هرآنچه که باید درمورد تصفیه آب و ملزومات آن بدانید


قیمت دستگاه تصفیه آب

حدود دو سوم بدن ما از آب تشکیل شده و یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان، آب می‌باشد. بنابراین نوشیدن روزانه‌ی آب سالم و عاری از هرگونه آلودگی برای بدن لازم است، پس باید آب مصرفی روزانه‌ی خود را کنترل کنیم. امروزه با وجود دستگاه‌های تصفیه آب، این کار بسیار اسان شده و آب خالص و شیرین در دسترس عموم مردم قرار گرفته. این دستگاه‌ها انواع گوناگونی دارند که هرکدام با روش مخصوص به خود، آب را از هرگونه آلودگی پاک کرده و آب سالم را به ما تحویل می‌دهد. با سیوان لند همراه باشید تا به برسی کامل این دستگاه‌ها بپردازیم.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

دستگاه تصفیه آب خانگی
دستگاه تصفیه آب خانگی

آب به دلیل داشتن ساختار مولکولی، به طور شگفت انگیزی بسیاری از مواد را در خود حل می‌کند. با توجه به اینکه آب، در طبیعت مدام درحال گردش می‌باشد، که به آن چرخه‌ی آب گفته می‌شود، آلودگی‌های زیادی به آب وارد می‌شود. بخش اعظم این آلودگی‌ها توسط سیستم تصفیه آب شهری، از بین می‌رود. اما برخی از این آلودگی‌ها یا توسط این سیستم از بین نمی‌روند یا در طول مسیر لوله کشی، به آب افزوده می‌شوند. بنابراین برای از بین بردن این آلودگی‌ها باید از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کرد و آن‌ها را از آب آشامیدنی خود حذف کنیم.
فیلترهای موجود در این دستگاه‌ها برای این کار طراحی شده‌اند که در ادامه آن‌ها را برسی خواهیم کرد. معمولا دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، قابلیت تصفیه آب در 4، 5 یا 6 مرحله را دارند که در هر قسمت، نوع خاصی از آلودگی‌ها حذف خواهند شد. در نهایت شما می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که حدود 90 درصد آلودگی‌ها توسط دستگاه تصفیه آب برطرف شده و آبی سالم و خالص در اختیار شما قرار دارد.

فرآیند تصفیه آب

فرایندهای مربوط به تصفیه آب و حذف آلاینده‌های موجود در آن شامل: واحدهای فیزیکی مانند ته نشینی، فیلتراسیون و روش‌های فیزیکی گندزدایی می‌باشند. علاوه بر این، فرآیندهای شیمیایی در این عملیات عبارتند از: گندزدایی با مواد شیمیایی، انعقاد و لخته سازی، تبادل یون و تنظیم PH.

انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب

فیلتر الیافی ( PP )

فیلتر الیافی
فیلتر الیافی

این نوع فیلتر از جنس پلی‌پروپیلن می‌باشد که جهت حذف رسوب گل و لای، شن، لجن و مواد جامد معلق استفاده می‌شود. فیلتر PP معمولا با قطر منافذ 1 تا 5 میکرون موجود است و از آن به عنوان پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس چند مرحله‌ای، استفاده می‌کنند. این نوع فیلتر، براساس میزان مصرف آب، در هر دو الی سه ماه یک بار باید تعویض شوند. یکی از راه‌های تشخیص زمان تعویض فیلتر الیافی، تغییر رنگ آن به کرمی یا قهوه‌ای است که به شما هشدار می‌دهد، طول عمر ان پایان یافته.

فیلتر کربن گرانول ( UDF )

فیلتر کربن گرانول، خاصیت جذب سطحی دارد، بنابراین قادر به حذف کلر، گازهای شیمیایی محلول در آب، مواد آلی شیمیایی، مشتقات کلر همچون: تری هالو متان‌ها، آفت کش‌ها، بو و طعم نامطبوع می‌باشد. کلر علاوه بر مضراتی که برای بدن ما دارد، می‌تواند به فیلتر ممبران نیز آسیب برساند.

فیلتر کربن فعال بلاک ( CTO )

این نوع فیلتر تصفیه آب از جنس کربن فعال است که دارای پایه‌ی گیاهی ( تهیه شده از ذغال پوسته نارگیل ) یک تکه و فشرده می‌باشد که باعث تکمیل فرآیند تصفیه آب در مرحله‌ی دوم با قدرت بیشتر می‌شود. این فیلتر کربن آلی، ترکیبات آلی محلول، فلزات سنگین، کلر آزاد، آلودگی‌های ارگانیک، کلر، طعم و بوی نامطبوع آب و کلیه‌ی ذراتی که از مراحل قبل در آب باقی مانده، را حذف می‌کند.
در نتیجه، این فیلتر از رسیدن آلودگی‌ها به فیلتر ممبران جلوگیری می‌کند. این فیلتر نیز براساس میزان مصرف و کیفیت آب ورودی باید تعویض شود. زمان تعویض آن رابطه‌ی مستقیمی با میزان مصرف و کارکرد دستگاه دارد و به طور میانگین باید هر شش ماه یک بار تعویض شود.

فیلتر ممبران اسمز معکوس

فیلتر ممبران اسمز معکوس
فیلتر ممبران اسمز معکوس

جنس این فیلترها از پلی آمید می‌باشد که در برابر فشار و PHهای مختلف آب، مقاومت بالایی دارد. فیلتر ممبران در جداسازی آلاینده‌های غیرآلی محلول در آب مانند: املاح معدنی و اکثر مواد شیمیایی مضر به جز مواد آلی فرار و کلر و حلال‌ها و برخی از کودها، بیش از 98% بازدهی دارد. آب تولید شده توسط ممبران اسمز معکوس، خالص ترین و سالم ترین آب با پایین ترین TDS می‌باشد. فیلتراسیون بسیار موثر و منافذ بسیار ریز در این فیلتر، سبب کاهش سرعت تصفیه آب می‌شود، به همین دلیل است که همواره یک مخزن ذخیره‌ی آب به همراه این دستگاه می‌باشد و برای پساب تولید شده نیز یک خروجی وجود دارد.
اگرچه اسمز معکوس برای حذف املاح معدنی و انواع آلاینده‌های بسیار ریز به طور مناسب عمل می‌کند اما روی مواد الی مانند کلر و آلاینده‌های ارگانیک آب شهری، اثری ندارد. ممبران به کلر موجود در آب حساس است. به همین دلیل همیشه یک فیلتر کربنی در دستگاه‌های تصفیه اب خانگی به عنوان پیش تصفیه، جهت حذف کلر وجود دارد. عمر این فیلتر نیز بسته به میزان مصرف آب، متغییر است اما به طور معمول، اگر ممبران مجهز به سلف باشد، حدود 2 تا 3 سال دوام خواهد آورد.

فیلتر پست کربن

به دلیل سرعت پایین فیلتراسیون آب و دقت بسیار بالای فیلتر ممبران در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس، آب به صورت آهسته و قطره‌ای تولید می‌شود و مخزن‌هایی برای جمع آوری آب در زمان‌هایی که اب مصرف نمی‌شود، تعبیه شده. به همین دلیل، جهت جلوگیری از ایجاد طعم و بوی احتمالی ناشی از راکد ماندن آب در مخزن، از یک فیلتر کربن خطی به نام پست کربن در دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند، تا قبل از استفاده‌ی شما از آب حاصل، بو یا طعم احتمالی تاثیر مخزن ذخیره آب، حذف شود.

فیلتر مینرال

فیلتر مینرال
فیلتر مینرال

قیلتر ممبران اسمز معکوس، تمام مواد مضر و غیر مضر موجود در آب را حذف می‌کند. باید بدانید که نوشیدن آب خالص در دراز مدت برای سلامتی مضر است و برخی املاح که توسط فیلترها از بین می‌رود، برای بدن لازم هستند. به همین دلیل پس از عبور آب از فیلتر ممبران، مجددا املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم و سدیم به اندازه‌ی کافی از طرق شیر میکس و فیلتر مینرال به آب افزوده می‌شود تا تاثیرات منفی آب تصفیه شده را از بین ببرد و PH ایدهآلی برای آب آشامیدنی تنظیم شود.
بنابراین پس از خرید دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، مطمئن باشید که ضمن تصفیه آب با بالاترین کیفیت برای آشامیدن، چون فیلترهای مینرال در آن تعبیه شده، دیگر جای نگرانی برای کمبود املاح مفید و ضروری بدن مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیست.

فیلتر قلیایی

این فیلتر یک آپشن اضافی برای قلیایی یا هیدروژنه کردن آب در دستگاه‌های تصفیه آب است که وجود آن در این دستگاه‌ها در مراحل تصفیه آب ضروری نیست. PH آب قلیایی بین 7 تا 8 است و به دلیل فواید این آب نسبت به اب خنثی و اسیدی، استفاده از آن توصیه می‌شود. فیلتر قلیایی باید حتما پس از 6 ماه تا 1 سال بنا به میزان مصرف آب، تعویض شوند.

فیلتر فرابنفش ( UV )

این فیلتر با لامپ اشعه‌ی فرابنفش خود، سبب کشته شدن میکروب‌های موجود در آب می‌شود. لامپ UV همیشه یک آپشن در دستگاه‌های تصفیه آب چند مرحله‌ای جهت محافظت بیشتر در برابر میکروارگانیسم‌های آب بوده. درواقع این نوع فیلترها نمی‌توانند به تنهایی برای تصفیه آب کافی باشند و در کنار آن همیشه به یک سیستم فیلتراسیون برای حذف مواد جامد معلق، آلاینده‌های محلول شیمیایی و آلی و لاشه‌ی می‌کروب‌ها نیاز است.

دستگاه تصفیه آب ارزان بخریم یا گران؟

قیمت دستگاه تصفیه آب به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع براکت
  • اندازه
  • نیازهای پیش تصفیه
  • میزان تولید آب
  • نصب

دستگاه‌های تصفیه آب در برندهای متفاوتی تولید می‌شوند. اما در زمان خرید باید به نیاز خود نیز توجه کنید. اینکه دستگاه تصفیه آب چیست و آن را برای چه مکانی خریداری می‌کنید در انتخاب نوع آن بسیار موثر است. اگر به دنبال خرید نوع ارزان آن هستید می‌توانید یک سیستم با قدرت فیلتراسیون کمتر مانند دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس با تعداد فیلتر نهایتا 6 عدد و ظاهری ساده تر اما باکیفیت، خریداری کنید.

نحوه‌ی نگهداری از دستگاه‌های تصفیه آب

فیلترها را طبق زمان مشخص شده، تعویض کنید و هوزینگ‌های خالی یا همان محفظه‌های فیلتر دستگاه تصفیه آب خود را، سالی یک بار و طبق دستورات، ضدعفونی کنید. نگهداری درست و مناسب از دستگاه‌های تصفیه آب، هزینه‌ی تعمیر آن‌ها را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با رعایت نکات زیر این هزینه را کاهش دهید:

تعویض فیلترها

بسته به نوع فیلتر، میزان مصرف آب و کیفیت آب، انواع فیلترها هر 3 ماه تا 2 سال نیاز به تعویض دارند.

زمان بندی تعویض فیلترها

پیش فیلترها ( فیلتر الیافی و کربن ) هر 2 تا 6 ماه یک بار
فیلتر ممبران هر 2 تا 3 سال یک بار
فیلتر پست کربن هر 12 ماه یک بار
فیلتر مینرال هر 12 ماه یک بار

هزینه‌ی برق

تمام دستگاه‌های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس نیاز به برق ندارند و بعضی از آن‌ها با فشار آب معمولی کار می‌کنند. در دستگاه‌های مجهز یه پمپ هم، نیاز به انرژی و مصرف برق، کم است.

کلام پایانی

آلودگی آب‌ها یکی از بزرگترین مشکلاتی است که امروزه با آن مواجه هستیم که منجر به بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند. اما خرید دستگاه تصفیه آب به ما در از بین بردن این آلودگی‌ها کمک بسیاری می‌کنند و آبی سالم و با کیفیت در اختیار ما قرار می‌دهند. استفاده از این دستگاه‌ها به شما انرژی بیشتری می‌دهد، پوست شما را باطراوت می‌کند، در کاهش وزن شما موثر است و سیستم گوارشی‌تان را تقویت می‌کند.
از طرف دیگر، نیازی به خرید آب معدنی ندارید و در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنید. به هرحال خرید دستگاه تصفیه آب مزیت‌های بسیاری دارد که شما می‌توانید پس از این خرید به آن پی ببرید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *