آجر چینی حصیری به چه نحو است؟

خرید آجر
آجر چینی حصیری یکی از انواع چیدمان آجر است. دو مدل آجرچینی وجود دارد که به آن‌ها آجرچینی حصیری می‌گویند. یکی مربوط به نما و دیگری هم مربوط به آجر کف است. در ادامه هر دو نوع را بررسی خواهیم کرد.

آجر چینی حصیری چگونه است؟

آجر چینی حصیری به این دلیل این نام را به خود اختصاص داده است، که شکل نهایی آجرها همانند سبدهای بافته شده از حصیری است و انگار هر آجر از یک سمت فرو رفته و از سمت دیگر بیرون آمده است. دو سبک متفاوت از آجر چینی وجود دارد که به آن‌ها آجر چینی حصیری می‌گویند. یکی از این سبک‌ها در نما کاربرد دارد و دیگری در کف.

آجر چینی حصیری در نما

آجر چینی حصیری نما
در شیوه‌های مدرن آجر چینی روش‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان از جمله‌ی آن‌ها  به آجر چینی حصیری و آجر چینی مشبک اشاره کرد. در این روش از آجر چینی از آجرهای هلالی استفاده می‌شوند و مانند روش رگ چینی نیمانیم آجرها به گونه‌ای روی هم قرار می‌گیرند که رگ عمودی آجرهای بالایی در وسط آجرهای ردیف پایین قرار گیرد. در پایان کار نمایی که از این سبک آجر چینی به دست می‌آید شبیه بافت حصیر است.

آجر چینی حصیری در کف

اما آجر چینی حصیری که در کف اجرا می‌شود با این که شکلی که ایجاد می‌کند شبیه رج‌های یکی در میان حصیر بافته شده است، اما با روش آجر چینی حصیری نما تفاوت دارد. در ایران به این مدل آجر چینی که در کف استفاده می‌شود، آجر چینی بادبزنی نیز می‌گویند. البته لازم به ذکر است که این سبک آجر چینی تنها مختص کف نیست و از آن در دیوار یا سقف هم می‌توان استفاده کرد. منتها کاربرد عمده‌ی آن برای کف است.
در آجر چینی کف به روش بادبزنی، آجرها یکی در میان به صورت افقی و عمودی در کنار هم قرار می‌گیرند. و درست مانند حصیر نمایی را به وجود می‌آورند که انگار آجرها از یک سمت به زیر آجر کناری خود رفته و از سمت دیگر آن بیرون آمده‌اند.
آجر چینی حصیری جفتی
در طرح آجر چینی حصیری دوتایی از آجرهای جفتی استفاده می‌شود. مربعی را در نظر بگیرید که در آن هشت آجر وجود دارد (به صورت دو ردیف و دو ستون) و متشکل از چهار جفت آجر است. آجر چینی با این طرح از گوشه بالا سمت چپ شروع و در گوشه پایین سمت راست تمام می‌شود و شامل این مراحل است:

  1. دو آجر عمودی در کنار هم قرار داده می‌شوند.
  2. دو آجر افقی زیر آجرهای اولی قرار می‌گیرند.
  3. دو آجر افقی زیر هم، کنار آجرهای اولی قرار می‌گیرند.
  4. دو آجر عمودی در گوشه پایین سمت راست (در زیر آجرهای افقی ردیف بالا و کنار آجرهای افقی هم‌ردیف خودشان) قرار می‌گیرند.

انواع آجر چینی حصاری

آجر چینی حصیری تکی
در بالا نحوه آجر چینی حصاری جفتی را توضیح دادیم. از همین رو باید حدس زده باشید که چیزی به نام آجر چینی حصاری تکی هم وجود دارد. برای چیدن آن این بار از شش آجر استفاده می‌شود و شامل مراحل زیر است که مثل روش قبل از گوشه بالا سمت چپ شروع می‌کنیم:

  1. یک آجر را عمودی می‌گذاریم.
  2. دو آجر افقی زیر هم را در کنار آجر اولی می‌گذاریم.
  3. در سمت راست این سه آجری که چیده‌اید، دوباره همان پترن قبلی را تکرا می‌کنیم

به جز دو مدل آجر چینی حصاری تکی و جفتی، از تعداد آجرهای بیشتر هم می‌توان استفاده کرد که طرح حصیر را بزرگ‌تر می‌کند.

جمع بندی

هنگام استفاده از آجر می‌بایست موارد متعددی را مد نظر قرار داد. برای مثال برخی از این موارد عبارتند از دقت به نحوه‌ی آجر چینی به طوری که آجرها منظم و دارای هارمونی باشند، یا مثلا این که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار، یا این که از ملات بندکشی استفاده شود یا نه و در صورت استفاده طرز تهیه ملات بند کشی چگونه باشد.
برای چیدمان آجر انواع طرح‌های زیبایی وجود دارد که یکی از آن‌ها آجر چینی حصیری است. دو سبک مختلف از آجر چینی وجود دارد که به آن‌ها آجر چینی حصیری می‌گویند. از آجر چینی حصیری می‌توان برای نما، سقف و کف استفاده کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *