مشخصات کابین آسانسور: هر جزء از کابین آسانسور باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

وقتی صحبت از مشخصات کابین آسانسور می‌شود، منظور به خصوصیات اجزا و ملحقات آسانسور است. کابین آسانسور متشکل از اجزای مختلفی است که آشنایی با آن‌ها و خصوصیاتی که هر یک دارند، به انتخاب هرچه بهتر ما کمک می‌کند. از همین رو نیز در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات کابین آسانسور و اجزای آن بپردازیم.

مشخصات کابین آسانسور

مشخصات کابین آسانسور

از آن جا که مشخصات کابین آسانسور به مشخصات اجزای آن برمی‌گردد، ابتدا باید با اجزای کابین آسانسور آشنا شویم. اجزای آسانسور را می‌توان به چهار بخش اصلی چارچوب یا یوک آسانسور، سکوی حمل که مسافران بر روی آن قرار می‌گیرند، دیواره‌های آسانسور که نقش حفاظ دارند و در نهایت درب کابین آسانسور می‌شود.

مشخصات یوک کابین آسانسور

یوک یا چارچوب آسانسور قاب نگهدارنده‌ای است که کابین آسانسور را درون ریل‌ها نگه می‌دارد. برای نصب آسانسور در چاه از یوک استفاده می‌شود.  یوک از تیرهایی افقی در بالا و پایین کابین و تیرهایی عمودی در دو طرف تشکیل شده که از جنس فلز مقاوم هستند. برای نصب کابین آسانسور به یوک، از ضربه گیرهای ضد لرزش استفاده می‌شود.برخی دیگر از متعلقات کابین همچون کفشک‌های راهنمای کابین و هم‌چنین پاراشوت (ترمز اضطراری)، به یوک وصل می‌شوند.

مشخصات کف کابین آسانسور

مشخصات کف کابین آسانسور

از دیگر موارد مهم از مشخصات کابین آسانسور، کف کابین است که شاید در هنگام انتخاب کابین هم به آن کمتر توجه می‌شود. اما کف کابین آسانسور از قسمت‌های بسیار مهم است و باید کیفیت و مقاومت خوبی داشته باشد. چرا که تمام وزن مسافران و بار موجود در کابین، به کف آن وارد می‌شود. ضخامت کف آسانسور باید حداقل 2 سانتی‌متر باشد و می‌توان از متریال‌های مختلفی از جمله سنگ، پلاستیک، پارکت و … استفاده کرد.

مشخصات بدنه کابین آسانسور

ابعاد کابین آسانسور باید به نحوی محاسبه شود که با ابعاد چاه آسانسور متناسب باشد و در هنگام حرکت، کابین با چاه برخورد نکند و جا برای قرارگیری متعلقات کابین در چاه وجود داشته باشد.جنس بدنه‌ی کابین آسانسور را از ورق فولادی یا گالوانیزه انتخاب می‌کنند تا هم مقاومت کافی داشته باشد و هم در برابر آتش عایق باشد. 

برای ساخت بدنه کابین از لته‌هایی به عرض 30 تا 40 سانتی‌متر و ارتفاعی برابر با ارتفاع کابین آسانسور و ضخامت 1.5 میلی‌متری استفاده می‌کنند. برای نصب لته‌ها به یکدیگر، لبه‌های آن‌ها را چند سانتی‌متری برمی‌گردانند و آن‌ها را به هم پیچ و مهره می‌کنند.

مشخصات دیواره داخلی کابین آسانسور

دیگر مشخصات کابین آسانسور که بعد از ساخت بدنه اصلی کابین آسانسور، باید به آن توجه شود دیواره داخلی آن است. دیواره داخلی بیشتر جنبه تزئینی و زیبایی داشته و می‌توان به سلیقه مشتری از مترال‌های متفاوتی استفاده نمود. اما با این حال متریال استفاده باید از نظر مقاومتی هم مناسب باشند. و یکی از روش‌های دسته بندی انواع کابین آسانسور نیز بر اساس همین جنس دیواره کابین است. که برای دیواره داخلی کابین آسانسور معمولا از استیل، ام دی اف، شیشه، گالوانیزه و فرمیکا استفاده می‌شود.

مشخصات درب کابین آسانسور

مشخصات درب کابین آسانسور

درب کابین آسانسور از اجزایی هست که هم در تامین امنیت نقش دارد و هم باید به جنبه زیبایی آن دقت شود. برای ساخت درب کابین آسانسور باید از موادی استفاده شود که مقاومت کافی در برابر ضربه و فشار را داشته باشند. درب کابین آسانسور می‌تواند به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک کار کند و نحوه باز شدن آن تلسکوپی یا سانترال باشد. این درب‌ها می‌توانند به صورت دو لته، سه لته، اتوبوسی، سینوسی و … باشند.

مشخصات سقف کابین آسانسور

برای ساخت سقف کابین همانند بدنه‌ها از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود که ضخامتی برابر با 2 میلی‌متر دارند. اما ضخامت کلی سقف کابین آسانسور باید 2 سانتی متر باشد. برای کابین آسانسور از  سقف کاذب استفاده می‌کنند و روشنایی کابین از طریق لامپ‌هایی است که در این سقف کاذب کار گذاشته می‌شوند.

مشخصات اجزای فرعی کابین آسانسور

یه جز موارد اشاره شده در بالا که از اجزای اصلی کابین آسانسور هستند، باید به مشخصات دیگر اجزای کابین آسانسور نیز دقت کرد.

مشخصات شاسی آسانسور

شاسی آسانسور که همان پانل فرمان آسانسور است که دکمه‌های طبقات آسانسور بر روی آن قرار دارد، از اجزای مهم مورد بررسی در مشخصات کابین آسانسور است. بر روی شاسی آسانسور علاوه بر دکمه‌ی طبقات، دکمه‌های زنگ خطر، هواکش، باز و بسته شدن درب و توقف اضطراری نیز نصب می‌شوند.

 شاسی آسانسور باید در ارتفاعی نصب شود که دسترسی به آن برای افراد مختلف راحت باشد. به طوری که پایین‌ترین دکمه در ارتفاع 89 سانتی متری از کف آسانسور و بالاترین دکمه در ارتفاع 137 سانتی متری از کف آسانسور باشد. 

مشخصات نورپردازی کابین آسانسور

یکی از مشخصات کابین آسانسور از لحاظ نورپردازی این است که وقتی کابین در حالت سکون است چراغ‌ها خاموش هستند و با باز شدن درب آسانسور و حین استفاده، چراغ‌ها روشن می‌مانند. برای تامین روشنایی کابین آسانسور می‌توان از نورپردازی مستقیم یا غیر مستقیم استفاده کرد. و نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که به هیچ‌وجه نباید از لامپ‌های آویز استفاده کرد و چراغ‌ها باید به محکمی درون سقف کار شده باشند.

مشخصات دستگیره کابین آسانسور

مشخصات دستگیره کابین آسانسور

وجود دستگیره در کابین آسانسور، تکیه گاهی را برای حفظ تعادل برای مسافرین فراهم می‌کند. و سفر راحت‌تری را برای افراد دارای معلولیت یا کم توانی جسمی فراهم می‌کند. دستگیره کابین آسانسور باید در ارتفاع 90 سانتی متری از سطح کف آسانسور نصب شود و دو سانتی متر هم از دیواره‌ی کابین فاصله داشته باشد. جنس این دستگیره عموما از استیل انتخاب می‌شود که هم مقاومت خوبی داشته باشد و هم نظافت و ضد عفونی کردن آن آسان باشد.

جمع بندی

مشخصات کابین آسانسور شامل مشخصات تک تک اجزای آن می‌شود. پس برای بررسی مشخصات کابین آسانسور اول باید اجزای آن را بشناسیم و با خصوصیات هر یک آشنا باشیم تا بعد بتوانیم آن‌ را بررسی کنیم. اجزای کابین آسانسور را در دو گروه اصلی و فرعی قرار می‌دهند. که اجزای اصلی شامل چارچوب یا یوک، کف و سقف، دیواره‌های خارجی و داخلی و درب آسانسور می‌شود. که در ساخت هر کدام باید استانداردهای موجود رعایت شده باشد و از متریل مناسب برای آ قسمت استفاده شده باشد.

اجزای فرعی آسانسور نیز شامل مواردی هم‌چون نورپردازی کابین آسانسور، دستگیره‌ی کابین و شاسی کلیدها می‌شود. تمامی این موارد چه از نظر جنس مواد استفاده شده و چه از نظر ارتفاعی که نصب می‌شوند باید استانداد باشند و کیفیت لازم را داشته باشند.

4.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *