لقمه ریل آسانسور چیست؟ | بررسی انواع آن ها

لقمه ریل آسانسور یکی از قطعات پر کاربرد این دستگاه‌ها است که قیمت ناچیزی دارد. در واقع در فرایند نصب آسانسور برای وصل کردن ریل‌های آسانسور روی آهن آلات آسانسور، از این قطعات استفاده می‌شود. لقمه ریل آسانسور دارای انواع گوناگونی است که بسته به نوع آسانسور و طول ریل، از نوع خاصی از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که لقمه‌ها باید در مدت طولانی همان طور محکم و ثابت باقی بمانند. سیوان لند قصد دارد در این مقاله به بررسی این قطعه‌ی مهم بپردازد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

لقمه ریل آسانسور چیست؟

لقمه ریل آسانسور
لقمه ریل آسانسور

لقمه ریل آسانسور یا بست ریل آسانسور یک قطعه‌ی بسیار کوچک است که نقش مهمی در آسانسورها ایفا می‌کند. این قطعات دارای ساختاری مربعی شکل هستند که برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارند، می‌توانند اهمیت بالایی را در آسانسورها داشته باشند. وظیفه‌ی اصلی این قطعات، اطمینان از استحکام و ثابت ماندن ریل آسانسور است و اصلی ترین قطعه برای اتصال ریل به براکت موجود در آسانسور به شمار می‌رود. این قطعه‌ی فلزی باید استانداردهای لازم را در برابر فشار ریل‌ها داشته باشد و در این موقعیت آسیب نبیند.

کیفیت لقمه ریل آسانسور باید به حدی باشد که با گذشت سال‌ها پس از راه اندازی و نصب، و یا حتی خرابی و نشت ساختمان نیز دچار خمیدگی نشود و بتواند استحکام خود را به طور کامل حفظ کند. علاوه بر این باید در زمان نصب لقمه ریل آسانسور نکاتی را رعایت کنید تا آسانسور عملکرد بهتری داشته باشد.

کاربرد لقمه ریل آسانسور

به منظور ثابت نگه داشتن قطعات هموار از انواع لقمه‌ها استفاده میکنند. مخصوصا برای قطعاتی که به شکل آویزان و یا معلق قرار گرفته‌اند. از بست‌های ریل جهت نگه داشتن ریل روی براکت‌ها استفاده می‌کنند. زیرا همانطور که گفته شد، ریل‌ها از مهم ترین قطعات آسانسور به شمار می‌روند که کابین را در مسیر حرکت خود هدایت می‌کنند. پس هرگونه اختلال در آن‌ها و یا مقاوم نبودنشان می‌تواند سبب خروج کابین از مسیر حرکت خود شود. در واقع به همین دلیل است که به این ریل‌ها، ریل‌های راهنما گفته می‌شود.

پس برای نصب و انتخاب لقمه ریل آسانسور که تاثیر بسزایی در کارکرد براکت‌ها و در نتیجه، عملکرد کلی ریل‌های راهنما در ارتباط با کابین دارند، نیز باید نهایت دقت خود را به کار بگیرید. نکته‌ی قابل توجه دیگر، توجه به مدل و نوع ریل است. ریل‌ها معمولا انواع گوناگونی دارند که متناسب با ابعاد و میزان ظرفیت کابین انتخاب می‌شوند.در واقع این مدل‌ها با نمره‌ها و شماره‌های گوناگونی مشخص می‌شوند.

به همین دلیل است که اندازه و میزان مقاومت آن‌ها در برابر انواع کابین‌ها و همچنین تناسب آن با سایر قطعات آسانسور بسیار حائز اهمیت خواهد بود که باید با نظر کارشناسان و نصابان این حوزه تعیین شود. در واقع باید بدانیم که از کدام ریل راهنما و چه نمره‌ای که متناسب با چه براکت و لقمه‌ای باشد، استفاده کنیم. علاوه بر این تعداد لقمه‌ها براساس همین عوامل و میزان مقاومت مورد نیاز  تعیین خواهد شد.

انواع لقمه ریل آسانسور

انواع لقمه ریل آسانسور
انواع لقمه ریل آسانسور

لقمه‌های ریل آسانسور در انواع گوناگونی تولید می‌شوند که قبل از تهیه‌ی لقمه‌ها باید به ملاک‌ها و شاخص‌های مهمی از جمله نوع آسانسور ( گیربکسی، هیدرولیک و یا گیرلس )، ارتفاع آسانسور، ریل آسانسور، براکت آسانسور و مدل آسانسور توجه داشته باشید. با در نظر گرفتن این معیارها می‌توانید لقمه‌ی مناسب ریل آسانسور خود را انتخاب کرده و از رخ دادن اختلال در هنگام فرایند متصل کردن قطعات آسانسور به یکدیگر جلوگیری کنید. به طور کلی می‌توان لقمه ریل آسانسور را به دو دسته‌ی لقمه‌ی پرسی و قالبی تقسیم بندی کرد.

این لقمه‌ها از جنس چدن یا فولاد هستند که در مدل‌ها و کیفیت‌های مختلفی با توجه به مدل آسانسور تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای محاسبه‌ی لقمه در آسانسور باید ابتدا تعداد براکت‌ها را محاسبه کنید. برای این محاسبه ابتدا تعداد ریل‌های استفاده شده را در 3 ضرب کرده و سپس بایستی به ازای هر دانه ریل از 3 براکت استفاده کنید.

نحوه نصب لقمه ریل آسانسور

همانطور که گفته شد، لقمه ریل آسانسور یک قطعه‌ی فلزی در آسانسور است که ریل را به براکت متصل می‌کند. استفاده از لقمه ریل آسانسور به این دلیل است که در شرایط آب و هوایی گوناگون، انبساط و انقباض روی ریل‌ها بی تاثیر باشد و با گذشت سالیان طولانی بتوانند محکم و ثابت باقی بمانند. در عملیات نصب باید لقمه ریل آسانسور را به طور دقیق روی براکت قرار دهید. در صورتی که ریل‌ها به درستی قرار نگیرند، ممکن است که ایراد از بست نگهدارنده باشد پس بایستی سریعا تعویض شود.

در مراحل نصب لقمه ریل آسانسور ابتدا باید براکت آسانسور را نصب کنید و سپس روی سوراخ‌های پیچ براکت، لقمه را قرار دهید و آن را با پیچ محکم به آن متصل کنید. پس از آن باید یک لاتون جهت تنظیم فواصل و یک واشر تخت و فنری روی پیچ قرار دهید و مهره را وارد کنید و سپس اتصال لقمه را محکم کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه اختلال در هنگام نصب لقمه ریل آسانسور، می‌تواند منجر به تعویض لقمه‌ی ریل شود تا ریل آسانسور در نهایت بتواند بدون هیچگونه اختلالی کار کند.

نکاتی درمورد خرید لقمه ریل آسانسور

خرید لقمه ریل آسانسور
خرید لقمه ریل آسانسور

در زمان خرید لقمه ریل آسانسور باید به این نکات توجه داشته باشید. لازم و ضروری است که هر دو لقمه با یک براکت به ریل آسانسور متصل شوند. جهت نصب این قطعه‌ی فلزی باید سطح لقمه روی براکت به طور کامل جا بیفد. این قطعه را باید براساس انواع ریل آسانسور و براکت آن‌ها انتخاب کرد. استحکام در این قطعات بسیار مهم است. لقمه ریل آسانسور باید به حدی محکم و مقاوم باشد تا در صورت خرابی یا نشست ساختمان، دچار خمیدگی یا شکستگی نشود.

پس در زمان خرید حتما به برند سازنده و کیفیت محصولی که قرار است خریداری کنید نهایت دقت را داشته باشید. درصورت مشاهده‌ی اختلال در اسانسور همچون فرسوده شدن یا از کار افتادن لقمه ریل باید حتما آن را تعویض کنید تا بتواند به درستی کار کند. روند نصب لقمه ریل آسانسور باید طبق مراحل گفته شده پیش برود و هرگونه جوشکاری روی این قطعه ممنوع است و سبب آسیب رسیدن به آن خواهد شد.

نکته‌ی آخر درمورد خرید لقمه ریل آسانسور این است که برای آسانسورهایی که کمتر از 40 متر ارتفاع دارد، از لقمه ریختگی و برای آسانسورهایی که بیش از 40 متر ارتفاع دارند باید از لقمه فنری استفاده کنید.

کلام پایانی

اگرچه این قطعه ابعاد بزرگی ندارد و به چشم مسافران نمی‌آید، انا تاثیر مهمی در روند حرکت آسانسور دارد. در واقع می‌توان گفت که لقمه‌ها قعات مهمی در آسانسور هستند. به همین دلیل نه تنها باید در زمان خرید این قطعه، بلکه سایر قطعات آسانسور نهایت دقت را بکنید تا با استفاده از بهترین و با کیفیت ترین مدل آن‌ها سبب افزایش ایمنی و سلامت مسافران در زمان استفاده از آسانسور شویم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *