هره چینی آجر چیست؟ روشی منحصر به فرد برای اجرای نما

خرید آجر
به کنار هم چیدین آجرها به نحوی که سطح طول*ارتفاع یا عرض*ارتفاع (11*5.5 یا 22*5) آجر در نما پیدا باشد، هره چینی آجر می‌گویند. در ادامه انواع روش‌های هره چینی را بررسی خواهیم کرد.

هره چینی آجر چیست؟

هره چینی آجر
کلمه‌ی هره خود ریشه در زبان ترکی دارد و از مصدر «هورمک» گرفته شده است. این واژه به معنای بافتن مو و در کل بافتن یا به طور منظم کنار هم قرار دادن یا چیدن است. به همین ترتیب نیز در معماری این عبارت به معنای کنار هم چیدن منظم آجر یا سنگ است. در هره‌چینی آجرها به گونه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که همگی یک وجه‌شان نمایان باشد. برای جلوه‌ی بهتر آجرها می‌توان بعد از هره چینی میان آن‌ها از بندکشی آجر استفاده کرد.
پیش‌تر در مقاله‌ای به این موضوع که آجر چیست پرداخته‌ایم. هره چینی نوعی روش چیدمان آجر است که در آن آجرها به طور منظم کنار هم چیده می‌شوند، به طوری که ضلع 5 سانتی آن‌ها در نما پیدا باشد. یعنی رویه‌ مرئی آن‌ها ضلع متشکل از طول در ارتفاع یا عرض در ارتفاع باشد. از هره چینی آجر برای کلاف کردن قسمت‌های بالای دیوار، پایین دیوار، دور یا بالا و پایین پنجره و دور یا بالای در استفاده می‌شود.

جهت‌های هره چینی

جهت های هره چینی
هره چینی آجر را بسته به جهت رویه‌ی مرئی آجر در نما، می‌توان در جهت‌های مختلف انجام داد. از چینش‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت سازه استفاده می‌کنند. هره‌چینی می‌تواند هم جنبه‌ی زیبایی داشته باشد و هم ساختاری.

  1. آجرها افقی چیده می‌شوند به طوری که درازای (ضلع طول در ارتفاع) آن‌ها در موازات نمای دیوار باشد. ساده‌ترین نوع هره چینی آجر همین روش است.
  2. آجرها روی سطح عریض‌ترشان چیده می‌شوند به طوری که رویه‌ی کوچک‌تر آن‌ها (عرض در ارتفاع) در نما پیدا باشد. از این روش برای متصل کردن ردیف جلویی دیوار به ردیف پشتی آن استفاده می‌کنند.
  3. آجرها روی باریک‌ترین سطحشان چیده می‌شوند. به طوری که رویه‌ی کوتاه‌تر آن‌ها (عرض در ارتفاع) در نما پیدا باشد. این روش برای آجرچینی لبه‌ی باغچه‌ها و لبه‌ی زیر پنجره‌ها استفاده می‌شود.
  4. آجرها به صورت عمودی بر روی کوچک‌ترین سطحشان چیده می‌شوند. به طوری که باریک‌ترین سطح آن‌ها (طول در ارتفاع) در نما پیدا باشد. از این روش چیدن آجر در بالای پنجره‌ها و بالای دیوار استفاده می‌شود.

نکات قابل توجه هنگام هره چینی آجر

نکات هره چینی آجر
یکی از معضلاتی که هنگام هره چینی دیوار با آن مواجه می‌شویم این است که گوشه‌های دیوار را چه کار کنیم؟ برای هره چینی از آجرهای استاندارد سوراخ دار نمی‌توان استفاده کرد. چرا که وقتی به گوشه‌ها می‌رسیم، وجه سوراخ دار آجر در نما پیدا می‌شود.
هم‌چنین برای هره چینی از آجرهایی که تنها یک سطح آن‌ها طرح دارد هم نمی‌توان استفاده کرد. چون در گوشه‌ها دو سطح آجر در معرض دید قرار می‌گیرد. برای حل این دو مشکل به روش‌های زیر می‌توان عمل کرد:
برای گوشه‌ها از آجرهایی استفاده کنید که با دیگر آجرهای هره چینی یک سایز، یک رنگ و یک بافت دارند، اما سوراخ دار نیستند و دو وجه آن‌ها یک بافت و طرح دارد. یا می‌توانید در گوشه‌ها از دو آجر فارسی بر استفاده کنید.
معضل بعدی در مورد هره چینی منقطع است؛ که فقط در بالای در یا پنجره استفاده می‌شود. سوالی که در مورد این هره چینی‌ها پیش می‌آید این است که هره چینی آجر در کجا تمام و آجرچینی معمولی از کجا ادامه یابد. اگر ابعاد آجرهای مورد استفاده برای هره چینی با آجرهای دیوار چینی متناسب نباشد، مجبور به استفاده از آجرهای شکسته می‌شویم.

فواید هره چینی آجر

فواید هره چینی
هره چینی آجر به زیبا شدن نمای ساختمان کمک می‌کند. اما هره چینی آجر به جز زیبایی می‌تواند فواید سازختاری نیز برای سازه داشته باشد. در هره چینی بار مرده‌ی مواد و مصالح بر روی ردیف بالای دیوار (رخبام) وجود ندارد و هره چینی این قسمت از فرسایش و فرو ریختن بخش بالایی سازه را بر عهده دارد.
هره چینی رخ بام سازه که به صورت همباد بنا اجرا می‌شود، باران را از جداره‌های بنا دور می‌کند. برای همین نیز بهتر است که برای هره چینی از زنجاب کردن آجر استفاده کرد که هم رطوبت ملات را به خود نگیرد و هم رطوبت باران را. در هره چینی و نما از آجرهای پخته‌تر باید استفاده کرد تا مقاومت کافی در برابر شرایط جوی مختلف را داشته باشند.

جمع بندی

هره چینی نوعی روش چیدن آجر است که در آن آجرها به نوعی در کنار هم چیده می‌شوند که همگی یک سطح آن‌ها در نما پیدا باشد. این سطح آجر که در نما پیداست باید یکی از اضلاع آن، ضلع 5 سانتی آجر باشد. از هره چینی آجر در بالا و پایین دیوار، بالا و اطراف درها و طاق‌ها و بالا یا پایین یا اطراف پنجره‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای خرید آجر و دیگر مصالح و تجهیزات ساختمانی خود، به سیوان لند مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *