فیلتر تصفیه آب | انواع، ویژگی ها و وظایف هرکدام از آن ها


قیمت دستگاه تصفیه آب

همانطور که در مقالات قبل سیوان لند درمورد دستگاه تصفیه آب گفتیم، در حال حاضر به دلیل صنعتی شدن شهرهای بزرگ، کیفیت آب‌های شهری کاهش یافته. پس به دلیل وجود برخی از آلاینده‌ها و آلودگی‌ها در آب، لازم است که آب را برای آشامیدن، تصفیه کنیم. این کار توسط دستگاه‌های تصفیه آب انجام می‌شود که طی فرآیندی آب را برای ما تصفیه می‌کنند. شما می‌توانید جهت اطلاع بیشتر درمورد این دستگاه‌ها، به مقاله‌ی ” دستگاه تصفیه آب چیست؟ ” در سیوان لند مراجعه کنید.

فیلتر تصفیه آب خانگی

فیلتر تصفیه آب
فیلتر تصفیه آب

یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه‌های تصفیه آب همین فیلتر تصفیه آب خانگی هستند که در واقع کار اصلی دستگاه را انجام می‌دهند. سیستم فیلتراسیون آب، روش‌های گوناگونی دارد که یکی از بهترین روش‌های شناخته شده در جهان، سیستم تصفیه آب RO می‌باشد. در ایران نیز از این روش برای ساخت دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنند. برای این که یک آب آشامیدنی سالم و دور از هرگونه آلودگی داشته باشیم، باید بدانیم که آب باید از چند مرحله فیلتر عبور کند و هر فیلتر چه آلودگی‌هایی را از بین می‌برد و روش کار هر دستگاه با هم متفاوت می‌باشد.
شما می‌توانید  جهت مشاهده‌ی انواع این دستگاه‌ها و استعلام قیمت دستگاه تصفیه آب، به سیوان لند مراجعه کنید. در ادامه با ما باشید تا به برسی بیشتر انواع فیلترها بپردازیم.

انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

این فیلترها در دستگاه تصفیه آب خانگی به ترتیب زیر قرار می‌گیرند و عبارتند از:

  • فیلتر تصفیه آب پلی پروپیلن ( الیافی )
  • فیلتر تصفیه آب کربن اکتیو ( فعال )
  • فیلتر تصفیه آب کربن بلاک
  • فیلتر تصفیه آب ممبران
  • فیلتر تصفیه آب پست کربن
  • فیلتر تصفیه آب مینرال
  • فیلتر تصفیه آب قلیایی
  • فیلتر تصفیه آب فرابنفش ( UV )

مرحله اول ( فیلتر تصفیه آب پلی پروپیلن )

این فیلتر با نام اختصاری PP، جهت از بین بردن ذرات نسبتا درشت مانند سنگ ریزه‌ها، شن و ماسه، گل و لای، جلبک، زنگ آهن لوله‌ها، لجن و … در اولین مرحله‌ی تصفیه آب قرار می‌گیرد. تمام این ناخالصی‌ها با گذر از بافت فیلتر آب، جا می‌مانند و از آب جدا می‌شوند. همانطور که نام این فیلترها مشخض است، دارای الیاف پلی پروپیلن هستند که قادر به جذب ذرات درشت و معلق در آب هستند و به همین دلیل است که به فیلتر الیافی معروف هستند.
علاوه بر این، به دلیل اینکه از این فیلتر آب در مرحله اول تصفیه، جهت از بین بردن ذرات فیزیکی استفاده می‌شود، در صنعت نیز از فیلتر پلی پروپیلن به عنوان فیلتر پیش تصفیه استفاده می‌شود. البته باید بدانید که توانایی این فیلترها فقط محدود به حذف ناخالصی‌های فیزیکی بوده و قادر به حذف مواد شیمیایی و باکتری‌ها نیستند.
چون این فیلترها اغلب ذرات معلق و درشت را حذف می‌کنند، عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر فیلترها دارند. فیلتر تصفیه آب الیافی با توجه به میزان مصرف و کیفیت آب، باید هر 3 الی 6 ماه یک بار تعویض شوند.

مرحله دوم ( فیلتر تصفیه آب کربن اکتیو )

فیلتر کربن
فیلتر کربن

این فیلتر تصفیه آب از پوسته نارگیل و مواد خوراکی ساخته شده که در مرحله دوم دستگاه آب تصفیه کن قرار می‌گیرد. این فیلترها علاوه بر پوسته نارگیل، از پوست گردو یا بادام زمینی نیز ساخته می‌شوند که پایه‌ی گیاهی دارند. این فیلتر قابلیت از بین بردن باکتری‌ها، ترکیبات شیمیایی و بهبود طعم، رنگ و مزه‌ی آب را دارد. البته در تصفیه خانه‌های شهری به علت تصفیه آب در مقیاس بالا، برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها از مواد سم زدا مانند کلر استفاده می‌کنند.
اما حقیقت چیز دیگری است! درواقع خود ماده‌ی کلر یم ماده‌ی شیمیایی و سمی است که در آب باقی می‌ماند و به همین دلیل است که استفاده از آب شهری به مدت طولانی سبب آسیب‌های جدی به بافت گوشتی و پوست بدن می‌شود. فیلترهای کربن فعال به دلیل داشتن ذرات ریز کربن، قدرت جذب بالایی داشته و مواد شیمیایی را به خوبی جذب می‌کنند.
اما مواد اولیه‌ی ساخت این کربن‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی متفاوت است. این فیلترها در دستگاه‌های صنعتی از زغال چوب یا زغال سنگ ساخته می‌شوند که ترکیبات غنی دارد.

مرحله سوم ( فیلتر تصفیه آب کربن بلاک )

نام اختصاری این فیلترها CTO می‌باشد که همچون کربن فعال دارای پایه‌ی گیاهی است و از موادی مانند پوست نارگیل و گردو ساخته می‌شود. فیلتر مرحله سوم دارای میلیون‌ها منافذ ریز می‌باشد که در اثر عبور آب از این منافذ، عوامل آلاینده و نامطلوب آن مانند ترکیبات کلر دار، بو، طعم، رنگ و مزه‌ی نامطلوب آب از بین می‌رود و آب تولید شده کیفیت بالایی دارد.
وجود این فیلتر در دستگاه تصفیه آب لازم و ضروری می‌باشد و تصفیه‌ی آب بدون آن غیر ممکن است. زیرا وجود ترکیبات طبیعی از پوست گیاهان، سبب از بین رفتن تمام ترکیبات شیمیایی و مضر درون آب می‌شوند.

مرحله چهارم ( فیلتر تصفیه آب ممبران )

اصلی ترین مرحله در فرآیند تصفیه آب، این مرحله می‌باشد. زیرا در این مرحله ریزترین ذرات موجود در آب نیز توسط این فیلتر جذب شده و از بین می‌روند. فیلتر تصفیه آب ممبران از چندین لایه با ضخامت کم تشکیل شده که این لایه ها به هم فشرده شده‌اند و به صورت مارپیچ به دور لوله‌ای به شکل استوانه پیچانده شده‌اند. این فیلتر آلودگی‌های موجود در آب از جمله: باکتری‌ها، میکروب‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها، نیترات و نیتریت را حذف می‌کند.
موارد ذکر شده درصورت ورود به بدن انسان، خطرات جبران ناپذیری را برجای خواهند گذاشت؛ چرا که باکتری‌ها با ورود به بدن به سرعت تکثیر می‌شوند و همچنین نیترات‌ها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازند. به دلیل همین کارایی مهم این فیلتر است که به آن قلب دستگاه تصفیه آب می‌گویند. فیلتر تصفیه آب ممبران قابلیت حذف 98% از آلاینده‌های موجود در آب را دارد.

مرحله پنجم ( فیلتر پست کربن )

فیلتر تصفیه آب کربن
فیلتر تصفیه آب کربن

نام دیگر این فیلتر تصفیه آب، فیلتر خطی می‌باشد که وظیفه‌ی آن از بین بردن بو، مزه و طعم نامطلوب آن است. چون این فیلتر در مرحله‌ی نهایی از تصفیه‌ی آب قرار می‌گیرد به آن فیلتر نهایی نیز گفته می‌شود. آب گذرنده از این فیلتر به دلیل اینکه از 4 مرحله‌ی قبل عبور کرده، تقریبا آبی سالم و تصفیه شده است و بو و طعم نامناسب این آب ممکن است به دلیل ماندن آب به مدت طولانی در منابع آب است. همین امر سبب شده تا دوام و طول عمر این فیلتر از دیگر فیلترها بیشتر باشد.
یکی از مزیت‌های این فیلتر این است که برای تصفیه آب با حداکثر 50 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و آب با دمای بالاتر سبب کاهش خاصیت این فیلتر خواهد شد و در نتیجه طول عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد. عمر مفید این فیلترها حداکثر 1 سال است و پس از آن باید تعویض شود.

مرحله ششم ( فیلتر مینرال )

فیلتر مینرال که به فیلتر مواد معدنی نیز شناخته می‌شود، جهت بهبود کیفیت آب تصفیه شده در آخرین مرحله از دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می‌گیرد. این فیلتر بسیار کارآمد و مفید است که وظیفه‌ی حفظ املاح معدنی موجود در آب را بر عهده دارد. آب گذرنده از 5 مرحله‌ی قبل تمام املاح و ویتامین خود را از دست داده زیرا فیلترهای مراحل قبل قدرت جذب بالایی داشتند. به همین دلیل است که فیلتر مینرال را به دلیل داشتن دانه‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها، در آخرین مرحله قرار می‌دهند.
در واقع آب با گذر از این فیلتر تصفیه آب، ویتامین و مواد معدنی موردنیاز خود را جذب می‌کند. این دانه‌ها شامل انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و … می‌باشند. عمر این فیلترها حدود 2 سال می‌باشد که باید در زمان تعیین شده، حتما تعویض شوند.

مرحله هفتم ( فیلتر قلیایی )

 

فیلتر قلیایی
فیلتر قلیایی

نام دیگر این فیلتر تصفیه آب، آلکالین می‌باشد که به اختصال ORP نیز گفته می‌شود. این فیلتر به خواسته‌ی مشتری، پس از فیلتر مینرال تعبیه می‌شود. وجود این فیلتر در دستگاه تصفیه آب ضروری نمی‌باشد زیرا این دستگاه بدون این فیلتر نیز آب را با کیفیت بالا تصفیه می‌کند. اما سوال این است که چرا از این فیلترها استفاده می‌کنند؟ به دنبال صنعتی شدن شهرها، پساب های شیمیایی و مضری وارد آب‌های زیرزمینی شدند که PH آب را کاهش داده و موجب اسیدی شدن آن می‌شوند و این موارد برای سلامتی انسان ضرر دارد. وجود این فیلتر اینجاست که به چشم می‌آید.
فیلتر قلیایی همانطور که نامش مشخص است، سبب از بین رفتن حال اسیدی آب شده و به آن خاصیت قلیایی می‌بخشد. آب قلیایی علاوه درمان بیماری‌های سنگ صفرا و سنگ کلیه، از بروز آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند و همچنین سبب بهبود گردش خون می‌شود. دیابت، فشار خون، پوکی استخوان و همچنین بیماری‌های گوارشی نیز از جمله بیماری هایی هستند که این فیلتر می‌تواند از بروز آن‌ها جلوگیری کند.

مرحله هشتم ( فیلتر فرابنفش UV )

فیلتر تصفیه آب فرا بنفش
فیلتر تصفیه آب فرا بنفش

این فیلترها به عنوان فیلتر تصفیه آب نهایی در دستگاه تصفیه آب تعبیه می‌شوند که با استفاده از اشعه‌ی فرابنفش خود، کلیه‌ی باکتری‌ها، ویریوس‌ها و میکروب‌های قدرتمند موجود در آب را از بین می‌برند. این نوع فیلترها را در دستگاه‌های تصفیه آب فیلتراسیون و اسمز معکوس می‌توان نصب کرد. از این فیلتر به عنوان ضد عفونی کننده و گند زدا در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود.

زمان تعویض انواع فیلترهای تصفیه آب

نام فیلتر زمان تعویض
پلی پروپیلن هر 6 ماه یک بار
کربن اکتیو هر 6 ماه یک بار
کربن بلاک هر 6 ماه یک بار
ممبران هر 1/5 الی 4 سال یک بار
پست کربن هر 1 سال یک بار
قلیایی هر 1 الی 1/5 سال یک بار

خرید فیلتر تصفیه آب مناسب

فیلترها جزء قطعات اصلی دستگاه‌های تصفیه اب محسوب می‌شوند، زیرا آلاینده ها را جذب کرده و کیفیت آب را افزایش می‌دهند. این فیلترها اگر به موقع تعویض نشوند، باعث می‌شود که آب به خوبی تصفیه نشود و دستگاه کارایی مناسب خود را نداشته باشد. پس باید در زمان خرید آن‌ها به کیفیت و برند تولید کننده‌ی آن توجه کنید، زیرا فیلترهای بی کیفیت و تقلبی در بازار بسیار زیاد هستند و سبب عدم تصفیه‌ی مناسب آب و آسیب رساندن به دستگاه می‌شوند.
پس اگر به دنبال خرید نوع با کیفیت این محصولات هستید ما به شما سیوان لند را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت فیلتر تصفیه آب به این سایت معتبر مراجعه، و پس از ثبت سفارش خود، آن را در محل موردنظر تحویل بگیرید.

کلام پایانی

شما با رعایت چند نکته‌ی جزئی می‌توانید دوام و عمر فیلترهای خود را بالا ببرید. در واقع تعویض فیلترها به چهار عامل بستگی دارد: 1-مقدار مصرفی 2- گذشت زمان بعد از اولین مصرف 3- کیفیت آب ورودی 4- کیفیت فیلتر. به طور کلی دستگاه‌های تصفیه آب فواید بسیاری دارند که در نهایت سلامتی ما را به دنبال خواهند داشت. در ضمن برای خرید فیلترهای تصفیه آب حتما به نمایندگی‌های رسمی و معتبر همچون سیوان لند خریداری کنید تا سلامت خود را تضمین کرده باشید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

2/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه در “فیلتر تصفیه آب | انواع، ویژگی ها و وظایف هرکدام از آن ها

  1. محمد میگوید:

    سلام وقت بخیر
    بنده یک خانه باغ دارم که آب لوله کشی ندارد،آب چشمه از داخل باغ رد میشه که این آب از سرچشمه گوارا و قابل خوردن است،اما به دلیل اینکه یک کیلومتر از جوی در مسیر میگذره تا به باغ برسه امکان اینکه حیوانات در مسیر آب بخورن هست،و جوی هم خاکی می‌باشد.
    آیا امکان دارد با دستگاه تصفیه از این آب نوشید،نوع فیلترهایی که باید استفاده شود به نسبت اینکه کلر و سختی و …ندارد و در عوض ممکنه بار میکروبی داشته باشد چیست؟
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *