مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع سیمانکاری و ساخت انواع ملات


قیمت سیمان

سیمان مهم‌ترین و پر‌مصرف‌ترین مصالح ساختمانی است و دانستن مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع سیمانکاری، پلاستر، موزاییک کاری و کاشی کاری به ما کمک می‌کند که به میزان مورد نیاز از آن تهیه کنیم. چون همان طور که می‌دانید ملات سیمانی به سرعت خشک می‌شود و نمی‌توان اضافه آن را نگه داشت و از طرف دیگر هم اگر در نیمه راه با کمبود سیمان روبرو شویم، دچار مشکل خواهیم شد. در نتیجه در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم برای هر متر مربع سیمانکاری و با ساخت انواع ملات و دوغاب، به چه مقدار سیمان احتیاج خواهید داشت.

انواع ملات‌های ساختمانی

پیش از این که به بحث مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع سیمانکاری و انواع ملات برسیم، لازم است که شما را با مدل‌های مختلف ملات ساختمانی آشنا کنیم. ملات‌های ساختمانی را به طور کلی به دو دسته ملات بنایی و ملات اندودکاری تقسیم می‌کنند. ملات بنایی همان ملات‌هایی هستند که برای چیدن آجرها و بلوک‌ها استفاده می‌شوند. و وظیفه اصلی این نوع ملات‌ها، پخش و انتقال نیرو است.

ملات‌های ساختمانی را به طور کلی به دو دسته ملات بنایی و ملات اندودکاری تقسیم می‌کنند
ملات‌های ساختمانی را به طور کلی به دو دسته ملات بنایی و ملات اندودکاری تقسیم می‌کنند

در مقابل، ملات‌های اندودکاری آن دسته از ملات‌هایی هستند که بعد از اجرای دیوار یا کف و … برای پوشاندن و صاف کردن سطحشان روی آن‌ها اجرا می‌شوند. این نوع ملات‌ها دیگر وظیفه انتقال بار را ندارند و از انواع آن می‌توان به ملات ماسه سیمان، خاک سنگ و سیمان، انواع ملات گچ، کاهگل، سیمان و پودر سنگ اشاره کرد.

عوامل موثر بر مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع

از آن‌جا که سیمان جزو پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است، تعیین مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع یکی از کارهای مهمی است که به ما برای برآورد هزینه‌های کلی ساخت کمک می‌کند. این کار هم‌چنین به ما کمک می‌کند که برای مثال در سیمانکاری دیوار بلوکی، مقدار صحیح سیمان مورد نیاز را برآورد کنیم و به همان اندازه لازم ملات آماده کنیم. حال عوامل متعددی ممکن است بر مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع یا هزینه‌های ساخت ملات تاثیر داشته باشند ک برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

روش ساخت ملات‌ها

ملات‌های ساختمان را می‌توان به دو صورت دستی یا با همزن‌های مکانیک تهیه کرد. استفاده از همزن‌های مکانیکی ما را متحمل هزینه‌های بیشتری می‌کند و تنها در صورتی مقرون به صرفه است که بخواهیم حجم زیادی از ملات را تهیه کنیم و آن را بلافاصله استفاده کنیم. اما از آن جا که ملات‌ها عمدتا در مقیاس‌های کم ساخته می‌شوند، از همان روش دستی تهیه می‌شوند و از همزن‌های مکانیکی کمتر استفاده می‌شود.

محل تهیه ملات

ملات‌های سیمانی برحسب زمان گیرش و مقدار مورد نیاز یا در محل ساخته می‌شوند و یا خارج از ساختمان
ملات‌های سیمانی برحسب زمان گیرش و مقدار مورد نیاز یا در محل ساخته می‌شوند و یا خارج از ساختمان

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت ملات، محل تهیه‌ی آن است. ملات‌های ساختمانی را می‌توان بر اساس کاربرد و ویژگی‌ها یا در محل تهیه کرد و یا در خارج از ساختمان. معمولا آن دسته از ملات‌هایی را که در مقادیر کمتری به آن‌ها احتیاج است و سرعت گیرش آن‌ها بالا است را در محل درست می‌کنند. از این دسته ملات‌ها می‌توان به ملات‌های گچ و گچ خاک و دوغاب‌های ماسه سیمان و آهک و … اشاره کرد.

پرتی مصالح

در متره مقدار مصالح و به خصوص مقدار مصرف سیمان، باید دور ریز یا به اصطلاح پرتی را هم در نظر گرفت. در مورد هر کدام از مصالح ساختمانی، عوامل مختلفی بر مقدار پرتی اثر می‌گذارد. در میان عواملی که باعث پرتی سیمان می‌شوند، می‌توان به پاره شدن کیسه سیمان، پراکنده شدن در اثر باد و مخلوط شدن با خاک اشاره کرد. مقدار حدودی درصد پرتی مصالح مختلف را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

نوع مصالح درصد پرتی
ماسه 2
سیمان 3
پودر سنگ 3
خاک سنگ 3
خاک رس سرند نشده برای کاهگل 3
خاک رس سرند نشده برای گچ و خاک 10
سنگ موزاییک 2
کاه 10
گچ 3
سنگ آهک برای تهیه پودر آهک 30
پودر آهک برای ملات 3
آب 5

مقدار مصرف سیمان در انواع ملات

در جدول زیر می‌توانید مقدار مصرف سیمان به کیلوگرم برای هر مترمکعب ملات سیمانی را مشاهده کنید.

نوع ملات سیمانی مقدار مصرف سیمان (کیلوگرم) مقدار مصرف سیمان با در نظر گرفتن پرتی (کیلوگرم)
ملات ماسه سیمان 1:6 198 204
ملات ماسه سیمان 1:5 (با ماسه شسته) 227 234
ملات ماسه سیمان 1:5 (با ماسه کفی) 241 248
ملات ماسه سیمان 1:4 285 293
ملات ماسه سیمان 1:3 360 371
ملات باتارد 1:2:8 131 135
ملات باتارد 1:2:10 110 113
ملات موزاییک 168 173
ملات سیمان و پودر سنگ و خاک سنگ با آب کم 282 290
ملات سیمان و پودر سنگ و خاک سنگ با آب زیاد 233 240
دوغاب ماسه سیمان 1:4 275 283
دوغاب سیمان و پودر سنگ 400 412
دوغاب سیمان و خاک سنگ 219 225
ملات سیمان و ماسه بادی 288 297

به این ترتیب، مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع دیوار بلوکی برابر با 5 کیلوگرم می‌باشد. به عبارتی هر کیسه 50 کیلویی سیمان را می‌توان برای 10 متر مربع دیوار بلوکی استفاده کرد.

مقدار سیمان در ملات دیوار چینی، بسته به نسبت ترکیب ماسه و سیمان، بین 4 تا 7.5 کیسه سیمان یا به عبارتی 200 تا 370 کیلوگرم سیمان است.

مقدار ماسه و سیمان در هر متر مکعب ملات بستگی به نسبت سیمان به ماسه در سیمانکاری دارد. که در جدول بالا مقادیر سیمان را برای هر نوع ملات مشاهده می‌کنید و می‌توانید مقدار ماسه را هم با توجه به نسبت آن‌ها در ملات به دست بیاورید.

 

کلام آخر

محاسبه مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع بلوک سیمانی، دیوار سفالی، کاشی، موزاییک کاری، پلاستر و سیمانکاری یکی از مواردی است که در متره و براورد مقدار کلی سیمان مورد نیاز و هزینه آن به ما کمک می‌کند و باعث می‌شود در هر مرحله از کار بتوانیم به مقدار لازم ملات سیمانی آماده کنیم. شما می‌توانید برای خرید سیمان مورد نیاز خود و یا مشاهده قیمت سیمان به سیوان لند مراجعه کنید.

4.8/5 - (106 امتیاز)

4 دیدگاه در “مقدار مصرف سیمان در هر متر مربع سیمانکاری و ساخت انواع ملات

  1. سحر میگوید:

    سلام خسته نباشیدبرای اینکه کف اتاق وپذیرایی به متراژ پنجاه متررا،حدودا ۷سانتی متربیاریم بالاتر تاهم سطح اشپزخانه بشه وسرامیک کنیم چون موزاییک وکارسبک باشه که سنگینی نکنه،چقدرپوکه معدنی وسیمان وماسه وشن لازمه

    • جمشید آریان پور تلفن 09171131567 میگوید:

      سلام برای پلاستر دیوار بلوکی استخر با ابعاد طول 8.5متر عرض 5.5متر وعمق 1.80 چه مقدار سیمان،ماسه،وچسب نیاز داریم؟ ضمنا من ایمیل ندارم لطفاً روی همین شماره در واتس اپ جواب را مرحمت بفرمایید ممنون آریان پور

    • مجید نیا، میگوید:

      سلام ، دو نوع پوکه ،پفکی و پودری که هر کدام وظیفه خاصی دارند مثلاً نمونه بارز پفکی آب رد میده حالت نخودی داره ولی در تحمل وزن یا نیروی وارده مستحکم می‌باشد البته شایان به ذکر است معمولاً برای ارتفاع کف سازی کم ازپوکه پودری هم چنین در کاربرد و ارزان تر و بصرفه هست پیشنهاد می شود ولی پودر آب اطراف را جذب می‌کنه که هر کدام کارایی خاصی دارند نسبت به مرحله نوع بنا یا سازه است نظر بنده به عنوان کسی که سالها کارم ساخت ساز بوده در ویلایی مهم نیست ولی در سقف دو سه به میزان تراکم استفاده از هردو که لایه زیرین پفکی بدلیل حجم بالایی که داره در نهایت پودری به میزان دوستانت هم باشه از وجود خیلی از مسائل جلوگیری میشود چون در تراکم بالا ما بحث وزن وارده را داریم ۴تن پوکه معدنی خود حدود ۶تن ماسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *