برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار؟

خرید آجر
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای دیوار چینی کدام نوع آجر مناسب‌تر است؟ یا به عبارتی برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار؟ انتخاب مصالح درست و با کیفیت از موارد تاثیرگذار بر کیفیت و استحکام سازه‌ی ساخته شده است. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم تا ضمن پرداختن به استاندارد دیوار چینی، به این سوال که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار جواب دهیم.

استاندارد دیوار چینی چیست؟

برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار
گفتیم که انتخاب درست مصالح در کنار توجه به کیفیت آن‌ها جزء موارد پراهمیت است. ضرورت این موضوع از آن بابت است که مصالح انتخابی تاثیر مستقیمی بر مقاومت سازه‌ دارند. عدم انتخاب مصالح مناسب، می تواند منجر به آسیب به سازه و تحمیل هزینه‌های زیاد به سازندگان، از جمله هزینه‌ی هدررفت منابع شود. از همین روی نیز در انتخاب مصالح و ساخت بنا باید یه استانداردهای این کار توجه کرد.
در مقررات ملی ساختمان آمده است که به منظور ساخت دیواری استاندارد می‌بایست ابتدا نوع دیوار را بر اساس نوع عملکرد آن، نوع مصالح مورد نیاز و رفتار سازه‌ای آن مشخص کرد. در همین بابت، دیوارها از نظر عملکرد به 4 دسته‌ی دیوار باربر، دیوار غیرباربر، دیوار سازه‌ای و دیوار زیرزمین و فونداسیون تقسیم می‌شوند.
از نظر نوع مصالح مورد نیاز برای ساخت دیوار، در استانداردهای ایران دیوار را به انواع دیوار آجری، بلوک سفالی، بلوک سیمانی، پنل گچی، سنگی، پیش‌ساخته بتنی، شیشه‌ای و خشتی تقسیم می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت خشت و آجر در استحکام آن‌هاست و امروزه دیگر برای دیوارچینی از خشت استفاده نمی‌کنند م تنها موردی که باید بررسی شود این است که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار.
در نهایت، رفتار سازه‌ای هم نوع دیوار را بر اساس مصالح به کار رفته در ساخت آن و نوع کاربردش مورد بررسی قرار می‌دهد. استانداردهایی که در دیوار چینی باید آن‌ها را مد نظر قرار داد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اقدامات اولیه
  • کنترل نقشه‌ی اجرایی، ضوابط و آیین‌نامه‌ها
  • کنترل مصالح اجرایی
  • کنترل نیروی انسانی
  • کنترل تجهیزات
  • کنترل نکات اجرایی دیوار

برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار؟

حال که با استانداردهای دیوار آشنا شدید بهتر است به سر وقت سوال اصلیمان برویم که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار. از آن‌جا که انواع آجر برای دیوار زیاد است، شاید انتخاب از میان آن‌ها کمی گیج کننده به نظر بیاید. برای آجر چینی دیوار معمولا از آجر ساده یا سوراخ دار استفاده می‌شود.
آجر سوراخ دار
آجر لفتون یا آجر سوراخ دار بر روی سطح خود دارای ده یا دوازده سوراخ است. وجود این سوراخ‌ها باعث می‌شود که وزن آجر سوراخ دار از آجر ساده کمتر باشد و به همین ترتیب دیوار ساخته‌شده با این آجرها، نسبت به دیواری که با آجر ساده ساخته می‌شود سبک‌تر است. از سوی دیگر وجود سوراخ بر روی آجر لفتون باعث می‌شود که ملات وارد این سوراخ‌ها بشود و اتصال بین آجرها محکم‌تر شود و استحکام دیوار در برابر زلزله و طوفان بالا برود.
مورد تعیین کننده بعدی که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار، جنس آجرهاست. برای ساخت آجر سوراخ دار از خاک رس نسوز و شیل استفاده می‌شود. نسبت خاک رس موجود در این آجرها بالاست و رنگ آن‌ها به نارنجی و قرمز می‌خورد. که همین موضوع هم باعث زیبایی آ‌ن‌ها شده و از همین رو می‌توان از آن‌ها در اجرای نما نیز استفاده کرد.
از موارد دیگری که مشخص می‌کند برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار، قابلیت استفاده از میلگرد است. در آجرهای لفتون به دلیل وجود سوراخ، می‌توان میلگرد کار گذاشت. استفاده از میلگرد در دیوارها، به خصوص دیوارهای حمال، به افزایش مقاومت آن‌ها کمک شایانی می‌کند.
از فواید دیگری که سوراخ‌های آجر لفتون دارد این است که در هنگام پختن آجر، گرما به راحتی به همه جای آجر می‌رسد و آجر به خوبی پخته می‌شود. که می‌دانیم هرچه آجر بهتر پخته شود، مقاومتش نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه مقاومت دیوار ساخته شده با آن نیز بیشتر خواهد شد.
آجر ساده
البته نکته‌ی دیگری که در بررسی این سوال که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار باید در نظر بگیریم این است که منظور از آجر ساده کدام آجر است. چون آجرهای ساده‌ای که امروزه تولید می‌شوند با آن آجرهای ساده‌ی قدیمی که عموما از خاک رس تولید می‌شدند، فرق دارند. آجرهای ساده‌ی امروزی از جنس پوکه هستند و به همین دلیل وزن سبک و استحکام خوبی دارند.

کلام آخر

از آن‌جا که انتخاب مصالح در ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است، باید بدانیم که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار. از همین رو در این مقاله به بررسی مزایایی که هرکدام دارند پرداختیم. اما در نهایت تصمیم گیری در مورد این که برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار را به اختیار خودتان می‌گذاریم، چون عواملی مثل نوع آجر ساده‌ای که انتخاب می‌کنید یا نوع رفتار سازه‌ای در برتری هر کدام تاثیرگذار است.

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه در “برای دیوار چینی آجر ساده بهتر است یا سوراخ دار؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *