مقایسه بلوک لیکا با سفال | بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال؟


قیمت آجر سفال

دو مورد از رایج‌ترین مصالحی که برای ساخت دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلوک‌های سفال و لیکا هستند. با توجه به تفاوت‌هایی که میان این دو وجود دارد، ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال؟ به همین خاطر هم ما در این مقاله قصد داریم در ابتدا تعریف کوتاهی از هرکدام داشته باشیم و سپس به مقایسه بلوک لیکا با سفال بپردازیم.

بلوک سفال چیست؟

آجر سفال یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی هستند. این بلوک‌ها از ترکیب خاک رس و سفال با آب به دست می‌آیند و بعد از قالب‌ریزی، در کوره پخته می‌شوند. بلوک سفال دارای حفره و توخالی است و همین باعث سبک وزنی آن می‌شود. از انواع بلوک‌های سفالی هم در اجرای سقف و هم در اجرای دیوار استفاده می‌کنند؛ که به ترتیب به آن‌ها سفال سقفی و سفال دیواری گفته می‌شود.
آجر سفال یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی است که از ترکیب خاک رس و سفال با آب به دست می‌آید

بلوک لیکا چیست؟

بلوک لیکا جزو بلوک‌های سیمانی به شمار می‌رود. این بلوک نیز در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد و از آن برای دیوارچینی استفاده می‌کنند. بلوک لیکا از ترکیب دانه‌های لیکا با آب و سیمان ساخته می‌شود و از مزایای آن می‌توان به وزن سبک، مقاومت مکانیکی بالا، مقاومت در برابر زلزله و عایق خوب صوت و حرارت اشاره کرد. البته این مزایا را بلوک‌های سفالی نیز دارند، پس تفاوت بلوک لیکا با سفال چیست؟
بلوک لیکا از ترکیب دانه‌های لیکا با آب و سیمان ساخته می‌شود و از آن برای دیوارچینی استفاده می‌شود

مقایسه بلوک لیکا با سفال

در ادامه برای این که متوجه شوید بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال، آن‌ها را از نظر مقاومت، ضریب حرارتی، نحوه اجرا، قابلیت اجرای نمای سنگ و گچکاری مقایسه می‌کنیم.

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر مقاومت

اولین موردی که در مقایسه بلوک لیکا با سفال به آن می‌پردازیم، مقدار مقاومت آن‌ها است. مصالح ساختمانی هرچه مقاومت و استحکام بیشتری در برابر عوامل خارجی و بارهای وارده داشته باشند، بهتر است؛ البته به شرطی که با بالا رفتن مقاومت، وزن آنها افزایش نیابد. در مقایسه بلوک لیکا با سفال، بلوک‌های لیکا به خاطر ساختار ویژه‌ای که دارند، مقاومت فشاری بالاتری هم دارند.

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر ضریب حرارتی

ضریب حرارتی هر جسم، یعنی مقدار حرارتی که از خود عبور می‌دهد. پس هرچه ضریب حرارتی کمتر باشد، آن جسم هم حرارت کمتری از خود عبور می‌دهد. آزمایش‌های انجام شده بر روی بلوک‌های لیکا و سفالی نشان می‌دهند که ضریب حرارتی بلوک لیکا 6 برابر کمتر از آجر سفال است، بنابراین عایق بسیار بهتری در برابر حرارت به شمار می‌رود. این بلوک هم‌چنین در برابر آتش‌سوزی هم مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.
ضریب حرارتی بلوک لیکا 6 برابر کمتر از آجر سفال است، بنابراین عایق بسیار بهتری در برابر حرارت به شمار می‌رود

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر نحوه اجرا

بلوک‌های لیکا و آجر سفال هر دو دارای حفره‌هایی هستند که عبور سیم و کابل‌های برق از آن‌ها را راحت می‌کند و دیگر کمتر نیاز به سوراخ کردن آن‌ها است و آن‌چنان پرتی نخواهند داشت. هم‌چنین می‌توان این حفره‌های موجود در بلوک لیکا را با مواد عایق مخصوص پر کرد تا خاصیت عایق بودن آن را افزایش داد. آجر سفال فوم دار نیز خود به همین حالت عمل می‌کند. البته چون هر دو نوع بلوک دارای حفره‌هایی هستند که هوا در آن‌ها گیر می‌افتد، حالت آکوستیک به وجود می‌آورند.
بر اساس استانداردهای جهانی، برای استفاده از بلوک لیکا در ساختمان محدودیت وجود دارد. طبق این استاندارد، حداکثر میزان طول قابل استفاده بلوک، باید حدودا 40 برابر ضخامت خود دیوار باشد. به عبارتی با این بلوک تنها می‌توان دیوارهایی با حداکثر ارتفاع 350 سانتی‌متر اجرا کرد. استفاده از لیکا برای دیوارهایی با ارتفاع بیشتر ایمن نخواهد بود و برای آن‌ها نیاز به استفاده از وال پست می‌باشد. اما در مقابل، برای بلوک‌های سفالی محدودیتی بیان نشده است.

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر قابلیت اجرای سنگ

بلوک‌های لیکا خودشان به تنهایی نمای جالبی ندارند و حتما لازم است که نمای دیگری بر روی آن‌هااجرا شود. یکی از متریالهای مورد استفاده برای نمای چه بلوک‌های سیمانی و چه سفالی، سنگ است. اجرای نمای سنگ بر روی بلوک لیما هم باعث زیبایی و هم باعث افزایش استحکام آن می‌شود. بر روی بلوک‌های سفالی نیز می‌توان نمای سنگ اجرا کرد، اما استحکام آن‌ها بر روی لیکا بیشتر خواهد بود. نکته قابل ذکر در این‌جا این است که کلا استفاده از لیکا در دیوار خارجی توصیه نمی‌شود.

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر گچکاری

به طور کلی گچ کاری روی بلوک‌های سیمانی راحت‌تر از بلوک‌های سفالی است. اگر استاد گچکار شما فرد ماهری باشد، می‌تواند گچ کاری دیوار لیکا را بدون مرحله‌ی گچ زیرکار انجام دهد. اما از آن‌جا که سطح بلوک‌های سفالی شیارشیار است، لازم است که ابتدا با استفاده از گچ زیرکار، سطح صافی بر روی آن اجرا شود و سپس یک لایه گچ سفیدکاری بزنند.
گچ کاری دیوار لیکا را می‌توان بدون مرحله‌ی گچ زیرکار انجام داد. اما از آن‌جا که سطح بلوک‌های سفالی شیارشیار است، برای صاف کردن آن به گچ زیرکار نیاز داریم

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر وزن

از دیگر موارد مهم در مقایسه بلوک لیکا با سفال وزن آن‌ها است. چرا که وزن بلوکی که برای دیوارچینی و تیغه‌چینی استفاده می‌شود، در نهایت بر بار مرده و وزن کلی ساختمان و هم‌چنین استحکام آن تاثیر خواهد داشت. وزن آجرهای سفال نسبت به بلوک لیکا بسیار کمتر است. البته در مقایسه وزن، باید فاکتور اندازه راهم در نظر گرفت؛ که با این حال، وزن سفال کمتر از لیکا است.

مقایسه بلوک لیکا با سفال از نظر قیمت

در مقایسه بلوک لیکا با سفال می‌توانیم ببینیم که قیمت بلوک‌های سفالی بسیار مناسب‌تر از بلوک لیکا است. بنابراین در جاهایی که می‌توان از آن‌ها به طور جایگزین استفاده کرد، استفاده از بلوک سفال، به خاطر قیمت کمتری که دارد، پیشنهاد می‌شود. برای اطلاع از قیمت آجر سفال و قیمت بلوک لیکا و مقایسه آن‌هابا یکدیگر می‌توانید به سیوان لند مراجعه کنید.

در نهایت؛ بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال؟

در این مقاله ضمن معرفی کوتاهی از آجر سفال و بلوک لیکا، آن‌ها را از نظر جنبه‌های مختلف با هم مقایسه کردیم. اما تصمیم این که بلوک لیکا بهتر است یا آجر سفال به عهده شماست و می‌توانید با توجه به شرایط ساختمان خود و انتظاراتی که از بلوک دارید، و با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که از هرکدام بیان کردیم، بلوک مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *