بررسی مشخصات ریل آسانسور | ابعاد، وزن و طول ریل ها

به طور کلی ریل‌های آسانسور را با مشخصات خاصی می‌سازند تا کاربری خاص خود را داشته باشند. هرکدام از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که در قسمت‌های مختلف می‌توانند سبب بهبود عملکرد آسانسور شوند. این قطعات نیز مانند هر قطعه‌ی دیگر از آسانسور دارای تعدادی مشخصات منحصر به فرد هستند. در واقع می‌توان گفت که مشخصات ریل آسانسور برای هر نوع از آن‌ها متفاوت از دیگری خواهد بود. سیوان لند در این مقاله قصد دارد تا به بررسی مشخصات ریل آسانسور بپردازد.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

مشخصات ریل آسانسور

مشخصات ریل آسانسور
مشخصات ریل آسانسور

ریل‌های آسانسور مانند هر قطعه‌ی دیگری دارای مشخصات فنی می‌باشد. این قطعات طبق استانداردهای جهانی به دو روش کشش سرد و ماشین کاری تولید می‌شوند. تمام ریل‌های تولید شده در جهان باید به صورت T شکل باشند. علاوه بر این به دلیل استحکام و مقاومت بالای این قطعات، آن‌ها را از فولاد می‌سازند. به منظور حرکت راحت، کم صدا و بدون تکان کابین آسانسور لازم است که سطح ریل‌های آسانسور صاف و صیقلی باشد.

به همین دلیل است که در روش ماشین کاری، ریل‌های ساخته شده را پس از نورد سرد، با ماشین کاری صاف و هموار می‌کنند. بهتر است بدانید که کیفیت ریل‌های ساخته شده به روش نورد گرم، از ریل‌هایی که با روش نورد سرد تولید می‌شوند، بالاتر است و به همین دلیل است که قیمت این ریل‌ها نیز بیشتر است.

بررسی طول ریل آسانسور

طول یکی از مشخصات ریل آسانسور است که معمولا به آسانسور و گرید آن بستگی دارد. اما رایج ترین ریل آسانسور موجود در بازار طولی حدود 5 متر دارد که مخصوص آسانسورهایی با سرعت حداکثر 1.6 متر بر ثانیه می‌باشد. تمام ریل‌ها در انتهای خود یک شیار و در ابتدای خود دارای یک برجستگی هستند که برجستگی سر ریل، وارد مادگی بعدی ریل خواهد شد. معمولا این برجستگی‌ها را در طول ریل آسانسور محاسبه نمی‌کنند. در صورتی که نیاز به نصب آسانسوری با سرعت بیش از 1.6 متر بر ثانیه باشد، بهتر است که از ریل‌هایی که دارای طول 3 متر هستند استفاده شود.

معمولا قیمت ریل آسانسور با طول 3 متر از ریل‌های معمولی بیشتر است. از دلایل تولید ریل‌ها در طول‌های 3 و 5 متر می‌توان به افزایش سهولت کنترل ظاهری آن، اشاره کرد. این مورد به تشخیص عیوبی مانند شکستگی و تاب خوردگی کمک خواهد کرد. این عیوب ممکن است که ایمنی آسانسور را با مشکل مواجه کنند.

بررسی وزن ریل آسانسور

وزن نیز یکی دیگر از مشخصات ریل آسانسور است که معمولا به نوع و گرید آن بستگی دارد. در جدول زیر وزن انواع ریل‌ها به ازای هر شاخه از آن‌ها آورده شده:

نام ریل وزن هر شاخه ( kg ) وزن مخصوص ( kg )
T45/A                              16.7                             3.34
T50/A                              18.6                             3.73
T70/A                              37.3                             7.47
T70/B                              37.3                             7.47
T89/B                              61.5                             12.3
T90/B                              67.5                             13.5
T127/B                            88.85                           17.77

سایز بندی ریل‌های آسانسور

سایز بندی ریل‌های آسانسور
سایز بندی ریل‌های آسانسور

در زمان ساخت ریل‌های آسانسور معیارهای گوناگونی در نظر گرفته می‌شود. سایز بندی و ابعاد ریل آسانسور یکی از مشخصات ریل آسانسور محسوب می‌شود که مطابق با کابین آسانسور انتخاب می‌شود.

ریل T5 برای آسانسورهایی با ظرفیت 4 نفر، سرعت 1 متر بر ثانیه و ارتفاع 15 متر
ریل T9 برای آسانسورهایی با ظرفیت 7 نفر، سرعت 1.2 متر بر ثانیه و ارتفاع 30 متر
ریل T16 برای آسانسورهایی با ظرفیت 12 نفر، سرعت 1.6 متر بر ثانیه و ارتفاع 30 تا 50 متر
ریل T12 برای آسانسورهایی با ظرفیت بیش از 12 نفر، سرعت بالای 1.6 متر بر ثانیه و ارتفاع بالای 50 متر

نقشه ریل آسانسور چیست؟

ریل‌های آسانسور اولین قطعه‌ای هستند که درون چاه آسانسور نصب می‌شوند و سایر قطعات براساس اندازه‌ها و بر مبنای محل نصب ریل آسانسور در جای خود قرار می‌گیرند. پس به همین دلیل است که آشنایی با مشخصات ریل آسانسور از اهمیت بالایی برخوردارند. توجه داشته باشید که تعیین محل صحیح نصب ریل و شتقول کشی صحیح برای انجام این کار، بسیار اهمیت دارد. معمولا برای نصب ریل‌ها از نقشه‌ی مخصوص به آن استفاده می‌کنند که یکی از مشخصات ریل آسانسور به شمار خواهد رفت.

آهن کشی چاه آسانسور معمولا توسط کارفرما صورت می‌گیرد که ممکن است دارای خطا باشد و به همین دلیل است که باید برخی از ابعاد موجود در نقشه‌ی آسانسور را برای اصلاح این خطا تغییر داد. یکی از خطاهای مرسوم در برخی پروژه‌های ساختمانی، ناشاقول بودن چاه آسانسور است. به همین دلیل است که نصابان برای این که بتوان بعدا به این مشکل رسیدگی کرد، معمولا حداکثر تا 50 میلی متر به فاصله‌ی ریل‌ها از دیوار اضافه می‌کنند.

این موضوع سبب می‌شود تا بین دهانه‌ی ریل‌های کابین و وزنه‌ی تعادل تا Sill درب طبقه، فتصله‌ی بیشتری لحاظ شود. فاصله‌ی درب کابین تا آستانه‌ی درب طبقه نیز باید حداقل 35 میلی متر باشد. از آنجایی که نصب ریل‌ها درون چاه آسانسور از حساسیت بالایی برخوردار است و این یکی از مشخصات ریل آسانسور به شمار می‌رود، این مرحله ممکن است بیش از مدت زمان تعیین شده طول بکشد، پس باید کمی صبور باشید و این نکته را در زمان بندی پروژه‌ی خود لحاظ کنید.

این حساسیت در هنگامی که سرعت آسانسور مورد استفاده برای پروژه به 2.5 متر بر ثانیه برسد و ارتفاع چاه افزایش یابد، بیشتر خواهد شد. زیرا در صورت ناشاقول بودن ریل‌ها و تجهیزات آن، لرزش و تکان‌های کابین بیشتر خواهد شد و ممکن است که ایمنی آسانسور را با مشکل مواجه کند.

انواع ریل آسانسور چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تفاوت ریل‌های آسانسور
تفاوت ریل‌های آسانسور

همنطور که گفته شد مشخصات ریل آسانسور در هر نوع از آن‌ها با دیگری متفاوت است و همین تفاوت‌ها سبب کاربدر گوناگون آن‌ها شده. استانداردها و اصولی که برای ساخت انواع ریل‌ها وضع شده، به تکنولوژی و آلیاژهای خاصی نیازمندند که سبب تفاوت در کاربردهای محیطی ریل آسانسور می‌شود. یکی از مهم ترین و بارز ترین تفاوت‌های ریل‌های آسانسور در ظاهر آن‌ها است. این قطعات به شکل سپری یا T ساخته می‌شوند و با قرارگیری درون چاه آسانسور، کابین را هدایت کرده و بین طبقات جا به جا می‌کند. تفاوت بعدی ریل‌های آسانسور به مکانیزم ساخت آن‌ها مربوط می‌شود.

هر ریل آسانسور به یک روش خاص ( نورد سرد یا گرم ) ساخته می‌شوند که مشخصات ریل آسانسور که به روش نورد سرد تولید شده با مشخصات ریل آسانور که با نورد گرم تولید شده تفاوت خواهد داشت. یکی از ویژگی‌های بارز و مهم در ریل‌های آسانسوری که به روش نورد سرد تولید شده‌اند این است که مقاومت بالایی داشته و از سطح صاف و صیقلی برخوردارند که تولید و ساخت ریل‌ها با این روش هزینه‌ی بیشتری را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل است که ریل‌هایی که با روش نورد سرد تولید شده‌اند قیمت بالاتری نسبت به سایر ریل‌ها دارند.

کلام پایانی

به طور کلی هر نوع و مدلی از ریل‌های آسانسور دارای مشخصاتی هستند که افراد باید قبل از خرید با آن‌ها آشنایی کاملی داشته باشند. شما با در دست داشتن مشخصات ریل آسانسور می‌توانید گزینه‌ی مناسب پروژه‌ی خود را انتخاب کنید و مشکلی در عملکرد آسانسور شما پیش نیاید. پس دقت داشته باشید که برای هر مدل از آسانسورها، باید از ریل‌ها با ویژگی‌های خاص آن پروژه استفاده کنید. هدف ما از ارائه‌ی این مقاله این است که بتوانید بدون نیاز به مشاوره، ریل اسانسور مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید.

1.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *