دستگاه تصفیه آب چگونه کار می کند؟ | نحوه کار دستگاه تصفیه آب


قیمت دستگاه تصفیه آب

در این مقاله می‌خواهیم به نحوه کار دستگاه تصفیه آب بپردازیم و بدانیم که آب آلوده‌ای که وراد دستگاه تصفیه می‌شود، چه فرآیندی را طی می‌کند تا به یک آب شرب تبدیل شود؟ درواقع کیفیت پایین آب شهری، سبب شده تا امروزه بسیاری از افراد در خانه‌های خود از این دستگاه‌ها استفاده کنند. اما قبل از هرچیزی باید درمورد نحوه کار دستگاه تصفیه آب اطلاعاتی را داشته باشند تا بتوانند به خوبی از آن مراقبت کنند. این دستگاه‌ها با تجهیزاتی که دارند طی مراحل گوناگونی به تصفیه آب می‌پردازند که در ادامه خواهیم گفت.

دستگاه تصفیه آب چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار دستگاه تصفیه آب 8 مرحله ایی
نحوه کار دستگاه تصفیه آب 8 مرحله ایی

آب شهری مورد استفاده‌ی عموم، قبل از تصفیه دارای املاح بسیاری است که برخی از آن‌ها با چشم قابل دیدن و برخی نیز قابل دیدن نیستند و تنها با انجام برخی آزمایشات می‌توان به وجود آن‌ها پی برد. در واقع این آلودگی‌ها و موجوداتی که با چشم قابل دیدن نیستند، طی عبور از مراحل تصفیه آب، یکی یکی حذف شده و آبی سالم تولید خواهد شد.
درصورت عدم حذف این املاح، طی استفاده‌ی طولانی مدت از این آب‌ها، بدن دچار بیماری‌های گوناگون از جمله سنگ کلیه و سرطان خواهد شد. درواقع نحوه کار دستگاه تصفیه آب را می‌توان با عملکرد هریک از فیلترهای موجود در این دستگاه شرح داد. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا به برسی این مراحل بپردازیم.

نحوه کار دستگاه تصفیه آب

به طور کلی نحوه کار دستگاه تصفیه آب بر پایه‌ی فیلتر تصفیه آب خانگی می‌باشد، به گونه‌ای که در هر مرحله از تصفیه‌ی آب، هرکدام از این فیلترها، نوع خاصی از ذرات موجود در آب را حذف و آب تصفیه شده تولید می‌کنند. این فیلترها عبارتند از:

  • فیلتر پلی پروپیلن
  • فیلتر کربن اکتیو
  • فیلتر کربن بلاک
  • فیلتر ممبران
  • فیلتر پست کربن
  • فیلتر مینرال
  • فیلتر فرابنفش ( UV )
  • فیلتر قلیایی

درواقع هر کدام از ایت فیلترها در نحوه کار دستگاه تصفیه آب نقش اصلی را ایفا می‌کنند و آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند که کدام ذرات و آلودگی‌ها از آب حذف شوند. این دستگاه‌ها دارای انواع مختلفی هستند که این تنوع نیز به فیلتر آن‌ها باز می‌گردد. مکانیزم دستگاه تصفیه آب با تعداد مراحل آن تغییر می‌کند. امروزه این دستگاه‌ها از 3 الی 8 مرحله‌ای در بازار موجود هستند که به طبع هرچه تعداد مراحل آن بیشتر باشد، آب تولید شده توسط این دستگاه‌ها نیز، سالم تر و باکیفیت تر خواهد بود.
به دلیل اینکه تعداد فیلترهای بیشتری در آن استفاده شده و در نتیجه آلاینده‌های بیشتری از آب گرفته می‌شود. دستگاه‌های 6 و 8 مرحله‌ای رایج ترین نوع این دستگاه‌ها هستند که اکثر برندهای معروف سازنده‌ی دستگاه تصفیه آب، این دو مدل را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. به طور کلی نحوه کار دستگاه تصفیه آب را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

حتما بخوانید:  فیلتر تصفیه آب | انواع، ویژگی ها و وظایف هرکدام از آن ها
اولین مرحله آب از طریق شیر ورودی به دستگاه وارد می‌شود.
فیلتر الیافی ( PP ) حذف آلاینده‌های درشت
فیلترهای کربنی جداسازی ترکیبات شیمیایی به خصوص کلر
فیلتر ممبران حذف ناخالصی‌های بسیار ریز
فیلتر پست کربن حذف آلاینده‌هایی که سبب ایجاد طعم و بوی نامناسب آب شده‌اند
فیلتر مینرال افزودن مواد معدنی لازم برای بدن، به آب
مرحله هفتم ورود آب به مخزن جهت نگهداری
مرحله هشتم با باز شئن شیر روی سینک، آب تحت فشار قرار گرفته و به شیر برداشت پمپاژ می‌شود.

روش های تصفیه آب

ما برای داشتن بدنی سالم نیاز آبی سالم و باکیفیت داریم و به همین دلیل است که به تصفیه‌ی آن می‌پردازیم. بدیهی است که برای حذف آلودگی‌ها و آلاینده‌های موجود در آب باید روش های مختلف با هزینه‌های مختلف را استفاده کنیم. در واقع این روش‌ها روی هم تاثیر مستقیم یا معکوس می‌گذارند. به عنوان مثال اگرچه از گندزداها برای حذف موجودات زنده از آب استفاده می‌شود، اما این مواد سبب افزایش خوردگی در سیستم‌های صنعتیمی‌شود. به همین دلیل شناخت روش های تصفیه آب  و انتخاب بهترین نوع آن، بسیار اهمیت دارد. به طور کلی روش‌های تصفیه آب عبارتند از:

  • فیزیکی
  • شیمیایی
  • بیولوژیکی

تصفیه آب به روش فیزیکی

تصفیه آب به روش فیزیکی
تصفیه آب به روش فیزیکی

این روش دارای مراحل زیر است:

ته نشینی

در این روش، ذرات معلق در آب ته نشین می‌شوند. این ذرات می‌توانند در نحوه کار دستگاه تصفیه آب، اختلال ایجاد کنند. حوضچه‌هایی برای این روش طراحی شده که قبل از آن، نوع ذرات و سرعت ته نشینی آن‌ها باید مشخص شده باشد.

فیلتراسیون

اگر از مرحله‌ی قبل، ذراتی عبور کرده باشند، در این مرحله به دام می‌افتند. آب پس از عبور از این مرحله کاملا شفاف و عاری از هرگونه ذرات مانند شن، زغال و کربن می‌شود.

حتما بخوانید:  دستگاه تصفیه آب چیست؟ | راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

صاف کردن آب

در این مرحله برخی از ذرات ریز که توسط مراحل قبل قابل از بین رفتن نبود، توسط لایه‌های متخلخل حذف می‌شوند.

نرم سازی

در این مرحله، نحوه کار دستگاه تصفیه آب به این صورت است که سختی آب را کاهش می‌دهد.
گندزدایی
نحوه کار دستگاه تصفیه آب در این مرحله به این صورت است که آب را از هرگونه موجود زنده پاکسازی کرده و آن را ضدعفونی می‌کند.

تصفیه آب به روش شیمیایی

تصفیه آب به روش شیمیایی
تصفیه آب به روش شیمیایی

همانطور که از نام این روش مشخص است، تصفیه آب توسط مواد و فرآیندهای شیمیایی صورت می‌گیرد. این روش‌ها عبارتند از:

  • اکسیداسیون شیمیایی
  • انعقاد و لخته سازی
  • ضدعفونی و کلر زنی
  • گندزدایی شیمیایی
  • خنثی سازی
  • ترسیب شیمیایی

تصفیه آب به روش بیولوژیکی

تصفیه آب به روش بیولوژیکی
تصفیه آب به روش بیولوژیکی

در این روش باکتری‌های موجود در آب از مواد آلی فاضلاب به عنوان غذا مصرف نموده و آن‌ها را تجزیه می‌کنند. این روش خود دارای دو فرآیند هوازی و بی هوازی می‌باشد که جهت زدودن پساب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های تصفیه آب بر چه اساس انتخاب می‌شوند؟

برای انتخاب روش و چگونگی تصفیه آب عوامل زیادی تاثیر گذار است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • نوع آلاینده
  • دبی آب
  • ایمنی سیستم تصفیه آب
  • کیفیت آب پس از تصفیه

دستگاه تصفیه آب چه موادی را از آب جدا می‌کند؟

متاسفانه آب‌های شهری دارای آلاینده‌ها و املاح گوناگونی است که جهت استفاده باید ابتدا آن‌ها را از آب جدا کنیم. این کار توسط دستگاه‌های تصفیه آب صورت می‌گیرد که این آلاینده‌ها می‌توانند در نحوه کار دستگاه تصفیه آب اختلال ایجاد کنند. همانطور که در مطالب قبل نحوه تصفیه آب را توضیح دادیم، این دستگاه‌ها به دلیل داشتن فیلتر ممبران، 99 درصد از آلودگی‌های آب را حذف می‌کنند. طی عبور آب از فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه به روش اسمز معکوس، فلزت سنگین، ترکیبات شیمیایی و آلاینده‌های میکروبیولوژیکی از آب حذف می‌شوند.
با برسی  نحوه کار دستگاه تصفیه آب، درمی‌یابیم که برخی از آلودگی‌های جزئی تر نیز با این دستگاه‌ها از آب جدا می‌شوند که عبارتند از:

  • آرسنیک
  • سدیم
  • کلسیم
  • نمک
  • کلسیم کلرید
  • سولفات
  • نیترات
  • و …

سیستم اسمز معکوس چیست؟

سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس
سیستم تصفیه آب به روش اسمز معکوس

شاید نام این فرایند را در کتاب درسی خود دیده باشید. نحوه کار دستگاه تصفیه آب در این روش به این صورت است که، با اعمال یک فشار خارجی، آب از یک غشای نیمه تراوا عبور می‌کند و از موقعیتی با غلظت بیشتر به غلظت کمتر، روانه می‌شود. طی عبور آب از این غشاء، بیشتر آلاینده‌های مضر موجود در آب حذف می‌شوند که این غشاء در دستگاه تصفیه آب، همان فیلتر ممبران در مرحله‌ی چهارم از تصفیه آب می‌باشد.

حتما بخوانید:  کاربرد دستگاه تصفیه آب + مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب

نکاتی درمورد خرید دستگاه‌های تصفیه آب

در زمان خرید این محصولات باید به نکاتی توجه کنید تا پس از خرید مشکلی برای شما پیش نیاید:
یکی از این نکات قابل توجه، حجم و ابعاد این دستگاه است. برخی از دستگاه‌ها حجیم و بزرگ هستند به صورتی که ممکن است روی سینک شما قرار نگیرند. پس قبل از هرچیزی مطمئن شوید که این دستگاه‌ها روی محل مورد نظر شما قابلیت نصب دارند یا خیر.
نکته‌ی مهم دیگر درمورد این دستگاه‌ها، کیفیت فیلترهای آن است که تاثیر مستقیمی بر نحوه کار دستگاه تصفیه آب می‌گذارند. باید دقت کنید که هر فیلتری باکیفیت نیست و از برندهای معتبر فیلتر دستگاه خود را خریداری کنید. زیرا هرچه کیفیت فیلتر بالاتر باشد، آب تولید شده نیز خالص تر و باکیفیت تر خواهد بود.
نکته‌ی قابل توجه بعدی، جنس بدنه‌ی دستگاه و نوع طراحی آن است. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب از جنس پلاستیک بوده و با گذشت زمان و تاثیر فشار آب، تغییر شکل داده و از کار می‌افتند.
و در نهایت این نکات است که روی قیمت تصفیه آب خانگی تاثیر می‌گذارد و باید به آن‌ها توجه کنید تا محصولی که خریداری می‌کنید کیفیت و بازدهی خوبی داشته باشد.

کلام پایانی

در مقاله‌ی نحوه کار دستگاه تصفیه آب، به برسی مراحل و چگونگی تصفیه آب پرداختیم تا شما عزیزان بدانید که آبی که مینوشید پس از عبور از چه مراحلی، تصفیه و آماده‌ی نوشیدن می‌شود و امیدواریم که این مطالب توانسته باشد به سوالات موجود در ذهن شما پاسخ دهد. و در آخر می‌خواهیم پلتفرمی را به شما معرفی کنیم که این محصولات را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت، انواع دستگاه تصفیه اب را مشاهده و به راحتی و در کمترین زمان، اقدام به خرید آن کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *