معرفی قطعات پکیج | لوازم و تجهیزات پکیج

از گذشته تا کنون بشر به دنبال روشی برای گرم کردن آب مورد نیاز خود بوده است تا به امروز که به سیستم‌های گرمایشی از جمله پکیج دست یافته. همانطور که استفاده از این دستگاه‌ها مزایای زیادی دارد، باید با قطعات پکیج نیز آشنا باشید. سیوان لند در این مقاله سعی دارد تا به بررسی و معرفی قطعات پکیج بپردازد تا اگر روزی خودتان قصد نصب یا تعمیر شوفاژ دیواری را داشتید، به راحتی بتوانید قطعات پکیج و عملکرد هرکدام را بشناسید و راحت تر بتوانید به تعمیر این دستگاه‌ها بپردازید. اگر قصد خرید این محصولات را دارید می‌توانید جهت خرید پکیج بوتان، به سیوان لند مراجعه کنید.

قیمت پکیج
قیمت چیلر
قیمت کولر گازی
قیمت آسانسور

معرفی قطعات پکیج

برد پکیج

برد پکیج
برد پکیج

این قطعه همانند مغز این دستگاه‌ها عمل می‌کند که وظیفه‌ی آن، تجزیه و تحلیل ورودی و خروجی‌های دستگاه می‌باشد.

ورودی و خروجی پکیج دیواری چیست؟

ورودی‌ها: دوشاخه برق، ترمیستورها، NTC، کلید حرارتی، پتانسیومترها، کلید انتخاب فصل، سنسور شعله، فلوسوئیچ یا کلید جریان

خروجی‌ها: شیر سه طرفه، شیر گاز ورودی، پمپ سیرکولاسیون، برد جرقه، لامپ خطا، برد جرقه یا همان ترانس جرقه که برق 220 ولت شهری را به برق 12000 ولت تبدیل می‌کند.

روی برد پکیج دیواری چه المان‌هایی نصب می‌شود؟

رله یک سوئیچ الکترو مکانیکی است که از یک بوبین و یک سری کنتاکت تشکیل شده است.
ترانس تغذیه برق 220 ولت شهری را به برق 9 ولت و 18 ولت متناوب تبدیل می‌کند.
فیوز در ورودی برق اصلی به دستگاه قرار دارد و در مقابل هر نوع اتصال کوتاه عمل می‌کند و برق ورودی به رد را قطع می‌کند. این قطعه از قطعات پکیج، غیر قابل تعمیر است و باید پس از رفع عیب مدار از اتصالات احتمالی یا کشیدن جریان اضافی تعویض شود.
آی سی رگولاتور به دلیل حساسیت بالای قطعات الکترونیکی پکیج، لازم است ولتاژ تغذیه و قطعات پکیج، کاملا ثابت و صاف و بدون نوسان باشد. به همین دلیل از این قطعه استفاده می‌کنند.

وریستور

این قطعه از قطعات پکیج  و لوازم پکیج است که نوعی مقاومت وابسته به ولتاژ است که برای حفاظت از قطعات و مدارهای الکترونیکی در برابر ولتاژ اضافی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه در مدار با مصرف کننده به صورت موازی بسته می‌شود.

ترمیستور

ترمیستور پکیج از دیگر قطعات پکیج
ترمیستور پکیج از دیگر قطعات پکیج

ترمیستور از دیگر قطعات پکیج است که به درجه حرارت حساس بوده و از جنس نیمه هادی می‌باشد. ترمیستورها دو نوع دارند:

  1. ترمیستور با ضریب حرارتی مثبت PTC: مقدار مقاومت این نوع ترمیستور با افزایش دما، افزایش می‌یابد.
  2. ترمیستور با ضریب حرارتی منفی NTC: مقدار مقاومت این نوع قطعه از قطعات پکیج، با کاهش دما کاهش می‌یابد.

فلوسوئیچ یا کلید جریان

در مسیر آب ورودی به شوفاژ دیواری قرار دارد که همانند یک کلید عمل کرده و باعث قطع و وصل شدن جریان الکتریکی می‌شود. در داخل فلوسوئیچ قطعه‌های شناور قرار دارد که می‌تواند بالا و پایین برود.

برد جرقه

این قطعه از قطعات پکیج چندين برابر كردن ولتاژ ورودي و انتقال آن به مشعل را به عهده دارد و چون بدنه ي مشعل Erth مي باشد و ولتاژ كه در حدود1200V است در فاصله اي كمتراز CM۱ پره های مشعل ايجاد قوس الكتريكی مي نمايد و در صورت باز بودن گاز در مشعل شعله ايجاد می‌شود.

شیر سه طرفه

یکی از قطعات پکیج دیواری شیر سه راهه می باشد که تغيير مسير عبور آب گرم از مدار شوفاژ به مدار آب گرم مصرفی توسط اين شير انجام می‌شود.

گیج دما و فشار

همان دماسنج و فشار سنج است که روی بدنه‌ی پکیج نصب شده و فشار و دمای پکیج گازی را نشان می‌دهد.

پمپ خطی یا پمپ سیرکولاسیون

پمپ خطی یا پمپ سیرکولاسیون
پمپ خطی یا پمپ سیرکولاسیون

جهت جبران افت فشار مدار گرمايش و گردش آب گرم در مسير بسته گرمايش از اين پمپ استفاده می‌شود . اين پمپ توسط يک عدد خازن كه به صورت سری در مدار الكتريكی آن نصب شده راه اندازی می‌شود.

شیر پر کن پکیج

این قطعه از قطعات پکیج، برای آب گيری سيستم به كار می‌رود. اين شير بين پكيج حرارتي و لوله‌ی آب سرد ورودی به پكيج قرار دارد و با باز كردن اين شير آب را به اندازه ي نرمال و مجاز ۵.Bar۱ وارد سيستم مي كند

NCT یا سنسور حرارتی مدار آب گرم مصرفی

از این قطعه جهت حس کردن لوله ی مبدل مربوط به آب رگرم مصرفی نصب می گردد و در صورتی که دمای لوله بیش از  حد نرمال گردد باعث خاموش شدن مشعل دستگاه می شود تا از بروز هرگونه حادثه ناگوار جلو گیری گردد.

شیر اطمینان

يک نوع شير حساس به دما و فشار است و براي زماني كه فشار كاری سيستم ازBar ۳ بيشتر شود يا زماني كه دماي سيستم از حد نرمال بالاتر رود ( ۹۹ درجه سلسيوس بگذرد ) با باز شدن مجراي خروجي اين شير ، فشار و آب اضافي از سيستم خارج مي شود و در حقيقت يک نوع شير ايمني به حساب مي آيد .

حس گر فشار آب: وقتي كه فشار سيستم از حد نرمال كمتر شود يعني به Bar ۱ برسد از روشن شدن دستگاه جلوگيری می كند .

NTC یا کلید حرارتی مدار گرمایش

این قطعه از قطعات پکیج، دمای خط لوله‌ی آب مدار گرمایش را کنترل کرده  و زمانی که دمای خط لوله به دمای تنظیم شده رسید، مشعل را خاموش می‌کند. این قطعه از قطعات پکیج، در لوله کشی پکیج بسیار اهمیت دارد.

ترموستات دود یا سنسور دود

ترموستات پکیج
ترموستات پکیج

سنسور يا همان قسمت حسگر آن به قسمت بالايي كلاهک تعديل نصب می شود و وقتي كه دودكش به هر دليلی وظيفه‌ی خود را به خوبي انجام ندهد ( تخليه گازهای حاصل از احتراق مختل شود ) كلاهك تعديل داغ می‌شود و اين داغ بودن توسط اين سنسور حس شده و به برد فرمان خاموشی سيستم را می‌دهد.

منبع انبساط دیافراگمی

فشار داخل اين منبع به طور استاندارد Bar ۱ است. كمتر و بيشتر شدن اين فشار مشكلاتي را براي سيستم به وجود می‌آورد كه از جمله‌ی آن ، انفجاری روشن شدن دستگاه است. داخل منبع انبساط به ۲ قسمت تقسيم شده است يك قسمت از آن ازت يا همان هوا است و قسمت ديگر با آب مدار گرمايش در ارتباط است.

شیر هواگیری اتوماتیک

این قطعه از قطعات پکیج، روی پمپ سیرکولاسیون نصب شده و به صورت اتوماتیک عمل هواگیری را انجام می‌دهد.

سیستم ضد یخ پکیج

از دیگر قطعات پکیج، سیستم ضد یخ پکیج است که با فرمان پروب مدار گرمایش و یا پروپ مدار آب گرم مصرفی به طور دائم فعال است فقط کافی است که برق دستگاه وصل باشد. در این صورت حتی اگر کلید انتخاب وضعیت در حالت خاموش هم باشد، سیستم فعال خواهد بود و هر چند وقت یک بار دستگاه را حدود 60 ثانیه روشن می‌کند.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی قطعات پکیج پرداختیم و با انواع قطعات پکیج آشنا شدیم. شما با شناخت این قطعات، آشنایی کامل را با این قطعات دارید و می‌توانید در زمان خرابی این سیستم‌ها، نوع خرابی را تشخیص داده و اقدام به تعمیر آن کنید. در زمان نصب پکیج می‌توانید به بررسی این قطعات بپردازید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *