آب ساب نمودن آجر چیست؟

خرید آجر
به آجر تراش خورده آجر آبساب می‌گویند. آب ساب نمودن آجر وقتی است که زبری و خشنی تیشه داری آجر را با خیساندن آن در آب و سپس ساب زدن از بین می‌برند. در ادامه این مقاله به موضوع آبساب کردن آجر بیشتر خواهیم پرداخت و در مورد ساب زنی آجر نما نیز مطالبی بیان خواهیم کرد.

آب ساب نمودن آجر چیست؟

آب ساب نمودن آجر چیست
برای آب ساب نمودن آجر، آجرها را داخل آب فرو برده و پس از خیس خوردن و زنجاب کردن آجر، آن‌ها را از داخل آب درآورده و به یکدیگر می‌سابیم تا آجر صاف شده و نمایی صیقلی داشته باشد. روش دیگر انجام این کار آن است که سمباده‌ای را خیس کرده و با سمباده روی سطح آجر خیس خورده می‌کشیم تا سطح آجر صاف و یکدست شود.
آجرها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربردی دارد. بهتر است از انواع آجر تنها برای همان کاری که تولید شده است استفاده کرد. کاربرد آب ساب نمودن آجر برای مواقعی است که می‌خواهیم از آجری که برای نما نیست، در نما استفاده کنیم. برای مثال آجر فشاری مخصوص نما نیست. پس وقتی می‌خواهیم از آجر فشاری در نما استفاده کنیم، باید سطح آن را صاف و یکدست کنیم. برای این کار از آب ساب نمودن آجر استفاده می‌کنیم تا سطح آن صاف و صیقلی شود.

آجر آبساب در متره و برآورد

اگر در نمای ساختمان از آجر آبساب استفاده کنیم، در محاسبات متره و برآورد باید این موضوع لحاظ شود. برای این کار از ردیف 110806 فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه استفاده می‌کنیم که مربوط به اضافه بهای ردیف‌های نماچینی بابت آبساب نمودن آجر است.

ساب زنی آجر چیست؟

آب ساب نمودن آجر و ساب زنی آجر دو اصطلاح شبیه به هم هستند که تنها تفاوت ظریفی با هم دارند. آبساب نمودن آجر را پیش از آجر کاری انجام می‌دهند و ساب زنی آجر را بعدها  پس از این که نماکاری انجام شده است، برای تمیز کردن آجر نما انجام می‌دهند.
برای ساب زنی یا تمیز کردن نمای آجر تنها لازم است که سالی یک بار این کار را انجام بدهید. این کار را با آب خالی و بدون ساب زنی هم می‌توان انجام داد و کافی است که با یک شیلنگ، آب را به روی نما بپاشید تا گرد و غبار آن گرفته شود.
آجر آبساب
اگر به ساختمان شما نور کافی نمی‌خورد و احتمال رشد کرد کپک و خزه در دیواره‌های آن وجود دارد بهتر است برای تمیز کردن آن در آب کمی محلول ضدعفونی کننده بریزید و با ساب زنی آجر را تمیز کنید. البته دقت کنید که برای ساب زنی نباید از برس‌هاس سیمی استفاده کنید.
استفاده از برس سیمی برای ساب زنی آجر می‌تواند باعث تغییر رنگ و زنگ زدن آن‌ها شود. هم‌چنین پیش از استفاده از محلول آب و مایع ضدعفونی کننده، می‌بایست ابتدا دیوار را به خوبی خیس کنید تا دیوارها محلول را به خود جذب نکنند و سفیدک نزنند.

نحوه ساب زنی آجر

ساب زنی آجر را می‌توان به دو نحو انجام داد. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگاه واترجت است و دیگری سندبلاست.

دستگاه واترجت

واترجت همان دستگاهی است که در کارواش‌ها آن را به وفور دیده‌ایم. دستگاه واتر جت در صنایع مختلف استفاده می‌شود و فشار خروج آب از آن می‌تواند آنقدر بالا باشد که از آن‌ها برای برش نیز استفاده می‌کنند. اما از همان نوع واترجتی که در کارواش‌ها استفاده می‌شود برای تمیز کردن نمای ساختمان نیز می‌توان استفاده کرد.

سندبلاست

سندبلاست یکی از روش‌های ساب پاشی است که از آن برای تمیزکاری سطوح استفاده می‌شود. در ساب پاشی مواد ساینده‌ی فلزی یا غیرفلزی با سرعت و فشار بالا به سطحی که قرار است تمیز شود برخورد می‌کنند و آلودگی‌های سطح آن را از بین می‌برند.

جمع بندی

گاهی اوقات آجری که در نما استفاده می‌شود آجر مخصوص نما نیست؛ در این صورت برای زیباتر کردن نمای آجر آن را آبساب می‌‌کنند. برای آب ساب نمودن آجر ابتدا آن را در آب می‌خیسانند و سپس با آجری دیگری یا با سمباده روی این آجر خیس می‌کشند و لایه نازکی از سطح آن را پرداخت می‌کنند تا یکدست و صیقلی شود.
برای زیباتر شدن نمای کار شده با این آجرها می‌توان در انتهای اجرای نما آجرها را بندکشی کرد. برای بندکشی پودرهای آماده‌ای وجود دارد که با ترکیب این پودر بندکشی آجر، ملات آن به دست می‌آید. با کشیدن این ملات در میان درزهای میان آجرها، آن‌ها را بندکشی می‌کنند.
اصطلاح دیگری به نام ساب زنی آجر وجود دارد که به معنای تمیز کردن نمای آجری است  برای این کار یا از آب خالی استفاده می‌کنند یا بعد از خیس کردن آجرهای نما، با برسی روی آن می‌کشند تا آلودگی‌های روی آجرها پاک شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *