خواص آجر :یک راهنمای کامل با سیوان لند

خرید آجر
آجرها یکی از مصالح ساختمانی قدیمی هسند که با گذشت زمان و پیشرفت فناوری‌های ساخت ساختمان هنوز در دنیای ساخت ساختمان کاربرد دارد هر چند که کاربرد آن تا در خیلی از موارد تغییر کرده و مصالح دیگر جایگزین آن شده‌اند.
آجر‌ها در انواع متفاوتی تولید می‌شوند، از اصلی‌ترین تفاوت های آن‌ها در خواص، اندازه، وزن، شکل و غیره است. در این مقاله به خواص آجر پرداختیم تا شناخت‌تان از آن کامل‌تر باشد و بتوانید تشخیص دهید که این محصول در چه مراحلی از ساخت‌وسازه بدردتان می‌خورد.
برای استعلام آنلاین قیمت آجر می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

انواع خواص‌های آجر

خواص آجر را می‌توان به راحتی در چهار عنوان زیر مورد بحث قرار داد: خواص فیزیکی، مکانیکی، حرارتی و دوام.

انواع آجر
انواع آجر

خواص فیزیکی آجر

خواص آجر را اگر بخواهیم از نظر فیزیکی بررسی کنیم. می‌توان آن را شامل شکل، اندازه، رنگ و تراکم آجر می‌شود.

شکل

شکل استاندارد یک آجر ایده آل واقعا مستطیلی است. دارای لبه های مشخص و تیز است. سطح آجرها منظم و یکدست است.
با این حال، آجرهای مقاصد خاص ممکن است بریده شوند یا به اشکال مختلف دیگر ساخته شوند. اینها به طور کلی اصلاحات اشکال مستطیلی هستند.

اندازه

اندازه آجر مورد استفاده در ساخت و ساز از کشوری به کشور دیگر و از مکانی به مکان دیگر در همان کشور متفاوت است. در هند، اندازه استاندارد توصیه شده برای یک آجر ایده آل 19*9*9 سانتی متر است که با درز ملات ابعاد توری 20*10*10 سانتی متر را می دهد.
این ابعاد در دست زدن و تخمین کمیت بسیار مناسب هستند. پانصد آجر از این دست برای تکمیل سنگ تراشی 1 مترمکعبی آجر مورد نیاز خواهد بود.

رنگ

رایج ترین رنگ آجرهای ساختمانی در کلاس قرمز قرار می گیرد. ممکن است از قرمز تیره تا قرمز روشن تا گاومیش و بنفش متفاوت باشد.
سایه‌های بسیار تیره قرمز روی آجرهای سوخته نشان می‌دهد در حالی که رنگ زرد اغلب نشان‌دهنده زیرسوختگی است.

تراکم

یکی دیگر از خواص آجر از نظر فیزیکی، چگالی آجر یا وزن در واحد حجم بیشتر به نوع خاک رس مورد استفاده و روش قالب گیری آجر (نرم گل، گل سفت، پرس سخت و غیره) بستگی دارد.
در مورد آجرهای استاندارد، چگالی از 1600 کیلوگرم بر متر مکعب تا 1900 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است.

خواص آجر مکانیکی

خواص آجر
خواص آجر

در خواص مکانیکی آجر، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی گنجانده شده است.

مقاومت فشاری آجر

یکی از مهمترین خواص آجر به ویژه زمانی که در دیوارهای باربر استفاده می شود. مقاومت فشاری آجر به ترکیب خاک رس و درجه سوختن بستگی دارد. ممکن است از 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تا بیش از 200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در هند متغیر باشد.
تحت I.S.S مشخص شده است. قوانینی که یک آجر ساختمانی معمولی باید دارای حداقل مقاومت فشاری 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.
آجرهای درجه یک و 2 باید به ترتیب دارای مقاومت فشاری کمتر از 70 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و 140 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشند.
برای مطالعه مقاله نقد و بررسی بتن با مقاومت بالا می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید.

استحکام خمشی

آجر اغلب در شرایطی استفاده می شود که بارهای خمشی در ساختمان امکان پذیر است. به این ترتیب، آنها باید از استحکام کافی در برابر بارهای عرضی برخوردار باشند.
مشخص شده است که مقاومت خمشی آجر ساختمانی معمولی نباید کمتر از 10 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد. آجرهای بهترین درجه اغلب دارای مقاومت خمشی بیش از 20 کیلوگرم بر سانتی متر مربع هستند. به طور مشابه، لازم است که یک آجر ساختمانی خوب دارای مقاومت برشی 50-70 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

خواص حرارتی آجرهای ساختمانی

آجرهای ایده آل علاوه بر سخت و مستحکم بودن، باید عایق مناسبی در برابر گرما، سرما و صدا نیز داشته باشند. رسانایی گرما و صوت آجرها با چگالی و تخلخل آنها بسیار متفاوت است.
آجرهای بسیار متراکم و سنگین گرما و صدا را با سرعت بیشتری هدایت می کنند. بنابراین، آنها کیفیت عایق حرارتی و صوتی (صوت) ضعیفی دارند. به همین دلیل آجرها باید طوری طراحی شوند که سبک و مستحکم بوده و عایق مناسبی داشته باشند.
برای مطالعه مقاله آجر نسوز می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

خواص آجر
خواص آجر

دوام

از جمله خواص آجرها دوام آن‌ها است، حداکثر زمانی است که در هنگام استفاده در ساخت و ساز، بدون تغییر و استحکام باقی می مانند. تجربه نشان داده است که آجرهایی که به درستی ساخته شده اند از بادوام ترین مصالح ساختمانی ساخته شده توسط انسان هستند. عمر آنها را می توان صدها سال حساب کرد. دوام آجر به عواملی مانند: ارزش جذب، مقاومت در برابر یخ زدگی و شکوفایی بستگی دارد.

ارزش جذب

از دیگر خواص آجر مربوط به تخلخل آن است. تخلخل واقعی به عنوان نسبت حجم منافذ به حجم ناخالص نمونه ماده تعریف می شود. تخلخل ظاهری که اغلب مقدار جذب یا به سادگی جذب نامیده می شود، مقدار آب جذب شده توسط نمونه (آجر) است. این بر حسب درصد وزن خشک نمونه بیان می شود.

مقاومت در برابر سرما

حجم آب در هنگام انجماد حدود 10% منبسط می شود و فشاری در حدود 140 کیلوگرم بر سانتی متر مربع وارد می کند. هنگامی که آجر در آب و هوای سرد استفاده می شود، پوسیدگی آنها به دلیل این پدیده “عمل یخبندان” ممکن است یک فرآیند معمول باشد. این امر مخصوصاً به این دلیل است که آجرها مواد کاملاً متخلخل هستند (تخلخل ظاهری = 20-25٪). بنابراین ضروری است که آجرها در این مناطق باید به درستی از باران محافظت شوند تا جذب به حداقل برسد.

گلدهی

این یک فرآیند متداول تغییر شکل و زوال آجر در آب و هوای گرم و مرطوب است.سطح آجر با تکه های نمکی به رنگ سفید یا خاکستری پوشیده می شود. این نمک ها در خاک رس آجری اصلی وجود دارند. وقتی آب باران به داخل آجرها نفوذ می کند، نمک ها به راحتی حل می شوند. پس از بارندگی، تبخیر شروع می شود. نمک ها همراه با آب بیرون می روند و لایه های نازکی را روی سطح آجرها تشکیل می دهند.
نمک هایی که معمولاً در طی گلدهی رسوب می کنند عبارتند از: سولفات های کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم، به همین دلیل است که هنگام آزمایش ترکیب شیمیایی خاک رس برای تولید آجر باید تأکید زیادی شود.

جمع بندی

  1. دارای شکل مستطیل، سطح منظم و ظاهر قرمز رنگ باشد.
  2. باید در اندازه به ابعاد مشخص شده (19 x 9 x 9 سانتی متر) تایید شود.
  3. باید به درستی سوزانده شود. این را می توان با نگه داشتن آزادانه دو آجر، یکی در هر دست، و زدن آنها مشخص کرد.

صدای فلزی تند نشان دهنده سوختن خوب است در حالی که ضربات آرام نشان دهنده سوختن ناقص است.

  1. یک آجر ساختمانی خوب نباید بیش از 20 درصد وزن خشک خود آب جذب کند. جذب در هر صورت نباید بیش از 25 درصد باشد.
  2. یک آجر ساختمانی خوب باید دارای مقاومت فشاری لازم باشد که در هیچ موردی نباید کمتر از 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

یک آزمایش خشن برای استحکام آجر این است که اجازه دهید آزادانه از ارتفاع حدود یک متری روی یک کف سخت سقوط کند. نباید بشکند.

  1. آجر باید به اندازه ای سفت باشد که با ناخن انگشت خراشیده نشود.
  2. یک آجر خوب از طریق بدنه خود رنگ و ساختار یکنواختی دارد. این را می توان با برداشتن آجر از زمین و شکستن آن به دو قسمت بررسی کرد.

سطح شکسته در هر دو نیمه باید ظاهر و ساختار یکسانی داشته باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *