دیوار پیش ساخته بتنی چیست؟ | معرفی انواع و مزایا و معایب آن

با پیشرفت و سریع تر شدن  فرایندها در صنایع مختلف ، صنعت ساختمان  هم دستخوش این تغییرات قرار گرفت و روز به روز به سمت استفاده از مصالح ساختمانی و تجهیزاتی می‌رود که بتواند سریع تر، ایمن تر و ارزان تر پروژه ها را به سرانجام برساند، دیوار پیش ساخته بتنی هم بعنوان یکی از این دستاورد ها بوده است.

امروزه حداکثر تلاش ساختمان سازان استفاده از مصالح ساختمانی است که بتوانند تا حد امکان در وقت و هزینه ساخت صرفه جویی کنند. یکی از عناصر بسیار مهم در سازه های مدرن، دیوار پیش ساخته بتنی است که می‌توان آن را در پروژه های ساختمانی متفاوت به کار برد.

در حال حاضر استفاده از این نوع دیوار ها در ساخت و ساز بسیار دیده می‌شود و روز به روز در حال گسترش و توسعه هست. استفاده از این نوع دیوارهای بتنی مزایای بسیاری زیادی مانند صرفه جویی در زمان و هزینه های ساخت و ساز، ایمنی و کیفیت بالای آنها  و… در ادامه به بررسی کامل مزایا و معایب و کاربرد های دیوارهای پیش ساخته بتنی می‌پردازیم.

تاریخچه بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته شکلی از بتن است که در خارج از محل پروژه(معمولا در  کارخانه)، با استفاده از قالب های بتنی ساخته و پرداخته می‌شوند. عناصر بتنی پیش ساخته را می‌توان به عناصر دیگر متصل کرد تا یک سازه بتنی را احداث نمود. استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی اتفاق جدیدی در صنعت ساختمان سازی نیست ، بر اساس گفته ها و شنیده ها  استفاده از قطعات پیش ساخته به روم باستان باز می‌گردد.

البته هنوز منبع موثقی این گفته ها را تایید نکرده است، به هر حال تاریخ دقیق استفاده از قطعات پیش ساخته بتنی به صورت رسمی و مستند در سال 1950 در فیلادلفیای آمریکا ثبت شده است، جایی که مهندس جان وبستر تصمیم گرفت پلی بر روی دره ای در فیلادلفیا برای ارتباط شهر ژرمن تاون و آکسبورو بسازد. البته استفاده از قطعات پیش ساخته در گذشته مانند الان به این وفور و با کاربردهای مختلف نبوده.

دیوار پیش ساخته بتنی چیست؟

دیوارهای پیش ساخته بتنی یا همان پنل های پیش ساخته همانطور که از نام آن پیدا است، نوعی از محصولات ساختمانی هستند که در خارج از محل پروژه تولید می‌شوند و در محل پروژه فقط مونتاژ  آن ها صورت می‌گیرد. امروزه دیوارهای پیش ساخته بتنی جایگزینی مناسب روش سنتی ساخت دیوار شده اند که مزایای زیادی را هم برای ساختمان سازان همراه دارند.

استفاده از این نوع دیوار ها، زمان ساخت را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و در مدت زمان کمتری می‌توان یک پروژه را به اتمام رساند. البته باید این نکته را در نظر داشته داشت که طراحی دقیق دیوار پیش ساخته بتنی باید در محل پروژه صورت گیرد، چرا که اگر بی دقتی در مونتاژ دیوار ها صورت گیرد، منجر به صرف هزینه بیشتر خواهد شد.

دیوار پیش ساخته بتنی
دیوار پیش ساخته بتنی

دو روش ساخت دیوارها

دیوار ها هم مانند دال بتنی می‌توان به دو روش پیش ساخته یا در محل پروژه درست شود.

روش سنتی: دیوارهای سنتی که در محل پروژه با استفاده از آجر چینی و ملات ساخته می‌شوند، و به مصالحی مانند سفال، آجر و بلوک ها نیاز دارند.

روش سنتی معایبی از جمله:

  • زمان زیاد برای اجرای سازه.
  • اتلاف بالای میزان مصرف انرژی در زمان بهره برداری ساختمان.
  • وزن بالای سازه و افزایش خطر واژگونی هنگام زلزله.
  • افزایش هزینه های ساخت و تولید.
ساخت دیوار با روش سنتی
ساخت دیوار با روش سنتی

روش پیش ساخته: به دیوارهای بتنی که در کارخانه ها و خارج از محل پروژه ساخته می‌شوند، دیوار پیش ساخته بتنی می‌گویند. این نوع دیوار بتنی پس از آن که در کارخانه تولید شدند، به محل پروژه منتقل می‌شوند تا به صورت آماده بتوان آن ها را در محل، مونتاژ و نصب کرد. این نوع دیوار ها با توجه به مصالح بکار رفته در آن ها، در اندازه و نوع های گوناگون تولید می‌شوند.

دو نوع اصلی دیوارپیش ساخته بتنی

دیوارهای پیش ساخته بتنی، انواع گوناگونی دارند. در ادامه دو نوع اصلی آن ها را بررسی می‌کنیم.

دیوار پیش‌ساخته بتنی باز

در واقع نوعی از چارچوب دیواری مونتاژ شده است، که با ترکیب عناصر دیگری مانند عایق و روکش ( کاغذ دیواری یا رنگ) در مکان پروژه مورد نظر نصب می‌شود. این نوع پنل ها در مقایسه با ساخت دیوارهای سنتی بسیار انعطاف پذیر و دارای سرعت ساخت بالاتری هستند؛ اما هنوز هم نمی‌توانند تمامی نقش های روش های سنتی را اجرا کنند و جای پیشرفت برای این نوع پنل ها وجود دارد.

دیوار پیش‌ساخته بتنی بسته

این نوع دیوار با سایر عناصر ساختمانی مانند درب ها، پنجره ها، کانال ها (مکان برق کشی) و… مونتاژ شده اند. این نوع پنل ها به دلیل سوار شدن سایر عناصر ساختمانی بر روی آن ها، دارای وزن سنگین تری هستند و برای انتقال آن به محل پروژه، باید از جرثقیل استفاده کرد.

البته باید این نکته را لحاظ کنید که  عملکرد  ایده آل دیوار های پیش ساخته زمانی رخ می‌دهد که این  دیوار ها با متریال مناسب تولید شده و همچنین باید تمامی جزئیات لازم بین اتصالات دیوارها به خوبی رعایت شده باشد و سقف و کف آن یکپارچه باشد.

برای مطالعه درباره بتن اکسپوز می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

دیوار پیش ساخته بتنی | مزایا و معایب

مزایا دیوار پیش‌ساخته بتنی

  • صرفه جویی در زمان: می‌توانید زمانبندی در نظر گرفته شده برای پروژه را با استفاده از دیوارهای پیش ساخته تا حد زیادی کاهش دهید. البته این کاهش زمان بندی به معنای کاهش کیفیت ساخت یک ساختمان نخواهد بود؛ چرا که با داشتن برنامه ریزی درست می توان تمامی اصول مربوطه را رعایت کرد.

این ویژگی برای آن دسته از پروژه هایی یک نوع ویژگی کلیدی محسوب می شود که ماهیت کار از راه دور است و یا مجبورند در شرایط آب و هوایی سرد زمستان کار کنند؛ که آن ها می توانند با استفاده از دیوارهای پیش ساخته، سرعت کار خود را بیشتر کنند.

  • ایمنی بالا: با استفاده از دیوارهای پیش ساخته در ساخت و ساز، خیالتان از بابت ایمنی کارگران راحت خواهد بود. بنابراین فقط با رعایت نکاتی ساده هنگام نصب این دیوارها در محل پروژه، می‌توان از وقوع هر گونه خطر یا حادثه ای جلوگیری کرد.
  • کاهش هزینه ها.
  • پانل های دیوار های آماده عایق حرارتی صوتی خوبی هستند.
  • تعویض آسان.
  • مقاوم دربرابر آلودگی و رطوبت.
  • نیاز به نگهداری و تعمیر کمی دارد.
  • به دلیل ساختار توپری که دیوارهای پیش ساخته دارند، استحکام بالایی را ارائه می دهند.
  • به طور میانگین حدود 15% از مصالح ساختمانی را کاهش می دهد که در نتیجه، کاهش هزینه های پروژه را به دنبال دارد.

برای مطالعه مقاله کفپوش بتنی، می‌توانید روی آن کلیک کنید.

معایب دیوار پیش ساخته بتنی

  • هزینه بالای حمل و نقل: همانطور که پیش تر گفته شد، بعضی از دیوار پیش ساخته بتنی به دلیل مواد بکار رفته در آن ها، وزن سنگینی دارند و برای حمل آن ها تا محل پروژه ، باید از جرثقیل کمک گرفت،همین عامل منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل می‌شود.
  • نصب با جرثقیل: در بعضی مواقع دیوار پیش ساخته بتنی در محل مورد نظر خود، ممکن است این پنل ها به قدری بزرگ باشند که نیروی کار پس از جابجایی آن بر نیاید، به همین علت باید از جرثقیل استفاده کرد تا با دقت بتوان پنل را در جای درستش قرار داد.
حمل و نقل دیوار پیش ساخته بتنی
حمل و نقل دیوار پیش ساخته بتنی

کاربردهای دیوار پیش ساخته بتنی

دیوارهای بتنی پیش ساخته فقط مختص به ساختمان سازی نیستند. بلکه دامنه استفاده از آن ها گسترده‌تر است و در مکان های مختلفی نظیر زمین کشاوزی، باغ، پادگان و غیره می‌توان از آن‌ها  استفاده کرد. در ادامه از کاربردهای این محصول پرکاربرد در جاهای مختلف بیشتر صحبت می‌کنیم.

ساخت ساختمان اداری

یکی از موارد کاربرد دیوار پیش ساخته بتنی درساخت ساختمان‌های ادرای است. از آنجایی که اغلب ساختمان های اداری به سبک یکسانی طراحی می‌شوند و دیوار های مورد نیاز برای هر طبقه نیز معمولا به یک شکل است، استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی در این باره تاثیر خوبی در پیشرفت اجرای پروژه دارد.

ساخت سوله

همانطور که گفتیم دیوار پیش ساخته بتنی دارای خاصیت ضدآب بوده و رطوبت قادر به عبور از آن ها نیست. بنابراین برای ساخت سوله یک گزینه مناسب است.

سرد خانه

دیوار های بتنی تحت فشار بالا تولید می‌شوند، به همین دلیل مواد آن کاملا به یکدیگر فشرده شده و ذرات اکسیژن و جریان هوا قابلیت نفوذ و عبور از آن ها را ندارند. دیوار پیش ساخته بتنی یک عایق فوق العاده هستند  و به همین علت برای ساخت سرد خانه مناسب می‌باشد.

انواع دیوار پیش ساخته

انواع دیوارهای پیش ساخته که می‌توانید از آن ها در پروژه های مختلف ساختمانی خود متناسب با شرایط استفاده کنید، به شرح زیر است.

دیوار پیش ساخته بتنی
دیوار پیش ساخته بتنی

پنل دیوار پیش ساخته بتنی

مواردی که در ساخت این پنل ها بکار رفته است همانند دیوارهای بتنی معمولی یا مسطح است. از دیوار پیش ساخته بتنی در ساخت پادگان ها، کارخانجات، منازل و ویلا ها و دیوارهای حیاط ساختمان بهره می‌برند. دیوار پیش ساخته بتنی بیش از 60 سال قدمت دارد و استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی در دهه های 1960 و 1970 میلادی مرسوم بوده است.

دیوار پنل پیش ساخته گچی

مواد تشکیل دهنده این دیوار، آب، الیاف سبک ضد حساسیت و گچ دانه ریز است. دیوار پیش ساخته گچی معمولا ضخامت و عرضی 15 سانتی متری دارد و طول آن به 1 متر هم می رسد که به صورت کام و زبانه در کنار هم قرار می گیرند و با اسفاده از ملاتی که پایه آن گچ باشد، می توان آن را در محل نصب کرد. این دیوارها عایق صوتی و حرارتی خوبی هستند؛ چرا که در تولید آن ها از پشم شیشه و پلی یورتان مرغوب استفاده شده است.

دیوار پنل پیش ساخته کناف

دیوار آماده از جنس کناف، یک نوع سازه فلزی یکپارچه به شمار می‌رود که ساخته شده از صفحات روکش دار گچی و سیمانی که روی آن پیچ شده است. اجرای این پنل ها دو روش دارد، که در یک روش، از سیستم سازه ای استفاده می‌شود و در روش دیگر، بدون سیستم سازه ای کار انجام می‌شود. این نوع پنل های پیش ساخته، وزن بسیار سبکی دارند و شرایط نصب در آن ها آسان است.

دیوار پیش ساخته چوبی

یکی دیگر از انواع دیوارهایی که به صورت پیش ساخته در بازار موجود است، دیوارهای پیش ساخته چوبی است. این نوع دیوارهای پیش ساخته در کارخانه‌ها تولید و جهت ساخت کلبه‌ها و ساختمان‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این دیوارها این است که وزن کمی دارند. از این دیوارها می‌توان به عنوان یک عنصر تکمیل کننده در داخل و خارج ساختمان و دکوراسیون داخلی آن استفاده کرد.

از آنجایی که دیوارهای پیش ساخته چوبی وزن کمی دارند، جهت افزایش میزان استحکام آن‌ها، دیوارهای باربری که با استفاده از این نوع دیوارها ساخته می‌شوند را به طور مستقیم به پی بتنی ساختمان متصل می‌کنند تا نگرانی درمورد مقاومت ساختمان وجود نداشته باشد.

دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

این نوع دیوارهای پیش ساخته به دیوارهای اطلاق می‌شود که از پنل‌های ساندویچی تولید شده و به عنوان دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پنل‌ها در دسته‌ی مصالح مدرن قرار دارند و امروزه در ساختمان سازی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که این المان کیفیت و ویژگی‌هایی منحصر به فردی دارند توانسته جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح ستنی باشد.

دیوارهای ساندویچ پانل از دو لایه ورق و یک هسته‌ی عایق ساخته شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را جایگزین دیوارهای آجری کنید. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب کاربرد فراوان این دیوارها شده، خاصیت عایق بودن آن است.

دیوارهای پیش ساخته یونولیتی یا تری دی پنل

در ساخت این پنل‌ها از شبکه‌ای فلزی و فوم پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده شده است. یونولیت‌‎ها به این دیوار این خاصیت را داده‌اند که در برابر آب مقاوم باشند و به نوعی ضد آب هستند. همین امر سبب شده تا از رشد قارچ‌ها در آن جلوگیری شود. درصورتی که قصد استفاده از این دیوارها را در مناطق مرطوب دارید، باید از فولاد گالوانیزه در ساخت آن استفاده شده باشد. این پنل‌ها پس از قرار گرفتن در جای خود، به وسیله‌ی آرماتورها به فونداسیون متصل شده و در انتهای کار از پوشش بتنی به نام شاتریک روی آن‌ها استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

صنعت ساختمان هم مانند تمامی صنایع دیگر  روبه روز در حال پیشرفت کردن است و سعی بر این دارد که بتواند مصالحی و وسایلی را تولید کند که بتوان به وسیله آنها در سریع ترین زمان  ممکن ساختمان را ساخت. دیوار پیش ساخته بتنی یکی از این دستاوردها در صنعت ساختمان هستند که باعث سریع تر، ارزان تر و ایمن تر شدن پروژه های ساختمان سازی می‌شوند، و به همین دلیل محبوبیت این نوع از مصالح روز به روز در حال افزایش است.

به این نوشته امتیاز دهید !

2 دیدگاه در “دیوار پیش ساخته بتنی چیست؟ | معرفی انواع و مزایا و معایب آن

  1. مسعود جلیلی میگوید:

    سلام مطلبتون خیلی کارامد و مفید بود . میخواستم بدونم من واسه ساخت کارگاه مبل سازیم هم میتونم از دیوارهای پیش ساختتون استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *