معرفی براکت ریل آسانسور و کاربردهای آن

براکت ریل آسانسور نقش مهمی در زمان نصب آسانسورها دارند.این قطعات نقش مهمی در مهار ریل‌های هدایت کننده کابین و ارتباط بین ریل‌ها به آهن کشی یا سازهی درون چاه دارند. شناخت این قطعات به شما کمک می‌کند تا با کاربرد و نحوه‌ی صحیح استفاده از آن‌ها آشنا شوید و بتوانید در زمان نصب ریل‌ها از براکت ریل آسانسور به درستی استفاده کنید. براکت‌ها وظایف مهمی بر عهده دارند که در ادامه‌ی مطلب به آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم در زمینه‌ی نصب آسانسور فعالیت می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

براکت ریل آسانسور چیست؟

براکت ریل آسانسور
براکت ریل آسانسور

در واقع براکت‌ها به عنوان پایه‌هایی در نصب ریل آسانسور به کار برده می‌شوند که با استفاده از آن‌ها و به وسیله‌ی پشت بندها، ریل را به دیواره و یا سازه‌ی چاه متصل می‌کنند. براکت ریل آسانسور انواع گوناگونی دارند که در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. عواملی همچون ظرفیت کابین، نوع و اندازه‌ی ریل، پاراشوت و سرعت حرکت آسانسور می‌توانند تعیین کننده‌ی نوع و اندازه‌ی براکت باشند. علاوه بر این می‌توان گفت که براکت‌ها به عنوان تصحیح کننده‌ی ناشاقولی احتمالی چاه آسانسور به کار برده می‌شوند.

در واقع نصب صحیح ریل‌ها وابسته به اجرای صحیح براکت ریل آسانسور می‌باشد و این دو با هم ارتباط دارند. جنس این قطعات معمولا از نبشی، ورقه‌ی آهنی یا ناودانی است. یکی از مهم ترین ویژگی‌های ریل‌ها، مقاومت آن‌ها است و در زمان نصب باید حتما به آن توجه کنید. براکت‌ها نیز باید از مقاومت کافی برخوردارد باشند تا توانایی نگهداری ریل‌ها را داشته باشند.

وظایف براکت ریل آسانسور

این قطعات در واقع  به عنوان اتصال دهنده‌ی ریل‌های راهنما را به سازه فلزی چاه، مهار کننده‌ی ریل‌های وزنه‌ی تعادل و کابین، اتصال ریل‌ها به دیواره‌ی بتنی چاه و تراز بندی صحیح دیواره‌ی چاه آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع براکت ریل آسانسور

به طور کلی براکت‌ها را در سه دسته‌ی زیر تولید می‌کنند که کاربردهای گوناگونی دارند:

  1. براکت T5
  2. براکت T9
  3. براکت T16

معمولا در آسانسورهایی با ظرفیت کمتر از ۸ نفر و با حداکثر ۱۰ ایستگاه، از ریل‌های T5 استفاده می‌کنند و کاربرد براکت‌های T9 برای هدایت کابین در آسانسورهای ۸ نفر به بالا است. علاوه بر این از براکت‌های T9 برای هدایت وزنه‌ها و از براکت‌های ف۱۶ نیز برای هدایت کابین استفاده می‌کنند.

نحوه نصب براکت ریل آسانسور

نحوه نصب براکت ریل آسانسور
نحوه نصب براکت ریل آسانسور

در بیشترین مواقع از روش آهن کشی برای این کار استفاده می‌شود. در این روش باید ابعاد، نوع تیرها و فاصله‌ی آن‌ها از هم را با توجه به نقشه‌ای که برای آسانسور ساختمان طراحی شده، بررسی کنید. بهترین حالت جهت نصب و نظارت نصاب آسانسور، در حالتی است که براکت‌ها به اسکلت فلزی ساختمان و یا آهن کشی آسانسور متصل شوند. این قطعات حتما باید در نقطه‌ی دقیق و درستی نصب شوندو مکان دقیق آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. زیرا پس از نصب براکت‌ها، محل ریل‌ها تعیین خواهند شد.

به این نکته توجه داشته باشید که فاصله‌ی براکتها از درب طبقات باید در زمان نصب در نظر گرفته شود. همچنین باید به صورت دقیق نسبت به یکدیگر در طول چاه شاقول و گونیا باشند. این نکته را در مورد ریل‌های آسانسور کششی در نظر داشته باشید که با توجه به نقشه‌های آسانسور، مکان دقیق قرارگیری براکت‌ها و ریل‌های ۵ متری در نقشه مشخص شده و یک یا دو عدد از ریل‌ها باید با طول کوتاه تری مورد استفاده قرار بگیرند.

در هنگام نصب نیز این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر براکتی که باید ریل را نگهداری کند، در محل اتصال بین دو ریل قرار گیرد، بهتر است که براکت را در زیر ریلی نصب کنید تا ریل بالا سری در اتصال باشد. این کار سبب می‌شود تا در این حالت براکت هیچگونه تماسی با پشت بند ریل نداشته باشد.

نکات مربوط به نصب براکت ریل آسانسور

  • لازم است که برای هر ریل راهنما حداقل یک براکت در نظر گرفته شود.
  • حتما بایستی براکت ریل آسانسور نسبت به یکدیگر شاقول و گونیا باشند.
  • برای ریل‌های وزنه تعادل معمولا از براکت نبشی استفاده می‌شود.
  • براکت ریل آسانسور باید در فاصله‌ی معین و دقیقی از درب آسانسور قرار بگیرد.
  • غالبا برای ریل کابین آسانسور از براکت اوتیسی کابین استفاده می‌شود.
  • حداقل فاصله‌ی براکت‌ها از هم ۵.۱ و حداکثر فاصله باید ۵.۲ متر باشد. این فاصلهها را براساس پارمترهای مختلفی تعیین می‌کنند.
  • براکت ریل آسانسور توسط پیچ و مهره به ریل‌ها متصل می‌شوند.
  • فواصل بین براکت‌ها باید به گونه‌ای تعیین شوند تا در زمان فعال شدن پاراشوت، ریل دچار لغزش، تکانش، خمیدگی، پیچش و … نشود.

انتخاب مناسب ترین براکت ریل آسانسور

مناسب ترین براکت ریل آسانسور
مناسب ترین براکت ریل آسانسور

عوامل گوناگونی در انتخاب نوع براکت تاثیر گذار است. با توجه به این که براکت‌ها انواع زیادی دارند، پس لازم است که ویژگی هر آسانسور را در زمان انتخاب این قطعات در نظر داشته باشید. ویژگی‌هایی مانند ظرفیت کابین اسانسور، سرعت حرکت کابین آسانسور، ترمز ایمنی آسانسور، نوع ریل آسانسور و اندازه‌ی ریل آسانسور در انتخاب براکت ریل آسانسور بسیار تاثیر گذارند. علاوه بر این باید به این نکته توجه داشته باشید که هرکدام از آسانسورهای هیدرولیک و کششی از براکت‌های مخصوصی برای ریل‌های خود استفاده می‌کنند.

به هر حال هر نوع براکتی که برای آسانسور خود انتخاب می‌کنید باید از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد. براکت‌ها را براساس جنس به سه دسته‌ی نبشی، ورقه آهنی و ناودانی تقسیم می‌کنند که در مطالب قبل به آن‌ها پرداخته شد. شما می‌توانید جهت مشاهده و استعلام قیمت ریل آسانسور به سیوان لند مراجعه کنید.

براکت‌های وزنه آسانسور چه نوع براکتی هستند؟

این نوع براکت‌ها در حفظ ایمنی کابین آسانسور نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای ساخت این قطعات از ورقه‌های آهنی بزرگی استفاده می‌کنند که به صورت نبشی خم می‌شوند. در هنگام نصب اسانسور، جهت تنظیم ریل به چاه، از براکت‌ها ولقمه‌ها استفاده می‌شود. در واقع براکت‌ها یکی از مهم ترین ملزومات ریل هستند که به هدایت کابین و وزنه‌ی تعادل کمک می‌کنند. از این نوع براکت‌ها به عنوان پایه و اتصال دهنده‌ی بین کابین و سازه درون چاه استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

همانطور که گفته شد، براکت‌ها وظایف مهمی از جمله نگهداری ریل‌ها و اتصال آن‌ها به دیواره و سازه بر عهده دارند. آشنایی با مشخصات و ویژگی‌های براکت ریل آسانسور سبب می‌شود تا بتوانید در زمان خرید این قطعات، گزینه‌ی مناسبی را انتخاب کنید و ایمنی آسانسور خود را تضمین کنید. پس توصیه می‌شود با خواندن این مقاله، ابتدا اطلاعات کافی از براکت ریل آسانسور بدست آورده و سپس اقدام به خرید براکت و بهترین ریل آسانسور کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *