سرامیک کاری دیوار | ابزار و مصالح مورد نیاز + آموزش سرامیک دیوار در 6 مرحله

سرامیک کاری دیوار یک روش برای پوشاندن دیوارهاست تا شستشوی آن‌ها راحت‌تر شود و در برابر آب نیز مقاوم شوند. از سرامیک کاری دیوار در حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه منازل و مکان‌هایی مثل مراکز پزشکی که نیاز به ضدعفونی و شستشوی مداوم دارند و برخی دیگر از مکان‌های عمومی که استفاده می‌شود.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

سرامیک کاری دیوار از آن جهت که باید سرامیک‌ها را بر روی سطحی عمودی چسباند، از سرامیک کاری کف کمی سخت‌تر است و به مهارت بیشتری نیاز دارد. برای نصب سرامیک دیوار هم می‌توان از ملات ماسه سیمان استفاده کرد و هم از چسب سرامیک. در ادامه این مقاله به موضوع سرامیک کاری دیوار و نحوه انجام آن بیشتر خواهیم پرداخت.

سرامیک کاری دیوار

سرامیک کاری دیوار

کاشی و سرامیک انواع مختلفی دارند و قدمت استفاده از آن‌ها به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. کاشی و سرامیک‌ها در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند، برای مثال یکی از انواع کاشی قدیمی که در بناهای به جا مانده به خصوص از زمان صفویه، می‌توان آن را مشاهده کرد، کاشی هفت رنگ است. اما سبک و نوع کاشی‌های امروزی و هم‌چنین کاربرد آن‌ها تغییرات زیادی پیدا کرده است.

از انواع کاشی و سرامیک که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به کاشی بین کابینتی، کاشی سرویس بهداشتی و … اشاره کرد. استفاده عمومی از کاشی و سرویس بهداشتی امروزه به دیوار و کف قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها برمی‌گردد. سرامیک کاری دیوار و کف عایقی در برابر آب به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که شستشو و تمیز کردن محل هم آسان‌تر باشد.

برای کاشی کاری دیوار ابتدا باید زیرسازی مناسب را انجام داد. به این ترتیب که سطح دیوار باید صاف و یکدست باشد و حفره یا برآمدگی روی آن وجود نداشته باشد. نصب کاشی و سرامیک به آموزش و مهارت کافی نیاز دارد و سرامیک کاری دیوار هم نسبت به سرامیک کاری کف سخت‌تر است. چرا که این کار باید بر روی سطحی عمودی انجام شود.

ابزار و مصالح مورد نیاز برای سرامیک کاری دیوار

پیش از شروع به سرامیک دیوار، باید ابزار و مصالح مورد نیاز برای این کار را مهیا کنید. این ابزار و مصالح عبارتند از:

  • ملات چسباندن سرامیک یا چسب سرامیک
  • ماله شیاردار
  • قلاویز یا ریسمان اندازه‌گیری
  • قاب‌های چوبی
  • کاتر کاشی
  • اسپیسر پلاستیکی
  • محافظ چشم
  • اسفنج و سطل آب

علاوه بر این موارد طبیعتا به خود سرامیک هم نیاز دارید. که تعداد سرامیک مورد نیاز را باید با توجه به ابعاد دیواری که می‌خواهید آن را سرامیک کاری کنید، ابعاد خود سرامیک و نحوه چیدن سرامیک‌ها محاسبه کنید. البته بهتر است که 10 تا 20% بیشتر از تعداد به دست آمده سرامیک تهیه کنید تا در صورت شکستن کاشی‌ها در حین کار، مقداری کاشی اضافی داشته باشید.

مراحل سرامیک کاری روی دیوار

مراحل سرامیک کاری دیوار

بعد از این که ابزار و مصالح مورد نیاز برای سرامیک کاری را آماده کردید، می‌توانید سروقت خود سرامیک کاری دیوار بروید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

1. سطوح اطراف دیوار را بپوشانید

از آن‌جا که ممکن است در حین سرامیک کاری، کمی کثیفی به بار بیاید، بهتر است روی کف زمین و سطوح مختلفی که در مجاورت دیواری که می‌خواهیم سرامیک کاری کنیم وجود دارند را بپوشانیم. تا چسب یا ملات سیمان بر روی آن‌ها ریخته نشود.

2. مشخص کردن طرح چینش سرامیک‌ها

بهتر است قبل از این که واقعا شروع به سرامیک کاری دیوار کنید، ابتدا طرح چینش سرامیک‌ها را بر روی دیوار مشخص کنید و علامت بزنید. این کار کمک می‌کنید تا نتیجه کار منظم‌تر و متقارن‌تر باشد. برای این کار، وسط دیوار را پیدا کرد و از آن به سمت گوشه‌ها پیش بروید.

3. چسب زدن به سرامیک‌ها

زمانی که طرح بندی سرامیک‌ها را انجام دادید، نوبت به اعمال چسب یا ملات سرامیک می‌رسد. برای این کار باید از سمت صاف ماله استفاده کنید و نباید در همان ابتدای کار تمام سطح دیوار را ملات یا چسب بزنید، چون خشک می‌شوند. 

برای این کار ماله را با زاویه 45 درجه بر روی دیوار و در یک راستا بکشید و مطمئن شوید که تمام سطح زیر کاشی با ملات پوشیده شده باشد. بهتر است از همان وسط دیوار شروع کنید و هر بار به اندازه آن مقدار از دیوار که می‌توانید ظرف 20 دقیقه آن را سرامیک کاری کنید، ملات یا چسب بزنید.

بعد از این که ملات را روی دیوار کشیدید، با سطح شیاردار ماله روی آن بکشید تا ملات حالت شیار شیاری پیدا کند و چسبندگی کاشی به آن بهتر باشد. سپس به همین ترتیب باید پشت هر سرامیکی که می‌خواهیم نصب کنیم را هم با ملات بپوشانیم و بعد آن را شیار شیاری کنیم.

4. نصب سرامیک روی دیوار

اولین سرامیک را برداشته و با توجه به طرحی که مشخص کرده‌اید آن را بر روی دیوار بچسبانید و روی چسب خمیری فشار دهید. دقت کنید که کاشی حتما هم‌تراز با خطوط افقی و عمودی باشد. مابقی سرامیک‌ها را نیز به همین ترتیب بچسباید و از اسپیسرها برای یکدست کردن فاصله بین آن‌ها استفاده کنید.

توجه کنید که همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، باید از وسط دیوار شروع به چسباندن کاشی کنید و به سمت یکی از گوشه‌ها پیش بروید. زمانی که کار یک قسمت تمام شد، از قاب‌های چوبی استفاده کنید تا یکدست بودن و تراز بودن سرامیک‌ها مطمئن شوید.

5. بندکشی سرامیک

بندکشی سرامیک کاری دیوار

بعد از این که کار چسباندن سرامیک‌ها برای کل دیوار تمام شد، نوبت به بندکشی آن‌ها می‌رسد. برا این کار می‌توان از کاردک یا قلم بندکشی استفاده کرد. در حین بندکشی تمام درزهای بین سرامیک‌ها را با میزان کافی از ملات یا چسب بندکشی پر کنید و سعی کنید میزان چسب بندکشی در تمام درزها به یک اندازه باشد.

6. تمیز کردن سطح سرامیک‌ها

بعد از این که کار بندکشی تمام شد، تا پیش از آن‌که چسب بندکشی روی سرامیک‌ها خشک شود، با یک اسفنج خیس روی سرامیک‌ه بکشید تا سطح آن‌ها از چسب بندکشی پاک شود. اگر ملات بندکشی روی سطح سرامیک خشک شود، دیگر کندن آن تقریبا غیرممکن است. پس باید این کار را با سرعت پس از بندکشی انجام داد.

جمع بندی

در این مقاله نحوه سرامیک کاری دیوار و ابزار و مصالح مورد نیاز برای این کار را مورد بررسی قرار دادیم. برای این کار باید ابتدا اطراف دیوار مورد نظر را پوشاند تا در حین کار کثیف نشوند. سپس باید وسط دیوار را پیدا کرد و دیوار را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرد. و طرح چسباندن سرامیک‌ها را از وسط به سمت هر یک از گوشه مشخص کرد. در مرحله بعد دیوار را قسمت به قسمت ملات می‌زنیم و سرامیک می‌چسبانیم. بعد از تمام شدن سرامیک کاری دیوار، بین درزا را با ملات بندکشی می‌پوشانیم.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *