آموزش کامل سرامیک کاری کف به همراه نکات اجرایی آن

سرامیک کاری کف یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای پوشاندن کف ساختمان است. این کار گرچه ممکن است راحت به نظر برسد، اما دارای نکات و فوت و فن‌هایی است و برای این که کار تمیز و بی‌نقص دربیاید، لازم است توسط افرادی ماهر و کاربلد انجام بگیرد. در این مقاله به آموزش سرامیک کاری کف خواهیم پرداخت و نکات آن  را بررسی می کنیم.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

سرامیک کاری کف

کاشی کاری و سرامیک کاری کف، بخشی از مرحله نازک کاری ساختمان هستند. سرامیک کاری نیاز به ظرافت و دقت بالایی دارد و بهتر است که توسط افراد متخصص انجام شود. اما افراد غیرمتخصص هم می‌توانند با آموزش‌های لازم، این کار را انجام دهند.

سرامیک کاری کف

اقدامات پیش از شروع سرامیک کاری کف

لازم است پیش از این که شروع به انجام سرامیک کاری کنید، نسبت به انتخاب سرامیک مناسب، انتخاب طرح چیدن سرامیک‌ها، محاسبه تعداد سرامیک مورد نیاز و کف‌سازی اقدام کنید.

انتخاب سرامیک کف

در انتخاب سرامیک کف، طرح و رنگ آن را می‌توان مطابق با سلیقه خود عمل کرد. کاشی و سرامیک‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارند که همین هم می‌تواند انتخاب را برایمان سخت کند؛ از همین رو برای راهنمایی شما، پیش‌تر در مقاله‌ای توضیح دادیم که سرامیک کف چه رنگی خوبه.

به جز طرح و رنگ سرامیک، باید به ابعاد آن نیز دقت شود. بهتر است سرامیک با ابعادی انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی را با ابعاد کف داشته باشد؛ به گونه‌ای که به کمترین میزان برش نیاز باشد. نکته بعدی براق یا مات بودن سطح سرامیک است. که سرامیک‌های براق چون نور را بهتر منعکس می‌کنند باعث روشن‌تر شدن فضا و بزرگ‌تر به نظر آمدن آن می‌شوند. البته انتخاب سرامیک مات یا براق به سلیقه خود فرد هم بستگی دارد.

انتخاب طرح چیدن سرامیک

سرامیک کف را می‌توان به صورت ساده، لوزی، آجری، چرخ دنده‌ای، قطری خال‌دار، مدولار، شطرنجی، حصیری و … اجرا کرد؛ که در این جا به چند روش متداول آن می‌پردازیم.

چیدمان ساده سرامیک

چیدمان ساده در سرامیک کاری کف

ساده‌ترین روش چیدن سرامیک همین است و سرامیک‌ها به نحوی چیده می‌شوند که بندهای آن‌ها در رج‌های مختلف با هم هم‌راستا خواهند بود. این روش پرتی کمتری دارد و سادگی آن باعث شده که متداولترین روش چیدن سرامیک باشد.

چیدمان لوزی سرامیک 

چیدمان لوزی سرامیک

در چیدمان لوزی، سرامیک‌های مربعی شکل را با زاویه 45 درجه از خط افق می‌چینند. چیدمان لوزی سرامیک برای فضاهای منظم مناسب است و اگر گوشه‌ها زاویه 90 درجه نداشته باشند، پرتی سرامیک زیاد خواهد بود.

چیدمان آجری سرامیک

چیدمان آجری سرامیک

در چیدمان آجری، سرامیک‌ها به نحوی چیده می‌شوند که بند هر سرامیک در وسط سرامیک ردیف قبل بیفتد. برای این کار، رج‌های چیدن سرامیک را یکی در میان با سرامیک نصف شده شروع می‌کنند.

محاسبه تعداد سرامیک مورد نیاز

زمانی که سرامیکمان را انتخاب کرده‌ایم و طرح چیدن آن‌ هم مشخص شده است، می‌توانیم تعداد سرامیک مورد نیاز را محاسبه کنیم. با در دست ابعاد سرامیک و ابعاد فضایی که می‌خواهیم کف آن را سرامیک کنیم، تعداد سرامیک به دست می‌آید. البته در محاسبه تعداد سرامیک باید بین 3 تا 15% پرتی را هم در نظر بگیریم.

کف‌سازی یا آماده‌سازی بستر برای سرامیک کاری

آخرین اقدامی که پیش از سرامیک کاری کف باید انجام شود، آماده سازی بستر یا کف‌سازی است. بعد از این که تمامی تاسیسات برقی و مکانیکی انجام شدند، برای این که به این تاسیسات آسیبی نرسد، باید روی آن‌ها پوشیده و سپس سرامیک کاری کف انجام شود. 

کف سازی برای سرامیک کاری

برای محاسبه ارتفاع کف‌سازی، باید بلندترین معارض تاسیسات را از کف حساب کرده و ضخامت ملات سرامیک (2.5 سانتی‌متر) و ضخامت خود سرامیک (1 سانتی‌متر) را به آن افزود.

بعد از این که ارتفاع کف‌سازی مشخص شد، نوبت به انجام کف‌سازی با فوم بتن یا سایر روش‌هاست. در کف سازی باید به این نکته دقت کنید که مطابق با مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، ارتفاع تمام شده‌ی فضا نباید از 2.6 متر کمتر شود.

هم‌چنین باید این نکته را نیز برای سرامیک کاری کف در نظر داشته باشید که در مکان‌هایی مثل حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه، باید بعد از کف‌سازی و قبل از نصب سرامیک، عایق‌کاری انجام داد.

آموزش سرامیک کاری کف

سرامیک کاری کف را می‌توان با ملات و یا با چسب انجام داد. که همان‌طور که از نامشان پیداست، در سرامیک کاری کف با ملات، سرامیک به کمک سیمان به کف می‌چسبد و در سرامیک کاری با چسب هم به کمک چسب مخصوص سرامیک. در ادامه هر دوی این روش‌ها را توضیح خواهیم داد.

سرامیک کاری کف با ملات

در این روش، ملات ماسه سیمان با ضخامت 2.5 سانتی متر بر روی لایه‌ی کف‌سازی و تراز شده پخش می‌شود و سرامیک‌ها را روی آن می‌چسبانند. بعد از اجرای سرامیک کاری کف، دوغاب نهایی بر روی آن ریخته می‌شود. لازم به ذکر است که روش سرامیک کاری کف با ملات به خاطر خوب نچسبیدن سرامیک‌ها تقریبا منسوخ شده و کمتر از آن استفاده می‌شود.

در روش سرامیک کاری کف با ملات می‌توان از شیره چسبان کردن هم استفاده کرد، که بعد از ریخت ملات ماسه سیمان و قبل از چسباندن سرامیک، بر روی ملات لایه‌ای از شیره (مخلوط سیمان سیاه و پودر سنگ به نسبت 2 به 1) ریخته و سپس سرامیک‌ها چسبانده می‌شوند.

سرامیک کاری کف با چسب

سرامیک کاری کف با چسب

چسب سرامیک جزو مصالح جدید به شمار می‌رود که از آن به عنوان جایگزینی برای ملات ماسه سیمان و برای چسباندن سرامیک‌ها استفاده می‌شود. این چسب‌ها هم به صورت خمیری موجود هستند و هم به صورت پودری. دستورالعمل استفاده از این چسب‌ها بر روی آن‌ها درج شده. و می‌توان بعد از انجام کف‌سازی و تراز کف، بر اساس دستورالعمل روی جعبه چسب، شروع به چسباندن سرامیک‌ها کنیم.

نکات مهم سرامیک کاری کف 

  • سرامیک کاری کف نباید بدون درز یا جذب باشد. عدم رعایت این موضوع باعث بلند شدن سرامیک در اثر انبساط خواهد شد.
  • بهتر است ملات زیر سرامیک دو نم باشد.
  • ضخامت چسب سرامیک باید به اندازه درج شده روی جعبه آن باشد.
  • سطح زیر چسب ملات باید خشک باشد.
  • بهتر است در فضاهایی که احتمال نفوذ رطوبت وجود دارد، از چسب پودری استفاده شود.
  • در محل‌هایی مانند آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی که برای هدایت آب به آب‌راه، سطح را به طرف آن شیب می‌دهند، بهتر است از سرامیک‌هایی با ابعاد کوچک‌تر استفاده شود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم که به مبحث سرامیک کاری کف و نکات اجرایی آن بپردازیم. سرامیک کاری کف را می‌توان با ملات و یا با چسب سرامیک انجام داد. در مورد بهترین روش اجرای سرامیک کف باید سرامیک‌کار با توجه به نوع محل و کاشی‌ها تصمیم‌گیری کند.

3.7/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *