومی
  • ابزار سر ستون و پاستون سنگی
  • ابزار سنگی ستون
  • براکت سنگی
  • ابزار ستون
  • ابزارهای خطی و طولی
  • ابزار تخم مرغی
  • ابزار قاب دور درب و پنجره
  • صراحی

به طور کلی می‌توان ابزارهای سنگ نما را به دو دسته‌ی ابزارهای خطی ( طولی ) و نمادها و گل بته‌ها تقسیم کرد. در واقع هرچیزی که در گروه خطی قرار نداشته باشد در دسته‌ی دوم قرار می‌گیرد.

ابزارهای خطی ( طولی )

ابزار های خطی
ابزار های خطی

به تمام ابزارهایی که برای قاب بندی و قوس‌های بالای پنجره، قاب درب‌های ورودی، قاب آینه، تابلو سنگ‌ها و کتیبه‌ها، شومینه سنگی، باند طبقات ( لبه بین طبقات )، لبه بالکن و بام، فریم ( قاب بندی دور ) کلی نما و قرنیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزارهای طولی نامیده می‌شود. همانطور که از نام این ابزارها مشخص است، طول آن‌ها به دلخواه است و دارای عرضی بین ۲ تا ۳ سانتی متر هستند.

این نوع از ابزار سنگ نما رومی را از سنگ‌های تراورتن، مرمر و مرمریت با استفاده از دستگاه‌های برش CNC، براساس متراژ درخواستی و نقشه‌ی طراح نما تولید می‌کنند. طرح ابزار، ضخامت، عرض یا ارتفاع، جنس سنگ و متراژ ابزار مورد نظر، همگی در قمت نهایی ابزارهای خطی تاثیر گذار است. این ابزارها دارای انواع گوناگونی هستند که عبارتند از:

  • ورساچه
  • گلریس
  • تاژ
  • گلاویز
  • گلبرگ
  • نیم کروی
  • بابونه

قرنیز

قرنیز‌ها در دسته‌ی ابزار سنگ نما رومی از نوع خطی قرار می‌گیرند که معمولا ارتفاع کمی داشته و با دستگاه‌های پروفیل زن و شابلون زن تولید می‌شوند. برای قسمت‌هایی که به صورت دایره‌ای یا بیضی شکل هستند، قرنیز را به وسیله‌ی ابزاراهای دستی یا CNC تولید می‌کنند. البته انجام دستی با فرز، تمیزی و دقت دستگاه‌ها را نخواهد داشت. اما مزیتی که دارد این است که دیگر دردسر طراحی با نرم افزار را نخواهید داشت و پرتی سنگ و قیمت نهایی آن نیز کمتر خواهد بود.

ابزار ستون

ابزار ستون
ابزار ستون

یکی از اساسی ترین المان‌های ابزار سنگ نما رومی یا کلاسیک، ستون‌ها هستند که حس شکوه و استواری را به بننده القا می‌کند. در برخی از بناهای تاریخی به جا مانده نیز شاهد ستون‌ها هستیم که با وجود تحریف، هنوز قسمت‌هایی از آن‌ها پا برجا مانده‌اند. این ستون‌ها به شکل چهار گوش و گرد به کار می‌روند که به صورت شمش یا قوظی تهیه می‌شوند. ستون‌های چهار گوش که به صورت قوطی توخالی هستند، طرفدار و مشتری بیشتری دارند، زیرا قیمت نهایی آن‌ها در مقایسه با شمش بسیار کمتر است. نمونه٬ای دیگر از ستون‌ها وجود دارد که به آن ستون قاشقی گفته می‌شود.

این ستون‌ها به دو صورت گرد و تخت تولید می‌شوند. ستون‌های تخت معمولا با ضخامت ۴ سانتی متر ساخته می‌شوند. اما برای ساخت ستون‌های گرد از شمش‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده می‌کنند. برای ساخت ستون قاشقی، ماحت روی کار را حساب می‌کنند و به تعداد مشخصی از ابزار سنگ نما رومی قاشقی استفاده می‌کنند. برای این ستون‌ها ضخامت سنگ نباید کمتر از ۳ سانتی متر باشد.

سر ستون‌ها و پاستون‌ها

جهت زیبایی بیشتر نما، در قسمت پایین و بالای ستون‌ها از ابزارهای طرح داری مانند کله گاوی، کله قوچی و … استفاده می‌کنند. معمولا سر ستون‌ها تنوع بیشتری در طرح نسبت به پاستون‌ها دارند و شکیل ترند. زیرا محدودیتی در ایجاد اشکال برای آن وجد ندارد و می‌توان سبک‌های متفاوتی رای روی آن اجرا کرد. از طرف دیگر سر ستون‌ها بیشتر در معرض دید هستند و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

ابزار تخم مرغی

یکی از پر کاربرد ترین ابزار سنگ نما رومی هستند که علاوه بر نما، در تمام قسمت‌های ساختمان و نما قابل استفاده است. برای سر ستون‌ها، پاستون، ابزارهای کنسول، پله و … از ابزارهای تخم مرغی استفاده می‌شود. سنگ مورد ایتفاده برای تولید این ابزارها اغلب سنگ‌های تراورتن و مرمریت است. البته بهتر است بدانی که سنگ‌های سختی همچون گرانیت برای این کار مناسب نیستند.

ابزار قاب دور درب و پنجره

ابزار دور قاب درب و پنجره
ابزار دور قاب درب و پنجره

یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجرای نمای ساختمان، فریم یا همان قاب دور درب و پنجره‌ها می‌باشد که زیبایی زیادی را به نما اضافه می‌کند. تنوع در طرح این ابزار سنگ نما رومی بسیار زیاد است و به همین دلیل است که متقاضیان زیادی دارد.

صراحی

یکی از متنوع ترین حجاری‌هایی است که روی سنگ انجام می‌شود، صراحی است. صراحی علاوه بر افزایش زیبایی نمای ساختمان، نقش حفاظت از از نما را هم بر عهده دارد. استفاده ز این ابزارها در بالکن و پشت بام‌ها حیاتی به شمار می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود که از نوع با کیفیت و دایره‌ای با قطر زیاد این محصولات استفاده کنید. زیرا در قسمت گلویی صراحی، در نوع مربعی آن احتمال شکستگی بیشتر است. پس بای دقت داشته باشید که قسمت‌های منحنی بدون شکستگی باشند.

جنس اغلب صراحی٬ها از سنگ تراوتن است. برای نصب نرده‌های صراحی معمولا از دو روش روکار و توکار استفاده می‌کنند. فاصله‌ی نرده‌ها را با توجه به بودجه‌ی مصرفی تعیین می‌کنند. اما در ازتفاعات هرچه این فاصله کمتر باشد، علاوه بر زیبایی ایمنی بیشتری نیز خواهد داشت. برای پله‌ها نیز بهتر است که در هر پله یک نرده در نظر گرفته شود.

از آنجایی که نوع اتصال در صراحی‌ها اهمیت بسیاری در امنیت جان ساکنین دارد، توصیه می‌شود که در اتصالاتآن از چسب سنگ بسیار قوی و مناسب استفاده شود. توصیه می‌شود برای این کار از چسب سنگ‌های مگاپوکسی استفاده کنید.

براکت سنگی

براکت سنگی
براکت سنگی

از این ابزارهای تزيینی که در جنس‌های چوب، رزین، پلی اورتان و … تولید می‌شوند، برای بخش‌های داخلی و بیرونی نما استفاده می‌کنند. از براکت یا همان کله گاوی در محل اتصال بدنه به بخش‌های بالایی و انتهای کار مانند نبشی‌ها، سر ستون و باند استفاده می‌کنند. حکاکی این ابزار طبق ابعاد مورد سفارش مشتری، توسط دستگاه‌ها یا دست روی سنگ‌هایی همچون تراورتن و مرمریت قابل اجراست. طرح براکت، جنس سنگ، ابعاد، تعداد و دستی یا ماشینی بودن می‌تواند تاثیر بسیاری بر قیمت براکت سنگی داشته باشد.

قیمت ابزار سنگ نما رومی

عوامل گوناگونی مانند نوع ابزار و جنس سنگ در تعیین قیمت ابزار سنگ نما رومی تاثیر گذار است. علاوه بر آن، ابعاد، ضخامت و متراژ درخواستی مشتریان نیز می‌تواند در قیمت آن‌ها تاثیر گذار باشد. درخواست ابزارهای سنگی نما باید براساس نقشه‌های سه بعدی تهیه شده توسط نرم افزار و متراژ دقیق باشد.

کلام پایانی

ابزارهای سنگ نما رومی یکی از دلایلی است که سبب شده که ای نما بیشتر به چشن بیاید و زیبایی خود را نمایان کند. این ابزارها قدمت زیادی داشته و استفاده زا آن‌ها در نما می‌تواند حس خوبی را به بیننده تلقین کند. این ابزارها اناع گوناگونی دارند که در این مقاله به بررسی کامل آن‌ها پرداختیم. هرکدام از ن‌ها ویژگی‌هایی دارند که باید در موقعیت‌های مناسبی از نما مورد استفاده قرار بگیرند. سیوان لند قصد داشت با ارايه‌ی این مقاله شما را با جایگاه ابزار سنگ نما رومی در نماها آشنا کند. امیدواریم که این مطالب توانسته باشد به شما در انتخاب انواع این ابزارها کمک کرده باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *