آشنایی با مخلوط گچ و سیمان و کاربرد آن

قیمت سیمان

مخلوط گچ و سیمان، ملاتی است که از آن عمدتا برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. البته با استفاده از ملات گچ و سیمان، کار کف سازی ساختمان را هم می‌توان انجام داد. ترکیب سیمان سفید و گچ نیز ملات دیگری حاصل می‌کند که مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و می‌توان از آن در قسمت‌های خارجی ساختمان و فضاهای باز استفاده کرد.

مخلوط گچ و سیمان

گچ و سیمان هر کدام جداگانه به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مهم به شمار می‌روند که ترکیب آن‌ها با یکدیگر نیز می‌تواند نوعی ملات مقاوم حاصل کند. برای ساختن مخلوط گچ و سیمان، آن‌ها را به نسبت مساوی با آب ترکیب می‌کنند و به خوبی هم ‌می‌زنند تا ملاتی یکدست به دست بیاید.

برای ساختن مخلوط گچ و سیمان، آن‌ها را به نسبت مساوی با آب ترکیب می‌کنند و به خوبی هم ‌می‌زنند تا ملاتی یکدست به دست بیاید.
برای ساختن مخلوط گچ و سیمان، آن‌ها را به نسبت مساوی با آب ترکیب می‌کنند و به خوبی هم ‌می‌زنند تا ملاتی یکدست به دست بیاید.

نقش سیمان در تهیه مخلوط گچ و سیمان

به طور کلی سیمان را می‌توان ماده چسبنده‌ای دانست که از آن برای چسباندن ذرات به یکدیگر استفاده می‌شود. پس استفاده از سیمان در این مخلوط باعث افزایش خاصیت چسبندگی آن می شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که سیمانی که در تهیه مخلوط گچ و سیمان استفاده می‌شود، سیمان تیپ 1 یا 3 است که ترکیبات آهن و منگنز کمتری دارد.

اضافه کردن 20 تا 50 درصد سیمان سفید و 1 درصد ابر روان کننده به گچ باعث می‌شود ملاتی دیرگیر با مقاومت فشاری بالا به‌دست بیاید
اضافه کردن 20 تا 50 درصد سیمان سفید و 1 درصد ابر روان کننده به گچ باعث می‌شود ملاتی دیرگیر با مقاومت فشاری بالا به‌دست بیاید

اضافه کردن 20 تا 50 درصد سیمان سفید و 1 درصد ابر روان کننده به گچ می‌تواند باعث شود که ملاتی گچی که به طور معمول زودگیر است و مقاومت فشاری پایینی دارد، به ملاتی دیرگیر با مقاومت فشاری بالا تبدیل شود. مقاومت فشاری این ملاتی که از ترکیب سیمان سفید و گچ به دست می‌آید از مقاومت فشاری بتن معمولی (20-40 مگاپاسکال) بیشتر است. به همین خاطر هم امکان دارد این ملات در آینده جای برخی بتن‌ها را بگیرد. برای اطلاع از تفاوت گچ و سیمان سفید می‌توانید به مقاله مربوط ب آن مراجعه کنید.

کاربرد مخلوط گچ و سیمان

ملات به دست آمده از مخلوط گچ و سیمان مقاومت خوبی در برابر عواملی همچون باد و باران و سرما و گرما دارد و به همین خاطر هم عمدتا در نمای خارجی ساختمان استفاده می‌شود. از مخلوط گچ و سیمان سیاه برای دوغاب کردن دیوارهای خاکی ساختمان نیز استفاده می‌کنند. چون این ملات مقاومت خوبی دارد، از آن در ساخت صفحات گچی پیش ساخته یا Dry Wall نیز به عنوان ماده پر کننده استفاده می‌کنند. از ترکیب سیمان سفید و گچ هم برای چسباندن مصالحی مانند سنگ و سرامیک که در نما به کار می‌روند، استفاده می‌شود.

تاثیر افزودن گچ به سیمان

گچ یکی از مصالح ساختمانی قدیمی و پراستفاده است که آن را به صورت سنگ گچ از معادن استخراج می‌کنند و بعد از پختن و آسیاب کردن، به صورت پودر گچ درمی‌آورند. سنگ‌های گچی که از معادن استخراج می‌شوند یا سنگ گچ معمولی هستند، یا ژیپس و یا انیدریت. مقاومت گچ به نوع سنگ گچ، نوع پختن آن و مقدار آب موجود در ملات گچ بستگی دارد. 

یکی از دلایل افزودن گچ به سیمان این است که زمان گیرایش سیمان را افزایش دهند
یکی از دلایل افزودن گچ به سیمان این است که زمان گیرایش سیمان را افزایش دهند

یک تفاوت گچ و سیمان این است که برخلاف سیمان، مقاومت گچ به سرعت زیاد می‌شود و بعد ثابت می‌ماند. یکی از دلایل افزودن گچ به سیمان هم همین است که زمان گیرایش سیمان را افزایش دهند. هرچه کیفیت سیمان به کار رفته در این ملات بیشتر باشد، مقاومت فشاری و زمان گیرش ملات هم بیشتر خواهد بود.

کف سازی با گچ و سیمان همان طور که در بالا اشاره کردیم، ملاتی که از مخلوط گچ و سیمان به دست می‌آید مقاومت و استحکام بالایی دارد. به همین خاطر می‌توان از آن برای کف سازی هم استفاده کرد. کف سازی با گچ و سیمان باعث می‌شود که در نهایت سطح یکدست‌تری برای اجرای کفپوش نهایی داشته باشیم. علاوه بر آن، زیرسازی انجام شده ضخامت کمتری نسبت به زیرسازی بتنی خواهد داشت.

کلام آخر

از مخلوط گچ و سیمان می‌توان برای ساخت ملات استفاده کرد؛ که اگر مخلوط ما ترکیب گچ و سیمان سیاه باشد می‌توان از آن برای دوغاب دیوارهای خاکی استفاده کرد و اگر ترکیب سیمان سفید و گچ باشد، می‌توان از آن برای اجرای سنگ و سرامیک نما استفاده کرد. یکی از بهترین انواع سیمان سفید در ایران، سیمان ساوه می‌باشد که می‌توانید برای خرید و مشاهده قیمت سیمان ساوه و انواع سیمان به سیوان لند مراجعه کنید.

4.2/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *