رنگ اکریلیک روی دیوار گچی | 5 رنگ قابل شستشو + آموزش رنگ آمیزی دیوار

اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی شامل مراحل و نکاتی است که بهتر است توسط یک استادکار ماهر اجرا شود. رنگ اکریلیک نما از انواع رنگ‌های شیمیایی و قابل شستشو است که ماده اصلی آن پلی‌اتیلن است و به دو دسته محلول در آب و محلول در روغن دسته بندی می‌گردد. در ادامه توضیحات جامع و دقیقی را در خصوص رنگ آمیزی دیوار گچی خواهیم داد.

قیمت سیمان
قیمت گچ
قیمت آجر
قیمت شن و ماسه

 انواع رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی

بهتر است پیش از آن که به سروقت نحوه اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی و نکات مربوط به آن برویم، با انواع رنگ‌های قابل شستشو که می‌توان روی دیوار گچی از آن‌ها استفاده کرد، آشنا شوید.

۱- رنگ آکریلیک: 

رنگ اکریلیک روی دیوار گچی از ایمن ترین رنگ‌ها برای ساختمان‌های مسکونی است.

رنگ اکریلیک روی دیوار گچی یکی از ایمن‌ترین رنگ‌ها برای مکان‌های مسکونی، به خصوص اتاق کودکان، است. ماده به کاررفته در این رنگ، رزین آکریلیک است که در برابر سایش بسیار مقاوم است. به همین علت این پوشش رنگی می‌تواند تا ۳ هزار بار تمیز کردن را تحمل کند و کیفیت خود را از دست ندهد. به طور کلی این نوع رنگ برای تمامی سطوح از جمله سطوح متخلخل توصیه می‌شود و معمولاً در فروشگاه‌ها به رنگ سفید عرضه می‌شود. شما می‌توانید با کمک انواع خمیرهای رنگی، رنگ دلخواهتان را به دست آورید. برای رقیق کردن رنگ آکریلیک از آب معمولی استفاده کنید.

۲- رنگ لاتکس: 

این نوع رنگ اگر با مواد ترکیب شده با رزین‌های آکریلات مقایسه شود، مقاومت بسیار بالاتری دارد. این ماده نه تنها می‌تواند با اسفنج و برس نرم شسته شود، بلکه نفوذپذیری بسیار بالاتری نسبت به رنگ‌های آکریلیک دارد. بنابراین می‌توان با اطمینان خاطر بالاتری از این رنگ در سطوح با امکان ایجاد کپک، مانند حمام و آشپزخانه‌های با رطوبت بالا و دیوار استخرها، استفاده نمود. غالباً از رنگ لاتکس برای مناطقی با تحمل فشار زیاد مثلاً ورودی راه پله‌ و راهرو و سالن‌های ورزشی و آشپزخانه استفاده می‌شود. این نوع رنگ برای سطوح متخلخل سازش‌پذیری کمتری دارند و بهتر است برای اینگونه سطوح از رنگ اکریلیک استفاده شود.

۳- رنگ سیلیکاتی:

 این رنگ‌ها براساس روغن معدنی به کار رفته در آن‌ها برای لایه‌های مواد معدنی مناسب هستند، استفاده از آن‌ها برای لایه دوم دشوار است و کشش کمتری نسبت به دو نوع رنگ دیگر دارند. با این حال مقاومت بسیار بالاتری در برابر رطوبت نشان می‌دهد. ولی به دلیل وجود ترکیبات سیلیکاتی قلیایی باید حتماً از دستکش استفاده شود.

۴- رنگ سیلیکونی: 

این رنگ بهترین رنگ با ترکیبات مواد آلی و مواد معدنی با پوشش الاستیک و مقاوم در برابر سایش است که حتی می‌تواند خراش‌های گچ تا دو میلی ‌متری را پنهان کرده و بپوشاند. رنگ سیلیکونی به دلیل بی‌ضرر و بی‌بو بودن برای رنگ آمیزی اتاق کودکان بسیار مناسب است. با استفاده از این رنگ، می‌توان اغلب جلوه‌ها و طرح‌های گرافیکی فانتزی در سطح کار ایجاد کرد که هزینه بالایی دارد.

۵– رنگ بر پایه سیمان: 

چنین ترکیبی ضدآب بوده و اغلب برای رنگ‌آمیزی اتاق‌های زیر شیروانی و زیر زمین استفاده می‌گردد. این رنگ با استفاده از سیمان، آهک، رنگدانه‌ها و کلرید کلسیم و سایر مواد ساخته شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد قلیایی دارد. با استفاده از این نوع رنگ یک لایه ضخیم و جامد در سطح کار ایجاد می‌شود که محافظت و استحکام بسیار بالایی به دیوار می‌بخشد.

بهترین رنگ برای رنگ کردن دیوار گچی چیست؟

متریال بکاررفته در ساخت دیوار تعیین کننده نوع رنگ نمای دیوار ساختمان است.

برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید ببینید که دیوار شما چه متریالی را در نمای خود دارد. یکی از متریال‌های پرکاربرد دیوار خانه‌های ایرانی، گچ است که برای زیبایی و دوام بیشتر، آن را رنگ‌آمیزی می‌کنند:

  1. اگر خانه شما در یک منطقه مرطوب قرار دارد، بهتر است از رنگ روغنی برای رنگ‌آمیزی دیواراستفاده کنید. رنگ روغنی نه تنها قابل شستشو است بلکه در برابر رطوبت هوا نیز مقاوم است. علاوه بر این، رنگ روغنی خاصیت ضد باکتری و قارچ دارد که می‌تواند دیوار گچی را بادوام کند.
  2. درصورتی که خانه شما در یک منطقه متعادل واقع شده است، رنگ اکریلیک بهترین گزینه است. رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغنی، سازگاری بیشتری با محیط زیست داد؛ قابلیت شستشو و سرعت سریع خشک شدن از دیگر مزایای آن است. اگر خانه استایل سنتی دارد، تزئینات میناکاری شده و رنگ‌های براق اکریلیک در اطراف درها و سقف‌ها تکمیل کننده زیبایی سازه خواهند بود. تمیز کردن رنگ مات آسان نیست و خراشیدگی را آشکارتر از رنگ براق نشان می‌دهد، اما بافت سبک آن برای پنهان کردن عیوب جزئی در گچ زیرین بسیار مفید خواهد بود.

انواع رنگ اکریلیک روی دیوار گچی

 انواع رنگ اکریلیک ساختمان در ۳ نوع زیر تولید می‌شود:

  • رنگ اکریلیک براق
  • رنگ اکریلیک نیمه براق
  • رنگ اکریلیک مات

متناسب با اقلیم اب و هوایی نوع رنگ اکریلیک روی دیوار گچی انتخاب کنید.

البته نوع براق رنگ اکریلیک مانند رنگ روغنی نیست و دلیل آن نیز وجود پایه آب در این نوع رنگ می‌باشد. این نوع رنگ ساختمانی در سطوح مختلف چون سطح، سیمان، بتن و سایر دیوارهای خارجی به کار می‌رود.

وجود مواد پلیمری و پایه آب در تولید انواع رنگ اکریلیک ساختمان باعث شده است که بعد از خشک شدن سریع، در لایه زیرین سطح یک لایه مقاوم در برابر نم و رطوبت ایجاد کند. 

اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی

پاکسازی سطح

سطح مورد نظر باید عاری از آلودگی و چربی باشد. توصیه می‌شود برای این کار از محلول تری سدیم فسفات استفاده شود.

زیرسازی سطح

سطحی که می‌خواهید رنگ روی آن انجام شود باید از نظر پستی و ناهمواری بررسی گردد و برجستگی‌های روی سطح مورد نظر رفع شود.

سنباده زدن

سنباده زدن، بتونه کاری و درزگیری شکاف‌ها از جمله کارهایی است که باید قبل از رنگ کردن انجام شود.

در این جا به سه مرحله مهم در انتخاب و اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی می پردازیم:

1. انتخاب رنگ نما

یکی از مهم‌ترین بخش‌های قبل از اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی ساختمان، انتخاب رنگ مناسب است. به طور کلی باید برای رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، از رنگ‌های قابل شستشو و مقاوم در برابر شرایط جوی متفاوت، مانند باران و تابش خورشید استفاده کرد.

رنگ‌های اکریلیک دارای طیف رنگی مختلفی بوده و نسبت به سطوح بتنی سازگاری عالی دارد. قبل از این‌که رنگ روغن و اکریلیک و … متولد شوند، رنگ پلاستیک در میدان نقاشی ساختمان یکه‌تازی می‌کرد. رنگ پلاستیک زدن دیوار گچی هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد؛ چون یکی از مزایای آن این است که نیازی نیست برای حل کردن رنگ پلاستیک برخلاف اکریلیک از حلال‌های نفتی کمک بگیرید. همین که رنگ را با کمی آب رقیق کنید کافی است.

2. آماده سازی سطح زیر دیوار

اولین فعالیتی که به منظور آماده‌سازی سطح برای رنگ‌آمیزی صورت می‌گیرد، شستشو نما است. پس از شسته‌شدن نما و از بین رفتن آلودگی‌ها ، امکان مشاهده نواقص نما پیدا می‌شود. در این مرحله با بتونه‌کاری، تمامی نواقص برطرف می‌شوند و سطح یکدست شده، آماده رنگ‌آمیزی می‌شود.

3. پرایمر نمای ساختمان 

برای اینکه رنگ روی این سطوح کیفیت بهتری داشته باشد، بی‌نقص بودن سطح زیرکار دیوار حائز اهمیت است. به طورمعمول برای یکسان کردن سطح زیرکار از روغن الیف استفاده می‌شود. در حقیقت، کیفیت بالای رنگ رابطه مستقیمی با پرایمر سطح زیرکار دارد. به دلیل اینکه رنگ‌های اکریلیک قدرت تنفس دارند و هوا را از خود عبور می‌دهند، لازم است که روغن‌ زیر کار هم همین ویژگی را داشته باشند؛ یعنی باید از روغن‌های بر پایه آب استفاده شود.

نکات مهم در اجرای رنگ اکریلیک روی دیوار گچی

رنگ امیزی باید حداقل 20 روز بعد از گچ کاری انجام شود.

  • بهتر است سطوحی که به تازگی گچ کاری شده‌اند به مدت 20 روز تا یک ماه خشک شده و بعد رنگ‌آمیزی انجام شود.
  • بعد از خشک شدن دیوار گچی ممکن است به مشکلی به نام شوره برخورد کنیم. این شوره‌ها در اثر فرآیند خشک شدن سطوح گچی اتفاق می‌افتد. در صورت وقوع این مشکل حدود 0.5 کیلوگرم سرکه خانگی را با یک گالن آب مخلوط کنید و کاملاً هم بزنید. با یک پارچه آغشته به محلول سرکه و آب، شوره رو از روی سطوح برطرف کنید. بعد از خشک شدن، دیوار برای اجرای پرایمر و رنگ‌آمیزی آماده خواهد بود.

مزایای رنگ اکریلیک:

  • بی‌بو و ضدآب.
  • قابلیت اجرای رنگ روی بیشتر سطوح.
  • قابلیت ترمیم رنگ بدون نیاز به مهارت خاص 
  • دوست‌دار محیط زیست و ایمن برای انسان (رنگ بر پایه آب است و به حلال‌های شیمیایی نیاز ندارد).
  • سرعت بالای خشک شدن رنگ و امکان تجدید رنگ برای لایه دوم
  • مقاومت در برابر حرارت و برودت و عدم تغییر رنگ.
  • پوشش دهی بالا به علت غلظت زیاد رنگ.

معایب رنگ اکریلیک:

  • ممکن است در صورت استفاده از قلم برای برای زدن رنگ اکریلیک روی دیوار گچی، کیفیت نهایی کار خوب درنیاید.
  • درخشش این رنگ ممکن است کم باشد و شفافیت زیادی نداشته باشد.
  • این رنگ‌ها به صورت صد درصدی ضد آب نیستند و تا میزان زیادی به روش زیرسازی رنگ بستگی دارد.

سخن پایانی 

رنگ اکریلیک روی دیوار گچی و انواع دیگر سطوح مانند آجری، بتنی، چوبی، فلزی، کناف و همین طور در نمای ساختمان قابل اجرا است. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در رابطه با رنگ اکریلیک روی دیوار گچی بدانید توضیح دهیم. شما در سایر مقاله‌های موجود در سایت سیوان لند می‌توانید با چگونگی ترمیم گچ کنده شده دیوار و انواع پرایمرهای دیوار گچی و قیمت گچ تولیدی‌های گوناگون آشنا شوید.

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *