آموزش 0 تا 100 سیمانکاری دیوار بلوکی + نکات آن


قیمت سیمان

سیمانکاری دیوار بلوکی روشی مناسب برای پوشاندن سطح نازیبای بلوک‌ها و افزایش مقاومت آن‌هاست. سیمانکاری دیوار بلوکی را در طرح‌های مختلفی می‌توان انجام داد. در ادامه‌ی این مقاله، به آموزش سیمانکاری دیوار بلوکی با دست خواهیم پرداخت.

سیمانکاری دیوار بلوکی

بلوک‌های سیمانی یکی از رایج‌ترین مصالح برای اجرای دیوار حیاط‌ها، باغ‌ها یا ساختمان‌های یک طبقه است. اما از آن‌جا که خود بلوک‌های سیمانی جذابیت آن‌چنانی ندارند و مقاومت آن‌ها هم به نسبت پایین است، از پوششی از جنس سیمان بر روی آن‌ها استفاده می‌کنند تا هم نمای بهتری داشته باشند و هم به افزایش مقاومت آن‌ها تا حدی کمک شود.

لازم است پیش از شروع به سیمانکاری دیوار، سطح بلوک‌ها را از هرگونه آلودگی تمیز کنید
لازم است پیش از شروع به سیمانکاری دیوار، سطح بلوک‌ها را از هرگونه آلودگی تمیز کنید

در نتیجه می‌توان سیمانکاری دیوار بلوکی را یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برای نماکاری این دیوارها و افزایش مقاومت آن‌ها به خصوص در برابر رطوبت دانست. نمای سیمانی دیوار بلوکی راهم می‌توان به همان صورت به حال خود ول کرد و هم می‌توان آن را رنگ‌آمیزی کرد. در این بین طرح‌های مختلفی هم برای سیمانکاری دیوار بلوکی وجود دارد که در مقاله سیمان کاری دیوار حیاط، طرح سنگ را توضیح داده‌ایم.

آموزش سیمانکاری دیوار بلوکی با دست

مراحل سیمانکاری دیوار بلوکی با دست، شامل موارد زیر است:

تهیه وسایل مورد نیاز

اولین مرحله برای انجام هر کاری، مهیا کردن وسایل مورد نیاز برای آن کار است. وسایلی که برای سیمان کاری دیوار بلوکی با دست نیاز خواهید داشت، عبارتند از: بیل، سطل، استامبولی، سرند چشم بلبلی، غربال، ریسمان بنایی، شاقول، شمشه، کمچه و انواع ماله.

تمیز کردن سطح بلوک‌ها

لازم است پیش از شروع به سیمانکاری دیوار، سطح بلوک‌ها را با محلول آب و صابون و برس سیمی از هرگونه آلودگی تمیز کنید
لازم است پیش از شروع به سیمانکاری دیوار، سطح بلوک‌ها را با محلول آب و صابون و برس سیمی از هرگونه آلودگی تمیز کنید

لازم است پیش از شروع به سیمانکاری دیوار بلوکی با دست، سطح بلوک‌ها را از هرگونه آلودگی تمیز کنید. برای این کار، در ظرفی محلول رقیقی با آب گرم و مایع ظرفشویی درست کنید. سپس به کمک برسی با دندانه‌های مقاوم (مثلا دندانه سیمی) و با محلول آب و صابون، دیوار را به خوبی تمیز کنید. دقت کنید که پیش از این که به سراغ مرحله‌های بعد بروید، باید اجازه بدهید سطح دیوار بلوکی به طور کامل خشک شود.

ترمیم کردن دیوار

هنگام شستن دیوار، آن را به خوبی بررسی کنید تا حفره‌ها و ترک‌های روی دیوار را شناسایی کنید. کار شستن که تمام شد، درصدد ترمیم این شکاف‌ها و ترک‌ها بربیایید. چرا که آن‌ها می‌توانند در بلند مدت باعث خرابی دیوار شما بشوند. هم‌چنین اگر روی دیوار بلوکی شما مواد اضافی وجود دارد و باعث برآمدگی آن شده است، آن‌ها را نیز به وسیله کاردکی جدا کنید تا درنهایت سطح دیوار بلوکی شما صاف و یکدست باشد.

عایق کردن دیوار

این مرحله در سیمانکاری دیوار بلوکی یک مرحله دلبخواهی به شمار می‌رود. اما اگر دیوار بلوکی شما، دیوار زیرزمین است و در مکانی با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، بهتر است این کار را انجام دهید. عایق کردن دیوارهای بلوکی در مناطق گرم ضروری نیست و کاربرد آن‌چنانی هم ندارد، در نتیجه به خاطر هزینه‌های نسبتا بالای این کار، معمولا از آن صرف نظر می‌شود.

کروم کشی

حالا که از مراحل آماده کردن مقدمات کار عبور کرده‌ایم، نوبت به مراحل اصلی سیمانکاری دیوار بلوکی می‌رسد. اولین کاری که برای این کار باید انجام داد، کروم بندی دیوار است. برای این کار ریسمان را از بالای دیوار به پایین آویزان و آن را شاقول می‌کنند تا صاف باشد. سپس فاصله میان دیوار و ریسمان را با ملات پر می‌کنند. کروم کشی دیوار را هر دو متر تکرار می‌کنند.

ساخت ملات سیمانی

زمانی که کروم‌ها خشک شدند، نوبت به سیمانکاری دیوار بلوکی می‌رسد. برای این کار، ملات سیمانی را با مخلوط کردن سیمان، پودر سنگ، ماسه و آب تهیه می‌کنند. نسبت ماسه به سیمان و به آب 3 به 1 و 1 است. یعنی مقدار آب و سیمان با هم مساوی است و میزان ماسه هم سه برابر سیمان.

آسترکشی

در آسترکشی سیمانی دیوار بلوکی، لایه‌های بسیار نازک ملات را با ماله روی دیوار پخش می‌کنیم تا سطحی صاف و یکدست ایجاد شود.

در آسترکشی سیمانی دیوار بلوکی، لایه‌های بسیار نازک ملات را با ماله روی دیوار پخش می‌کنیم تا سطحی صاف و یکدست ایجاد شود. 
در آسترکشی سیمانی دیوار بلوکی، لایه‌های بسیار نازک ملات را با ماله روی دیوار پخش می‌کنیم تا سطحی صاف و یکدست ایجاد شود.

لایه دوم ملات سیمانی

بعد از اجرای آستر، نوبت به لایه دوم سیمان یا همان لایه اصلی می‌رسد. برای این کار، فواصل بین کروم‌ها را، هم سطح با آن‌ها، از ملات پر می‌کنیم.

شمشه کشی

بعد از این که لایه نهایی سیمان هم اجرا شد، شمشه را برمی‌داریم و یک سر آن را روی کروم اولی و سر آن را روی کروم‌بندی مجاور قرار می‌دهیم و از پایین تا بالا می‌کشیم تا سیمان بین آن‌ها کاملا صاف و تراز شود. این کار را روی فاصله میان تمام کروم‌ها تکرار می‌کنیم.

سیمانکاری دیوار بلوکی که تمام شد، سطح بین کروم‌ها را شمشه‌کشی می‌کنیم تا صاف و یکدست شوند
سیمانکاری دیوار بلوکی که تمام شد، سطح بین کروم‌ها را شمشه‌کشی می‌کنیم تا صاف و یکدست شوند

نکات سیمانکاری دیوار بلوکی

بهتر است در هنگام سیمانکاری دیوار بلوکی  به نکات زیر توجه کنید تا کیفیت کار شما افزایش پیدا کند:

  • برای سیمانکاری دیوار بلوکی و هر نوع استفاده دیگری از سیمان، سعی کنید از سیمان با بسته‌بندی مناسب و دارای تاریخ مصرف استفاده کنید. می‌توانید برای خرید سیمان با کمترین قیمت و یا مشاهده قیمت سیمان به سیوان لند مراجعه کنید.
  • علاوه بر سیمان، انتخاب ماسه با دانه بندی مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. ماسه مناسب، هم مقاومت ملات را بالا می‌برد و هم از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. در صورت خرید شن و ماسه از سیوان لند، می‌توانید از کارشناسان ما در بخش فروش راجع به انتخاب ماسه مناسب کمک بخواهید.
  • برای سیمانکاری دیوار بلوکی باید تمامی مراحل نام برده شده در بالا را، به جز عایق‌بندی، به طور دقیق اجرا کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید از استادکاران حرفه‌ای کمک بخواهید.

جمع بندی

سیمانکاری دیوار بلوکی یکی از روش‌های اجرای نما بر روی این دیوارها است. برای این کار ضمن تهیه کردن وسایل مورد نیاز و آماده کردن دیوار، باید ابتدا آن را شاقول بندی و کروم‌کشی کرد و سپس به سیمانکاری پرداخت. در آخر نیز باید فاصله میان کروم‌بندی‌ها شمشه‌کشی شود. برای خرید انواع سیمان باکیفیت با قیمت مناسب، از جمله خرید سیمان آبیک، تهران، ساوه، سپاهان و فارس به سیوان لند مراجعه کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *