روش ساخت تیرچه بتنی و ضوابط و استانداردهای آن


قیمت تیرچه بتنی

در ساخت تیرچه، ابتدا باید به نوع آن دقت کرد و سپس بر همین اساس و بنا بر استانداردهای موجود در این خصوص، تیرچه‌ها را تولید کرد. در این مقاله ما نحوه ساخت تیرچه بتنی و نکات مربوط به آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روش ساخت تیرچه های مختلف

تیرچه‌هایی که برای ساخت سقف استفاده می‌شوند دارای انواع مختلفی هستند و به دو دسته اصلی تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی تقسیم می‌شوند. تیرچه بتنی، که استفاده از آن متداول‌تر است، دارای یک پاشنه بتنی و آرماتورهای عرضی، کششی، تقویتی، اتصال و بالایی می‌باشد. تیرچه کرومیت دیگر بتن پاشنه را ندارد و از یک بال بالایی، بال پایینی، ورق تقویتی میلگرد خرپایی تشکیل شده است.

در ساخت تیرچه به حداقل دو میلگردکششی، یک میلگرد تقویت، میلگردهای عرضی و میلگرد بالایی نیاز داریم.
ساخت تیرچه

ساخت تیرچه بتنی

نکته قابل ذکر در مورد ساخت تیرچه بلوک این است که آن‌ها باید به صورت پیش ساخته تهیه شوند و ساخت تیرچه در محل پروژه مجاز نمی‌باشد. برای ساخت تیرچه بتنی ابتدا باید میلگردهای کششی (طولی) را آماده کرد. طبق ضوابط و استانداردهای مربوط به تیرچه، تعداد آرماتورهای کششی تیرچه باید حداقل دو عدد باشد. این آرماتورها باید از نوع آجدار باشند و توصیه می‌شود که فولاد نیم‌سخت باشند
برای ساخت تیرچه بتنی، آرماتورهای که به عنوان میلگرد عرضی هستند را در کنار هم گذاشته، به طوری که سر تمامی آن‌ها در یک راستا باشد، سپس اندازه مورد نظر را روی میلگردها علامت زده و آن‌ها را برش می‌دهند. دو عدد از میلگردهای برش خورده را موازی هم و در فاصله معین می‌گذارند و سپس به کمک آرماتور کمکی اتصال آن‌ها را به هم وصل می‌کنند. طول آرماتور کمکی اتصال به اندازه فاصله بین دو میلگرد کششی است، قطر آن حداقل 6 میلی‌متر است و در فواصل 40 تا 100سانتی‌متری قرار می‌گیرند.
در مرحله بعد میلگردهای خرپایی یا همان میلگردهای عرضی نصب می‌شوند.به این صورت که رئوس هفتی-هشتی آن یکی درمیان به میلگرد کششی و آرماتور فوقانی جوش داده می‌شود. سپس قالب‌های پاشنه تیرچه تمیز و آماده می‌شوند و آن‌ها را به مخلوط روغن سوخته و گازوئیل آغشته می‌کنند. انتهای قالب‌ها را هم می‌بندند که بتن از آن‌ها بیرون نزند. بعد از آن بتن را آماده کرده، درون قالب‌ها می‌ریزند و آن را در سرتاسر قالب پخش می‌کنند.

میلگردهای کششی را به وسیله میلگردهای عرضی خرپایی به میلگرد فوقانی وصل می‌کنند.
ساخت تیرچه بتنی

قالب‌ها که بتن‌ریزی شدند، تیرچه‌ها را وارد بتن می‌کنند و آن‌ها را کمی در سر جای خود تکان می‌دهند تا بتن به خوبی  میلگردها را در بر بگیرد. بعد از این که بتن به خوبی خودش را گرفت و خشک شد، تیرچه‌ها را یکی یکی از قالب خارج کرده و کمی داخل حوضچه آب می‌گذارند. بعد از آن تیرچه بتنی آماده است.

ضوابط و استانداردهای ساخت تیرچه

  • مقاومت آرماتورهایی که برای ساخت تیرچه استفاده می‌شوند را باید با مقاومت مندرج در جداول تطبیق داد.
  • قطر میلگرد کششی که در ساخت تیرچه استفاده می‌شود باید بین 8 تا 16 میلی‌متر باشد. البته در صورتی که برای اتصال میلگردها از روش نقطه جوش مقاومتی استفاده شود، می‌توان از میلگرد 6 هم استفاده کرد.
  • اگر ضخامت پاشنه تیرچه 5.5 سانتی‌متر یا بیشتر باشد، می‌توان از میلگردهایی با قطری تا 20 میلی‌متر هم استفاده کرد.
  • حداقل فاصله آزاد بین میلگردهای کششی نباید از قطر میلگرد بزرگ‌تر، 25 میلی‌متر و یا 1/33 قطر اسمی بزرگ‌ترین سنگدانه بتن کمتر باشد.
  • قطر میلگردهای زیگزاگی که برای ساخت تیرچه بلوک استفاده می‌شود باید بین 5 تا 10 میلی‌متر باشد.
  • در مورد خرپا با میلگرد عرضی منفرد، حداقل قطر 6 میلی‌متر است و در خرپا با میلگرد عرضی مضاعف، حداقل قطر 5 میلی‌متر است.
  • در ساخت تیرچه، اگر خرپا کارخانه‌ای باشد، میلگرد مضاعف و نیم‌سخت می‌باشد.
  • زاویه میلگرد عرضی نسبت به خط افق بین 30 تا 45 درجه است.
  • در ساخت تیرچه بتنی، حداکثر فاصله میلگردهای عرضی متوالی 20 سانتی‌متر است.
  • آرماتوری که به عنوان آرماتور فوقانی در ساخت تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید آجدار باشد.
  • حداقل عرض بتن پاشنه می‌تواند 12 سانتی‌متر باشد و نباید از 1/3 ضخامت سقف کمتر شود.
  • ضخامت بتن پاشنه معمولا بیت 4.5 تا 3.5 سانتی‌متر است.
  • مقاومت فشاری بتنی که برای ساخت پاشنه تیرچه استفاده می‌شود باید از 300 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع بیشتر باشد.
  • اسلامپ بتن باید بین 200 تا 250 میلی‌متر باشد.
  • آرماتور تقویتی ساخت تیرچه باید آجدار و با قطری بین 6 تا 16 میلی‌متر باشد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد نحوه ساخت تیرچه‌های بتنی توضیح دادیم. برای این کار ابتدا باید میلگردهای کششی را به اندازه مورد نظر برش داد و سپس آن‌ها را موازی هم و در فاصله معین گذاشت. این دو میلگرد موازیی را به کمک آرماتور کمکی اتصال به هم وصل می‌کنند. در مرحله بعد هم با استفاده از میلگردهای خرپایی عرضی، میلگردهای کششی را به میلگرد بالایی وصل می‌کنند. در آخر تیرچه آماده شده را در قالب می‌گذارند و روی آن را بتن می‌ریزند. ساخت تیرچه در محل پزوژه مجاز نیست و معمولا آن‌ها به صورت پیش‌ساخته خریداری می‌شوند. شما می‌توانید برای خرید تیرچه و یا سایر مصالح مورد نیاز برای اجرای سقف تیرچه بلوک، مانند خرید یونولیت سقفی، به سیوان لند مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “روش ساخت تیرچه بتنی و ضوابط و استانداردهای آن

  1. محسن رضازاده مقدم میگوید:

    سلام خدمت شما برای راه اندازی کارگاه چه ابزارهایی لازم دارم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *