بررسی مرحله به مرحله نصب کابین آسانسور و متعلقات آن

نصب کابین آسانسور کار افراد متخصص است و افراد عادی که آموزشی در این بار ندیده‌اند نمی‌توانند کابین آسانسور را نصب کنند. برای این کار لازم است در ابتدا اطلاعات کاملی در مورد مشخصات کابین آسانسور و هم‌چنین نقشه خوانی آسانسور داشته باشید و سپس با آموزش‌های لازم می‌توانید به نصب کابین آسانسور بپردازید. با این حال ما در این مقاله قصد داریم شیوه نصب کابین آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم.

نصب کابین آسانسور

نصب کابین آسانسور

همانطور که اشاره کردیم نصب کابین آسانسور کار هرکسی نیست و مستلزم دانش و اطلاعات کافی در مورد متعلقات کابین آسانسور، یوک و دیگر اجزایی است که به آن متصل می‌شوند. و هم‌چنین فرد باید برای این کار آموزش دیده باشد. نصب کابین آسانسور شامل مراحل مختلفی است که در زیر به ترتیب به آن‌ها پرداخته شده است.

پیش از این‌که به سراغ مراحل نصب کابین آسانسور برویم، لازم است با ضرورت انتخاب آسانسور و کابین مناسب آشنا باشیم . در هنگام انتخاب آسانسور باید دقت کنیم که اول آسانسور در چه نوع مکانی قرار است نصب شود؛ آیا آسانسور ساختمان مسکونی است، یا تجاری، یا بیمارستانی، و یا اصلا آسانسور صنعتی و از این قبیل است.

بعد از این که مشخص شد آسانسور برای چه نوع مکانی است و قرار است چه نوع کاربری داشته باشد، می‌توانیم با توجه به میزان استفاده‌ای که قرار است از آن شود، ظرفیت کابین آسانسور و هم‌چنین قدرت موتور و تجهیزات مناسب برای آن را تشخیص و تهیه کنیم. بعد از این می‌توانیم به سراغ مراحل نصب کابین آسانسور برویم.

بررسی نقشه‌ی آسانسور

بعد از انتخاب کابین مناسب، قدم اول نقشه‌خوانی آسانسور می‌باشد. نقشه‌های نصب آسانسور از پیش توسط مهندسان آماده شده است و معمولا بعد از آن توسط شرکت سازنده آسانسور مورد بازبینی قرار می‌گیرد. یک نسخه از این نقشه در اختیار تمام سازندگان و تماما نصابان آسانسور قرار می‌گیرد تا بتوانند از جزئیات کار با خبر و محاسبات لازم را در حین نصب انجام دهند.

ارتباط موثر نصابان و سازنده‌ها 

معمولا نصاب آسانسور از سمت همان شرکت سازنده کابین آسانسور، برای نصب به محل پروژه فرستاده می‌شود. در غیر این صورت هم باز شرکت سازنده آسانسور در تمامی مراحلی مثل ساخت چاه و نصب آسانسور شما را یاری خواهد کرد. نصاب باید مرحله به مرحله با شرکت آسانسوری در ارتباط باشد تا از نصب و پیشروی صحیح هر مرحله اطمینان حاصل پیدا کند. 

بتن ریزی کف چاه آسانسور

بعد از این که نقشه نصب آسانسور و جزئیات نصب آن مورد بررسی قرار گرفت، می‌توان وارد مرحله عملی نصب کابین آسانسور شد؛ که اولین قدم آن، بتن ریزی کف چاه آسانسور است. برای این کار باید به شرایط ساختمان و نوع آسانسوری که قرار است نصب شود، دقت کرد.

آهن کشی چاه آسانسور

آهن کشی برای نصب کابین آسانسور

در این مرحله سازه‌های فلزی در چاه آسانسور قرار می‌گیرند تا بتوان براکت ریل کابین و ریل وزنه را در چاه قرار داد. برای انجام چنین کاری باید لیستی از آهن آلات مورد نیاز و نقشه آهن کشی چاه آسانسور را تهیه شود و سپس به آهن کشی پرداخت. دقت کنید که تمامی این مراحل باید زیر نظر افراد متخصص صورت بگیرد. 

نصب ستون‌ها

وقتی محل نصب کابین آسانسور مشخص شده باشد، می‌توان محل نصب ستون‌ها را نیز مشخص کرد. فضایی که برای نصب کابین آسانسور در نظر گرفته شده است باید به اندازه‌ای باشد که کارگران بتوانند به راحتی کابین آسانسور را در چاه نصب کنند، تمام طبقات نیز باید از استحکام کافی برخوردار باشند و سیستم را پشتیبانی کنند. علاوه بر این ها فضای اورهد نیز باید برای بارگیری مناسب باشد. که در این صورت ستون‌ها پیچ شده و به راحتی در جای خود نصب می‌شوند.

نصب کالسکه 

بعد از نصب ستون‌ها، کالسکه‌ها به کمک علامت‌هایی که بر روی زمین زده شده‌اند، در موقعیت دقیق خود قرار می‌گیرند.

نصب بلوک چرخ

بعد از نصب کالسکه‌ها و قبل از نصب زنجیر بالابر و اتصال آن به بلوک‌های چرخ، باید بلوک‌های چرخ نصب شوند. بلوک چرخ را روی شن و ماسه ستونی که به پایه کالسکه پیچ شده نصب می‌کنند.

نصب پایه درایو

نصب پایه درایو آسانسور

در هنگام نصب آسانسورهای مکانیکی باید یک پایه درایو در بالای ستون‌ها نصب شود. برای نصب پایه درایو آن را در موقعیت خود پیچ می‌کنند و به تکیه‌گاه‌ اصلی نیز جوش می‌دهند.

تنظیم دروازه‌ها و محفظه‌ها

سپس باید دروازه‌ها و محفظه‌ها را به محکمی در جای خود نصب کنیم تا اقلام و متعلقات از روی VRC به پایین لیز نخورند.

انجام سیم‌کشی قطعات الکتریکی

انجام سیم‌کشی باید توسط تکنسین ماهر انجام و بعد چک شود، تا از انجام صحیح سیم کشی و اطمینان حاصل پیدا کنیم.

نصب یوک پایین

یوک پایین را درون چاه قرار می‌دهیم و با کمک یک داربست یا یک پایه محکم در جای خود فیکس می‌کنیم؛ سپس، ستون‌های چپ و راست آن را نصب می‌کنیم. بعد از نصب ستون‌ها آن‌ها را به کمک سیم مفتول یا بست فلزی به ریل راهنما وصل می‌کنیم تا موقع نصب کابین آسانسور، یوک از سر جای خود تکان نخورد. 

انتقال کابین به درون چاه

بعد از این که یوک پایین به خوبی در جای خود محکم شد، می‌توانیم کابین را به درون چاه منتقل کنیم. اگر درب ورودی ساختمان کوچک بود یا هرگونه مانع دیگری وجود داشت که نمی‌توانستیم کابین را به طور کامل به چاه آسانسور منتقل کنیم، می‌توانیم کابین را تکه یا به اصطلاح فل کنیم.

در این صورت برای نصب کابین باید ابتدا کف کابین را درون چاه قرار بدهیم، سپس پنل پشت و دستگیره را به درون چاه منتقل کنیم. بعد از آن نیز دیواره‌های چپ و راست را در سر جای خود قرار می‌دهیم و سقف کابین را نصب می‌کنیم. در مرحله آخر هم پنل ستون‌های جلو و پیشانی کابین را درون چاه برده و نصب می‌کنیم.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که در حالت عادی، فل کرد کابین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بهتر است که کابین به صورت کامل و دست نخورده در داخل چاه نصب شود. چرا که فل کردن کابین آن را از حالت استاندارد ساخت کابین آسانسور خارج کرده و ممکن است که کابین تراز خود را از دست بدهد و دچار خمش شود. در این حالت به خاطر تنش‌های وارده هنگام حرکت، کابین بعد از مدت کوتاهی دچار مشکل می‌شود.

نصب یوک بالا

نصب یوک آسانسور

بعد از نصب یوک پایین و سپس نصب خود کابین آسانسور، نوبت به قرار دادن یوک بالا در جای خود می‌شود. بعد از نصب یوک بالا فیکسرهای لاستیک لرزه‌گیر را تا هنگام نصب کفشک، به طور موقت در جای خود قرار می‌دهیم.

نصب تجهیزات کابین آسانسور

بعد از به اتمام رسیدن مراحل بالا، نوبت به نصب متعلقات کابین است. این تجهیزات شامل پاراشوت و کفشک‌ها می‌شود. که پاراشوت چپ و راست را با پیچ و مهره در محل کفشک‌ها نصب می‌کنیم. و برای نصب کفشک‌ها هم فک‌های پاراشوت را به بالا هل می‌دهیم تا با ریل درگیر شوند و سپس کفشک‌ها را در زیر پاراشوت نصب می‌کنیم.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی مراحل نصب کابین آسانسور را از همان ابتدای انتخاب کابین و تا مرحله نصب تجهیزات و متعلقات آن را مورد بررسی قرار دهیم و توضیح دهیم.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *