رنگ کردن دیوار گچی | چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد


قیمت گچ

رنگ کردن دیوار گچی یا سقف گچی یکی از روش‌های زیبایی بخشیدن به آن‌هاست. سطح دیوارهای داخلی خانه‌ها معمولا از گچ است، خود این گچ ظاهر زیبا و خوبی ندارد و معمولا از متریال‌ها و روش‌های مختلفی برای پوشاندن آن استفاده می‌کنند. یکی از متداول‌ترین این روش‌ها رنگ کردن دیوار گچی است. از همین رو نیز ما قصد داریم در این مقاله به آموزش نقاشی روی گچ بپردازیم و به شما بگوییم که چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد و نقاشی روی گچ مرطوب به چه نحو صورت می‌گیرد.

رنگ کردن دیوار گچی

بیشتر سطح دیوارها و سقف‌ها در فضای داخلی ساختمان‌ها از گچ است. نقاشی روی گچ باعث زیبایی بخشیدن به دکوراسیون داخل ساختمان می‌شود و هم‌چنین از پخش شدن گرد گچ در فضای ساختمان جلوگیری می‌کند و از دیوار و سقف‌های گچی در برابر فرسایش محافظت می‌کند.

برای رنگ کردن دیوار گچی ابتدا باید تمامی ایرادات موجود روی دیوار را برطرف کرد
برای رنگ کردن دیوار گچی ابتدا باید تمامی ایرادات موجود روی دیوار را برطرف کرد

برای رنگ کردن دیوار گچی ابتدا باید تمامی ایرادات موجود روی دیوار را برطرف کرد. اگر در سطح دیوار ترکی ایجاد شده یا دیوار سوراخ شده است، ابتدا با بتونه اقدام به پر کردن سوراخ‌ها و حفره‌ها و رفع ترک‌ها کنید و سپس به سراغ نقاشی روی گچ بروید. نکته قابل ذکر این است که نقاشی روی گچ دیواری که قبلا رنگ خورده است، با نقاشی دیواری که می‌خواهد برای بار اول رنگ بشود، متفاوت است.

نقاشی روی گچ دیواری که قبلا رنگ نخورده

برای گچ کاری ساده دیوار، پودر گچ را با آب مخلوط می‌کنند تا ملات آن به دست بیاید. ملات گچ به دست آمده را روی دیوار و سقف می‌کشند و این ملات بعد از ازدست دادن آب خود خشک می‌شود. این گچ خشک شده در مقابل آب و رطوبت مقاومت پایینی دارد و به همین خاطر هم استفاده از رنگ‌هایی با پایه‌ آب به طور مستقیم روی گچ کار صحیحی نیست.
رنگ‌های روغنی هم اگر با روغن زیر کار استفاده شوند، چسبندگی خوبی روی دیوار گچی دارند، اما برای نقاشی روی گچ دیواری که تا به حال رنگ نشده مناسب نیستند. پس می‌توان نتیجه گرفت که بهترین رنگ برای دیوار گچی، رنگ‌های پلاستیک و اکریلیک پایه آب هستند. اما همان طور که گفتیم مقاومت گچ در برابر آب کم است. پس راه حل چیست؟
برای رنگ کردن دیوار گچی که قبلا رنگ نخورده، باید میزان جذب آب توسط گچ را کاهش بدهیم تا به گچ لطمه‌ای وارد نشود و بتوان کار نقاشی را هم به راحتی انجام داد. این کار را می‌توان به کمک روغن‌های زیر کار و پرایمرهای رنگ انجام داد. پس برای رنگ کردن دیوار گچی ابتدا لایه‌ای پرایمر یا روغن زیرکار روی گچ می‌زنیم. به طور کلی مراحل نقاشی روی گچ دیواری که قبلا رنگ نخورده به صورت زیر است:

کندن گچ اضافه دیوار

اولین مرحله در رنگ کردن دیوار گچی، کندن گچ اضافه دیوار است
اولین مرحله در رنگ کردن دیوار گچی، کندن گچ اضافه دیوار است

اولین مرحله در رنگ کردن دیوار گچی که قبلا رنگ نخورده باشد، رفع ایرادات موجود در دیوار است. پس در مرحله اول و پیش از شروع هر کاری، سطح دیوار را بررسی می‌کنیم و اگر گچ اضافی روی دیوار باشد آن را می‌کنیم و در یک کلام، سطح دیوار را از پستی و بلندی‌ها صاف و یکدست می‌کنیم.

اجرای پرایمر یا روغن زیرکار

مرحله بعد برای نقاشی روی گچ دیوار، اجرای لایه‌ای زیر ساز برای رنگ آمیزی است. لزوم انجام این کار را توضیح دادیم. استفاده از روغن زیر کار یا پرایمر باعث ماندگاری و حفظ کیفیت رنگ روی گچ می‌شود. برای این کار یک لایه پرایمر پایه آب اکریلیکی یا روغن زیر کار روی دیوار اجرا می‌کنیم و اجازه می‌دهیم خشک شود.

استفاده از روغن زیر کار یا پرایمر باعث ماندگاری و حفظ کیفیت رنگ روی گچ می‌شود
استفاده از روغن زیر کار یا پرایمر باعث ماندگاری و حفظ کیفیت رنگ روی گچ می‌شود

اگر می‌خواهید برای رنگ کردن دیوار گچی رنگ‌های پایه روغنی به کار بگیرید، باید از روغن زیر کار استفاده می‌کنید، آن را با تینر روغنی مخلوط کنید تا غلظت آن کم شود و بتوانید آن را به راحتی روی گچ اجرا کنید. پرایمرهای اکریلیکی پایه آب برای خشک شدن به 1 تا 2 ساعت زمان نیاز دارند و روغن‌های زیر کار با 12 تا 24 ساعت.

بتونه‌کاری

اگر دیوار گچی شما سطح صافی ندارد و دچار ترک شده یا در آن حفره و سوراخ وجود دارد، باید قبل از رنگ کردن، آن را بتونه‌کاری کنید. برخی از نقاشان، بتونه‌کاری دیوار را پیش از زدن پرایمر و روغن زیرکار انجام می‌دهد، که چنین کاری اشتباه است. اگر می‌خواهید دیوار را با رنگ روغنی نقاشی کنید، می‌توانید از بتونه‌های دست‌ساز روغنی استفاده کنید. وگرنه می‌توانید این کار را با بتنوه آماده اکریلیکی پایه آب انجام دهید.

برای رنگ کردن دیوار گچی، باید بعد از زدن پرایمر، ترک‌ها و سوراخ‌های دیوار را با بتونه پر کرد
برای رنگ کردن دیوار گچی، باید بعد از زدن پرایمر، ترک‌ها و سوراخ‌های دیوار را با بتونه پر کرد

بعد از انتخاب بتونه مناسب و آماده کردن آن، با کاردکی بتونه را روی قسمت‌های آسیب‌دیده گچ بکشید و آن را صاف کنید. بعد از این که تمامی قسمت‌های لازم را بتونه کردید، اجازه دهید بتونه کامل خشک شود. امکان دارد در بعضی قسمت‌ها بتونه داخل بکشد و نیاز باشد که دوباره روی آن را بتونه کنید.

سمباده زدن دیوار

پس از آن که بتونه‌ها خشک شدند، با سمباده‌ای نرم سطح دیوار و بتونه‌ها را صاف و یکدست کنید
پس از آن که بتونه‌ها خشک شدند، با سمباده‌ای نرم سطح دیوار و بتونه‌ها را صاف و یکدست کنید

مرحله بعد در رنگ کردن دیوار گچی، سمباده زدن دیوار است. پس از آن که بتونه‌ها خشک شدند و مطمئن شدید دیگر قسمتی از دیوار نیاز به بتونه مجدد ندارد، با سمباده‌ای نرم تمام سطح دیوار را سمباده بکشید تا سطح دیوار و بتونه‌ها صاف و یکدست شوند. برای سمباده‌کشی دیوار گچی می‌توانید از سمیاده‌های 80، 100، 120 و 180 استفاده کنید. کار سمباده‌زدن که تمام شد، دیوار را تمیز کنید تا گرد گچ و … از روی آن پاک شود.

آسترکشی (لایه اول نقاشی روی گچ)

رنگ‌ آستر، رنگ‌هایی بر پایه رزین هستند که به آن‌ها رنگ پایه هم می‌گویند. آستر زدن به پوشاندن لکه‌های بتونه کاری کمک می‌کند و باعث می‌شود نقاشی روی گچ به راحتی و سریع‌تر انجام شود و نیاز به چند لایه نقاشی نباشد. رنگ آستر به سرعت خشک می‌شود و می‌توان بعد از 10-15 دقیقه، لایه اصلی رنگ کردن دیوار گچی را انجام داد. زمانی که آسترکشی تمام و خشک شد، مجددا روی آن را سمباده بکشید و تمیز کنید.

آستر زدن به پوشاندن لکه‌های بتونه کاری کمک می‌کند و باعث می‌شود نقاشی روی گچ به راحتی و سریع‌تر انجام شود و نیاز به چند لایه نقاشی نباشد
آستر زدن به پوشاندن لکه‌های بتونه کاری کمک می‌کند و باعث می‌شود نقاشی روی گچ به راحتی و سریع‌تر انجام شود و نیاز به چند لایه نقاشی نباشد

رنگ کردن دیوار

این مرحله، مرحله‌ی آخر کار شماست که باید رنگ اصلی را روی دیوار بزنید. برای این‌که کلیه سطوح اطراف دیوار و قسمت‌هایی نظیر قرنیزها، پنجره‌ها، درب‌ها و … را بپوشانید تا رنگی نشوند. سپس به کمک غلتک شروع به رنگ کردن دیوار گچی بکنید و گوشه های را هم به کمک قلمو بگیرید. زمان خشک شدن رنگ‌های مختلف با هم فرق دارد. اگر بعد از خشک شدن رنگ احساس کردید که پوشش کافی را ندارد، لایه بعدی را اعمال کنید.

نقاشی روی گچ دیواری که قبلا رنگ خورده

برای رنگ کردن دیوار گچی که قبلا رنگ خورده، دیگر نیاز به مرحله کندن گچ اضافه دیوار و پرایمر یا روغن زیرکار زدن نیست. اگر در سطح دیوار شما خراش، تو رفتگی یا سوراخی نبود، دیگر نیازی به بتوه‌کاری هم نیست. اما اگر دیوار مشکل داشت یا رنگ آن پوسته‌پوسته شده بود، باید بتونه‌کاری و سمباده‌زنی را انجام دهید. بقیه مراحل شبیه مراحل بالاست.

چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد ؟

شاید شما هم برای پایان دادن به کار ساختمان خود عجله داشته باشید و بخواهید بدانید چند روز بعد از گچ کاری میشه رنگ کرد. متاسفانه پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. چون زمان خشک شدن گچ‌های مختلف در شرایط مختلف آب و هوایی با هم فرق می‌کند. و تا گچ هم خشک نشده باشد نمی‌توان روی آن را رنگ کرد.
پس توصیه ما این است که برای رنگ کردن دیوار گچی خود عجله‌ای نداشته باشید و بگذارید گچ شما به خوبی خشک شود و وقتی از خشک بودن کامل آن مطمئن شدید، اقدام به رنگ کردن سطح آن بکنید. نکته قابل ذکر دیگر این است که سعی نکنید روند خشک شدن گچ زیرکار و روکار را خیلی سرعت ببخشید، چون ممکن است گچ شما ترک بخورد یا دچار مشکل‌های دیگر شود.

چرا نمی‌توان روی گچ مرطوب نقاشی کرد؟

نقاشی روی گچ مرطوب به طور کلی کار اشتباهی است و می تواند پیامدهای مختلفی را به همراه داشته باشد. برای مثال اگر از رنگ‌های پایه آب برای نقاشی روی گچ مرطوب استفاده کنید، بعد از خشک شدن هاله‌ای زرد رنگ روی دیوار به جا می‌ماند و احتمال پوسته پوسته شدن رنگ هم بسیار بالا است. نقاشی روی گچ خیس می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن، لکه افتادن روی دیوار و کپک زدن دیوار شود.

نتیجه‌گیری

بعد از گچ کاری دیوار، اقدام مختلفی را می‌توان برای تزئین آن انجام داد. متداول‌ترین این روش‌ها چسباندن قرنیز روی گچ و بعد نقاشی آن است. برای رنگ کردن دیوار گچی که قبلا رنگ نشده است باید ابتدا گچ‌های اضافی را کند، سپس از پرایمر یا روغن زیر کار برای آماده‌سازی سطح استفاده کرد، بعد از آن ایرادات دیوار با بتون‌کاری رفع می‌شود و دیوار سمباده می‌خورد، سپس رنگ آستر زده می‌شود و دوباره سمباده می‌خورد و در آخر هم لایه اصلی رنگ روی دیوار اعمال می‌شود.
دقت کنید که بعد از مراحل سمباده‌زنی باید سطح دیوار از گرد و غبار پاک شود. هم‌چنین باید صبر کنید گچ شما کاملا خشک شده باشد و بعد روی آن را رنگ کنید. نقاشی روی گچ مرطوب باعث می‌شود که رنگ بعد از خشک شدن خراب شود و متحمل هزینه‌های اضافی شوید.

1.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *