کلید اضطراری آسانسور چیست؟ چه موقع از کلید آسانسور استفاده می‌شود؟

کلید اضطراری آسانسور یکی از قطعات جانبی آسانسور است که در مواقع اضطراری به کمک ما می‌آید. از این کلید آسانسور می‌توان در مواقعی مانند قطعی برق یا زمانی که آسانسور گیر کرده است استفاده کرد و درب آسانسور را باز کرد. در ادامه مقاله در مورد کلید اضطراری آسانسور بیشتر توضیح خواهیم داد.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

کلید اضطراری آسانسور

کلید اضطراری آسانسور

ممکن است آسانسور در  مواقعی مثل هنگام قطعی برق یا بروز خرابی یا به دلایل دیگر، از کار بیفتد و افرادی در آن مبحوث شوند. در چنین مواقعی کلید اضطراری آسانسور به کمک ما می‌آید و اجازه می‌دهد درب طبقات آسانسور را باز کنیم. این کلید سه گوش آسانسور برای درب‌های لولایی آسانسور به کار می‌آید و قفل آن در کنار درب هر طبقه قرار دارد.

همان‌طور که طبق قانون آسانسور در آپارتمان وظایف مربوط به آسانسور، مثل سرویس دوره‌ای و جمع‌آوری شارژ ماهانه آن  به عهده مدیر ساختمان است، بهتر است که کلید اضطراری آسانسور نیز نزد مدیر ساختمان باشد تا در مواقع ضروری از آن استفاده کند.

کلید سه گوش درب آسانسور

به کلید اضطراری آسانسور، کلید سه گوش درب آسانسور نیز می‌گویند. دلیل این نام گذاری این است که اکثر کلید‌های اضطراری آسانسور سوراخی مثلی شکل دارند. معمولا کلید سه گوش آسانسور را از جنس آلیاژهای مقاوم می‌سازند تا طول عمر آن‌ها بالا باشد. البته کلید‌های آسانسور در شکل‌های دیگری به جز سه گوش نیز وجود دارند. 

انواع کلید آسانسور

اولین انواع کلید آسانسور در حدود 150 سال پیش ساخته شدند. اما بعد از آن با تنوع و ازدیاد شرکت‌های آسانسور و پیشرفت خود آسانسورها، انواع مختلفی از کلید درب آسانسور به وجود آمد. نوع اولیه‌ی قفل‌های آسانسور به شکل قفل‌های دو گوش یا شیندلری بود که برای باز کردن آن‌ها هم از کلید درب آسانسور به دو گوش بود استفاده می‌کردند. و این نوع قفل و کلید در تمام آسانسورها ثابت بود.

آن قسمت از کلید درب آسانسور که درون قفل می‌رفت و آن را باز می‌کرد، به صورت میله‌ای شکل و تخت بود و در انتهای آن دو زبانه وجود داشت که در حفره‌های قفل آسانسور چفت می‌شد و آن را باز می‌کرد. دیگر انواع کلید درب آسانسور عبارتند از:

  • کلید اولیه یا قدیمی
  • کلید دو گوش
  • کلید قلاب‌شکل 
  • کلید 300 شیندلر
  • کلید 400 شیندلر
  • کلید 500 شیندلر
  • کلید استوانه‌ای شیاردار
  • کلید قفل سیلندری
  • کلید سه گوش درب آسانسور

استفاده از کلید درب آسانسور

کلید آسانسور

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که از کلید درب آسانسور تنها در مواقع اضطراری که آسانسور به هر دلیل از حرکت ایستاده است باید استفاده کرد. و در هنگامی که آسانسور به خوبی کار می‌کند، چه در حال حرکت باشد و چه توقف کرده باشد، نباید از کلید اضطراری آسانسور برای باز کردن درب آن استفاده کرد.

باز کردن درب آسانسور با کلید توسط افراد متفرقه می‌تواند خطر آفرین باشد و به همین دلیل کلید باید تنها نزد مدیر ساختمان باشد و در مواقع اضطراری از آن استفاده کرد و یا نزد تکنسین‌ها باشد و در هنگام سرویس و نگهداری و با رعایت نمودن نکات ایمنی از آن برای باز کردن درب از آن استفاده کرد. 

اگر به هر دلیلی آسانسور در میانه‌ی راه گیر کرد، می‌توان از کلید اضطراری آسانسور استفاده و درب طبقه‌ای که آسانسور در آن گیر کرده است را باز کرد. برای این کار باید به طبقه‌ای که کابین آسانسور در نزدیکی آن متوقف شده است رفت، در کنار درب آسانسور در هر طبقه قفل درب آسانسور قرار دارد. این قفل معمولا در قسمتی در بالای درب آسانسور واقع شده است. با فرو کردن کلید اضطراری آسانسور در قفل و چرخاندن آن، قفل یاز می‌شود. 

پس از باز شدن قفل آسانسور می‌توان با کشیدن درب طبقه، آن را باز کرد. بعد از خارج کردن افرادی که در آسانسور گیر کرده‌اند، مجددا باید درب آسانسور را بست و آن را قفل کرد. به این نکته دقت کنید که ممکن است کابین آسانسور کمی بالاتر یا پایین‌تر از سطح طبقه گیر کرده باشد. به همین دلیل در بیرون آوردن افرادی که در کابین گیر کرده‌اند می‌بایست بسیار احتیاط کرد. بعد از بستن درب آسانسور باید مجددا آن را قفل کرد.

جمع بندی

کلید اضطراری آسانسور که به کلید سه گوش درب آسانسور نیز معروف است، کلیدی است برای باز کردن درب طبقات آسانسور در مواقع ضروری. در هنگام بروز حوادثی مانند قطعی برق یا سقوط و یا خرابی آسانسور که منجر به گیر کردن آسانسور در میانه‌ی راه می‌شوند، می‌توان با استفاده از کلید آسانسور درب طبقه را باز کرد و افرادی که در آسانسور گیر کرده‌اند را از کابین بیرون آورد.

کلید آسانسور نباید در دسترس افراد متفرقه باشد و تنها مدیر ساختمان آن را در پیش خود نگه می‌دارد و تکنسین آسانسور، تا در مواقع بروز حوادث بتوانند از آن استفاده کنند. تکنسین آسانسور نیز باید کلید اضطراری آسانسور را داشته باشد تا بتواند در هنگام سرویس‌های دوره‌ای یا تعمیرات بتواند به اورهد آسانسور یا قسمت‌های دیگر چاه آسانسور دسترسی داشته باشد.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *