آشنایی با انواع کاشی و سرامیک + محل استفاده، مزایا و معایب آن‌ها

انواع کاشی و سرامیک را از نظر ساختار و محل استفاده می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. کاشی‌ها و سرامیک‌ها از محبوب‌ترین مصالح برای پوشاندن کف و دیوار قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها هستند. کاشی کاری در اصل هنری است که قدمتی دیرینه دارد. همین قدمت زیاد و محبوبیت کاشی کاری و سرامیک کاری هم باعث شده است که امروزه انواع مختلفی از کاشی‌ها و سرامیک‌ها چه از نظر ساختار و چه از نظر طرح و رنگ و شکل و ابعاد وجود داشته باشد.

قیمت درب و پنجره دو حداره
قیمت کاشی و سرامیک
قیمتدرب وپنجره یو پی وی سی
قیمت سنگ نما

انواع کاشی و سرامیک

کاشی کاری به عنوان یکی از هنرهای قدیمی شناخته می‌شود که در استفاده ابتدایی آن برای تزیین دیوارهای مساجد، مکان‌های مذهبی و برخی دیگر از مکان‌های مهم مورد استفاده می‌شد. ساختار و طرح و رنگ کاشی‌های قدیمی که نمونه‌های به جا مانده‌ی آن را می‌توان در ساختمان‌های به جا مانده از زمان‌های پیشین دید، با کاشی کاری مدرن امروزی تفاوت دارد.

امروزه انواع بسیار مختلفی از کاشی‌ها و سرامیک‌ها وجود دارد که هرکدام ساختار و در نتیجه محل استفاده متفاوتی دارند. از سرامیک کاری دیوار و کف در منازل، به خصوص برای قسمت‌ سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه، استفاده زیادی می‌شود؛ البته نه به این معنا که کاربرد کاشی و سرامیک تنها به این مکان‌ها محدود می‌شود. اگر بخواهیم انواع کاشی‌ و سرامیک و محل استفاده از آن‌ها را بررسی کنیم به شکل زیر خواهد بود.

انواع کاشی و سرامیک از نظر ساختار 

در دسته‌بندی کاشی‌ها و سرامیک‌ها از نظر ساختاری، آن‌ها را در گروه‌های زیر می‌توان تقسیم کرد:

کاشی پرسلانی

انواع کاشی و سرامیک: کاشی پرسلانی

یکی از معروف‌ترین انواع کاشی و سرامیک، کاشی پرسلانی است. این نوع کاشی‌ها در دمای بسیار بالا پخته می‌شوند و همین هم باعث می‌شود که تراکم بالایی داشته باشند و در نتیجه مقاومت و استحکامشان هم زیاد باشد. 

نگهداری از کاشی‌های پرسلانی آسان است و این ویژگی به علاوه زیبایی آن‌ها و مقاومت بالایشان سبب شده است که در محیط‌های پر رفت و آمد از آن‌ها استفاده شود. با این حال سنگینی وزن، قیمت بالا و سختی نصب آن‌ها از نکات منفی‌شان است.

کاشی بدنه سیمانی

همان طور که از اسم این کاشی‌ها پیداست، بدنه آن‌ةا از جنس سیمان است. این کاشی‌ها را بعد از قالب‌ریزی یا با حرارت می‌پزند و یا به طور طبیعی خشک می‌کنند. با اضافه کردن رنگ به ماده اولیه این کاشی‌ها، می‌توان آن‌ها را رنگ کرد.

انواع کاشی و سرامیک بدنه سیمانی می‌بایست حتما بعد از نصب درزگیری شوند تا رطوبت به آن‌ها نفوذ نکند و مقاومتشان در برابر لکه گرفتن بالا برود.

کاشی موزائیکی

کاشی موزائیکی: انواع کاشی و سرامیک

انواع کاشی موزائیکی به دو شکل پرسلان و سرامیکی هستند. این کاشی‌ها مربعی و در ابعاد 2.5*2.5 سانتی متر مربع هستند و معمولا از آن‌ها به عنوان کاشی بین کابینتی، یا برای سرامیک کاری دیوارهای کوتاه یا کف حمام و استخر و … استفاده می‌کنند. و برای نصب یا آن‌ها را تکی و مستقیم نصب می‌کنند یا ابتدا آن‌ها را روی صفحه‌ای پیش نصب و سپس اجرا می‌کنند.

از مزایای کاشی موزائیکی می‌توان به رنگ‌ها و طرح‌های زیبا، نصب آسان، سازگاری با محیط زیست و نگهداری و نظافت آن‌ها اشاره کرد. از معایب آن‌ها نیز سطح لغزنده و قیمت بالاست. البته این کاشی‌ها می‌توانند هم به صورت لعاب‌دار باشند و هم بدون لعاب؛ که لغزندگی نوع بدون لعاب کمتر است.

کاشی سنگفرش

کاشی سنگفرش ظاهری شبیه به آجر دارد اما ضخامت آن از آجر کمتر است و جزو انواع کاشی و سرامیک کف دسته بندی می‌شود. این کاشی‌ها در برابر نور خورشید مقاوم هستند و تغییر رنگ نمی‌دهند. از کاشی موزائیکی می‌توان برای کف ساختمان، پاسیو و حمام استفاده کرد.

از معایب کاشی سنگفرش باید به مقاومت پایین در برابر فشار و ضربه اشاره کرد. امکان شکستن این نوع کاشی‌ها در برابر فشار بالا و ضربه‌های ناگهانی، زیاد است. هم‌چنین قیمت آن‌ها نیز کمی بالاست.

کاشی آجری

کاشی آجری یکی از پراستفاده‌ترین انواع کاشی و سرامیک برای پوشش دیوارهاست و از آن‌ها هم در دیوارهای داخل و هم در دیوارهای بیرونی استفاده می‌کنند. همان‌طور که از اسم کاشی آجری پیداست، ظاهری شبیه به آجر دارند.

کاشی‌های آجری در رنگ‌ها وطرح‌های متنوعی هستند، بعد از نصب نیازی به بندکشی ندارند، نصب آن‌ها آسان است و امکان اجرای آن‌ها روی سطوح قدیمی وجود دارد، شستشوی آن‌ها آسان است و آب کمی جذب می‌کنند.

کاشی معدنی

کاشی معدنی

کاشی‌های معدنی به رنگی خاکی و با تناژهای قرمز و نارنجی هستند. کاشی معدنی از دیگر انواع کاشی و سرامیک است که لعاب ندارند و در صورت استفاده از آن‌ها در محیط‌های دارای رطوبت، باید حتما درزگیری شوند. کاشی معدنی دوام و استحکام بالایی دارد و قیمت آن هم مناسب است. به همین دلیل هم این کاشی‌ها گزینه مناسبی برای مراکز تجاری هستند.

کاشی لعاب‌دار

بعد از پخت بر روی کاشی‌های لعاب‌دار لایه‌ای شیشه‌ای ریخته می‌شود تا از رنگ و طرح آن محافظت کند و شستن آن هم آسان تر شود. از کاشی لعاب‌دار می‌توان برای پوشش فضاهای مختلف، به خصوص آن‌هایی که زیاد با آب و رطوبت سروکار دارند استفاده کرد.

کاشی بدون لعاب

کاشی‌های بدون لعاب از نظر ویژگی‌هایشان بسیار شبیه به کاشی‌های معدنی هستند؛ با این تفاوت که استحکام آن‌ها نسبت به کاشی‌های معدنی کمتر است. سطح کاشی‌های بدون لعاب مات است و همین هم باعث شده که کمتر مورد استفاده قرار بگیرند.

کاشی مکزیکی

انواع کاشی و سرامیک: کاشی مکزیکی

کاشی مکزیکی که به آن کاشی سالتیو هم گفته می‌شود، از دیگر انواع کاشی و سرامیک هستند که لعاب ندارند. و همانند دیگر کاشی‌های بدون لعاب، در صورت استفاده در محیط‌های مرطوب باید حتما درزگیری شوند.

کاشی سرامیکی

برای تولید کاشی سرامیکی از خاک رس، یا دیگر کانی‌های شبیه به آن استفاده می‌شود. این کاشی‌ها بعد از قالب‌گیری پخته می‌شوند و بعد از لعاب کاری هم باید مجددا در معرض حرارت قرار بگیرند. البته لازم به ذکر است که این کاشی‌ها در دو نوع لعاب دار و بدون لعاب وجود دارند.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی انواع کاشی و سرامیک پرداختیم و گفتیم که مزایا و معایب هرکدام چیست و در چه محل‌هایی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. کاشی‌ها و سرامیک‌ها را از نظر ساختاری می‌توان به کاشی پرسلانی، بدنه سیمانی، موزائیکی، سنگفرش، آجری، معدنی، لعاب‌دار، بدون لعاب، مکزیکی و سرامیکی تقسیم‌بندی کرد.

به این نوشته امتیاز دهید !

1 دیدگاه در “آشنایی با انواع کاشی و سرامیک + محل استفاده، مزایا و معایب آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *