ترمیم گچ کنده شده دیوار | آموزش انواع روش‌های اجرا


قیمت گچ

ترمیم گچ کنده شده دیوار از کارهایی است که اگر در خانه‌های قدیمی ساکن باشید، حداقل یک‌بار با این معضل رو به رو شده‌اید. در صورتی که دیوار به تازگی رنگ نشده باشد، ترمیم گچ کنده شده دیوار یا پر کردن ترک‌ها کار دشواری نیست و تخصص زیادی لازم ندارد. در ادامه با روش‌های گوناگون ترمیم گچ کنده شده دیوار آشنا خواهید شد.

چه زمانی دیوار سازه به ترمیم گچ کنده شده نیاز پیدا می‌کند؟

زمانی که عوامل زیر روی گچ کاری دیوار اثر بگذارد و شکل ظاهری دیوار را تغییر بدهد، نیاز است که به ترمیم گچ کنده شده دیوار بپردازیم:

  • ترکیدن لوله آب یا فاضلاب
  • قدیمی بودن ساختمان
  • عایق نبودن و زیرسازی نامناسب پوشش دیوار
  • ضربه خوردن اشیا در اثر اسباب کشی
  • نشست ساختمان در اثر عوامل طبیعی مانند زلزله
  • حرارت زیاد (دیوارهای مجاور بخاری و شوفاژ)
  • نم و رطوبت (دیوارهای مجاور حمام و سرویس بهداشتی)

در این شرایط با توجه به لزوم ترمیم گچ کنده شده دیوار، می‌توان از دو روش استفاده کرد که آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

روش‌های ترمیم گچ کنده شده دیوار:

ترمیم گچ کنده شده دیوار را می‌توان به وسیله توری مش یا ملات گچ انجام داد.
ترمیم گچ کنده شده دیوار را می‌توان به طرق مختلف انجام داد. اما دو روش که پرطرفدارتر هستند، عبارتند از: ترمیم گچ کنده شده دیوار با استفاده از توری مش و ترمیم گچ ریخته شده با استفاده از ملات گچ!
با این حال ممکن است برخی افراد از روش‌های جدیدتر یا قدیمی‌تری برای ترمیم گچ کنده شده دیوار خانه استفاده نمایند. جالب است بدانید برای این کار، گاها از کرم‌های ترمیم کننده و یا خمیر دندان استفاده می‌کنند! شاید برای یک بازه کوتاه تاثیر داشته باشد و ترک‌ها را بپوشاند. اما اثر آن موقت بوده و روش مناسبی برای ترمیم اصولی گچ دیوار نمی‌باشند.

 ترمیم گچ کنده شده دیوار با استفاده از توری مش:

توری مش نوعی توری بافته‌شده از الیاف فایبرگلاس می‌باشد که یک‌طرف آن چسبناک می‌باشد و امکان چسباندن آن به بافت آسیب‌دیده وجود دارد.
مرحله اول: به منظور جلوگیری از کثیف شدن اثاثیه منزل، نایلون یا پارچه‌ای روی لوازم خانه کشیده می‌شود. فرش و موکت‌های نزدیک به موقعیت گچ‌کاری هم باید جمع‌آوری یا حداقل خوب پوشانده شوند.
مرحله دوم: شروع به تخلیه اضافات گچ در محل آسیب دیده کنید. این‌کار را می‌توان با چاقو، پیچ‌گوشتی یا هر شیء نوک تیز دیگر انجام داد. اگر می‌خواهید نتیجه درستی از ترمیم گچ کنده شده دیوار بگیرید باید این مرحله را تا رسیدن به گچ سفت و محکم ادامه دهید. نهایتا محدوده آسیب دیده باید به شکل یک کادر مربعی یا مستطیلی با عمق تقریبا یکسان در بیاید.
در ترمیم گچ کنده شده دیوار تخلیه اضافات گچ به وسیله اجسام نوک تیز صورت می‌گیرد.
مرحله سوم: توری مش را درون کادر کنده شده بچسبانید. ترمیم گچ دیوار در این مرحله با پوشش کامل کادر با یک ورق توری مش انجام می‌شود.
در ترمیم گچ کنده شده دیوار باید کادر کنده شده را با توری مش پوشش دهید.
مرحله چهارم: حال باید بتونه کاری محل آسیب دیده انجام شود. البته قبل از آن می‌بایست بتونه را آماده کرده باشید؛ بدین‌منظور پودر مخصوص بتونه را در آب ولرم ریخته و خمیر بتونه را آماده می‌کنیم. خمیر ترمیم گچ کنده شده دیوار نباید خیلی سفت و یا خیلی نرم باشد، چیزی شبیه به خامه باید باشد تا به راحتی به وسیله کاردک یا لیسه روی محل مورد نظر کشیده شود. بتونه ساخته‌شده به آرامی در یک لایه نازک روی توری مش بکشید. سپس صبر می‌کنید تا کاملا خشک شود و تمام سطح ورق مش را بپوشاند.
خمیر بتونه باید بصورت خامه ای در یک لایه نازک روی توری مش کشیده شود.
مرحله پنجم: سنباده زدن بتونه را آغاز کنید. بهتر است در این مرحله از سنباده نرم سایز ۱۵۰ استفاده شود. پس از اتمام سنباده زنی به سراغ لایه بتونه بعدی بروید و مانند قبل اجازه دهید تا بتونه کاملا خشک شود. پس از خشک شدن بتونه آن را سنباده اسفنجی می‌زنیم. تمام سطح بتونه را باید سنباده کشی شود. این مرحله از ترمیم گچ کنده شده دیوار ممکن است تا چندین لایه تکرار شود. دقت کنید که بتونه مراحل بعدی باید کمی رقیق‌تر از مرحله اول باشد تا سطح یکنواخت و یکدستی حاصل شود.
از سنباده سایز 150 در ترمیم گچ بری دیوار استفاده کنید.
مرحله ششم: می‌بایست همانند مراحل نقاشی، روی دیوار روغن الیف بزنیم؛ البته مرحله زدن روغن جزء مراحل ترمیم گچ نمی‌باشد و مربوط به مرحله نقاشی دیوار است. پس از زدن روغن الیف نوبت به لایه آستر و پس از آن لایه رویه‌ها می‌رسد؛ که این مراحل را باید طبق اصول نقاشی ساختمان دنبال کنید.

ویژگی‌های روغن الیف چیست؟

روغن الیف در دو نوع بر پایه آب و پایه نفت تولید می‌شود. روغن الیف پایه آب با محیط زیست سازگاری دارد و مهم‌ترین کاربرد روغن الیف استفاده از آن برای زیرسازی دیوار گچی و نقاط ترک خورده دیوار قبل از نقاشی ساختمان است. دو ویژگی مهم روغن الیف که باعث استفاده از آن در نقاشی ساختمان شده است عبارتنداز:

  • سرعت خشک شدن بالا
  • قدرت نفوذ فوق العاده

برای کار با روغن الیف ابتدا باید سطح زیر کار خوب تمیز شود، سپس با استفاده از قلم‌مو روغن الیف را بر روی سطوح موردنظر رنگ‌‌آمیزی کرد. بعد از روغن کاری با الیف نوبت به بتونه‌کاری و سنباده زدن سطح بتونه کاری شده، می‌رسد.

ترمیم گچ کنده شده دیوار با استفاده از ملات گچ:

ترمیم گچ کنده شده دیوار توسط ملات آب و گچ مانند روش قبل است. بعد از کندن و تراشیدن قسمت‌های آسیب‌دیده با کاردک و لیسه، از مخلوط آماده شده یک‌ لایه نازک بزنید و سطح را صاف کنید تا یکدست شود. وقتی‌که گچ خشک شد بار دیگر این کار را تکرار کنید. برای دقت بیشتر کار بهتر است بعد از خشک شدن هر لایه، سنباده بکشیم تا به سطح صاف و یکدست‌تری برسیم. گچ‌کاری را تا پر شدن کامل چاله ادامه دهید و در نهایت سطح آن را با سطح نقاط اطراف یکسان می‌کنید.

چه زمانی میتوان از اسپری یا چسب مخصوص ترک دیوار استفاده کرد؟

در صورتی که ترک‌های دیوار جزئی باشند، به طوری که بتوان از آنها چشم‌پوشی کرد، می‌توان از ابزارهایی چون چسب یا اسپری مخصوص این کار استفاده کرد. این مواد در بازار به اشکال مختلفی موجود هستند و استفاده از این مواد آسان است و نیازی به کار خاصی نمی‌باشد. کافیست اسپری را در فاصله مشخصی از دیوار بگیرید و آن را بر روی تمام بخش‌های ترک اسپری نمایید.

سخن پایانی

نکته‌ای که بهتر است در ترمیم گچ‌ کنده شده دیوارها و سقف خانه به آن توجه داشته باشید این است که در ابتدا دلیل ایجاد ترک و کنده شدن گچ‌ها را بررسی کنید و سپس برای ترمیم آنها اقدام نمایید؛ چرا که در صورت بروز مشکلاتی چون نشتی لوله‌ آب، احتمال ترک خوردگی مجدد دیوارها وجود خواهد داشت. ما در این مقاله انواع روش‌های ترمیم گچ‌ بری را توضیح دادیم شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت گچ و خرید آن به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *