پودر بندکشی آجر چیست؟ + نحوه درست کردن ملات بندکشی

از پودر بندکشی آجر برای ساخت ملات بندکشی استفاده می‌کنند که از این ملات برای پر کردن مابین درزهای آجر استفاده می‌شود. این کار به استحکام و زیبایی بیشتر نمای آجری کمک خواهد کرد. در ادامه طرز تهیه ملات بندکشی آجر را به شما آموزش خواهیم داد و می‌گوییم که چطور می‌توانید ملات بندکشی رنگی داشته باشید.

قیمت آجر نسوز
قیمت آجر
قیمت آجر سفال
قیمت آجر سه گل

ملات بندکشی آجر چیست؟

ملات بندکشی آجر

بندکشی آجر عملیاتی است که در آن شکاف‌ها و درزهایی که در نمای آجر است را با ملات مخصوص پر می‌کنند. این ملات مخصوص، ملات بندکشی آجر نام دارد و آن را با پودر بندکشی درست می‌کنند. پودر بندکشی خود متشکل از پودر سنگ، سیمان سفید و آهک است که با مقیاس مشخصی با هم ترکیب می‌شوند.

پودر بندکشی بر پایه سیمان مخلوط با مواد معدنی و شیمیایی است و بعد از ترکیب پودر با آب، ملات بندکشی به دست می‌آید. با کشیدن ملات بندکشی بین درز میان آجرها می‌توان آن‌ها را در برابر رطوبت عایق کرد و مقاومت دیوار را بیشتر کرد. هم‌چنین از نفوذ آب به داخل آجر و خراب شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ملات بندکشی به زیباتر شدن نمای کار شده با آجر کمک می‌کند و به آن جلوه‌ای تازه می‌بخشد. برای مثال بعد از آجر چینی حصیری نما می‌توان بین آجرها را بندکشی کرد تا شکل آجر چینی بهتر دیده شود. این پودرها را می‌توان در رنگ‌های متنوعی درست کرد.از ملات بندکشی به جز آجر، برای مرزبندی کاشی و سرامیک هم می‌توان استفاده کرد.

مواد تشکیل دهنده پودر بندکشی آجر

اجزای اصلی پودر بندکشی آجر، سیمان پرتلند و پودر سنگ هستند. ترکیباتی که برای ساخت پودر بندکشی آجر استفاده می‌شوند، نسبت به پودرهای بندکشی کاشی و سرامیک، ذرات درشت‌تری دارند. ملات بندکشی آجر حاصله از این پودر برای پر کردن شکاف‌های بین 5 تا 21 میلی‌متر مناسب است. 

برای ترکیب مواد ساخت ملات بندکشی آجر باید از دستورالعمل انجام این کار پیروی کرد. در ادامه به آموزش ساخت پودر بندکشی آجر و ملات بندکشی آجر خواهیم پرداخت. پودر بندکشی سنگ و کاشی و سرامیک هر کدام دستورالعمل‌های خاص خودشان را دارند.

پودر بندکشی آجر

مراحل ساخت خمیر بند کشی آجر

برای آماده سازی خمیر بندکشی آجر نما تنها کافیست از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. پودر خاک سنگ و پودر سیمان سفید را به نسبت 3 به 1 با هم ترکیب می‌کنیم.
  2. ترکیب پودر خاک سنگ و سیمان را الک می‌کنیم تا پودری یکدست حاصل شود.
  3. پودر مخلوط حاصله را داخل ظرفی می‌ریزیم و با آب (ترجیحا ولرم) ترکیب می‌کنیم تا ماده‌ای خمیری به دست آید. به این نکته دقت کنید که غلظت این خمیر باید به اندازه ماست شل باشد.
  4. خمیری که درست کرده‌ایم، برای سطوح تخت باید کمی شل‌تر و برای سطوح شیاردار باید سفت‌تر باشند.
  5. می‌گذاریم خمیر 5 تا 10 دقیقه استراحت کند تا دوغاب بندکشی آماده شود.
  6. ملات بندکشی را طی حداکثر سی دقیقه باید استفاده کرد. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود آن را در مقدار کم و در عوض به تعداد دفعات زیاد درست کرد.

ملات بندکشی رنگی

برای داشتن ملات بندکشی رنگی دو کار می‌توان کرد. یک این‌که در همان مرحله اولیه‌ی درست کردن ملات بندکشی، به پودر سیمان و پودر سنگ مقداری پودر رنگی اضافه کنیم. و دو، می‌توانیم بعد از بندکشی و خشک شدن آن، ملات را با پودر اکرلیک رنگ کنیم. برای این کار پودر اکرلیک را در آب حل کرده و محلول رقیقی درست می‌کنیم، سپس آن را با قلمو بر روی بندکشی‌ها می‌کشیم.

پودر بندکشی آجر رنگی

برای درست کردن ملات چقدر آب به پودر بندکشی آجر اضافه کنیم؟

برای ساخت ملات بندکشی می‌بایست یک کیسه 25 کیلویی پودر بندکشی آجر را با 6 تا 7 لیتر آب مخلوط کرد. بهتر است که پودر را ظرف 3 دقیقه با آب مخلوط کنیم. چرا که هرچه زمان مخلوط کردن آب و پودر کمتر باشد و ملات بندکشی زودتر آماده شود، ملات غلظت و کیفیت بهتری خواهد داشت. 

دقت کنید که باید 24 تا 48 ساعت بعد از اجرای دیوارچینی صبر کرد تا بتوان بندکشی را انجام داد. و از آن جایی که ملات بندکشی را نمی‌توان نگه داشت، باید در همان زمانی که قرار است از آن استفاده شود، آماده‌اش کنیم. خود ملات بعد از آماده شدن به 5 تا 10 دقیقه زمان نیاز دارد تا جا بیفتد.

از ملات بندکشی به دست آمده می‌توان در انواع دیوارهای آجری استفاده کرد و تفاوتی نمی‌کند که با چه نوع آجری ساخته شده باشند. البته لازم به ذکر است هر نوع آجری برای دیوار چینی مناسب نیست و بهتر است قبل از کار مقایسه انجام دهید که برای مثال برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار. اما علیرغم این موضوع برای هر نوع آجری از ملات بندکشی می‌توان استفاده کرد.

جمع بندی

پودر بندکشی آجر پودر مخصوصی است که از آن برای ساخت ملات بندکشی آجر استفاده می‌شود. با بندکشی آجر، درز بین آجرهای نما پر می‌شود. این کار علاوه بر جلوه بخشیدن به نما، از نفوذ آب و رطوبت در میان این درزها جلوگیری می‌کند و سوی دیگر نیز با افزایش چسبندگی آجرها به هم، مقاومت دیوار بندکشی شده را افزایش می‌دهد.

پودر بندکشی آجر را هم می‌توان به صورت آماده تهیه کرد و هم می‌توان خود آن را درست کرد. البته پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از اشتباه شدن در نسبت ترکیب مواد پودر بندکشی، از پودرهای آماده استفاده کنید.

پودر بندکشی آجر متشکل از سیمان پرتلند و آهک و مواد شیمیایی و معدنی دیگر است. بعد از ترکیب پودر با آب، ملات بندکشی به دست می‌آید. از بندکشی آجر حتی در زمان‌های گذشته هم که به آب ساب نمودن آجر می‌پرداختند، استفاده می‌شده است.

3.5/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه در “پودر بندکشی آجر چیست؟ + نحوه درست کردن ملات بندکشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *