تیرچه بتنی چیست؟ بررسی انواع تیرچه بتنی


قیمت تیرچه بتنی

تیرچه بتنی قطعه‌ای پیش ­ساخته‌ است که از میلگرد و بتن به دست آمده و در ساختمان سازی و ساخت سقف به کار برده می شود. به طور کلی، تیرچه در دو نوع خرپایی و پیش تنید تولید می‌شود. با توجه به نوع و مقدار بار وارده بر سقف، فواصل تیرچه­‌ها متفاوت می‌­باشد. وزن بلوک ها و بتن، قبل از حصول مقاومت بتن ریخته شده، به­ وسیله تکیه گاه­‌های موقت تحمل می‌­شود.
پس از حصول از مقاومت بتن ریخته شده، تیرهای (T) شکل بتنی به هم چسبیده، لنگر خمشی حاصل از بارهای قائم سقف را تحمل کرده و به تیرهای اصلی منتقل می‌کند. تیرچه به طور کلی در دو نوع بتنی و فلزی کرومیت موجود است. در این مقاله به بررسی تیرچه بتنی می‌پردازیم. سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، مرجعی معتبر برای استعلام قیمت تیرچه سقفی می‌باشد.

 کاربرد تیرچه بتنی
کاربرد تیرچه بتنی

تیرچه بتنی چیست؟َ

تیرچه بلوک، جزء رایج ترین انواع سازه­‌ها برای ساخت سقف محسوب می­ شود که در ساخت آن از تیرچه بتنی استفاده می‌گردد. در واقع مابین تیرچه‌­ها، بلوک­‌های سیمانی یا سفالی قرار می گیرد. تیرچه بتنی، بخش اصلی ساخت تیرچه بلوک را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه، مقاوت فشاری بتن بالا است اما مقاومت کششی مطلوبی ندارد، برای جبران این نقص، از قرارگیری بتن در کنار فولاد و میلگرد استفاده شده است و علت این موضوع، مقاومت کششی بالای فولاد که می‌تواند باعث افزایش کششی تیرچه بتنی شود.
تیرچه بتنی از ترکیب بتن و میلگردهای فولادی تشکیل می­‌شود و اصطلاحا خرپایی پیش ­ساخته است و با توجه به گستردگی پروژه ساختمانی شما و همچنین میزان بار وارد بر سقف، می‌­توان ابعاد تیرچه را تغییر داد، اما به طور کلی می‌­توان گفت تیرچه بتنی استاندارد، دارای ضخامت بتن حداقل 40 میلی متر و عرض 100 میلی متر است.

انواع تیرچه بتنی

تیرچه ­ها شامل دو دسته هستند: تیرچه ­های با قالب ماندگار که تیرچه کفشک­دار نیز نامیده می شوند و دسته دوم که تیرچه­‌های بدون قالب ماندگار نام دارند. تیرچه‌های بتنی و فلزی جزو دسته تیرچه­های بدون قالب­های ماندگار، محسوب می­شوند. تیرچه‌­های بتنی به دو دسته، تیرچه پیش تنیده و تیرچه خرپایی تقسیم بندی می­‌گردند. تیرچه بتنیريال جزء تیرچه­‌های سنتی محسوب می‌­شود و متشکل از دو آرماتور فولادی در بال تحتانی و یک آرماتور فولادی در بال فوقانی است. همچنین چند آرماتور فولادی زیگزاگ به حالت تک یا دوبل به بقیه آرماتورها در بال فوقانی و تحتانی، جوش داده شده است.

تیرچه بتنی خرپا چیست ؟

تیرچه بتنی خرپا، سازه‌ای است که در مقابل نیروهای کششی و فشارهای بالا، بسیار مقاوم است. ساختار کلی تیرچه بتنی خرپا، حالت مثلث شکل دارد. این نوع شکل ظاهری، موجب تحمل نیروهای کششی و فشاری می‌شود و موجب می گردد تیرچه، قدرت و ایستادگی لازم را کسب کند. در ساخت تیرچه بتنی خرپایی، از خرپای فولادی و پاشنه بتن استفاده شده است. خرپا، شامل قطعات پیش ساخته از میلگردهای کششی زیرین، بالایی و زیگزاگ است.
این میلگردها به شکل خرپا به هم متصل شده و به یکدیگر جوش داده می‌شوند و قدرت تحمل این نوع سازه­‌های خرپایی درتیرچه‌­ها بسیار بالا است. شماره میلگردهای کششی زیرین حداقل 8 و حداکثر 16 در نظر گرفته می‌شود. این مقدار برای میلگردهای زیگزاگ از شماره 5.6 یا 8 می‌باشد. در تیرچه بتنی خرپایی، قسمت پاشنه موقت است و پس از بتن ریزی، از قالب خارج می شود، به همین دلیل جزء تیرچه­‌های بدون قالب ماندگار دسته ­بندی می‌­شود.

 کاربرد تیرچه بتنی
کاربرد تیرچه بتنی

تیرچه بتنی پیش تنیده

با توجه به این که استفاده تنها از بتن باعث ترک خوردی و شکستگی آن می‌شود، استفاده تنها از آن برای سقف مناسب نمی‌باشد. با ترکیب میلگرد و وایرها با بتن، سازه‌های مستحکم بنا می‌شود، بنابراین تعدادی سیم فولادی به قطر 5 میلی متر که مقاومتی در حدود 17500 تا 19000 کیلوگرم برسانتی متر مربع دارند، در ساخت  تیرچه بتنی استفاده می‌شود. تعداد سیم­‌ها با توجه به طول تیرچه و فشاری که باید تحمل کند، متفاوت است. در تیرچه بتن پیش تنیده، مفتول­‌های فولادی را پیش از بتن ریزی تیرچه، توسط جک‌هایی، تحت کشش معین قرار می‌دهند.
با توجه به اینکه تیرچه‌های بتنی پیش تنیده در کارخانه تولید می‌شوند، استاندارد خوبی دارند و از طرفی، سرعت ساخت و ساز را بالا می‌برند و یونولیت‌­ها و بلوک‌­های سیمانی به راحتی در آن­ها قرار می گیرند. ارتفاع تیرچه بتنی بین 13 تا 17 سانتی متر است که در قسمت تحتانی حداقل 10 سانتی متر عرض دارند. البته در ساختار تیرچه بتنی حدود 4 سانتی متر برای قرارگیری یونولیت­‌ها و بلوک­‌های سیمانی درنظر گرفته می‌شود.

وزن تیرچه بتنی

وزن تیرچه بتنی، بستگی به اندازه و نوع تیرچه مورد استفاده دارد. علاوه بر آن فاکتورهایی برای اندازه گیری وزن تیرچه بتنی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • مشخصات مکانیکی بتن
  • مشخصات هندسی مقطع
  • مشخصات مکانیکی کابل‌های فولادی مورد استفاده درون تیرچه بتنی

تیرچه بتنی پیش تنیده چه مزایایی دارند

  • تسریع روند ساخت وساز با توجه به آماده شدن محصول از قبل
  • وزن کمتر در مقایسه با تیرچه‌­های سفالی و کرومیت
  • کاهش احتمال ایجاد ترک­های کششی
  • قیمت پایین و صرفه جویی در هزینه­ها
  • عدم نفوذپذیری رطوبت در آن
  • مقاومت زیاد و عمر طولانی
  • امکان اجرای سقف با دهانه­های بلند
  • کاهش وزن سقف ساختمان
  • کاهش استفاده از فولاد و در نتیجه کاهش نیروی زلزله
قیمت تیرچه بتنی سقفی
قیمت تیرچه بتنی سقفی

مراحل بارگذاری تیرچه‌ها

تیرچه‌ها در مرحله نخست، بار حاصل از وزن خود، بلوک و بتن پوششی را که بار مرده ساختمان نامیده می‌شود، تحمل می‌کنند، به ­علاوه وظیفه تحمل فشار بارهای حین اجرا در حد فاصله بین تکیه گاه‌های موقت، برعهده تیرچه­‌های بتنی است. در آخرین مرحله که بعد از ایجاد مقاومت در بتن ریخته شده شروع می‌شود، تکیه گاه­‌های موقت برداشته می‌­شود. خود تیرچه وظیفه تحمل باری برابر برآیند حاصل از بارهای مرده و زنده پس از بهره ‌برداری از ساختمان را به عهده دارد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت هر متر تیرچه بتنی مطلع شوید و خرید فرمایید.

اجزای تیرچه خرپایی چیست

اجزای اصلی تیرچه‌های بتنی خرپایی قسمت های زیر می‌باشد:

  • آرماتورهای کششی
  • آرماتورهای عرضی
  • آرماتور بالایی
  • بتن پاشنه تیرچه
  • آرماتورهای تقویتی
  • آرماتورکمکی اتصال

آرماتور کششی

دراولین مرحله بارگذاری تیرچه، آرماتور تحتانی خرپا به عنوان عضو کششی خرپای تیرچه بتنی، بایستی تحمل نیروی کششی ناشی از وزن خود تیرچه را در زمان حمل و نقل داشته باشد. در مرحله بعد باید قادر به تحمل نیروی کششی ناشی از وزن مرده ساختمان در فاصله محور تا محور تیرچه­‌ها و بین دو تکیه گاه موقت باشد. در بارگذاری تیرچه که مرحله نهایی می باشد، آرماتور تحتانی به عنوان عضو کششی (T) شکل عمل می کند.

آرماتور عرضی

در اولین مرحله بارگذاری، آرماتورهای عرضی ایستایی لازم برای تحمل وزن خود تیرچه هنگام حمل‌ونقل را تامین می‌کند. در دومین مرحله، این آرماتورها، ایستایی لازم برای تحمل وزن مرده سقف بین تکیه گاه ‌های موقت را تامین می‌کنند. آرماتورهای عرضی در آخرین مرحله بارگذاری تیرچه‌ها، پیوستگی را بین آرماتور کششی خرپا و بتن پوششی ایجاد می‌کند، البته یادآور می­‌شویم که بخشی از نیروی برشی تیر (T) شکل، توسط آرماتورهای عرضی تحمل می‌­شود.
آرماتور بالایی در اولین و دومین مرحله بارگذاری، آرماتور بالای تیرچه، نقش عضو بالای خرپا را دارد و با کمک دیگر اعضای خرپا، وزن تیرچه را هنگام حمل و نقل و همچنین وزن مرده سقف را در فاصله بین دو تکیه گاه موقت، هنگام قالب بندی و بتن ریزی (قبل از حصول مقاومت بتن پوششی) تحمل می کند.
در آخرین مرحله بارگذاری تیرچه، چنانچه آرماتور بالایی در ضخامت بتن پوششی و بالاتر از سطوح بلوک­‌ها قرار بگیرد، به عنوان آرماتور افت و حرارت مقطع مرکب سقف، عمل می‌کند، اما اگر نسبت به سطح بلوک­‌ها پایین‌­تر باشد، این نقش را نخواهد داشت. سیوان لند، بازار آنلاین صنعت ساختمان، ارائه دهنده برترین برند‌های ساختمانی است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند از قیمت تیرچه و قیمت انواع دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی مطلع شوید.

قیمت تیرچه بتنی سقفی
قیمت تیرچه بتنی سقفی

بتن پاشنه چه کاربردی دارد؟

از پاشنه تیرچه بتنی جهت تامین تکیه‌گاه بلوک‌­ها به­ عنوان قالب دائمی و همچنین جهت پرهیز از قالب­ بندی قسمت زیرین سقف استفاده می‌گردد.

آرماتورهای تقویتی چیستند؟

چنانچه دو آرماتور کششی پایینی جهت تحمل لنگر حداکثر در وسط دهانه کفایت نکند، نیاز است تا آرماتورهای دیگری داخل خرپای فلزی تعبیه گردد و به این آرماتورهای اضافی، آرماتورهای تقویتی گفته می شود.

آرماتورهای کمکی چه کاربردی دارند؟

جهت مهار کردن آرماتورهای کششی و استقرار بیش از دو آرماتور کششی در پاشنه تیر به کار می رود. قطر میلگردهای کمکی اتصال، ۶ میلیمتر و طول آنها در حدود فاصله میلگردهای کششی است. میلگردهای کمکی اتصال در فواصل ۴۰ تا ۱۰۰ سانتیمتری از یکدیگر نصب می گردند. در بعضی از کارخانه های تولید تیرچه که جهت قالب بتن پاشنه از ناودانی استفاده می شود، معمولا بتن پاشنه تا انتهای میلگرد کششی ادامه می یابند. در این موارد ، بهتر است میلگرد کمکی در فاصله ۱۲ سانتیمتری از دو انتهای میلگرد کششی نصب شود تا هنگام اجرای سقف ، و در صورت شکستن دو سر تیرچه جهت نمایان شدن میلگردهای کششی، خرپا صدمه نبیند.

جمع بندی

تیرچه بتنی یکی از متداول ترین انواع تیرچه ها می باشد که یقینا استفاده از آن می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سیوان لند، از قیمت تیرچه بتنی مطلع شوید و از معتبرترین برندهای بازار به راحتی خیرد فرمایید.

4.7/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *