نحوه لوله کشی پکیج | نقشه لوله کشی پکیج

با توجه به کاربرد فراوان پکیج‌ها، تبدیل لوله کشی ساختمان‌ها به لوله کشی پکیج، بسیار متداول شده. در اجرای لوله کشی پکیج، معمولا اندازه‌ی لوله‌های مورد استفاده، تا حد زیادی کاهش یافته. در ضمن طول کوتاه مسیر از پکیج تا رادیاتور و شیرالات باعث شده است که درجه حرارت مورد استفاده کم شده و به همین جهت موجب کاهش استهلاک لوله کشی پکیج نسبت به موتورخانه می‌شود. مراحل نصب پکیج و لوله کشی آن و آدابی دارد که ما در این مقاله می٬خواهیم به برسی آن بپردازیم.

قیمت پکیج
قیمت چیلر
قیمت کولر گازی
قیمت آسانسور

نحوه لوله کشی پکیج

لوله کشی پکیج
لوله کشی پکیج

پکیج‌ها دارای قطعات و لوله‌هایی هستند که با استفاده از آن می‌توان آن‌ها را نصب و اجرا کرد. این قطعات انواع گوناگونی دارد که در مقاله‌ای دیگر از سیوان لند به معرفی قطعات پکیج دیواری پرداخته‌ایم. در صورت تمایل می‌توانید به این مقاله‌ مراجعه کنید. در زمان لوله کشی پکیج باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • نوع لوله کشی اعم از لوله کشی کلکتوری یا انشعابی
  • نوع لوله اتصالات مورد استفاده شامل لوله‌های تک لایه, پنج لایه و یا پکس
  • نوع سیستم گرمایشی رادیاتوری، گرمایش از کف، داکت اسپلیت یا فن کویل سقفی
  • چیدمان و مسیر در کنار سایز لوله کشی پکیج

فارغ از انتخاب نوع لوله کشی پکیج، این دستگاه‌ها دارای یک لوله ورودی آب سرد مصرفی، یک لوله گاز ورودی، یک لوله دودکش، یک لوله خروجی آب گرم مصرفی و یک جفت لوله رفت و برگشت شوفاژ برای سیستم گرمایشی می‌باشند. خروجی لوله دودکش پکیج معمولا سایز 10 یا 12 بسته به نوع پکیج است. قطر لوله گاز باید 3/4 یا 1 اینچ باشد و قطر لوله آب مصرفی ورودی 20 یا 25 می‌باشد. لوله خروجی پکیج هم چه برای آب گرم مصرفی و چه برای شوفاژ معمولا از قطر 3/4 یا 25 تک یا 5 لایه استفاده می‌شود.

لوله کشی پکیج با لوله سفید تک لایه یا پنج لایه نیز از متداول ترین متریال مورد استفاده در ایران هستند . تهیه نقشه برای این نوع لوله کشی نیز  بر اساس پلان مشخص می‌تواند یک حسن محسوب شود. برای لوله کشی در ساختمان‌های نوساز دو راه کلکتوری و انشعابی وجود دارد. در لوله کشی کلکتوری یک کلکتور در نزدیکی پکیج داخل یک باکس به نام جعبه کلکتور تعبیه شده و برای بازو بسته کردن رادیاتور یا گرمایش کف هر قسمت می‌توان از آن استفاده کرد.

به دلیل میزان لوله کشی و مقدار لوله اتصالات مصرف شده، این روش تاحد زیادی گران تر از روش انشعاب تمام خواهد شد. از جمله نکات مهم در این لوله کشی، انتخاب مکان مناسب رادیاتور است. به صورتی که هم نقشه و دکوراسیون داخلی ساختمان مورد توجه قرار گیرد، و هم سهولت دسترس برای تعمیر، نگهداری در مواقع ضروری و بازدهی مناسب مد نظر باشد . از دیگر مسائل حائز اهمیت در لوله کشی، انتخاب طول و سایز لوله کشی استاندارد است.

اما جدا از قیمت لوله کشی پکیج به شیوه کلکتوری شاید بتوان این روش را بدون اغراق تا حدودی کم نقص توصیف کرد. زیرا در این روش هیچ اتصالی اعم از سراهی یا زانو در لوله کشی شوفاژ به کار برده نمی‌شود و احتمال نشتی از اتصال به صفر می‌رسد و با لوله کشی پلیمری هم بعید است که لوله های توکار پوسیده یا خراب شوند. بهترین مارک پکیج دیواری از این سیستم‌های لوله کشی استفاده می‌کنند.

روش‌های لوله کشی پکیج

به طور کلی لوله کشی پکیج به سه روش متفاوت انجام می‌شود:

  • لوله کشی انشعابی
  • لوله کشی کلکتوری

لوله کشی انشعابی

لوله کشی انشعابی
لوله کشی انشعابی

اگر لوله کشی ساختمان شما به صورت انشعابی است برای لوله کشی پکیج نیز باید از همین روش استفاده کرد. لوله کشی انشعابی، خود نیز به دو دسته لوله کشی توکار  و روکار تقسیم می شود. برای لوله کشی روکار پکیج، لوله آب سرد از رایزر اصلی ساختمان منشعب شده و تا رسیدن به پکیج به صورت روکار ادامه داده می شود.

اگر لوله کشی به شیوه توکار انجام می‌شود برای این کار ابتدا باید لوله آب سرد را از رایزر اصلی منشعب کرده و از زیر کار به پکیج رساند. اگر می‌خواهید لوله کشی پکیج دیواری را به شیوه توکار انجام دهید باید برای پیشگیری از هزینه های بیشتر این کار را در زمان ساخت و ساز ساختمان انجام دهید.

لوله کشی کلکتوری

لوله کشی کلکتوری
لوله کشی کلکتوری

لوله کشی کلکتوری بهترین روش برای لوله کشی پکیج به شمار می‌رود. اما این روش تنها در صورتی قابل اجراست که در زمان ساخت منزل یا در حال بازسازی آن انجام گیرد. برای انجام این نوع لوله کشی ابتدا باید یک کلکتور مجزا برای پکیج در نظر گرفته شود. در مرحله بعد یک انشعاب آب از رایزر اصلی به کلکتور مخصوص پکیج کشیده و یک لوله برگشتی از کلکتور را به پکیج می‌رسانیم. برای لوله کشی کلکتوری تنها می‌توان از لوله های پلیمری و یا لوله های پنج لایه استفاده کرد.

لوله کشی پکیج زیر کار

لوله کشی زیر کار
لوله کشی زیر کار

برای نصب پکیج به غیر از لوله کشی آب و رادیاتورها باید پیش زمینه‌های زیر را آماده کنیم تا هنگام نصب با مشکل مواجه نشویم:

  • از نظر قطر دودکش، باید دقت کنید که آیا پکیج باید محفظه فن دارباشد یا بدون فن ؟
  • میزان قدرت پکیج ساختمان، ظرفیت پکیج باید با محل مورد نظر همخوانی داشته باشد.
  •  توانایی تأمین آب گرم مصرفی، آب گرم مصرفی پکیج باید پاسخ گوی تعداد افراد ساکن در محل باشد.
  • مناسب پکیج برای نصب و جانمایی پکیج
  • لوله کشی رادیاتورها و لوله کشی آب سرد و گرم و نصب تمام شیرآلات بهداشتی
  • لوله کشی گاز با سایز مناسب و وجود گاز در لوله ها
  • سيم كشي ساختمان و نصب پریز با ارت
  • زیرسازی کامل

لوله کشی پکیج روکار

لوله کشی روکار
لوله کشی روکار

روکار بودن لوله کشی این محدودیت را برای ما چند برابر میکند. در لوله کشی پکیج روکار با توجه به اهمیت زیبایی لوله کشی، باید از سایزهای پایین استفاده شود، اما باید سایز لوله کشی رادیاتورها را تا جایی کم کنیم که به بحث فنی لوله کشی فدای شکل ظاهری لوله کشی نشود. در این نوع لوله کشی، مسئله اصلی سیرکولاسیون است.

انتخاب کوتاه ترین و مخفی ترین مسیر ممکن برای اجرای لوله کشی پکیج روکار و همچنین استفاده از لوله های با قطر کم از قلق‌های لوله کشی است. البته کاهش قطر بایستی تا جایی انجام شود که از لحاظ فنی باعث نقص لوله کشی نشود، به خصوص در اجرای لوله کشی رادیاتور شوفاژ که گردش آب باید با سرعت مناسب انجام شود.

مسیر مناسب برای لوله کشی پکیج

برای لوله کشی پکیج دیواری ابتدا باید مسیر مناسب را برای آن انتخاب کرد. به همبن دلیل باید نقشه ساختمان را بررسی کرده و بهترین مکان ممکن را برای نصب پکیج یا رادیاتور انتخاب نمایید. در گام دوم طرح کلی شبکه لوله کشی پکیج را بکشید و محل دقیق اتصال لوله ها را ترسیم کنید.  در گام سوم باید اندازه مسیر لوله کشی را به صورت عملی بدست آورده و متناسب با این اندازه، لوله‌های مورد نظر را خریداری نمایید. حالا میتوانید کار لوله کشی پکیج را اغاز کنید.

چه لوله‌های برای لوله کشی پکیج دیواری بهتر هستند؟

معمولا لوله‌های پلاستیکی به دلیل تحمل کافی در برابر فشار آب و مقاومت بالا در برابر گرما بهترین گزینه برای لوله کشی پکیج دیواری هستند. معمولا برای لوله کشی پکیج دیواری از لوله های فلزی، پلیمری و یا پنج لایه استفاده می شود.

انواع سیستم‌های لوله کشی پکیج

سیستم لوله کشی پکیج در سه نوع لوله کشی مختلط، لوله کشی با برگشت مستقیم و لوله کشی با برگشت معکوس قابل اجرا می‌باشد.

لوله کشی مختلط لوله ها هم در کف زمین و هم در سقف کاذب قرار می‌گیرند.
لوله کشی با برگشت مستقیم سیستم لوله کشی خوبی برای منازل و محیط های کوچک است.
لوله کشی با برگشت معکوس برای ساختمان های شهری با متراژ متوسط بسیار رایج است

سیستم لوله کشی پکیج با برگشت معکوس، بیش از دو روش دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا گرمایش مطلوب ساختمان را تولید کرده و سبب رسوب گرفتن لوله‌ها نمی‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله با کلیات روش‌های لوله کشی و نقشه لوله کشی پکیج دیواری آشنا شدید، اما دقت کنید که این کار باید حتما توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود، زیرا هرگونه خطا در انجام لوله کشی پکیج موجب عملکر نامطلوب آن خواهد شد. از طرف دیگر، عدم انتخاب درست و مناسب لوله‌ها، می‌تواند ظاهر محیط را نیز بد جلوه دهد. در واقع نوع لوله کشی این سیستم‌ها نیز، در قیمت پکیج تاثیر خواهند داشت. اگر قصد خرید اینترنتی پکیج بوتان را دارید، سیوان لند بهترین گزینه است.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *