ایزوگام چیست؟| بررسی کامل ایزوگام+راهنمای خرید


قیمت ایزوگام

سقف خانه یکی از سازه‌های مهم در هر خانه است، در گذشته یکی از چالش‌های اصلی خانه‌ها نشتی داشتن سقف هنگام باران بود و به مراتب عمر سقف هم کاهش پیدا می‌کرد، ایزوگام بعنوان یکی از روش‌ها برای عایق کاری و محافظت از سقف در برابر نشتی استفاده می شود.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام بعنوان یک عایق در برابر رطوبت که از الیاف مصنوعی و قیر ساخته شده است و در عایق سازی، پشت بام، پی و استخر پرکاربرد است. از جمله مزایای این عایق نصب آسان، قیمت مقرون به صرفه و عمر بالای آن است.
برای استعلام آنلاین قیمت ایزوگام می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید.

عایق کاری سقف
عایق کاری سقف

تاریخچه ایزوگام

در گذشته برای آب بندی کردن خانه‌ها از قیر استفاده می‌شد، قیر جز قدیمی‌ترین مواد عایق است. قیر به دلیل خاصیت‌هایی که داشت از جمله حرارت پذیری، ذوب شدگی و چسبندگی جز عایق‌های پرطرفدار در آن زمان شده بود. شاید برا‌یتان جالب باشد که بدانید واژه قیر برای توسط ایلامی‌ها ابداع شده است.
امروزه بخصوص در ایران از قیر نفتی بیشتر برای راه سازی و آب بندی سازه‌های ساختمانی استفاده می شود.
با گسترش شهرنشینی و آپارتمان نشینی نیاز به عایق رطوبتی زیاد شد، در اوایل دهه 50 شمسی شرکتی به نام ایزوران با تولید انواع الیاف شیشه برای عایق‌بندی حرارتی و برودتی، با استفاده از دانش فنی روز اقدام به تولید محصولی با نام تجاری ایزوگام کرد.

مزایای استفاده از ایزوگام چیست؟

همانطور که گفتیم قبل از آمدن ایزوگام از روش‌های دیگر مانند قیرگونی برای عایق کاری رطوبتی استفاده می‌شد، اما این روش چالش‌ها  و مشکلات زیادی داشت. بعنوان مثال یکی از معایب قیرگونی، گرم و ذوب شدن آن در تابستان است که در صورت راه رفتن روی پشت بام قیر‌ها به کفش شما می‌چسبد.

  • چند منظوره بودن: تنها کاربرد ابن محصول عایق رطوبتی نیست. بلکه خاصیت عایق حرارتی بودن را دارد و می‌تواند دمای خنک و یا گرم ساختمان را حفظ کند.
  • نصب و استفاده آسان: نصب این عایق حرارتی بسیار ساده است و هیچ دود و آلودگی در ساختمان ایجاد نمی کند.
  • کیفیت بالا: در صورت استفاده از این محصول با برند‌های معتبر و استاندارد، حداقل ده تا پانزده سال از سقف می‌تواند محافظت کند.
  • عدم نیاز به پاروی برف: سقف‌های آسفالت شده در صورت آمدن برف نیاز به پارو کردن دارند، اما این محصول حتی در صورت یخ زدن هم به مشکلی برنمی‌خورد.
  • سطح صاف و یکنواخت: با ایزوگام کردن پشت بام یک لایه صاف و یکنواخت در پشت بام به وجود می‌آورد.
  • قیمت مناسب: استفاده از این محصول برای عایق رطوبتی از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است.
  • وزن کم: این محصول با وزن سبکی که دارد، هیچ وزن اضافی به سقف وارد نمی‌کند.
  • مراقبت آسان: برای نگهداری از این محصول تقریبا نیاز به مراقبت خاصی نیست.
عابق رطوبتی
عابق رطوبتی

برای مطالعه مقاله سقف یوبوت می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

کاربرد‌های ایزوگام

ایزوگام تنها برای عایق کاری پشت بام استفاده نمی شود، در ادامه به کاربرد‌های دیگر این محصول در ساختمان اشاره می‌کنیم.

عایق پی

رطوبت در زمین و زیرساخت ساختمان همیشه وجود دارد، نفوذ این رطوبت به قسمت داخلی ساختمان و نم کشیدن دیوارها باعث کاهش عمر مفید ساختمان می‌شود. به همین دلیل با ایزوگام اقدام به عایق کاری پی می‌کنند.

عایق رطوبتی پشت بام

یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های این محصول در عایق سازی پشت بام‌ها است، خیلی از پشت بام‌ها از این محصول استفاده می‌کنند برای عایق رطوبتی در برابر باران و برف.

مصارف صنعتی

از این محصول در بسیاری از صنایع هم مانند تولید مخازن آب، ساخت تونل‌ها، ساخت کانال‌های آبیاری، سردخانه ها، باند فرودگاه ها و سدها کاربرد دارد.

انواع ایزوگام از نظر نوع روکش

ایزوگام‌ها بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم می‌شوند، مانند ظاهر، تعداد لایه، نوع روکش و غیره در ادامه به انواع آن می‌پردازیم.

فویل دار

فویل روی ‌این محصول حکم لباس محافظت کننده از آن را در برابر نور خورشید دارد.  دلیل استفاده از فویل آلومینیومی رنگ روشنی است که دارد، سبب منعکس کردن نور می‌شود و کمترین گرما را جذب می‌کند.

طرح دار

استفاده از ایزوگام‌های طرح به خصوص برای مکان‌های در دید هستند، می‌تواند باعث زیبا سازی آن مکان شود. مانند ایزوگام طرح آجر که برای دیوارهای کناری ساختمان استفاده می‌شود.

ساده دورو نایلکس

از این نوع محصول در مکان‌های استفاده می‌شود که در معرض تابش هوا نیست.
برای مطالعه بیشتر درباره فوم بتن می‌توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

انواع ایزوگام براساس نوع لایه

تک لایه

این نوع از ایزوگام پایداری کمتری نسبت به دولایه و سه لایه این محصول دارد و به طبع آن وزن کمتری هم دارد، این محصول بیشتر مناسب سطوحی است که نباید وزن زیادی داشته باشند.

نصب عایق رطوبتی
نصب عایق رطوبتی

دولایه

این مدل از این محصول یکی از پرفروش‌ترین ها است و بیشتر از این نوع محصول برای ایزوگام کردن، پشت بام استفاده می‌شود.

سه لایه

این نوع عایق به صورت سفارشی تولید می‌شود و به صورت عمومی برای تهیه وجود ندارد، به دلیل اینکه مورد نیاز برای هر کسی نیست و افراد محدودی نیاز به استفاده از محصول دارند.

روش‌های شناخت ایزوگام تقلبی

این روز‌ها کارخانجات و فروشنده‌های نا معتبری زیادی پیدا شده‌اند که اقدام به فروش ایزوگام غیراستاندارد کرده‌اند. اما چه جوری این ایزوگام‌های تقلبی یا غیراستاندارد را تشخیص بدهیم؟

  • نبودن اطلاعات دقیق محصول و آرم استاندارد بر روی برچسب آن.
  • برای تولید ایزوگام‌های نامرغوب از قیر یا پلیمرهای با کیفیت استفاده نمی کنند بلکه به جای آن از پودر‌های معدنی یا موادغیرپلیمری استفاده می‌کنند. استفاده از این مواد نامرغوب باعث می‌شود که این محصول بوی نامطبوعی شبیه به بوی گازوییل بدهد. راهی دیگر برای تشخیص استفاده از مواد نامرغوب، دست کشیدن روی سطح آن است در صورت استفاده از مواد نامرغوب رنگدانه‌های سیاه به دست شما می‌چسبد.
  • به ضخامت آن‌ها دقت کنید، معمولا ضخمات ایزوگام‌های تقلبی کمتر از ایزوگام‌های استاندارد است.
  • وزن هر رول از آن نباید از 37 کیلوگرم کمتر باشد.

چند نکته مهم هنگام حمل‌ونقل ایزوگام

در صورتی که خودتان وظیفه حمل‌ونقل ایزوگام را برعهده دارید، به این چند نکته در هنگام حمل‌ونقل دقت کنید.

  • آن را تا جایی که می‌خواهید ببرید، حمل کنید. از پرتاب آن به شدت خودداری کنید.
  • رول‌ها را در جای خشک نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری آن بین 5 تا 25درجه است.
  • حتما به تاریخ تولید آن دقت کنید، نگهداری بیش از 12 ماه پس از تاریخ تولید آن توصیه نمی‌شود.
  • حتما رول‌ها را به صورت عمودی نگه دارید و از خواباندن آن‌ها به صورت افقی جلوگیری کنید.
  • به هیچ وجه رول‌های این محصول را روی یکدیگر قرار ندهید.

نتیجه گیری

با گسترش آپارتمان نشینی و افزایش جمعیت در شهر، نیاز به یک عایق رطوبتی برای جلوگیری از ورود آب باران به داخل ساختمان و نشتی کردن سقف حیاتی حیاتی شد. سپس با رشد تکنولوژی شرکتی ایتالیایی برای اولین بار اقدام به تولید عایق رطوبتی با نام تجاری ایزوگام کرد، در مقاله به نکات مهم در هنگام خرید آن پرداختیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *