علت چشمک زدن لامپ ال ای دی | بررسی 12علت سوسوی چراغ‌ها

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی مطلبی است که اطلاع از آن می‌تواند طول عمر این محصولات را افزایش دهد. لامپ‌ها و پروژکتورهای ال ای دی امروزه از پرکاربردترین انواع محصولات روشنایی هستند که برای تزیین یا روشنایی بخشیدن به فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید در نگاه اول بنظر برسد لامپ ال ای دی مشکل دارد و باید تعویض شود اما چشمک زدن لامپ می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. در ادامه مقاله‌ها همه موارد را بررسی خواهیم کرد.

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

 برخی اوقات ممکن است شاهد چشمک زدن لامپ ال ای دی روشن یا خاموش شویم. اما سوال اینجاست که این مسئله نشانه‌ای از خراب شدن لامپ است؟ دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی LED چیست؟ چشمک زدن لامپ ال ای دی نیاز به تعویض یا تعمیر دارد؟ چگونه علت چشمک زدن پروژکتور ال ای دی را شناسایی و مشکل را برطرف کنیم؟ 

شاید این مسئله برای شما هم اتفاق افتاده باشد که مثلا لامپ اتاق خواب یا لامپ دفتر کار چشمک بزند و گاها در شب مزاحمت و مشکلاتی را ایجاد کند. در نگاه اول ممکن است فکر کنید لامپ ال ای دی یا کم مصرف شما مشکل دارد و باید سریعا تعویض شود؛ بنابراین اقدام به خرید لامپ LED جدید می‌کنید. اما توصیه ما این است در ابتدا علت چشمک زدن لامپ ال ای دی و یا سوسو زدن لامپ کم مصرف که اصطلاحا فلیکرینگ (flickering) نیز می‌گویند را بررسی کنید سپس راهکار مناسب را اعمال نمایید.

چشمک زدن لامپ ال ای دی 

چشمک زدن لامپ ال ای دی می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. برای رفع مشکل سوسو زدن لامپ یا فلیکرینگ لامپ ابتدا باید دلیل آن را پیدا کنید. برای این کار باید به وضعیت لامپ خود در زمان چشمک زدن و اجزای داخل مدار ترانسفورماتور، کلید، سنسور، دیمر و… نیز توجه کنید. این موارد ممکن است علت روشن نشدن لامپ نیز باشد.

آیا چشمک زدن لامپ ال ای دی نشانه خراب شدن آن است؟

همیشه چشمک زدن لامپ ال ای دی روشن یا خاموش نشان‌دهنده خراب شدن لامپ‌ها نیست!

به طور کلی باید بگوییم که همیشه چشمک زدن لامپ ال ای دی روشن یا خاموش نشان‌دهنده خراب شدن و ناکارآمدی چراغ‌ها نیست. یکی از دلایل رایج که می‌توان به آن اشاره کرد سیم‌کشی غیراستاندارد است. با این وجود اگر در ابتدا علت این موضوع را جویا نشوید؛ احتمالا ناچار خواهید بود که پس از مدت کوتاهی لامپ و یا حتی سیم‌کشی ساختمان را تعویض کنید. ضمن اینکه تغییرات شدت نور لامپ هم باعث می‌شود که نتوانید به درستی روی کار خود تمرکز کنید و چشمتان هم آسیب خواهد دید. 

پس دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی چیست؟

تغییر شدت نور در این انواع پروژکتور ال ای دی می‌تواند به علت ایرادات جزیی در اجزای داخلی تشکیل‌دهنده لامپ و یا سیم‌کشی آن باشد. بنابراین در هر صورت زمانی که شما شاهد چنین اتفاقی بودید؛ باید بلافاصله مشکل را بررسی کرده تا از سوختن پروژکتور یا وارد شدن آسیب به سیم‌های ساختمان، به موقع جلوگیری کنید. مهم‌ترین دلایل ایجاد حالت چشمک زن لامپ LED در حالت روشن و خاموش در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

     1. وجود مشکل در ترانسفورماتور

 

نوسان‌های ولتاژ در ترانسفورماتور می‌تواند علت چشمک زدن لامپ ال ای دی پروژکتور باشد. این مشکل معمولا مواقعی رخ می‌دهد که ترانسفورماتور قدیمی است و یا نمی‌تواند به خوبی از عهده مدیریت نوسانات برآید. به همین دلیل احتمالا ناچار خواهید بود که محصولی جدید خریداری کنید که از تجهیزات مدرن‌تر در ساختار آن استفاده شده باشد و قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن در دسترس باشد.

     2.  وجود مشکل در سیستم سیم‌کشی ساختمان

وجود مشکل در سیستم سیم‌کشی ساختمان

یکی از رایج‌ترین دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی LED وجود ایراداتی در سیم‌کشی یا اتصال لامپ‌ها به یکدیگر است. بدین صورت که اگر سیم نول به صورت مستقیم به لامپ وصل نشده باشد و سیم فاز در مسیر کلید قرار نگیرد؛ ممکن است که سیم با بدنه لامپ اتصالی کرده و حالت چشمک‌زن یا سوسو زدن را ایجاد کند. شما می‌توانید برای برطرف کردن این مشکل جای سیم فاز و نول را با هم عوض کنید. 

     3. استفاده از کلیدهای چراغ‌ دار

عده‌ای ترجیح می‌دهند برای اینکه بتوانند در تاریکی به راحتی جای کلیدها را تشخیص دهند؛ از ال ای دی‌های چراغ‌دار در دکوراسیون خود استفاده کنند. این نوع کلیدها مقاومت بسیار بالایی دارند بنابراین مقدار بسیار کم جریان برق می‌تواند چراغ آن‌ها را روشن کند.

اما گاهی اوقات این مقدار جریان به پروژکتور می‌رسد و تبدیل به یک علت برای چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت خاموش می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که سوسو زدن لامپ ال ای دی نشان‌ دهنده خراب بودن لامپ یا کلید نیست. اما بهتر است در زمان اتصال کلید به لامپ کاری کنید که به محض خاموش شدن، چراغ از مدار خارج شود. در نتیجه این مقدار جزئی از شدت جریان به آن نمی‌رسد و دیگر شاهد چشمک زدن آن نخواهید بود.

     4. مشکل درایوها

وجود مشکل در درایوها

یکی از رایج‌ترین دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی به ویژه پروژکتورها، وجود مشکل درایو در آن‌ها است. این قطعات وظیفه دارند که ولتاژ برق شهری را به ولتاژ سازگار با لامپ تبدیل کنند. به همین دلیل مهم‌ترین قطعه هستند که بروز اختلال یا مشکل در آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کل برق‌کشی ساختمان شود.

اگر لحیم‌کاری میان اجزای درایو در اثر بالا رفتن بیش از حد دما در تابستان از بین برود؛ پروژکتور ال ای دی شروع به چشمک زدن خواهد کرد. به همین دلیل باید دقت کنید که حتما با استفاده از هیت سینک یا دیگر تجهیزات خنک‌کننده، گرمای ایجادشده در لامپ‌های LED را کنترل شود. امروزه اکثر محصولات موجود در بازار قطعات پیشرفته‌ای برای کنترل حرارت دارند؛ اما توصیه می‌کنیم که برای اطمینان بیشتر از این موضوع، لنز و هولدر پاور ال ای دی را هم خریداری کنید که ضمن جلوگیری از افزایش حرارت، کیفیت نور این نوع چراغ‌ها را بهتر و درخشان‌تر باشد.

     6. استفاده از دیمر

توصیه می‌شود که برای لامپ‌های ال ای دی از دیمر استفاده نکنید!

معمولا برای تنظیم خروجی برق از دیمر استفاده می‌شود که همانند یک شیر آب عمل می‌کند و می‌تواند شدت نور را کم و زیاد کند. توصیه می‌شود که برای لامپ‌های ال ای دی از دیمر استفاده نکنید؛ زیرا حتی در حالت قرار گرفتن بر روی صفر هم مقدار بسیار کمی جریان در آن وجود دارد و همین موضوع می‌تواند علت چشمک زدن پروژکتور ال ای دی باشد. استفاده از دیمر باعث می‌شود که مشکلی شبیه به کلیدهای چراغ‌دار پیش بیاید و لامپ‌های ال ای در حالت خاموش چشمک بزنند.

    7. سنسورهای حرکتی و علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

توصیه می‌شود که از سنسورهای کم‌بار برای لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید!

سنسورهای حرکتی که در بسیاری از راه پله‌ها یا فضای داخلی کم رفت و آمد برای صرفه‌جویی در مصرف برق استفاده می‌شوند؛ یک علت چشمک زدن لامپ ال ای دی هستند. این سنسورها برای اینکه بتوانند به درستی کار خود را انجام دهند؛ نیاز به یک مقدار حداقلی شدت جریان دارند. همین موضوع می‌تواند اصلی ترین دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی LED باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از سنسورهای کم‌بار استفاده کنید یا اینکه با قرار دادن یک رله سوئیچ در مدار، این مشکل را برطرف کنید.

     8. نفوذ آب به داخل قاب و مدار داخلی

نفوذ آب به داخل قاب و مدار داخلی

لامپ‌های ال ای دی که در فضای باز نصب می‌شوند؛ معمولا دارای قاب‌های نفوذ ناپذیر در برابر آب و رطوبت هستند. اما به مرور زمان این قاب‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه قطرات آب به داخل آن‌ها نفوذ خواهد کرد. این موضوع می‌تواند در ابتدا باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی شود. اما در صورتی که رسیدگی نشده و قاب تعویض نشود؛ می‌تواند منجر به از کار افتادن لامپ و پروژکتور شود. برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد ما به شما خرید قاب پروژکتور ال ای دی است که می‌تواند مقاومت این چراغ‌ها را در برابر انواع عوامل آسیب‌زا در فضای آزاد، تا حد زیادی افزایش دهد.

    9. بی‌ کیفیت بودن لامپ یا به پایان رسیدن عمر آن

اگر لامپ ال ای دی شما پس از گذشت مدت کوتاهی از روشن شدن شروع به چشمک زدن کرد دو علت اصلی وجود دارد. اگر به تازگی لامپ را خریداری کرده‌اید و سیم‌کشی هم به درستی انجام شده است؛ باید به کیفیت محصول شک کنید. به این معنا که شرکت سازنده از بردهای ارزان قیمت و منبع تغذیه بی‌کیفیت استفاده کرده که چنین مشکلی را به وجود آورده است.

به همین دلیل باید تولیدکنندگان برتر این محصولات را بشناسید؛ برای این کار می‌توانید به صفحه پروژکتور ال ای دی مراجعه کنید. اما اگر مدت زیادی است که از لامپ LED استفاده می‌کنید و به تازگی این نشانه را مشاهده کرده‌اید؛ احتمالا عمر لامپ در حال تمام شدن است و ظرفیت خازن خود را از دست داده است.

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن

اتصال شل لامپ - تمیز نبودن کلیدها و وجود اضافه بار از دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی روشن است.

لامپ SMD یکی از انواع لامپ‌های ال ای دی است که امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است؛ گاهی اوقات ممکن است با مشکل چشمک زدن این لامپ هم مواجه شوید. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن را بررسی کنیم.

  1. اتصال شل لامپ

یک علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن این است که به درستی وصل نشده باشد؛ به این معنا که سری لامپ شل شده یا به دلیل قطع اتصال سیم‌ها، جریان به درستی به لامپ نرسد. در چنین مواقعی، کمی محکم کردن لامپ SMD یا بررسی سالم بودن سیم‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

     2. تمیز نبودن کلیدها

شاید این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما گاهی اوقات کثیف بودن کلیدها و جمع شدن گرد و غبار بر روی آن‌ها، باعث می‌شود که جریان به درستی به لامپ نرسد. بنابراین باید از سالم بودن کلیدها و تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید و به طور مرتب بهشان رسیدگی کنید.

      3. وجود اضافه بار

ساختار ظریف‌تر لامپ‌های SMD در مقابل محصولات ال ای دی باعث شده که در برابر اضافه بار آسیب پذیر باشد. در نتیجه یک علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن می‌تواند وجود اضافه بار بر روی شبکه برق شما باشد. در این مورد باید با یک متخصص بررسی کنید که آیا کنتور شما برای پاسخگویی به نیازهای الکتریکی مناسب است یا خیر؟

چشمک زدن لامپ‌ها برای سلامتی انسان چه مشکلاتی در پی دارد؟

به طور کلی دو نوع چشمک زدن یا فلیکرینگ در لامپ‌ها وجود دارد یکی چشمک زدن مرئی(قابل مشاهده با چشم) و دیگری چشمک زدن نامرئی (غیر قابل مشاهده با چشم).

قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض فرکانس‌های مرئی در محدوده 3 تا 70 هرتز با تشنج‌های صرعی همراه است و بیشترین احتمال وقوع این نوع تشنج مربوط به محدوده فرکانس 15 تا 20 هرتز می‌باشد. البته چشمک زدن نامرئی هم مشکل ساز است اگر چه نه به اندازه چشمک زدن مرئی. این نوع چشمک زدن لامپ با اینکه در حال حاضر وجود دارد و نمی‌توانیم آن را ببینیم. علائم آن مانند سرگیجه، سردرد، میگرن، اختلال در تفکر خود را نشان می‌دهند.

کلام پایانی

برای خرید آنلاین انواع لامپ و چراغ ، ما به شما سیوان‌لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در این سایت از قیمت لامپ ال ای دی یا لامپ یو وی و سایر مصالح و تجهیزات ساختمان اطلاع یافته و محصولی با کیفیت را در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی و روشنایی و اطلاع از قیمت لامپ و چراغ به سایت سیوان‌لند مراجعه کنید. یا برای اطلاع از موجودی کالاها و همکاری و فروش انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و تولیدات خود در این صنعت با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید. ما در سیوان‌لند آماده یک همکاری گرم و صمیمانه با فعالان حوزه ساختمان‌سازی هستیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *