نورپردازی سقف بدون کناف | بررسی 6 ایده مدرن و خلاقانه سقف ساده

نورپردازی سقف بدون کناف، در وهله اول ممکن است دشوار یا مسخره به نظر بیاید اما با ایده‌های مناسب و منابع نوری خوب این کار کاملا امکان پذیر و زیبا خواهد شد. اگر در دنیای اینترنت و طراحی دکوراسیون جست‌و‌جو کرده باشید؛ خواهید دید که اکثر راهکارهای روشنایی سقف، مختص سقف‌های کناف کاری یا کاذب می‌باشد. ولی اگر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید خواهید دید که می‌توان بااید‌ه و راهکارهای آسان و عملی، به زیباسازی سقف‌های بدون کناف کمک زیادی کرد.

نورپردازی سقف بدون کناف

نورپردازی سقف بدون کناف و ساده به ویژه در پذیرایی با انتخاب بهترین منبع نور و مدل چراغ شروع می‌شود. در دکوراسیون داخلی نورپردازی سقف از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که در جلوه بخشی هر فضایی به شدت تاثیرگذار است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم،‌ ایده‌ها و مدل‌های بسیاری برای نورپردازی انواع سقف وجود دارد که اکثر آن‌ها مستلزم ایجاد شیار در سقف و یا برداشتن قسمتی از سقف می‌باشند.

روش‌هایی مانند نورپردازی سقف با چراغ هالوژنی، چراغ خطی توکار، نور مخفی سقف و… .با اینکه نورپردازی سقف بدون کناف و ساده یکی از مباحث مهم در نورپردازی داخلی می‌باشد. اما به دلیل باب شدن کناف کاری سقف در معماری بناهای امروزی کمتر کسی ممکن است راجع به نورپردازی سقف‌های بدون کناف صحبت و راهکارهای کارآمدی ارائه دهد.

نورپردازی سقف بدون کناف در خانه

گاها به دلیل ضعف کناف در برابر نشت آب عده ای سقف بدون کناف را ترجیح می‌دهند!

سادگی یکی از مهم‌ترین عناصر در زیبایی دکوراسیون است؛ ضمن اینکه امروزه سقف‌های ساده و شیک نقش پررنگی را در زیباسازی خانه ایفا می‌کنند. خوب است بدانید نورپردازی سقف کناف یکی از پرطرفدارترین‌ها می‌باشد. چرا که کناف‌ها پنل‌های بزرگ گچی هستند که می‌توانند هم روی سقف و هم دیوار نصب شوند؛ اما معایبی نیز دارند که ممکن است شما را از اجرای این نوع سقف منصرف کند. به طور مثال شاید شما هم به دلیل ضعف کناف در برابر نشت آب علاقه‌ای به استفاده از کناف برای سقف نداشته باشید که در این صورت می‌توانید سقف ساده بدون کناف را اجرا کنید.

چه طرحی مناسب سقف بدون کناف است؟

حال اگر شما قصد اجرای سقف بدون کناف را دارید می‌توانید از روش‌هایی مختلفی از قبیل گچبری دستی، سقف کاذب رابیتس، گچ بری با فوم و…استفاده کنید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد امروزه خیلی از افراد طرفدار طرح‌های ساده و مینیمال هستند. بنابراین دیزاین کردن سقف منزل با طرح‌های ساده انتخاب ایده آل و درستی برای علاقمندان به فضای ساده و شیک است. از طرح‌های سقف ساده بدون کناف می‌توان به نقوش هندسی اشاره کرد که در عین سادگی زیبا و شیک است. در ادامه این مطلب به روش‌های نصب و نورپردازی سقف بدون کناف می‌پردازیم.

روش‌های نورپردازی سقف بدون کناف و ساده 

روش‌های نورپردازی سقف بدون کناف و ساده

اولین اصلی که در نورپردازی سقف بدون کناف و ساده باید به آن توجه داشته باشیم این است که نباید برای روشنایی، فضای زیادی را تحت الشعاع قرار دهیم. این امر به خاطر  نبودن گوشه و زوایا و جلوه ساده سقف‌های سنتی است. به همین منظور شاید روشنایی و نورپردازی سقف ساده، حساسیت و دقت بیشتری را نسبت به سایر سقف‌ها طلب کند. نورپردازی سقف‌ بدون کناف به شرط رعایت اصول، در نظر گرفتن خلاقیت و منبع نور مناسب مسلماً در زیباسازی و جلوه محیط تاثیرگذار است. در ادامه چند نمونه از ‌ان را بررسی می‌کنیم.

   1. لوسترها: یک انتخاب همیشگی

 لوسترها یک انتخاب همیشگی برای سقف‌های بدون کناف و ساده هستند.

برای نورپردازی سقف بدون کناف (مثلا سقف پذیرایی ساده)، مسلماً یکی از اولین پیشنهادات طراحان دکوراسیون‌، استفاده از انواع لوستر خواهد بود. انواع لوسترها در مدل و طرح‌های گوناگونی تولید می‌شود که دست شما را در انتخاب مدل مناسب و هماهنگ با دکوراسیون دل‌خواه باز می‌گذارد. جالب است بدانید که یکی از مزیت‌های لوستر این است که حتی در صورت خاموش بودن نیز یک عنصر دکوراتیوی چشم‌گیر به حساب می‌آید. از دیگر مزیت‌های نورپردازی با لوستر این است که نور آن تمام فضای یک محیط را پوشش می‌دهد. یکی از راهکارهای افزایش جذابیت لوسترها، نصب لامپ‌های شمعی و لامپ فیلامنت در لوسترها می‌باشد. 

   2. پنل سقفی

پنل‌های سقفی، از جدیدترین تکنیک‌های نورپردازی سقف بدون کناف مدرن می‌باشد

نورپردازی سقف پذیرایی با پنل‌های سقفی، از جدیدترین تکنیک‌های نورپردازی سقف بدون کناف مدرن می‌باشد.این پنل‌ها اغلب برای نصب در سقف‌های کاذب و یا کناف کاری، طراحی و ساخته شده‌اند. ولی برخی از مدل‌های آن را می‌توان در سقف‌های پذیرایی ساده نیز نصب و استفاده نمود. در واقع ایجاد دایره‌های کوچک پرنوری که داخل سقف قرار گرفته‌اند، برای کسانی نظاره‌گر هستند، می‌تواند بسیار جالب باشد.

در سقف‌های کناف کاری پذیرایی، نورپردازی این پنل‌ها به وسیله لامپ‌‌های هالوژن انجام می‌گردد. اما برخی از مدل‌های مختلف پنل سقفی، قابلیت نصب در سقف‌های معمولی را دارند. از رایج‌ترین آن‌ها، می‌توان به انواع چراغ سقفی روکار اشاره نمود، که روی سقف متصل و نصب می‌گردند، و از تنوع فراوانی برخوردارند که می‌توانید مطابق با سلیقه و نیاز خود خریداری کنید.

   3. چراغ دکوراتیو 

معمولاً نورپردازی سقف به چند منظور انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها، نورپردازی جهت روشنایی عمومی و نورپردازی جهت روشنایی تزئینی است. نورپردازی عمومی نمونه‌ای از انواع نورپردازی سقف است که به منظور ایجاد یک نور سراسری، یکدست و البته ملایم در اتاق‌ها و فضای نشیمن و پذیرایی اجرا می‌گردد.

ولی نورپردازی تزئینی جنبه زیباسازی و دکوراتیو برای محیط دارد و از نظر روشنایی پهنه گسترده‌ای را پوشش نمی‌دهد. در سقف‌های ساده می‌توان با استفاده از چراغ‌های سقفی دکوراتیوی از جمله چراغ سقفی لوکس، چراغ سقفی آویزی، چراغ سقفی حباب دار و… به سادگی یک منبع نوری تزئینی و زیبا را ایجاد کنید. از نظر زیبایی شناسی ترکیب سقف ساده با یک چراغ دکوراتیوی می‌تواند یک نمای ایده‌آل و مینیمال را به وجود بیاورد.

   4. ریسه‌های ال ای دی 

از زیبایی نور ریسه‌ ال ای دی برای جذابیت بیشتر سقف بدون کناف غافل نشوید!

نورپردازی با ریسه ال ای دی، یکی از دیگر روش‌ها برای ایجاد نورپردازی تزئینی سقف می‌باشد. انواع مختلف ‌آن‌ها از ریسه‌های سوزنی تا ریسه شلنگی (شلنگ نوری) و ریسه‌های نئون فلکسی؛ هرکدام زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند و در مکان‌های مختلف به کار می‌روند. حال اگر سقف شما دارای گچبری باشد، با استفاده از ریسه نئون فلکسی در گوشه‌ها و زوایای آن یک نور خطی و مخفی زیبا می‌توان ایجاد کرد. از بهترین جذابیت‌های ظاهری آن این است که نور خیره کننده و مستقیم ندارد و به صورت یک هاله از نور به نظر می‌آید. بهترین جایگاه برای نصب ریسه نئون فلکسی، فضای بین سقف و دیوار، فضای اتصال بین سقف و ستون‌ها و… می‌باشد.

   5. چراغ‌های خطی: جذاب و هوشمندانه

نورپردازی سقف بدون کناف با چراغ‌ خطی در سه نوع روکار، توکار و آویزدار صورت می‌گیرد.

نورپردازی سقف بدون کناف با چراغ خطی یا چراغ لاینی یکی از جذاب‌ترین ایده‌هایی است که شاید در مکان‌های مختلفی دیده باشید اما به آن توجه نکرده باشید. انواع چراغ‌ خطی در سه نوع روکار، توکار و آویزدار تولید می‌شوند. این چراغ‌ها بسته به نوع نصب آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از بهترین نوع این چراغ‌ها، نوع توکار آن است، که به این شکل هستند که خطوطی نورانی درون فضای سقف به چشم می‌خورند. البته این امر مستلزم شکافتن و برداشتن قسمتی از سقف است، تا بتوان این چراغ‌ها را نصب نمود. اگر مایل به شکافتن سقف و ایجاد حفره در سقف خود نیستید، پیشنهاد ما به شما استفاده و نصب چراغ خطی آویزی یا چراغ روکار است.

نکته مهم: استفاده از چراغ آویز خطی (لاینی) به هیچ عنوان برای سقف‌های کوتاه توصیه نمی‌شود، مگر اینکه آن را در سقف بالای میز غذاخوری نصب نمایید.برای سالن‌هایی که سقف بلندی دارند، استفاده از چراغ لاینی آویز نه تنها می‌تواند به زیبایی محیط کمک کند؛ بلکه باعث پخش نور بهتر در سقف بدون کناف خواهد شد.

   6. چراغ‌های ریلی: روشنایی مدرن

چراغ‌های ریلی
چراغ‌های ریلی

راجع به نورپردازی سقف بدون کناف با چراغ ریلی به طور ساده می‌توان گفت با چراغ ریلی، نور را به هرنقطه‌ای از سقف که دوست دارید، می‌توانید حرکت دهید. تصور وجود چند چراغ کوچک که بر روی یک ریل قرار گرفته و به هر نقطه‌ای که مایل باشید جابه جا می‌شوند، می‌توانند بسیار جالب و مدرنیته باشد. با نصب چراغ‌های ریلی بر سقف ساده پذیرایی خود، می‌توانید نورپردازی‌های خلاقانه جدیدی را به وجود آورید.

چرا نورپردازی سقف بدون کناف و ساده اهمیت دارد؟

تاثیر بر احساسات و روحیه و نیز بهینه سازی ابعاد اتاق از دلایل اهمیت نورپردازی سقف است.

  • تاثیر بر احساسات و روحیه

نورپردازی سقف تاثیر زیادی بر وضعیت روحی و احساسات افراد در یک فضا می‌گذارد. بنابراین منبع نور صحیح و مناسب فضا در کنار نور طبیعی می‌تواند محیطی دلنشین ایجاد کند. احساس آرامش و نشاط را افزایش می‌دهد و حتی میزان تمرکز و انرژی افراد را بالا ببرد.

  • بهینه‌سازی ابعاد محیط

با استفاده از مناسب‌ترین نورپردازی سقف بدون کناف می‌توانید ابعاد محیط را به طور دلخواه سفارشی‌سازی کنید. در حقیقت با این روش قادر هستید ابعاد محیط را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندازه واقعی نشان دهید. این تکنیک به طراحان داخلی کمک می‌کند تا فضاها را با توجه به نیاز و سلیقه کاربران بهینه‌سازی کنند.

  • زیباسازی و افزایش عملکرد

نورپردازی سقف بدون کناف به عنوان یک عنصر زیبایی در طراحی داخلی و خارجی فضاها عمل کند. انتخاب مناسب رنگ نور، شدت نور، و توزیع آن سبب جلب توجه افراد می‌شود و جذابیت زیادی دارد. هم‌چنین امکان ایجاد حالت‌های مختلف مانند حالت رمانتیک، آرامش‌بخش، پویایی و با انرژی اشاره کنیم. این مزیت به کسب و کارها کمک می‌کند تا فضای خود را به بهترین شکل نورپردازی کنند و در مخاطب تاثیر بیشتری بگذارند.ضمن اینکه در فضای کاری، نور مناسب می‌تواند تمرکز و بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد.

نکات مهم پیش از نورپردازی سقف بدون کناف

  • قبل از پرداختن به نورپردازی سقف بدون کناف و سقف ساده، از ابعاد دقیق فضای مورد نظر خود و ارتفاع سقف اطمینان حاصل کنید. چرا که رعایت این دو مورد در انتخاب مناسب ترین نوع نورپردازی سقف، حائز اهمیت می‌باشد.
  • اگر فضای شما بسیار کوچک است، سعی کنید تا از نورپردازی‌هایی کمک بگیرید که سادگی را حفظ نماید و به اصطلاح خیره کنندگی و روشنایی نامتعارف  در فضا به وجود نیاورد.
  • در روشنایی سقف بدون کناف پذیرایی خانه، به دلیل کاربری آن، نباید از نورهایی زننده و اذیت کننده استفاده نمود.ضمن این که نورپردازی‌های کسل و بی روح نیز نباید اجرا شود و حتما قسمتی از خانه به نور طبیعی دسترسی داشته باشد.
  • به عنوان نکته آخر باید گفت بخش زیادی از زیبا جلوه دادن نورپردازی سقف‌ بدون کناف یا بهطور کلی سقف ساده، به عناصر دیگری نیز وابسته است. از جمله این عناصر می‌توان به دکوراسیون و چیدمان فضا، میزان بهره‌وری فضا از منابع نور طبیعی، رنگ سقف و دیوارها و … اشاره نمود.

کلام پایانی

نورپردازی سقف از مهم‌ترین پارامترهای زیبایی هر مکانی به شمار می‌رود؛ زیرا استفاده درست از آن می‌تواند باعث دلنشین‌تر شدن فضا به خصوص نورپردازی سقف بدون کناف می‌شود. اما اگر به درستی از ترکیب محصولات روشنایی و نور طبیعی استفاده نشود، فضا دلگیر خواهد شد. به همین دلیل دانستن نکات مهم نورپردازی مدرن سقف از الزامات طراحی داخلی است.شما می‌تولنید برای اطلاع از قیمت انواع لامپ و چراغ و دیگر محصولات روشنایی به سایت سیوان لند مراجعه کرده. یا برای معرفی محصولات خود و ثبت فروشگاه آنلاین در مجموعه بزرگ صنعت ساختمان سیوان لند با کارشناسان تیم فروش در تماس باشید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *