عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد از کجا آمده است؟


قیمت میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش‌ها تقسیم مربع قطر میلگرد بر عدد 162 است. از طریق این فرمول، وزن واحد طول میلگرد به دست می‌آید. اما این عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد از کجا آمده است؟ در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا دلیل استفاده از عدد 162 در فرمول محاسبه وزن میلگرد را به طور علمی بررسی کنیم.
به طور کلی چگالی فولاد برابر است با 7850 کیلوگرم بر مترمکعب و فولاد استنلس یا ضد زنگ عموما بر اساس ترکیباتشان وزن و چگالی‌های متفاوتی دارند (بین 7480 تا 8000 کیلوگرم بر متر مربع). برای درک فرمول وزن میلگرد و عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد بهتر است ابتدا به مفهوم وزن واحد فولاد بپردازیم.

وزن واحد فولاد

وزن واحد فولاد
وزن واحد فولاد به صورت مقدار وزن فولاد بر حجم فولاد تعریف می‌شود. که وزن واحد فولاد حدود 7850 کیلوگرم بر مترمکعب یا 78.5 کیلونیوتن بر مترمکعب است. این مقدار بر مبنای پوند بر فوت مربع برابر می‌شود با 490 و بر مبنای گرم بر سانتی‌متر مکعب نیز برابر است با 78.5.

تحلیل فرمول وزن واحد طول میلگرد و عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد

برای محاسبه وزن واحد طول میلگرد، باید قطر میلگرد را به توان 2 رساند، و سپس حاصل را بر عدد 162 تقسیم کرد. این فرمول به شکل زیر است:
عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد
که با جایگذاری مساحت سطح مقطع در فرمول وزن خواهیم داشت:
فرمول وزن واحد طول میلگرد
پیش از اینکه شروع به محاسبه کنیم، باید تمامی مقادیری که به میلی‌متر هستند را به متر تبدیل کنیم.
1 میلی‌متر = 1/1000 متر
با قرار دادن مقادیر در فرمول خواهیم داشت:فرمول وزن میلگرد
که می‌توانیم فرمول حاصله را به این صورت بنویسیم:
عدد 162 در محاسبه وزن میلگرد
که با گرد کردن 162.2، این مقدار برابر خواهد بود با 162.
در نتیجه فرمول محاسبه وزن واحد طول میلگرد برابر است با:
فرمول وزن واحد طول
حال که فهمیدیم عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد از کجا آمده است، می‌توانیم به محاسبه وزن میلگردهای مختلف بپردازیم. برای نمونه:

وزن میلگرد 18

میلگرد 18 یعنی میلگردی که قطر آن 18 میلی‌متر است. با جایگذاری قطر در فرمول محاسبه وزن واحد طول میلگرد 2 کیلوگرم به دست می‌آید. به این معنا که هر متر میلگرد 18، 2 کیلوگرم وزن دارد. که برای به دست آوردن وزن کل یک شاخه میلگرد، باید عدد 2 را در طول میلگرد ضرب کنیم. البته دقت کنید که وزن حاصله از این طریق، وزن استاندارد است و در واقعیت این عدد ممکن است برای کارخانجات مختلف تفاوت داشته باشد.
وزن واحد طول میلگرد 18 = 162/(18*18)

وزن میلگرد 12

برای به دست آوردن وزن میلگرد 12 کافی است 12 را به توان دو برسانیم و آن را بر عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد تقسیم کنیم. که حاصل برابر می‌شود با 0.889 کیلوگرم. یعنی وزن میلگرد 12 به ازای هر متر برابر است با 0.889 کیلوگرم. که با ضرب کردن این عدد در طول یک شاخه میلگرد (معمولا 12 متر)، وزن کل آن (10.668) به دست می‌آید. عدد به دست آمده مقدار استاندارد وزن میلگرد 12 است. برای مثال وزن میلگرد 12 سیرجان برابر است با 10 یا 10.5 کیلوگرم و وزن میلگرد ۱۲ ابرکوه برابر است با 11 کیلوگرم.

وزن میلگرد 10

وزن میلگرد 10
وزن میلگرد 10 را نیز می‌توان همانند موارد بالا به دست آورد. به این صورت که قطر میلگرد (10 میلی‌متر) را به توان دو می‌رسانیم (=100) و حاصل را بر عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد تقسیم می‌کنیم. مقدار به دست آمده برابر است با 0.617 کیلوگرم. در نتیجه به ازای هر متر، وزن میلگرد 10 برابر است با 0.617 کیلوگرم. که طبق عدد به دست آمده، وزن استاندارد یک شاخه‌ی 12 متری از میلگرد 10 برابر می‌شود با 7.404کیلوگرم. وزن میلگرد۱۰ آجدار نیز با وزن میلگرد ساده برابر، و معادل همین مقدار است.

وزن میلگرد 22

وزن میلگرد 22 را نیز می‌توان به راحتی از طریق فرمول واحد وزن میلگرد حساب کرد. میلگرد 22 قطری به اندازه‌ی 22 میلی‌متر دارد، که با جایگذاری آن در فرمول w=D2/162، وزن واحد طول میلگرد 22، عدد 2.987 به دست می‌آید. از آن جا که هر شاخه میلگرد معمولا 12 متر است، وزن یک شاخه میلگرد 22 برابر می‌شود با 35.85 کیلوگرم.

جمع بندی

وزن میلگرد تولیدی در کارخانجات مختلف، با استاندارد معین کمی تفاوت دارد. برای محاسبه وزن میلگرد راه‌های مختلفی وجود دارد. دقیق‌ترین مورد برای اطلاع از وزن میلگرد هر کارخانه، مراجعه به جدول‌های وزنی آن کارخانجات است. برای محاسبه وزن میلگردها می‌توان از فرمول نیز استفاده کرد، که فرمول‌ها نیز انواع مختلفی دارند. یکی از فرمول‌ها، فرمول کارگاهی محاسبه وزن میلگرد است. فرمول دیگر برای محاسبه وزن میلگرد به این صورت است: وزن میلگرد=۱۰۰۰/(شعاع*شعاع*۳.۱۴*طول*۷.۸).
فرمول آخر که در این مقاله هم آورده شده بود، که ساده‌ترین فرمول برای به دست آوردن وزن میلگرد هم هست، فرمول محاسبه وزن واحد طول میلگرد نام دارد، که با تقسیم مربع قطر میلگرد بر عدد 162 به دست می‌آید. در این مقاله از طریق ریاضی قدم به قدم به شما نشان دادیم که این عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد از کجا آمده است.

4/5 - (3 امتیاز)

5 دیدگاه در “عدد ۱۶۲ در محاسبه وزن میلگرد از کجا آمده است؟

  1. محمدرضا میگوید:

    درود بر شما .بسیار ممنون از این نکته طلایی چون سالها بود این موضوع رو از خیلیا می‌پرسیدم اما پاسخی دریافت نمی‌کردم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *