نحوه نصب ایزوگام | قدم به قدم با سیوان لند


قیمت ایزوگام

در زمان نصب ایزوگام روی پشت بام باید برخی نگات اجرایی را رعایت کنید تا عایق سازی سقف ساختمان شما به خوبی انجام شود و بهره وری خوبی داشته باشید. در واقع اگر شما این نکات را در زمان اجرای ایزوگام رعایت کنید، برای نصب آن کمتر دچار مشکل شده و به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهید. هرچند که نصب ایزوگام بیشتر نیازمند تجربه است تا آموز تئوری، اما با این حال سیوان لند تلاش دارد تا با گفتن نکت اجرایی در این باره به شما در این عملیات کمک کند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از نصب ایزوگام

نصب ایزوگام
نصب ایزوگام

مهم ترین نکته قبل از شروع عملیات نصب، این است که بدانید آیا ایزوگام این امکان را دارد که تا مدت‌ها دوام بیاورد و دچار خرابی نشود یا نه؟ این مورد بستگی به جنس ایزوگام دارد و ایزوگام‌ها در انواع مختلف و جنس‌های گوناگون در بازر عرضه می‌شوند که در نهایت روی قیمت ایزوگام تاثیر خواهند گذاشت.

کیفیت ایزوگام مورد استفاده

باید کیفیت ایزوگام مورد استفاده را نیز در نظر داشته باشید که حتما دارای علامت استاندارد باشد. هرچقدر هم که عملیات نصب ایزوگام خوب و بدون مشکل انجام شود، باز هم کیفیت پایین ایزوگام می‌تواند سبب خرابی و ایجاد مشکل در نصب ایزوگام شود.

شرایط سطح دیوار و بام

نکته‌ی دوم قبل از نصب ایزوگام نیز، بررسی سطح زیرین ایزوگام است که در مقاومت و دوام آن تاثیر بسزایی دارد. بهتر است بدانید که ایزوگام روی سطوح چوبی، فلزی و سرامیکی به خوبی نمی‌چسبد و یا در صورت چسبیدن، با گذشت زمان از سطح جدا خواهد شد و سبب بروز خرابی می‌شود. در سطوح آهنی به دلیلی انبساط و انقباض و در سطوح چوبی نیز به دلیل خوردگی و باد کردن و همچنین نداشتن استحکام کافی و چسبندگی لازم بین جسم و لایه محافظ ایزوگام، سبب خرابی و کنده شدن آن می‌شود.
اگر بخواهید دوباره روی ایزوگام را یک لایه ایزوگام قرار دهید، بهتر است یک لایه فلزی آلومینیومی یا قلعی روی ایزوگام زیرین قرارذ دهید تا چسبندگی بیشتری بین دو ایزوگام ایجاد شود. در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها، ایزوگام باید روی کاشی و سرامیک و سطح صاف نصب شود. بهترین سطح برای نصب ایزوگام، سطوح آجری و گچ‌های زخم شده است. البته قیرگونی کردن برای سرویس بهداشتی و حمام گزینه مناسب تری می‌باشد.

بهترین مکان جهت نصب ایزوگام

سطوح آغشته به قیر بهترین مکان برای اجرای ایزوگام هستند. در واقع سطوحی که قبلا قیر یا آسفالت شده، بهترین مکان برای چسباندن ایزوگام‌ها هستند زیرا قیر درون ایزوگام با قیر موجود در سطح زیرین یکی می‌شود. در محیط‌های سیمانی و بتنی نیز می‌توان ایزوگام استاندارد و مقاوم را که برای سال‌ها دوام می‌آورد، نصب کرد. به این نکته نیز توجه کنید که نصب ایزوگام روی سیمان خیس بسیار کار اشتباهی است و باید بگوییم که عایق اصلا نمی‌چسبد، پس باید صبر کنید تا سیمان به خوبی خشک شود.

چگونه سطوح را برای نصب ایزوگام آماده کنیم؟

برای نصب ایزوگام، سطح باید عاری از هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشد. علاوه بر این اگر مکان مورد نظر پش بام ساختمان است، باید کولرها و تمامی اشیاء خارجی را از سطح آن خارج کنید تا عملیات نصب، بدون مشکل و کاملا یک دست انجام شود. به این نکته دقت کنید که چند سانتی متر از لبه‌ی ایزوگام را روی لایه‌ی قبلی که به موازات آن کشیده شده، قرار دهید و آن را به خوبی بچسبانید تا آب و رطوبت نتوانند از میان لایه‌ها، نفوذ پیدا کنند.

درمورد ناودان‌ها و لوله‌های دودکش هوا چگونه باید عمل کرد؟

شیب پشت بام جهت نصب ایزوگام
شیب پشت بام جهت نصب ایزوگام

ناودان‌ها

بهتر است بدانید که تنها راه خروج آب از پشت بام، ناودان‌ها هستند. به همین دلیل باید شیب پشت بام را به گونه‌ای تنظیم کنید تا آب ناشی از باران به سمت ناودان‌ها هدایت شوند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که نصب ایزوگام سبب منحرف کردن این مسیر نشود. پس بهتر است که ایزوگام‌ها را موازی با مسیر شیب نصب کنید.
برای اطمینان از رسیدن آب روی پشت بام به ناودان، مقداری از آب را در محل ناودان و روی آن می‌کشند و به وسیله‌ی حرارت محکم می‌کنند. البته دقت داشته باشید که ناودان‌ها توسط ایزوگام دچار گرفتگی نشوند.

لوله‌های بخاری و هواکش

شما باید ایزوگام را به طوری قرار دهید که این لوله‌ها در وسط آن‌ها قرار نگیرند. به جای در آوردن جای لوله روی عایق خود، آن را به صورت یک علامت ضربدر نشانه کنید و برش بزنید. اضافی آن را روی لوله خم کرده و بچسبانید. علاوه بر این باید تا 15 سانتی نتر از لوله هواکش یا بخاری را با غیر آغشته کنید تا احتمال نفوذ آب از این مکان به صفر برسد.

توجه به دمای هوا در زمان نصب ایزوگام

اگر ایزوگام را در دمای پایین نصب کنید با مشکل مواجه خواهید شد و عایق شما نمی‌چسبد. پس توصیه‌ی ما به شما این است که ایزوگام کاری را در روزهای خشک و با هوای نسبتا گرم انجام دهید. بدترین زمان برای انجام این کار، روزهای بارانی و برفی است. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که ایزوگام به نگهداری مناسب نیاز دارد و باید مراقب باشید که سطح آن دچار روزنه و سوراخ نشود تا از عمر آن کاسته نشود.

ابزار و وسایل مورد نیاز جهت نصب ایزوگام

جهت اجرای ایزوگام در محل مورد نظر خود، شما به ابزارآلاتی نیاز دارید که عبارتند از:

  • ایزوگام
  • کپسول گاز مایع
  • سر مشعل ایزوگام
  • لباس کار مناسب
  • دستکش ضخیم
  • کمچه یر باریک
  • تیشه
  • قلم فلزی
  • تیغ کاتر
  • آچار فرانسه
  • جارو
  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو ( در صورت وجود کولر )

بهترین ایزوگام

خرید ایزوگام با کیفیت است که در نهایت منجر به اجرای مناسب آن می‌شود و به طبع کیفیت هر محصولی برای ما مهم و مدنظر است. برخی از ایزوگام‌های باکیفیت موجود در بازر عبارتند از:

  • ایزوگام بام گستر دلیجان
  • ایزوگام مرجان دلیجان
  • ایزوگام سراپوش دلیجان

مشخصات ایزوگام

رول ایزوگام
رول ایزوگام

در اینجا بهتر است که بدانید ایزوگامی که نیاز دارید باید دارای چه مشخصه‌هایی باشد؟ مشخصه‌ای مانند مقاومت کششی، ضخامت و یا اینکه یک رول ایزوگام چند متر است؟

مشخصه رول ایزوگم مقدار
ابعاد هر رول ایزوگام 1 متر در 10 متر
وزن هر رول ایزوگام ایزوگام استاندارد حدود 40 کیلوگرم است
ضخامت ایزوگام از 2 تا 4 میلی متر _ ایزوگام استاندارد 4 میلی متر
مقاومت کششی طولی 50تا 60 کیلوگرم بر 50 سانتی متر
مقاومت کششی عرضی 30 تا 35 کیلوگرم بر 50 سانتی متر
مقاومت پارگی طولی 9 تا 10 کیلوگرم
مقاومت پارگی عرضی 4 تا 5 کیلوگرم

کلام پایانی

در این مقاله به چگونگی نصب ایزوگام پرداختیم و گفتیم که در زمان انجام این عملیات باید به چه نکاتی توجه کنید. امروزه یکی از عایق‌هایی که به عنوان جایگزین ایزوگام روی کار آمده‌اند، عایق‌های نانو هستند که بسیار کاربردی و مفید هستند. به هر حال ایزوگام‌ها از عایق‌های بسیار قدیمی محسوب می‌شوند که بسیار رواج دارند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *