قانون آسانسور در آپارتمان چیست؟ از نصب آسانسور تا هزینه شارژ

اختلاف نظر ساکنین آپارتمان‌ها بر روی موضوعات مختلف مربوط به آسانسور باعث به وجود آمدن قانون آسانسور در آپارتمان شده است؛ تا در صورت بروز هر گونه اختلافی ما بین ساکنین ساختمان در خصوص آسانسور (از قبیل اختلاف نظر در مورد پرداخت هزینه‌ها یا حمل بار) بتوان با استناد به این قوانین، مشکلات را به راحتی حل کرد.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

قانون آسانسور در آپارتمان

قانون آسانسور در آپارتمان

تغییر شیوه زندگی مردم و رواج آپارتمان نشینی در شهرها، باعث کنار هم جمع شدن افرادی با فرهنگ‌های متفاوت در یک ساختمان در کنار هم شد. همین امر نیز دلیل به وجود آمدن اختلاف نظر ساکنین در مورد موارد مختلف مربوط به ساختمان بود. این موضوع باعث شد که قانون در این وسط پا در میانی کند و برای حل این اختلافات قوانینی وضع شد.

قانون آسانسور در آپارتمان یکی از قوانینی بود که در همین راستا وضع شد. قانون آسانسور در آپارتمان موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از قانون نصب آسانسور در آپارتمان، سهم هر طبقه از هزینه‌های آسانسور، حق شارژ هر واحد، وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور، حمل بار با آسانسور و … . در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد.

قانون نصب آسانسور در آپارتمان

قانون نصب آسانسور در آپارتمان

الزام آسانسور برای چند طبقه می‌گوید که در ساختمان‌ها ی بالای سه طبقه باید آسانسور نصب شود تا به آن‌ها پایان کار تعلق بگیرد. اما چنین قانونی در گذشته وجود نداشت و به همین دلیل نیز شاهد هستیم که بسیار از آپارتمان‌های قدیمی هنوز آسانسور ندارند. قانون نصب آسانسور در آپارتمان می‌گوید که برای نصب آسانسور در ساختمان قدیمی باید تمامی واحدها با این کار موافق باشند. 

اما قانون تملک ساختمان‌ها می‌گوید که در صورتی که فضای لازم برای نصب آسانسور در ساختمان وجود داشت بنا به درخواست ساکنین طبقات بالا، حتی با مخالفت ساکنین طبقه همکف و اول می‌توان ضمن رعایت قانون شهرداری برای نصب آسانسور، آن را نصب کرد. در چنین مواردی اگر مساحت طبقات دوم به بعد که خواستار آسانسور هستند، از مجموع طبقات اول و همکف بیشتر باشد، می‌توان مطابق قانون نصب آسانسور در آپارتمان حق‌السهم را از طبقات همکف و اول دریافت کرد.

سهم هر طبقه از هزینه‌های آسانسور

ممکن از برخی از افراد قیده داشته باشند که در صورت نصب آسانسور در ساختمان، واحدهایی که در طبقات پایین‌تر واقع شده‌اند باید هزینه کمتری نسبت به واحدهایی که در طبقات بالا قرار دارند بپردازند. اما چنین برداشتی صحیح نیست و براساس قانون هزینه‌ها برای تمامی واحدها یکسان است، مگر اینکه توافقی غیر از این بین ساکنان صورت بگیرد.

حق شارژ هر واحد

ممکن است در برخی از ساختمان‌ها به دلایلی مختلفی برخی از واحدها برای مدتی خالی از سکنه باشند و از آن‌ها استفاده‌ای نشود، یا برخی از واحدهایی که در طبقات پایین واقع شده‌اند ادعا کنند که از آسانسور استفاده‌ای نمی‌کنند و به همین دلیل از پرداخت شارژ و هزینه‌های آسانسور امتناع ورزند. بر اساس قانون آسانسور در آپارتمان پرداخت حق شارژ به صورت ماهانه برای تمامی واحدها الزامی می‌باشد. و استفاده یا عدم استفاده واحدی از آسانسور دلیلی بر نپرداختن حق شارژ آسانسور نیست. 

وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور

بر طبق قانون آسانسور در آپارتمان، مدیر ساختمان مسئول بیمه کردن آسانسور در برابر خطرات احتمالی است. که براساس قانون مدیر ساختمان باید سهم هر یک از واحدها از هزینه بیمه را بر اساس متراژ آن واحد تعیین کند.به علاوه وظیفه هماهنگی برای دریافتی گواهینامه ادورای استاندارد آسانسور نیز به عهده مدیر است. مدیر ساختمان هم‌چنین باید نسبت به جمع‌آوری حق شارژ ماهانه و دیگر هزینه‌های ساختمان اقدام کند. که هزینه‌های زیر از محل شارژ ماهانه دریافتی پرداخت می‌شوند:

  • هزینه‌های برق مشاعات
  • هزینه‌های آب مشاعات
  • هزینه تعمیرات و نگهداری (شامل هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور)
  • هزینه‌های سرایداری
  • هزینه لوازم مصرفی مشاعات مانند شوینده، لامپ و …

خسارات وارده به آسانسور

قانون آسانسور

بر اساس قانون آسانسور در آپارتمان و هم‌چنین تصمیمات مدیر ساختمان، در صورت وارد شدن خسارت به آسانسور (یا هر یک از اموال عمومی دیگر ساختمان) توسط یکی از ساکنین آپارتمان یا بستگان او، وظیفه جبران خسارت به عهده همان واحد است.

نصب دوربین در آسانسور

نصب دوربین در آسانسور از نظر قانون آسانسور در آپارتمان امری اجباری نیست. اما نصب آن می‌تواند کنترل برخی از موارد را راحت‌تر کند. برای مثال در صورت وارد آمدن خسارت به آسانسور، استفاده از آسانسور برای اسباب کشی و مواردی از این قبیل، می‌توان با استفاده از دوربین افراد متخلف را شناسایی و طبق قانون آسانسور در آپارتمان موارد را به فرد خاطی تذکر داد.

قانون آسانسور در آپارتمان برای واحدهای اختصاصی

در صورتی که در ساختمانی واحد یا واحدهای اختصاصی وجود داشته باشد و مالکان آن واحدها تمایل داشته باشند برای واحد خود آسانسور نصب کنند، این کار نیاز به جلب رضایت مابقی واحدها ندارد و تمام هزینه‌های آسانسور نیز مسلما بر عهده همان واحد اختصاصی است. جلب رضایت سایر واحدها تنها در صورتی اجباری است که نصب آسانسور واحد اختصاصی، برای آن‌ها ایجاد مزاحمت کند.

قانون حمل بار با آسانسور در آپارتمان‌ها

قانون حمل بار با آسانسور می‌گوید که اگر آسانسور ساختمان مخصوص حمل بار نباشد، نباید از آن برای این کار استفاده کرد. حتی در صورتی که آسانسور از نظر ظرفیتی توانایی حمل آن بار را داشته باشد، باز هم به دلیل متفاوت بودن ساختار آسانسور نفر بر با آسانسور بار بر، انجام چنین کاری اشتباه است و می‌تواند به آسانسور خسارت وارد کند و حتی در بلند مدت علت سقوط آسانسور باشد.

جمع بندی

امروزه قانون نصب آسانسور در آپارتمان تمام ساختمان‌های نوساز سه طبقه و بیشتر را ملزم به نصب آسانسور می‌کند. اما قبلا که چنین قانونی وجود نداشت، باعث شده که در برخی از ساختمان‌های قدیمی آسانسور نصب نشده  باشد. و حالا ممکن است که نصب کردن آسانسور در این ساختمان‌ها اختلافاتی را بین ساکنین به وجود بیاورد.

قانون آسانسور در آپارتمان به کمک ساکنین آمده تا اختلافات موجود در میان خود در باب نصب آسانسور و هطینه‌های مربوط به آن را رفع کنند. براساس این قانون تمامی هزینه‌های نصب آسانسور مربوط به تمامی طبقات است. تمامی واحدها حتی در صورت خالی بودن و یا عدم استفاده از آسانسور موظف به پرداخت شارژ هستند. وظیفه بیمه کردن آسانسور و رسیدگی به موارد مربوط به آن به عهده مدیر ساختمان است.

2.8/5 - (6 امتیاز)

5 دیدگاه در “قانون آسانسور در آپارتمان چیست؟ از نصب آسانسور تا هزینه شارژ

  1. یونس میگوید:

    سلام ببخشید میشه عنوان کننید ایا در صورت اینکه مشکلی وتعمیری برای اسانسور به وجود بیاد ایا ساکنین که نیستن باید مبلغی پرداخت کنند یا ساکنینی که برای مدتی هستند چه

  2. دکتر مفلوک فلک زده میگوید:

    سلام و عرض ادب
    بنده واحدی را رهن نمودم و بعد ۵ ماه رفتم دانشگاه شهر دیگری، و ۵ ماه هزینه شارژ را کامل پرداخت نمودم.
    در نبودم مدیر مجتمع فرمودند که علاوه بر شارژ باید هزینه برق آسانسور معادل شارژ را هم بدهید! دادم به کور چشم فقرا!
    در نبودم همان ماه اول فرمودند که کنتور اب را دزدیده اند و ۵۰۰ تومان سهم شما!
    الانم میگن چون ارز بالا رفته شارژ آسانسور دوبرابر، برق هم دو برابر، تعمیرات و لوازم تعویض پمپ مشترک هم بدهید و آب هم من که تک نفره هستم و مصرف پارسال من هزار تومن می آمد ، اکنون میگن سهم آب شما ۱۵۰ تومن! و برق هم فقط لامپ یک اتاق روشن است و یک یخچال کوچک میگن ۱۵۰ ت! کلهم هزینه پرداختیم یک میلیون !
    خب او مالک است و من مستاجر!😑

    • شقایق علیزاده میگوید:

      سلام. حق شارژ حتی در صورت خالی بودن واحد هم باید پرداخت شه. در مورد پرداخت هزینه‌های آب و برق هم بهتره نگاهی به ماده 4 قانون تملک ساختمان بندازید.

  3. مفلوک فلک زده میگوید:

    س. آیا علاوه بر شارژ آسانسور مقوله ای تحت عنوان برق آسانسور هم داریم؟!!
    آنهم معادل شارژ!

  4. جواد میگوید:

    سلام بخشی از مغازه داران یک سرا با موافقت صاحب ملک سرا تصمیم دارن یک آسانسور برا ی ۴ طبقه بصورت شخصی نصب کنند خواستم بپرسم هزینه نصب آسانسور بر اساس پلاک محاسبه میشه یا متراژ مثلاً هزینه مغازه ای ۵۰ متری با مغازه ای که ۱۰ متر است یکی است و سوال دومم اینه که اشخاصی که پولی بابت نصب پرداخت نمی‌کنند می توانند بعدا برن شکایت کنند و ادعا کنند که چون پاساژ مشاع است بنابراین ما هم باید حق استفاده از آن را داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *