چگونه تا سال ۱۴۳۰ هوش مصنوعی در معماری اثر می گذارد؟

هوش مصنوعی در معماری تاثیرات زیادی خواهد داشت و نحوه طراحی و ساخت ما را تغییر می‌دهد. تا سال ۱۴۳۰ ، تأثیرات استفاده از هوش مصنوعی در همه جنبه‌های زندگی روزمره ما احساس می‌شود. از آنجا که جهان با چالش‌های فوری و پیچیده ای روبرو است، از بحران آب و هوا گرفته تا مسکن، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بین آینده غیرقابل زندگی و قابل زندگی تفاوت ایجادکند. ما با نگاه به آینده، وقایع موجود را بررسی می‌کنیم و تغییراتی که هوش مصنوعی می‌تواند در زندگی ما به وجود آورد را بررسی می‌کنیم.

تاثیرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به طور کلی به عنوان نظریه و توسعه سیستم‌های رایانه‌ای در انجام وظایفی که به طور معمول به هوش انسان نیاز دارند، تعریف شده است. این اصطلاح اغلب به توانایی ماشین یا سیستم در استدلال، کشف معنا، تعمیم یا درس گرفتن از تجربیات گذشته اطلاق می‌شود.

هوش مصنوعی چطور بر آینده تاثیر می‌گذارد؟

امروزه هوش مصنوعی از الگوریتم‌هایی برای پیشنهاد آن‌چه باید ببینیم، بخوانیم و بشنویم استفاده می‌کند و این سیستم‌ها به کارهای روزمره مانند مسیرهای پیشنهادی سفر، پروازهای خودران، کشاورزی بهینه و انبارداری و زنجیره های تأمین لجستیک گسترش یافته است. حتی اگر از آن آگاه نباشیم ما در حال حاضر آثار پذیرش هوش مصنوعی را احساس می‌کنیم.

همانطور که الکس هرن در The Guardian توضیح داده است، پیش‌بینی اتفاقاتی که در 30 سال آینده اتفاق می‌افتد، چیزی جز حدس وگمان نیست. با این حال، می‌توانیم با پیگری روند اتفاقات، زندگی آینده خود را متصور شویم و به نتیجه‌گیری‌های احتمالی برسیم. ما در حال بررسی دقیق‌تر تاثیر هوش مصنوعی در معماری تا سال ۱۴۳۰ هستیم. از تاکسی‌های هوایی و هوشمندسازی شهری گرفته تا ساخت و ساز، هوش مصنوعی بر نحوه زندگی، کار و بازی ما تاثیر می‌گذارد.

آینده کار

به گفته مجله اکونومیست، تا سال ۱۴۱۶، 47 درصد از نیروی کار انسانی با روبات‌ها جایگزین خواهند شد. این مشاغل به این دلیل از بین خواهند رفت که «نیروی انسانی با هوش مصنوعی، روباتیک، فناوری نانو و سایر عوامل اقتصادی و اجتماعی جایگزین می‌شود.»

نیکولاس والنسیا، مدیر محتوا و سرمقاله، دو سال پیش چگونگی تاثیرگذاری اتوماسیون بر معماران را بررسی کرد. نتیجه‌ این بود که سخت‌ترین مشاغل برای جایگزینی آن‌هایی هستند که نیاز به سطح بالایی از خلاقیت و تعامل انسانی دارند و درصد کمی از فعالیت‌های آن‌ها تکراری است.

همانطور که داریم به زمانی نزدیک می‌شویم که هوش گسترده‌ی هوش مصنوعی از سطح انسانی فراتر می‌رود, سوالات اگزیستانسیالیسمی به وجود می‌آیند. وقتی می‌توان هر شغلی را برنامه‌‌ریزی یا جایگزین کرد، در چه رشته‌ای باید تحصیل کنید؟ آیا در نتیجه‌ی این موضوع، درآمد عمومی تغییر می‌کند؟

تاثیرات هوش مصنوعی در کار

بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت معتقد است “هوش مصنوعی جدیدترین فناوری است که این امکان را برای ما فراهم می‌آورد تا کالاها و خدمات بیشتری با نیروی کمتری تولید کنیم،» نحوه کار و آنچه می‌توانیم روی آن کار کنیم، با سرعت بیشتری در حال تغییر است. اگر تا 15 سال آینده نیمی از کارها توسط روبات‌ها یا ماشین ها انجام شود، به احتمال زیاد تا قبل از سال ۱۴۳۰ هوش مصنوعی بر تمام کارها توسط تاثیر می‌گذارد.

هوشمندسازی شهری و کلان داده‌ها

هوش مصنوعی و “اینترنت اشیا” در حال تغییر نحوه زندگی ما، و جامعه به طور کلی هستند. بتینا زرزا، معمار، تاثیر داده‌ها و سیستم‌های هوشمند بر شکل‌دهی به شهرهای ما را بررسی کرده است. او سنسورهای خرد و فناوری شهری را که کیفیت هوا، آلودگی صوتی و مناظر صوتی و به طور کلی زیرساخت‌های شهری را ثبت می کنند، مثال می‌زند. نحوه حرکت مردم، مکان‌هایی که بیشترین انتشار آلاینده را دارند و میزان کارآیی فرایندهای شهری تنها بخشی از از کارهاییست که با هوش مصنوعی میتوان بر آن‌ها نظارت کرد.

امروزه 55 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند، این تعداد تا سال ۱۴۳۰ به 70 درصد افزایش می‌یابد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۳۰  برا اثر شهرنشینی 2.5 میلیارد نفر دیگر را به جمعیت مناطق شهری اضافه می‌شود، که نزدیک به 90 درصد این افزایش در آسیا و آفریقا صورت می‌گیرد. اینجاست که، هوش مصنوعی می‌تواند نحوه حرکت ما در شهر، تعامل با یکدیگر و غیره را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در 30 سال آینده، ما این کارها را به روش کاملاً جدیدی انجام خواهیم داد.

حمل و نقل

نحوه حرکت ما در حال حاضر در حال دگرگونی گسترده‌ای است. حمل و نقل چه در خیابان و چه در هوا شکل تازه‌ای دارد به خود می‌گیرد، از تغییر حمل و نقل عمومی به خدمات جابجایی کاربرمحور گرفته، تا تجدید نظر در ساختارهای نظارتی و سازمانی. با نگاهی به تحول حمل و نقل، در طول دو قرن گذشته هر 50 تا 70 سال، نوآوری‌ها و تغییرات جدیدی در وضعیت موجود رخ داده است. این پیشرفت‌ها از کشتی‌ها و قطارها گرفته تا خودروها و هواپیماها شیوه تعاملات، تجارت و ارتباطات ما را تغییر داده است.

امروزه با ظهور Virgin Hyperloop One و HyperloopTT به عنوان پیشرو در صنعت حمل و نقل، صحبت‌های زیادی در مورد سیستم‌های هایپرلوپ مطرح می‌شود. پیامدهای ۱۴۳۰ چشمگیر است، جایی که تصور فعلی ما از شهرها، جغرافیا و منابع به طور اساسی تغییر خواهند کرد. در همین اثنا، شرکت‌هایی مانند Uber و Volocopter به دنبال طراحی  و توسعه اولین تاکسی‌های هوایی جهان هستند. بعد سوم در تلاش درمورد آینده‌ی حمل و نقل، امکانات جدیدی را برای این صنعت پیش‌بینی می‌کند.

ساخت وساز

تاثیرات هوش مصنوعی در معماری

هوش مصنوعی در معماری و ساخت و ساز یکی از پر چالش‌ترین بخش‌ها بوده است. بالفور بیتی، شرکت بریتانیایی چندملیتی زیرساختی، درمجله نوآوری خود پیش‌بینی‌هایشان را در مورد آینده ساخت و ساز را منتشر کرده‌اند. این گزارش یکسری نتیجه‌گیری ها دارد: ربات‌ها به صورت گروهی کار میکنند تا با استفاده از مصالح پویای جدید، سازه‌های پیچیده‌ای را بسازند. پهپادهایی که بر فراز سایت ساخت و ساز در حال پرواز هستند بدون نیاز به دخالت انسان‌ها، دستورالعمل‌ها را برای ربات‌ها ارسال می‌کنند. در نتیجه فرایند ساخت و ساز بدون حضور انسان‌ها صورت می‌گیرد و سازندگان به عنوان ناظر از دور پروژه را مدیریت می‌کنند.

به علاوه اگر نیروی انسانی همدر سایت ساخت و ساز حضور داشته باشد، برای کنترل ماشین‌آلات ودیگر ربات‌ها از پوشش رباتیک پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند. این تغییرات نهایتا بر خطرات ساخت و ساز اثر می‌گذارند و آن را به صفر می‌رسانند.

با اینحال تغییرات ایده‌ائولوژیکی عمیق‌تری در مورد ساخت وساز بدون نیروی انسانی وجود دارد. ممکن است از نظر طراحی و زیبایی سازه، جنبه‌های انسانی آن از بین برود. این موضوع مستقیما به معنای «ساختمان‌شناسی» وابسته است؛ یعنی همان علم و هنر ساخت وساز، عمل ساخت وجزئیات و ارتباطات نتیجه‌ی کار.

کلام آخر

هوش مصنوعی بر تصمیمات ما در مورد اشتغال، اخلاقیات و باورهای مشترک مردم و هم‌چنین طراحی اثر می‌گذارد. ما می‌توانیم بر نحوه زندگی و ساخت محیط اطراف خود بازنگری کنیم و با این کار می‌توانیم به روش‌های خلاقانه‌ی جدید برای به‌کارگیر هوش مصنوعی در معماری برسیم و زیرساخت‌های آینده‌ای بهتر را فراهم کنیم.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *