بررسی ویژگی های سازه بتنی در ایران


قیمت بتن

در رابطه با بررسی ویژگی های سازه بتنی ایران کافیست نگاهی به آمار و ارقام سازه های بتنی ساخته شده در جهان و کشور ایران بیندازیم، انگاه است که به اهمیت بتن پی خواهیم برد. بی شک استفاده از بتن در صنعت ساختمان سازی از واجبات و امری انکار ناپذیر می باشد. سازه های اسکلت بتنی همانگونه که از نامش پیدا است، از یک قاب یا اسکلت بتنی تشکیل شده است. اعضای افقی این قاب را تیرها و اعضای عمودی را ستون‌ها تشکیل می‌دهند و همچنین انسان‌ها روی سقف‌های مسطح بتنی بنام «اسلب» راه می‌روند. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت بتن به سیوان لند مراجعه کنید.
از این میان، ستون مهم‌ترین بخش یک سازه بتنی است، زیرا به عنون المان اصلیِ باربری ساختمان در نظر گرفته می‌شود. اما ساختمان‌های بتنی شهرتی بیش از این حرفا را دارند، بنابراین برای شناخت بهتر این نوع سازه بهتر است قبل از هرچیز بهتر است تعریف مختصری پیرامون سازه بتنی را خدمتتان ارائه دهیم.

بررسی ویژگی های سازه بتنی ایران

سازه اسکلت بتنی چیست؟

اسکلت بتنی به سازه ای گفته می شود که برای ساختن آن از بتن و یا بتن آرمه که شامل شن و ماسه و سیمان و پولاد ( که به صورت میلگرد ساده و یا آجردار است ) استفاده می کنند. در صورت استفاده از بتن آرمه در قسمت های مختلف مانند ستون ها و پی و شاه تیرهای یک ساختمان, به آن ساختمان, اسکلت بتنی می گویند.
اجرای اسکلت بتنی دارای برخی مزایایی است به این صورت که مقاومت سازه و ساختمان را در مقابل آتش و آتش سوزی بسیار زیاد می کند. اجرای اسکلت بتنی در مقایسه با سایر سازه های فلزی نیاز به مهارت و نظارت و تخصص و کنترل کمتری دارد. اجرای اسکلت بتنی برای کارفرمایانی که تمایل پرداخت هزینه ی پروژه را به صورت خرد تر و در طول روند پیشرفت پروژه را دارند، مناسب ترین گزینه می باشد.

مراحل ساخت بنا با استفاده از سیستم اسکلت بتنی

  • خاکبرداری و تسطیح
  • اجرای تن مگر
  • قالب بندی پی یا فونداسیون
  • قرار دادن میلگردهای انتظار برای اجرای ستون ها و آرماتوربندی فونداسیون
  • بتن ریزی فونداسیون
  • مراقبت از بتن ریخته شده تا ۷ روز
  • بازکردن قالب های فونداسیون
  • آرماتوربندی ستون ها و قرار دادن میلگردهای انتظار برای سقف ها ( این پروسه را تا سقف آخرین طبقه تکرار می شود )
  • قالب بندی ستون ها ( این پروسه را بعد از اجرای سقف ها تا آخرین سقف ساختمان تکرار می شود)
  • بتن ریزی ستون ها ( این پروسه را بعد از اجرای سقف ها تا آخرین سقف ساختمان تکرار خواهد شد )
  • قالب بندی سقف با استفاده از جک های حمایتی
  • آرماتوربندی تیرهای افقی و درگیر کردن آرماتورهای انتظار ستون ها با آن ها
  • نصب کردن تیرچه های سقف و قرار دادن سر و ته تیرچه ها در میلگردهای بافته شده ی تیرها ( آرماتوربندی راه پله ها نیز هم زمان با هر سقف در تراز طبقه انجام می شود )
سازه بتنی در پله‌ها
سازه بتنی در پله‌ها

مزایای سازه‌های بتنی

دلایل انتخاب سازه‌های بتنی به شرح زیر است:

  1. سازه‌های بتنی مقاومت حرارتی و رطوبتی بالایی دارند.
  2. سازه‌های بتنی از استحکام خمشی بالایی در هر دو راستای سازه برخوردارند.
  3. اجرای سازه‌های بتنی آسان است.
  4. اتصال تیر و بدنه سقف به دلیل همگن بودن مصالح مناسب‌تر از سازه‌های فلزی است.

در ادامه به معرفی معروف ترین سازه های بتنی ایرانی پرداخته ایم پس با ما همرا باشید.

برج میلاد

این پروژه عمرانی غول آسا هم در بخش طراحی یک شاهکار است و هم اجرای آن شدیداً سخت بوده است. بلندترین برج ایران با ارتفاع ۴۳۵ متر توانسته در سطح جهان رده ششم را بین برج‌های مخابراتی کسب کرده و سومین سازه بلند خاورمیانه باشد.

سازه بتنی برج میلاد
سازه بتنی برج میلاد

دودکش نیروگاه شازند اراک

پروژه عمرانی دیگری که ساخت آن بسیاری از مهندسان عمران را شگفت‌زده کرد دودکش بلند و مرتفع نیروگاه شازند در استان اراک است. این دودکش ارتفاع حیرت‌انگیز ۲۰۰ متری خود را که تقریباً نصف برج میلاد است بر یک فونداسیون با ۷۶۸۰ متر مکعب بتن نگه داشته است. هرچند این سازه کاربری مسکونی ندارد اما اجرا و ساخت طراحی آن باعث می‌شود تا نتوان از آن در لیست برترین پروژه عمرانی ایران قرار نداد.

مرکز تجارت جهانی تبریز

مرکز تجارت جهانی تبریز اولین مرکز تجارت جهانی ایران است که با ۱۵۳ متر ارتفاع بر بام پروژه های عمرانی اداری- تجاری ایرانی واقع در خارج از تهران ایستاده است. ۳۷ طبقه اداری و رفاهی این پروژه عمرانی عظیم در مجموع ۱۵۰هزار متر مربع مساحت دارند و این اعداد جایی  عجیب‌تر می‌شوند که متوجه استفاده از بتنی با ظرفیت وزنی ۷۰۰ کیلوگرم بر ثانتی‌متر در ساخت آن شوید. این اولین بار است که  در ساخت یک ساختمان از چنین تکنیک بتن‌ریزی خاصی در پروژه عمرانی استفاده شده است.
شگفتی های زیادی در مورد این پروژه عمرانی وجود دارد اما برجسته ترین آن این است که مرکز تجارت جهانی تبریز اولین ساختمان پلان آزاد کشور است! افرادی که با این تعریف آشنایی کافی داشته باشند به بزرگی کار انجام شده در ساخت این ساختمان بیشتر واقف خواهند بود.

سازه بتنی مرکز تجارت جهانی تبریز

برج بین‌المللی تهران

این ساختمان بلندترین برج مسکونی ایران با ارتفاع ۱۶۲ متر است که با قرارگیری در یکی از متمایز‌ترین نقاط شهر تهران از نظر دسترسی، سکونت در آن به رویای بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است. نمای ظاهری این پروژه عمرانی جذابیت زیادی دارد و از همان نمای کناری مشخص است که شکل پلان آن از بالا شامل یک طرح سه پر خواهد شد. سه پره در سه سمت ایجاد شده و هرکدام دارای تعداد خاصی از واحدهای مسکونی هستند. رکوردهای شگفت‌انگیزی در مورد این ساختمان وجود دارند.

انواع سازه بتنی

ساختمان‌های اسکلت بتنی

از سازه بتنی در ساخت اسکلت بتنی استفاده می‌شود. اجزای تشکیل دهنده‌ی این ساختمان‌ها عبارتند از: فونداسیون، ستون، دیوارهای برشی و سقف.

دیوارهای بتنی

این دیوارها دارای دو قسمت برشی و حائل هستند. از نوع برشی آن در ساختمان‌های اسکلت بتنی و فلزی برای مقاومت بیشتر در برابر زلزله استفاده می‌کنند. دیوار پیش‌ساخته بتنی از جمله مصالح موجود در سیوا لند می‌باشد که شما می‌توانید جهت استعلام قیمت دیوار پیش ساخته بتنی به این پلتفرم مراجعه کنید.

منبع آب بتنی

منبع آب بتنی از دیگر نمونه‌های سازه بتنی محسوب می‌شود. همانطور که از نامش مشخص است برای نگهداری آب از آن استفاده می‌کنند بنابراین دیوارهای مورداستفاده در آن باید آب بند باشند.

سدهای بتنی

سدهای بتنی نیز نمونه‌ای از سازه بتنی هستند. این سازه دیواری مهار کننده برای آب است که جهت جمع‌آوری و تغییر مسیر آب در بین دو کوه ایجاد می‌شوند.

کانال‌های بتنی

این نوع سازه بتنی جهت آبرسانی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانال‌های بتنی از آن دسته سازه بتنی هستند که در دو نوع پیش ساخته و ساخته شده در دسترس هستند.

مزایا و معایب سازه بتنی

مزایا

  • سریع بودن نحوه اجرا و پیاده سازی ساختمان با سازه بتنی
  • عدم نیاز به نگهداری و تعمیر بیش از حد در مقایسه با سازه‌های فلزی
  • سازه بتنی شکل پذیر است و در اشکال و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر آتش سوزی و عدم نیاز به عایق کاری
  • مقاومت در برابر حرارت به مدت طولانی
  • قیمت کمتر سازه بتنی در مقایسه با سازه فلزی
  • دوام و طول عمر بالا

معایب

  • وزن زیاد در مقایسه با سازه فلزی
  • تحمل کم در برابر نیروی کششی
  • مصرف زیاد مصالح برای تولید آن
  • نیاز به وجود سقف کاذب
  • عدم امکان ترمیم سازه بتی در صورت بروز آسیب دیدگی

کلام پایانی

همانگونه که در ابتدا بیان شد ساختمان های بتنی بسیاری در ایران وجود دارد که در این مقاله بعد از بررسی ویژگی های این نوع سازه به برسی سازه بتنی پرداختیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *