آب چگونه تصفیه می‌شود؟ | مراحل تصفیه آب


قیمت دستگاه تصفیه آب

همه‌ی ما می‌دانیم که وظیفه‌ی دستگاه تصفیه آب، تولید آب شرب و قابل آشامیدن است. اما شاید جالب باشد که بدانید این آب چگونه تصفیه شده و در دسترس شما قرار می‌گیرد. اینکه در مراحل تصفیه آب، چه موادی حذف و اضافه می‌شوند، بستگی به نوع دستگاهی که خریداری کرده‌اید دارد. در ادامه با سیوان لند همراه باشید تا با مراحل تصفیه آب آشنا شوید.

تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب به یکی از لوازمی تبدیل شده که امروزه توانسته جای خود را در خانه‌های تک تک ما، باز کند. به دلیل کیفیت نامناسب آب‌های شهری، نیاز است که یک دستگاه تصفیه آب خانگی در خانه‌هایمان نصب کنیم تا از شر آلاینده‌های موجود در آب، که برای بدن ما مضر است محفوظ باشیم. به هر حال اگر شما هم برای سلامتی خود ارزش قائلید ما به شما دستگاه‌های تصفیه آب خانگی سیوان لند را معرفی می‌کنیم. با مراجعه به این سایت می‌توانید انواع مدل‌های این محصولات را مشاهده و پس از استعلام قیمت تصفیه آب خانگی، اقدام به خرید آن کنید.
دستگاه‌های تصفیه آب دارای 5، 6، 7 یا 8 مرحله‌ای هستند که رایج ترین آن نوع 6 مرحله‌ای آن است، زیرا دو مرحله‌ی آخر ضروری نبوده و برخی از افراد بسته به سلیقه‌ی خود آن دو نوع را خریداری می‌کنند. آب با گذر از مراحل تصفیه آب، با خلوص بالایی در دسترس ما قرار می‌گیرند.

مراحل تصفیه آب

مراحل تصفیه آب
مراحل تصفیه آب

امروزه دستگاه‌های تصفیه آب خانگی با برندهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. اما در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب، باید توجه داشته باشید که همه‌ی آن‌ها کار یکسانی انجام نمی‌دهند و شما باید بسته به نیاز خود، نوع خاصی از آن‌ها را خریداری کنید. مراحل تصفیه آب توسط فیلترهای تعبیه شده دراین دستگاه‌ها انجام می‌گیرد.فیلتر تصفیه آب انواع گوناگونی دارد که هرکدام از آن‌ها در مراحل تصفیه آب، بخشی از آلودگی‌های موجود در آب را حذف می‌کنند.

مرحله اول تصفیه آب

یکی از مراحل تصفیه آب، حذف مواد درشت است که اولین گام در این عملیات محسوب می‌شود. سیستم‌های لوله کشی شهرهای بزرگ ممکن است به دلیل قدیمی بودن و فرسودگی، ناخالصی‌های زیادی از جمله زنگ آهن را از خود آزاد کنند. یا تعمیرات دوره‌ای که روی لوله‌ها صورت می‌گیرد، باعث ورود ناخالصی‌های دیگیری به آب می‌شود. پس باید این ذرات درشت از آب جدا شوند. این کار توسر فیلتر الیافی انجام می‌شود که می‌تواند شضن و ماسه، گل و لای، لجن، جلبک و خزه، گچ و آهک، زنگ لوله‌ها و هر ذره‌ی فیزیکی بزرگتر از 1 تا 5 میکرون را از آب حذف کند.
قدرت این فیلتر بسته به تراکم آن، بیشتر خواهد بود؛ یعنی هرچه ضخامت فیلتر الیافی بیشتر باشد، دقت تصفیه بالاتر بوده و ناخالضی‌های بیشتری از آب طی مراحل تصفیه آب حذف می‌شود. به دلیل درشت بودن ذرات، این فیلترها زودتر تغییر رنگ می‌دهند. اگر از فیلترهای الیافی نامرغوب استفاده کنید، برخی از ناخالصی ها از فیلتر عبور کرده و آب تولید شده خالص نخواهد بود.
این فیلترها باید مدام تعویض شوند و معمولا براساس میزان مصرف آب و تغییر رنگ آن مشخص می‌شود. فیلتر الیافی را با رنگ روشن تولید می‌کنند تا مصرف کننده بتواند تغییر رنگ آن را تشخیص دهد و قبل از اینکه رنگ آن کاملا تغییر کند و تیره شود، باید فیلتر الیافی را تعویض کرد.

زمان تعویض فیلتر الیافی به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت آب ورودی هرچه آب دارای املاح بیشتری باشد، فیلتر الیافی زودتر کثیف خواهد شد.
میزان مصرف آب هرچه برداشت آب تصفیه شده بیشتر باشد، فیلتر بیشتر باید کار کند و زودتر کثیف می‌شود.
زمان سپری شده حتی اگر از دستگاه تصفیه آب استفاده نکنید یا مصرف آب شما کم باشد، باید این فیلترها را بین 3 تا 6 ماه تعویض کنید. زیرا با گذشت این زمان، با استفاده از فیلتر الیافی در مراحل تصفیه آب، کارایی خود را از دست داده و دیگر قادر به جذب ناخالصی‌ها نخواهد بود.

مرحله دوم تصفیه آب

در مرحله دوم معمولا از فیلتر کربن پودری استفاده می‌کنند. آبی که به این مرحله آمده مقداری تصفیه، و زلال شده. تصفیه شیمیایی آب در دومین مراحل تصفیه آب انجام می‌شود. کلر و ترکیبات آن از جنله تری هالومتان‌ها، هالواستیک اسیدها، آلاینده‌های شیمیایی، بو، طعم، مزه، رنگ و سموم کشاورزی که به آب وارد شده‌اند، در این مرحله و توسط این فیلتر از آب حذف می‌شوند.

فیلتر کربن مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • فیلتر کربن پودری حتما باید پایه‌ی گیاهی داشته باشد که معمولا آن را از پوست نارگیل، گردو یا پسته می‌سازند. قیمت فیلتر تصفیه آب کربن نسبتا بالا است اما این تضمین را می‌دهد که برای سلامتی شما هیچ خطری ندارد. این درحالی است که کربن‌های متفرقه ممکن است از آنتراسیت یا سایر زغال‌های غیر خوراکی تولید شده باشند که این ترکیبات به راحتی وارد آب شده و سلامت انسان را به خطر می‌اندازند.
  • کربن باید تا حد زیادی اکتیو ( فعال ) شده باشد، زیرا کربن فعال قدرت جذب بالایی دارد. فعال سازی آن نیز از طریق فرآیندهای خاص حرارت دهی انجام می‌شود. طی این فرآیند حفره‌های میکروسکوپی و بسیار ریزی در سطح کربن ایجاد می‌شود که همین، قدرت جذب آن را بالا می‌برد.
  • محفظه‌ی فیلتر کربن و اورینگ‌های آن باید استانداردهای مواد غذایی را داشته باشد تا سلامتی مصرف کننده را به خطر نیندازد.

طول عمر فیلترهای کربن پودری

برای تخمین طول عمر کربن پودری از عمر فیلتر الیافی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر فیلتر الیافی طی مراحل تصفیه آب زود کثیف شد و لازم بود در ماه سوم آن را تعویض کنید، پس بهتر است که فیلتر کربن پودری نیز 4 ماهه یک باز تعویض شود. اما اگر فیلتر الیافی 6 ماه کار کرد پس فیلتر کربن پودری هم تا 6 ماه کار می‌کند. اما حداکثر زمان استفاده از فیلتر کربن پودری، 6 ماه است.

مرحله سوم تصفیه آب

در این مرحله از مراحل تصفیه آب، از فیلتری با جنس فیلتر مرحله دوم یعنی کربن استفاده می‌کنند با این تفاوت که این فیلتر از نوع کربن جامد است که ممکن است با نام فیلتر بلاک نیز شناخته شود. این فیلتر مرحله‌ی دوم را تکمیل می‌کند. با حضور این فیلتر در مرحله‌ی سوم، آب مجبور می‌شود که از بین حفره‌های بسیار ریز آن عبور کند که این امر باعث می‌شود تا ذرات ریز و درشتی که از مراحل قبل به جای مانده، حذف شوند.
به دلیل اینکه سطح تماس آب با فیلتر کربن بلاک بیشتر است، پس هر نوع آلاینده‌ی شیمیایی که توسط فیلتر کربن پودری حذف نشده، در این فیلتر به دام می‌افتند. این فیلترها همزمان با فیلتر کربن پودری باید تعویش شوند.

مرحله چهارم تصفیه آب

در چهارمین مراحل تصفیه آب، میکرو ذرات موجود در آب حذف می‌شوند. در این مرحله آب توسط یک پمپ تصفیه آب، تحت فشار قرار می‌گیرد. نحوه‌ی طراحی این پمپ به صورتی است که بتواند فشار بالایی را پشت فیلتر ممبران ایجاد کند. در این مرحله آب از یک غشای نیمه تراوا به نام فیلتر ممبران عبور می‌کند. درواقع این عبور در اثر فشار بالای آب صورت می‌گیرد. دقت فیلتر ممبران حدود 0/0001 میلی‌متر می‌باشد. آب با گذر از این مرحله ناخالصی‌ها، آلودگی‌ها، نیترات و نیتریت‌ها، باکتری و ویروس‌ها و حتی آلاینده‌های محلول در خود را از دست می‌دهد.
به دلیل حساس بودن این مرحله، به آن قلب تپنده دستگاه تصفیه آب می‌گویند. این فیلترها در یک ظرفیت خاص که حدود 50 گالن است، تولید می‌شوند. به این معنا که می‌تواند 50 گالن آب را در یک شبانه روز تصفیه کند. کیفیت و دقت فیلتر ممبران تاثیر مستقیمی در قیمت فیلتر ممبرا دارد.
این یعنی هرچه دقت این فیلتر بالاتر باشد، می‌تواند آلاینده‌های بیشتری را جذب کند و البته هزینه‌ی بیشتری هم خواهد داشت. این فیلترها حداکثر 2 سال یک بار باید تعویض شوند.

مرحله پنجم تصفیه آب

مخزن دستگاه تصفیه آب
مخزن دستگاه تصفیه آب

یکی دیگر از مراحل تصفیه آب این مرحله می‌باشد که توسط فیلتر پست کربن یا کربن نهایی انجام می‌شود. در این مرحله، آب تصفیه شده‌ای که در مخزن قرار گرفته، هنگام برداشت و مصرف یک بار دیگر تصفیه می‌شود. در ساختار این فیلتر از کربن پودری فعال استفاده شده که توانایی حذف هر نوع آلاینده باقی مانده در آب را دارد و بو، طعم مزه‌ی آب را بهبود می‌بخشد.
از آنجا که ممکن است آب برای زمان طولانی در مخزن بوده باشد، وجود این فیلتر در دستگاه تصفیه آب ضروری است. عمر مفید این فیلترها حدود 1 سال است اما اگر سایر فیلترها زود تر از رمان مشخص شده خراب و تعویض شوند، فیلتر پست کربن نیز زودتر خراب خواهد شد. به عنوان یک پیشنهاد می‌توانید به جای فیلتر پست کربن در این مرحله، از فیلتر پست کربن آنتی باکتریال برای تصفیه آب استفاده کنید.
این فیلتر یک روکش نقره دارد که این فلز به طور طبیعی قادر به حذف ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها هستند. ایت فیلتر امروزه طرفداران زیادی دارد.

مرحله ششم تصفیه آب

از دیگر مراحل تصفیه آب، اضافه کردن املاح معدنی مورد نیاز بدن، به آب است. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، تصفیه آب اسمز معکوس با 5 مراحل تصفیه آب که گفته شد، تکمیل می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از سایر فیلترها نمی‌باشد. اما از آنجایی که با وجود فیلترهای گفته شده، املاح موجود در آب گرفته و حذف شده‌اند، برخی از برندهای تولید کننده دستگاه‌های تصفیه آب، فیلتر مینرال که از انواع فیلتر تصفیه آب می‌باشد، را به این دستگاه اضافه می‌کننند تا املاح از دست رفته را به آب بازگردانند.
این فیلتر دارای سنگ‌های معدنی طبیعی یا فراوری شده است که پس از عبور آب از این فیلتر، بخشی از مواد معدنی خود را بدست می‌آورد. درست مانند چشمه‌های آب معدنی که آب با عبور از بستر زمین، املاح فراوانی را به خود جذب می‌کند. اما به دلیل سرعت بالای این فیلتر در افزودن املاح معدنی به آب، مقدار زیادی از املاح به آب اضافه نمی‌شود. این فیلترها باید هر یک سال و نیم یک بار تعویض شوند.

مرحله هفتم تصفیه آب

این مرحله نسبت به دیگر مراحل تصفیه آب، همچون مرحله قبل ضرورت خاصی ندارد و شرکت‌ها سازنده برای افزایش کیفیت آب تولید شده و بسته به نیاز مصرف کننده، برخی از فیلترها را به این دستگاه‌ها اضافه می‌کنند که به طبع منجر به افزایش قیمت تصفیه آب خواهد شد. این فیلترها که شامل دو نوع می‌باشند عبارتند از:

فیلتر فرابنفش ( UV )

فیلتر UV تصفیه آب
فیلتر UV تصفیه آب

این فیلترها دارای یک محفظه از جنس استیل یا پلاستیک مخصوص می‌باشد که یک لامپ بخار جیوه به عنوان اشعه‌ی آن، در آن تعبیه شده و در آخرین مرحله از مراحل تصفیه آب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. انرژی برق سبب بخار شدن جیوه می‌شود و نور فرابنفش را تولید می‌کند. این نور تولید شده فقط درون محفظه ایجاد می‌شود و در خارج فیلتر منتشر نمی‌شود. این اشعه می‌تواند سلول موجودات زنده زا تجزیه کرده و از تکثیر آن‌ها جلوگیری کند. با این کار آب کاملا استریل می‌شود. اما طی آن لاشه‌ی این موجودات در آب باقی می‌ماند و باید فیلتر دیگری وجود داشته باشد تا این لاشه‌ها را از آب حذف کند.
این فیلتر همان فیلتر الیافی است که در مراحل تصفیه آب از آن استفاده شد. عمر این فیلترها حدود 1 سال است و لانپ آن باید پس از گذشت این مدت تعویض شود، در غیر این صورت قدرت اشعه‌ی آن کم شده و کارایی مناسب را نخواهند داشت.

در چه مکان‌هایی از فیلتر فرابنفش استفاه می‌کنند؟
  • در مکان‌هایی که احتمال آلودگی آب بیشتر است مانند زمان‌هایی که آب چاه، رودخانه و سایر آب‌های موجود در طبیعت به طور مستقیم استفاده می‌شود. در آب‌های شهری به دلیل کلر موجود در آن، نیازی به استفاده از این فیلتر نیست.
  • در بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌هایی که احتمال رشد باکتری بیشتر است.

فیلتر قلیایی

سال‌هاست که آلاینده‌های شیمیایی، پساب‌های صنعتی و سموم کشاورزی وارد آب‌ها شده و سبب اسیدی شدن آن می‌شوند. PH استاندارد آب 7 و خنثی است . اما باید بدانید که اسیدی بودن آب مورد استفاده می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کرده و کبد را تحت فشار قرار دهند و همین مسائل بود که نظر دانشمندان را به استفاده از فیلتر قلیایی در مراحل تصفیه آب، جلب کرد. این فیلتر‌ها هر یک سال یک بار باید تعویض شوند. استفاده از آب که دارای PH بین 7 تا 8 است دارای مزایای زیر است:

  • تنظیم سیستم گوارش و حل مشکلات معده‌های اسیدی
  • جذب بیشتر پروتئین در بدن
  • سبک‌تر شدن کار کبد

کلام پایانی

آنچه در مقاله‌ی مراحل تصفیه آب گفته شد، اطلاعای جامع در مورد دستگاه‌های تصفیه آب بود و ممکن است هر دستگاهی مشخصات خاص خود را داشته باشد. شما می‌توانید برای جلوگیری از خراب شدن سریع فیلترها، بهخ نکاتی که در این مقاله گفته شد توجه و آن‌ها را رعایت کنید. زیرا تعویض به موقع فیلترها هم از خرابی دستگاه شما جلوگیری می‌کند و هم آب باکیفیتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. امیدواریم که این مطالب توانسته باشد به شما در این زمینه کمک کند. علاوه بر این شما می‌توانید این محصولات را به صورت آنلاین و با بالاترین کیفیت از سیوان لند خریداری کنید.

2.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *