قانون شهرداری برای نصب آسانسور چیست؟

در مقررات ملی ساختمان به طور مفصل به موضوع نصب آسانسور در ساختمان‌ها و استانداردها و ضوابط مربوط به آن پرداخته شده است. اما در کنار آن قانون شهرداری برای نصب آسانسور نیز ضوابط و استانداردهایی را برای این کار تعیین کرده است. پیش‌تر در مقاله‌ای به الزام آسانسور برای چند طبقه پرداختیم، در این مقاله قصد داریم قانون شهرداری برای نصب آسانسور را مرور کنیم.

قیمت موتور آسانسور
قیمت آسانسور
قیمت ریل آسانسور
قیمت درب کابین آسانسور

قانون شهرداری برای نصب آسانسور

قانون شهرداری برای نصب آسانسور

در نصب آسانسور باید به موارد مطرح شده در مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان در خصوص آسانسور دقت کرد. و پس از نصب آسانسور با توجه به این ضوابط و قبل از بهره‌برداری از آن لازم است که حتما گواهینامه استاندارد آسانسور از شرکت‌های ذی‌صلاح دریافت شود تا کارفرما بتواند برای ساختمان احداث شده‌ی خود پایان کار بگیرد. 

برای گرفتن پایان کار لازم است که در کنار این موارد، قانون شهرداری برای نصب آسانسور نیز رعایت شود. تا بتوان دیگر مجوزهای لازم از قبیل مجوز شهرداری و سازمان آتش نشانی را هم دریافت کرد. قوانین شهرداری برای نصب آسانسور عبارتند از:

  •  قانون شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان‌های با سه طبقه و بیشتر نصب آسانسور الزامی است.
  • در ساختمان‌های قدیمی که در آن‌ها آسانسور نصب نشده و جایی برای نصب آسانسور نیز در نظر گرفته نشده است، شرایط نصب آسانسور باید توسط کارشناسان شهرداری بررسی شود. 
  • بهترین گزینه برای ساختمان‌های قدیمی که آسانسور ندارند، نصب آسانسور هیدرولیکی است.
  • پیش از نصب آسانسور باید مقاومت ساختمان و رعایت استانداردهای لازم برای نصب آسانسور مورد بررسی قرار بگیرد.
  • رعایت  قانون شهرداری برای نصب آسانسور الزامی است و در غیر این صورت ساختمان‌ها برای دریافت پروانه و مجوزها دچار مشکل می‌شوند.
  • ساختمان‌هایی که برای نصب آسانسور آن‌ها قوانین شهرداری رعایت نشده‌اند و مجوز ندارند، در صورت بروز حوادث به آن‌ها بیمه تعلق نمی‌گیرد.
  • آسانسورها می‌بایست گواهینامه اولیه و ادواری خود را اخذ کنند.

جریمه شهرداری برای نصب آسانسور

جریمه شهرداری برای نصب آسانسور

رعایت قانون شهرداری برای نصب آسانسور از الزامات است و در صورتی که موارد مربوط به آن رعایت نشود، با آن همانند تخلف رفتار می‌گردد و ساختمان مورد جریمه شهرداری قرار می‌گیرد. برای مثال اگر پلان راه پله و آسانسور بر اساس ضوابط مطرح شده در قانون مقررات ملی ساختمان نباشد، یا الزام آسانسور برای چند طبقه رعایت نشده باشد و برای ساختمان‌هایی که ارتفاع آن‌ها از کف بیش از 28 متر است دو دستگاه آسانسور تعبیه نشده باشد، با آن‌ها به عنوان تخلف رفتار می‌شود.

جریمه شهرداری برای نصب آسانسور بر اساس فرمول تراکم a5 و a24 محاسبه می‌گردد؛ که اگر در طراحی پلان ساختمان‌های با متراژ 200 متر و کمتر، حداقل ابعاد آسانسور رعایت نشده باشد، مالک ساختمان بر طبق  فرمول جریمه و موظف به پرداخت آن است. در ضمن اگر ضوابط تعیین شده از سوی سازمان آتش‌نشانی در باب ایمنی ساختمان رعایت نشده باشد هم، مالک از سوی این سازمان جریمه می‌شود.

قانون شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی

قانون شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی

شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی یک سری قوانین را وضع کرده است که رعایت آن‌ها الزامی می‌باشد. که این قانون شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی به شرح زیر است:

  • فضای مورد نیاز: اولین موردی که در نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی باید مورد توجه قرار بگیرد، پیدا کردن فضای مناسب برای نصب آسانسور است. در ساختمان‌های قدیمی که قسمتی به عنوان پاسیو (نورگیر) در نظر گرفته شده است، می‌توان از این فضا برای نصب آسانسور استفاده کرد. اگر ساختمان چنین فضایی نداشت یا امکان نصب آسانسور در پاسیو وجود نداشت، می‌توان با ایجاد تغییرات در محل راه پله، آسانسور را در آنجا نصب کرد.
  • مجوز نصب آسانسور: اگر ساختمان فضای کافی برای نصب آسانسور را داشت، قدم بعدی دریافت مجوز برای انجام این کار است. اگر قرار است آسانسور در بیرون از حریم ساختمان و مشاعات خیابان نصب شود، باید مجوز آن از شهرداری گرفته شود. در غیر این صورت نیاز به دریافت مجوز نیست.
  • پرداخت هزینه‌ها و جریمه‌های شهرداری: اگر آسانسور در داخل ساختمان نصب شود، نیاز به دریافت مجوز نیست و تنها باید هزینه یا جریمه آن پرداخت شود. اگر آسانسور در پاسیو نصب شود، باید هزینه کاهش تراکم مساحت آن را به شهرداری پرداخت کرد. اگر آسانسور در داخل ساختمان نصب شود، نیاز به دریافت مجوز نیست و تنها باید جریمه آن به شهرداری پرداخته شود و این موضوع در سند ساختمان قید شود.
  • تمهیدات برق آسانسور: برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی باید از برق سه فاز استفاده کرد. اما برای آسانسور هیدرولیک از برق تک فاز نیز می‌توان استفاده کرد.
  • تاسیسات، لوله‌ها و کنتورها: در برخی موارد ممکن است براساس محل انتخاب شده برای نصب آسانسور، احتیاج باشد که تاسیسات، لوله‌های آب و گاز و کنتورها جا به جا شوند.
  • رضایت ساکنین: در نصب آسانسور باید قانون نصب آسانسور در آپارتمان رعایت شود و رضایت تمام ساکنین برای انجام این کار گرفته شود.

جمع بندی

در این مقاله قانون شهرداری برای نصب آسانسور چه در ساختمان‌های جدید و چه در ساختمان‌های قدیمی را بررسی کردیم. و هم چنین گفتیم که اگر ساختمان قوانین و مقررات را رعایت نکرده باشد، یا مجوزهای لازم را دریافت نکرده باشد، از سوی شهرداری مورد جریمه قرار می‌گیرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

4 دیدگاه در “قانون شهرداری برای نصب آسانسور چیست؟

  1. sahar میگوید:

    سلام ساختمان ما محلی به اندازه انباری واندازه وجا برای نصب داره فقط مشکل همسایه ها اینه که داخل منازلشون تعمیرات داشتن وهمسایه طبقه اول بالکن دیوار کشده واز دیوارکناری درب به داخل محوطه باز کرده میخواستم بدونم برای همسایه ما جریمه میخوره؟

    • شقایق علیزاده میگوید:

      سلام. احتمالش وجود داره. هرگونه تغییراتی توی دیوارهای ساختمان باید مطابق قوانین شهرداری باشه، در غیر این صورت فرد جریمه میشه. بهتره که شما هم در این خصوص به شهرداری منطقه مراجعه کنید.

  2. ندا میگوید:

    سلام عرض ادب .میخواهیم داخل ساختمان آسانسور بزنیم ۲ تا از همسایه ها اجازه نمیدن چکار باید کرد؟

    • شقایق علیزاده میگوید:

      سلام. قانون تملک ساختمان‌ها می‌گوید که در صورتی که فضای لازم برای نصب آسانسور در ساختمان وجود داشت بنا به درخواست ساکنین طبقات بالا، حتی با مخالفت ساکنین طبقه همکف و اول می‌توان ضمن رعایت قانون شهرداری برای نصب آسانسور، آن را نصب کرد. در چنین مواردی اگر مساحت طبقات دوم به بعد که خواستار آسانسور هستند، از مجموع طبقات اول و همکف بیشتر باشد، می‌توان مطابق قانون نصب آسانسور در آپارتمان حق‌السهم را از طبقات همکف و اول دریافت کرد.
      برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی «قانون نصب آسانسور در آپارتمان» رو مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *