ساخت دیوار حفره ای | مزایا و معایب آن

در برخی موارد دیوارها را به صورت توخالی می‌سازند تا با قرار دادن ماده‌ی عایق در بین فضای خالی آن، بتوانند دیواری عایق ایجاد کنند. این دیوارها که دیوار حفره‌ ای نام دارند که می‌توانند بسیاری از بارهای وارده از سقف را تحمل کرده و به زمین منتقل کنند. به همین دلیل است که از این ساختار در سازه‌هایی که می‌خواهد بار سقف کمتر شود، استفاده می‌شود. این دیوارها مزایا و کاربرد فراوانی دارند که در ادامه به برسی بیشتر آن خواهیم پرداخت. با سیوان لند همراه باشید.

دیوار حفره ای چیست؟

دیوار حفره ای
دیوار حفره ای

دیوار حفره ای به دیوارهایی گفته می شود که به گونه ای ساخته می شوند که فضای خالی یا حفره ای بین تک جداره باقی بماند. آنها همچنین به عنوان دیوار توخالی شناخته می شوند. دیوار حفره ای دو دیواری هستند که به صورت یک دیوار ساخته می شوند. برای عایق کاری، فضای کمی بین این دو دیوار بلند می شود. این دو دیوار که برای عایق بندی فضای کمی بین خود دارند به برگ های دیوار حفره معروف هستند.

دیواره بیرونی را برگ خارجی و دیواره داخلی را برگ داخلی می نامند. فضای خالی یا اندازه حفره باید بین 4 تا 10 سانتی متر باشد. برگهای داخلی و خارجی باید 10 سانتی متر ضخامت داشته باشند. این دو برگ دیواره حفره با پیوندها یا اتصالات فلزی برای یک پیوند قوی به هم متصل می شوند.

ساخت دیوار حفره ای

استفاده از دیوار حفره ای در کشورهای سردسیر رایج است. با این حال، فرد باید بداند که چگونه آنها ساخته شده اند، و چرا دیوار حفره‌ای معمولی 275 میلی‌متری (11 اینچ) که برای ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از دو طبقه مناسب است، از دو نیم آجر (دیوارهای 4 تا 1/2 اینچ با حفره 2 اینچی) تشکیل شده است؟ دیوار حفره ای از دو جهت مفید هستند. در مرحله اول، حفره از نفوذ رطوبت برگ بیرونی به داخل برگ جلوگیری می کند. ثانیا، آنها عایق عالی در برابر گرما و صدا هستند. با این حال، هنگامی که در کشورهای گرمسیری استفاده می شود، باید اقدامات احتیاطی کافی انجام شود تا آنها به محل پرورش مارمولک ها و حشرات تبدیل نشوند.

برگ داخلی بخش بیشتری از بار تحمیلی که توسط کف و سقف منتقل می شود را می گیرد. از این رو، دو برگ دیوار با گره‌هایی به هم می‌چسبند (بسته‌های دیواری) که معمولاً در فاصله 900 میلی‌متر به‌صورت عمودی و 450 میلی‌متر به‌صورت افقی در هر دوره ششم به صورت پلکانی قرار می‌گیرند. این بیش از دو کراوات در هر متر مربع می دهد. این اتصالات دیواری از سیم های فولادی ملایم با قطر 3 تا 4 میلی متر یا میله های MS ساخته شده. برای جلوگیری از زنگ زدگی آنها را در قیر داغ فرو می برند و سمباده می زنند یا از فولاد گالوانیزه ساخته می شوند.

فولاد گالوانیزه به دلیل جلوگیری از خوردگی فلز، برای این کار بسیار مناسب است. همچنین از این متریال برای ساخت پروفیل گالوانیزه‌ها استفاده می‌شود که در بسیاری ازموارد ساختمان سازی کاربرد دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این محصولات به مقاله‌ی پروفیل گالوانیزه چیست؟ در سیوان لند سر بزنید. در کارهای بسیار مهم ممکن است از مس استفاده شود. اتصالات سیمی با انتهای پیچ خورده خود به سمت پایین قرار می گیرند تا آب که ممکن است به داخل نفوذ کند، در حفره چکه کند. 

پیوندی که برای هر دو برگ مورد استفاده قرار می گیرد، زمانی که ضخامت آن نصف آجر باشد، پیوند برانکارد است. جایی که برگ های داخلی برای حمل بارهای سنگین ضخیم تر می شوند. برای آن قسمت می توان از باند انگلیسی استفاده کرد. دیوار حفره ای نیاز به دقت قابل توجهی در طراحی و نظارت دارند. در غیر این صورت، کارایی آنها به عنوان عایق در برابر باران، گرما و سرما به طور جدی مختل می شود. مراقبت ویژه در بالا و پایین دیوارها و اطراف دهانه ها در ساخت دیوار حفره مورد نیاز است.

انواع دیوار حفره ای آجری

در برخی موارد دیوار حفره ای را با آجر می‌سازند که انواع گوناگونی دارد که در ادامه به برسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیوار حفره ای آجری
دیوار حفره ای آجری

دیوار آجری حفره ای صندوقه‌ای

در گذشته‌ای نه چندان دور از این دیوارها به عنوان عایق حرارتی، برودتی و صوتی در بخش‌های مختلف خارجی، حیاط و … استفاده می‌شد. این دیوارها دو نوع پیوند داشتند. در نوع اول با استفاده از دو آجر طولی و عرضی، برای عرض دیوار 20 سانتی متری، به صورت تیغه‌ای، چیده می‌شد. این چیدمان یک فضای خالی به ابعاد 20*10 سانتی متری ایجاد می‌کرد. در نوع دوم، پس از بنایی یک ردیف تیغه‌ای، یک ردیف مفروش سازی آجر در حالت تخت به شکل سر نما، سبب اتکا، اتصال و پیوند بیشتر در این نوع دیوارچینی می‌شد.

دیوار آجری حفره ای بال کبوتری

این دیوارها بیشتر جهت پیشگیری از چشم اندازهای خارجی به داخل ساختمان و همچنیت در مناطق کویری جهت کاهش اثرات بادهای سهمگین به کار برده می‌شد. در این نوع دیوارها، با رعایت دو راسته و یک کله در بین آن‌ها، شبکه‌ی آجرکاری و حفره‌ای به شکل بال کبوتر اجرا می‌شد.

دیوار آجری حفره ای جناغی

در این نوع دیوار حفره ای آجری، در ناحیه‌ی سر قطعات آجر به شکل افقی بر سر قطعات جناغی نشست می‌کنند. در این اجرا، یک رج برای اتصال و پیوند با آجرهای جناغی در ناحیه‌ی سر به کار می‌رود و سپس رج دوم با رعایت فضای خالی، سبب استقرار پای دیگری از حفره های جناغی می‌شود.

به طور کلی آجرها مصالحی پرکاربرد و مفید برای ساخت هر سازه‌ای که بخواهید، هستند و به دلیل در دسترس بودن و قیمت کم آن‌ها در هر پروژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیوان لند ارائه دهنده‌ی انواع گوناگون این محصول است که شما می‌توانید با مراجعه به آن از قیمت آجر اطلاع یابید.

نکات ویژه ای که در ساخت دیوار حفره ای باید رعایت شود

  1. حفره باید تا 15 سانتی متر زیر سطح کورس ضد رطوبت گسترش یابد.
  2. در زیر سطح زمین، دیوارها به صورت جامد ساخته می شوند یا ترجیحاً حفره باید تا 15 سانتی متر زیر سطح ضد رطوبت با بتن ریز پر شود.
  3. تحت هیچ شرایطی، DPC نباید فقط به دهانه یک برگ گذاشته شود. باید هر دو برگ دیوار را بپوشاند.
  4. قسمت بالایی دیوار که به پایان می رسد نیز باید به مدت دو یا سه دوره زیر صفحه دیوار یا خط سقف به صورت جامد ساخته شود تا سر دیوار سفت شود و بار روی هر دو برگ توزیع شود.
  5. دیوارها باید با استفاده از یک چوب چوبی معلق در حفره عاری از ریزش ملات نگه داشته شوند و در حین ساخت و ساز آن بالا بیایند.
  6. برخی از آجرها ممکن است به طور موقت در سطح طبقه همکف رها شوند تا منافذی تشکیل دهند تا در پایان هر روز کاری، کف حفره از ریزش ملات پاک شود.
  7. در موقعیت های باز، مطلوب است که چند مفصل عمودی در برگ بیرونی، در پایین حفره باز بگذارید تا آب تخلیه شود.
  8. مقدار معینی تهویه به حفره برای جلوگیری از رکود هوا و رطوبت بیش از حد مطلوب است. می توان آن را با دریچه هایی، مثلاً 150 x 75 میلی متر (6 اینچ در 3 اینچ) در فواصل، نزدیک پایه و بالای دیوار، با باز گذاشتن چند درز تهیه کرد.
  9. دیوارهای حفره نباید به صورت جامد در لبه‌ها [کناره‌های دهانه در و پنجره] ساخته شوند، مگر اینکه یک «مسیر ضد رطوبت» عمودی برای جلوگیری از حرکت آب به سطح داخلی تعبیه شده باشد. بنابراین میله های جامد بدون DPC فقط در مکان های نسبتاً سرپوشیده و جایی که سطح دیوار دارای ریخته گری ناهموار است مجاز است.
  10. یک سرب، آهن گالوانیزه یا مواد مناسب دیگر که برای تشکیل یک ناودان یا ناودان ساخته شده است، می‌تواند در حفره بالای همه منافذ برای درها و پنجره‌های در معرض دید قرار داده شود تا آبی که ممکن است از طریق برگ بیرونی عبور کند.
  11. دیوار حفره نباید زیر طاقچه های پنجره به صورت جامد ساخته شود و در این مرحله نیز یک مسیر ضد رطوبت مطلوب است.

مزایا و معایب دیوار حفره ای

مزایا

  1. دیوار حفره ای برای جلوگیری از نم بهتر از دیوارهای ساختمانی جامد هستند.
  2. آنها بهترین عملکرد را به عنوان عایق حرارتی دارند. می تواند انتقال گرما از محیط بیرون را کاهش دهد.
  3. امواج صوتی در دیوارهای جامد سریعتر از دیوارهای توخالی حرکت می کنند. از این رو، دیوارهای حفره برای عایق صدا نیز بهترین هستند.
  4. هزینه ساخت دیوار حفره ای حدود 20 درصد کمتر از ساخت دیوارهای جامد است. از این رو مقرون به صرفه هستند.

معایب

  1. برای ساخت دیوار حفره ای به نیروی کار و سنگ تراشی بسیار ماهر نیاز است.
  2. نیاز به نظارت استاندارد در طول ساخت آن.
  3. یک دوره عمودی رطوبت اثبات نیز برای آن ضروری است.

نکته: کیفیت سنگ‌های به کار رفته در این دیوارها، در پایداری و بقای هرچه بیشتر آن تاثیر گذار است و این کیفیت به محل پیدایش آن سنگ باز می‌گردد.

کلام پایانی

در این مقاله به برسی دیوار حفره ای و مزایا و معایب آن پرداختیم و دانستیم که چه زمان از این دیوارها در ساختمان سازی استفاده می‌شود. در واقع ساخت این دیوارها در برخی از موارد جهت پنهان سازی یا احتکار اشیاء یا اشخاص ساخته می‌شوند و می‌توان گفت که برای مخفی کردن ادوات جنگی بسیار مناسب هستند. به طور کلی این دیوارها مزیت‌های فراوانی دارد که می‌توانید با اهداف گوناگون اقدام به ساخت آن کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *