بندکشی سرامیک و کاشی | اقدامات قبل و بعد از بندکشی

بندکشی سرامیک و کاشی، فرایندی تکمیلی در اجرای نمای ساختمان است که با دو هدف ایجاد زیبایی و حفظ دوام مصالح دیوارپوش و کف‌پوش انجام می‌شود. بندکشی سرامیک و کاشی از جمله اقدامات ساختمانی برای بازسازی و تعمیر خانه و هم نوسازی می‌باشد. در این مطلب به بیان کلیه نکات مهم در زمینه روش صحیح بندکشی کاشی و سرامیک خواهیم پرداخت.

قیمت سیمان
قیمت گچ
قیمت آجر
قیمت شن و ماسه

بندکشی سرامیک و کاشی 

بندکشی سرامیک و کاشی، فرایندی تکمیلی با هدف زیاسازی و دوام مصالح است.

بندکشی سرامیک و بندکشی کاشی می‌تواند طی سال‌های اولیه پس از احداث بنا و تعمیرات انجام‌ شده صورت گیرد. دقت کنید بندکشی با متریال ضعیف و غیرمقاوم عامل ایجاد ترک‌های گسترده، نفوذ رطوبت و مواد مضر و هم‌چنین تغییر کیفیت ظاهری سطوح کاشی‌کاری شده است.

بندکشی سرامیک با در اختیار داشتن لوازم و ابزار مخصوص به راحتی قابل انجام است. به یاد داشته باشید که توجه به ترمیم به موقع بند کشی کاشی و سرامیک به ماندگاری طولانی مدت مصالح ساختمانی کمک زیادی می‌کند. ترمیم بندکشی سرامیک با استفاده از ابزار و مواد خاصی مثل چسب بندکشی، سیمان سفید و یا خمیر بندکشی ضدآب صورت می‌گیرد.

اقدامات قبل از بندکشی سرامیک و کاشی

پیش از بندکشی سرامیک و کاشی، سطوح باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه کثیفی باشد.

 

گفتیم که بندکشی سرامیک و کاشی مانع رسیدن رطوبت و عوامل آسیب‌زا (مواد شیمیایی و شوینده‌ها) به مصالح پوششی و لایه‌های زیرین کار می‌شود. هم‌چنین به دلیل اینکه بندکشی در مرحله پایانی کار انجام می‌شود و بندها کاملا قابل رویت هستند، اجرای آن‌ها به شکل تمیز و اصولی نقش مهمی در زیبایی ظاهری کاشی و سرامیک دارد. بنابراین اقداماتی برای یک بندکشی اصولی وجود دارد که در ادامه مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد :

  • قدم اول: 

در اجرای اصولی و روش صحیح بندکشی سرامیک، انتخاب یک محصول با مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا ضروری است.این امر ماندگاری سطوح سرامیک‌کاری‌شده را در طولانی‌مدت تضمین کند.

  • قدم دوم:

تهیه لوازم مورد نیاز برای پخش و تراز کردن خمیر در درزها که برای این منظور می‌توان از ابزار کمچه استفاده نمود. به خاطر داشته باشید که پیش از بندکشی سرامیک و کاشی، سطوح باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه کثیفی، لکه و گردوغبار باشند.

بندکشی با پودر بندکشی

اگر به دنبال روش صحیح بندکشی و بهترین ملات برای بندکشی سرامیک هستید باید بدانید که مواد و پودرهای بندکشی یکی از جدیدترین مصالح مصرفی ساختمانی است. بکارگیری آن‌ها در هنگام بندکشی کاشی‌ و سرامیک ضروری می‌باشد. از این مواد برای اتصال لبه‌ها و پر کردن فواصل میان کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. دقت کنید اگر سرامیک و کاشی‌ها، به صورت غیر استاندارد در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و فاصله بین آن‌ها بسیار زیاد بود، طبیعتا نمی‌توان نتیجه مطلوبی از مرحله بندکشی انتظار داشت.

حساسیت بالای متریال سنتی هم‌چون سیمان سفید در برابر تغییر رنگ و یا ترک‌خوردگی باعث شده استفاده از این مواد در بسیاری از پروژه‌ها منسوخ شود. بنابراین می‌توان پودر بندکشی به عنوان ملات آماده با خواص فوق‌العاده بهتر جایگزین آن گردد.

مزایای پودر بندکشی کاشی و سرامیک:

  • چسبندگی مطلوب
  • استحکام بالا
  • ثبات رنگ
  • عدم ترک‌خوردگی در طولانی مدت
  • جلوگیری از نفوذ رطوبت و آلودگی به سطح زیر کار
  • یکدستی و زیبایی سطوح
  • سهولت اجرایی
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش سرعت کار

طرز تهیه ملات بندکشی سرامیک و کاشی 

 در تولید ملات پودر بند کشی این است که آب زیادی مصرف نکنید.

پودر بندکشی یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت کاشی‌کاری و سنگ‌کاری می‌باشد. این ترکیب خمیری شکل که از مخلوط کردن پودر با آب به دست می‌آید استفاده‌های زیادی از جمله بندکشی انواع کاشی، سرامیک، سنگ، موزاییک و آجر دارد. استفاده صحیح از پودر بندکشی برای بسیاری از کاشی‌کارها هنوز یک معضل جدی به شمار می‌رود.

 نکته مهم در تولید ملات پودر بند کشی این است که آب زیادی مصرف نکنید. هرچه آب کمتری مصرف کنید، قوام و استحکام پودر بندکشی بیشتر خواهد بود. پودر بندکشی فقط طی یک مرحله قابل استفاده است و به همین علت، باید آن را به مقدار نیاز و به طرز صحیحی مورد استفاده قرار داد. خصوصاً اگر از الگوی شورون در کاشی‌کاری بهره می‌گیرید، باید توجه داشته باشید که کارتان با پودر بندکشی به اتمام می‌رسد.

بندکشی با سیمان سفید و پودر سنگ

سیمان سفید و پودر سنگ یکی از روش‌های سنتی بندکشی سطوح کاشی‌کاری است

بند کشی با سیمان سفید و پودر سنگ یکی از روش‌های سنتی بندکشی سطوح کاشی‌کاری به شمار می‌رود که در آن از دوغابی متشکل از سیمان سفید، پودر سنگ و آب استفاده می شود.

  1. در بندکشی و درزگیری کاشی و سرامیک با سیمان سفید و پودر سنگ ابتدا پودر سیمان را با نسبت مشخصی از پودر خاک و سنگ ترکیب و الک می‌کنند تا ذرات یکدست شوند. با افزودن آب به این ترکیب، دوغابی حاصل می‌شود که  خاصیت روان بودن بیشتری نسبت به خمیر دارد و برای بندکشی سطوح افقی مناسب‌تر است. میزان دوغاب کاملا به تعداد و اندازه سرامیک‌ها بستگی دارد. البته می‌توان گفت که مقدار دوغاب مصرفی با در نظر گرفتن دورریز برای هر مترمربع حدودا یک لیتر توصیه می‌شود.
  2. برای بندکشی سرامیک با سیمان سفید و پودر سنگ، به ابزارهایی هم‌چون کمچه، سطل و اسفنج نیاز خواهید داشت. مخلوط پودر سیمان و آب را با کمچه بر روی درزها بکشید تا شکاف‌ها کاملا پر شوند. سپس خمیر اضافی از روی سطح برداشته شده و تقریبا 15 دقیقه بعد با سمباده روی سطح کاشی‌ها می‌کشیم.
  3. در مرحله بعدی با اسفنج نم‌دار به آرامی و بدون فشار زیاد سطوح را پاک کنید. پس از یک ساعت می‌توانید با پارچه خیس به طور کامل سطح را تمیز کنید.
  4. توجه کنید محصولی که برای بندکشی در دیواره‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است حالت خمیری داشته باشد تا راحت‌تر بتوان با آن کار کرد و درزها به طور یکسان پر شوند؛ اما در بندکشی سرامیک کف، بهتر است مخلوط به حالت مایع نزدیک‌تر باشد تا پر کردن درزها به آسانی صورت گیرد.

اگرچه در گذشته در بیشتر پروژه‌ها از دوغاب حاصل از سیمان سفید برای بندکشی سرامیک و کاشی استفاده می‌شد، اما باید توجه داشت که رنگ سفید با بسیاری از محصولات پوششی هماهنگ نیست و از طرف دیگر، در مدت زمان کوتاهی تغییر رنگ می‌دهد. با افزودن پودرهای رنگی می‌توان بندها را به شکلی که با رنگ کاشی و سرامیک متناسب باشد، اجرا نمود.‌ این کار، گرچه زیبایی خیره‌کننده‌ای به کف و دیواره‌های بنا می‌بخشد، اما کمی دشوار است و با توجه به اینکه در بندکشی با سیمان سفید استحکام لازم وجود ندارد ، بهتر است از متریال نوین برای این کار استفاده شود.

نسبت 1:3 یا 1:4 (سیمان سفید به پودر سنگ)

نسبت سیمان سفید به پودر سنگ در بندکشی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع سنگ، نوع سیمان، و نیازهای پروژه. این نسبت باید به گونه‌ای تعیین شود که به تراز بودن سطح و هم‌چنین مقاومت در برابر فشار و رطوبت دست یابیم.برآورد این نسبت باید توسط متخصصین معماری یا تولیدکنندگان مواد ساختمانی تعیین شود. با این حال، یک نسبت معمولی برای استفاده از سیمان سفید و پودر سنگ در بندکشی عبارت است از:

برای تهیه دوغاب باید به میزان مساوی پودر سنگ و سیمان سفید را با هم مخلوط کنید و کم کم به این ترکیب آب اضافه کنید تا آرام آرام حالت خمیری به خود بگیرد. به طورمثال، برای هر قسمت سیمان سفید، سه یا چهار قسمت پودر سنگ استفاده می‌شود. این نسبت‌ها ممکن است بر اساس شرایط محیطی و نیازهای خاص پروژه تغییر کنند. هم‌چنین، توصیه می‌شود همیشه دستورالعمل تولیدکننده سیمان سفید و پودر سنگ را مطالعه کرده و از نسبت دقیقی که در آن توصیه می‌شود استفاده کنید.

بندکشی با خمیر واتر پروف

یکی از بهترین مواد مورد استفاده بجای دوغاب، خمیر بندکشی واترپروف است. برای بندکشی سرامیک با این خمیر نیازی به افزودن هیچ گونه حلال یا آب و سیمان نخواهید داشت. فرمول این خمیر بر پایه تکنولوژی نانو تولید شده است و محصولی کاملا نوین است. خمیر واترپروف از رزین‌های اکریلیک و فیلرهای معدنی تشکیل شده است که در رنگ‌های متنوع در بازار موجود می‌باشد و می‌توانید رنگ متناسب با سرامیک هایتان را خریداری کنید.‌ نحوه استفاده از این خمیر بندکشی ضدآب بسیار آسان است و فقط کافیست به‌وسیله قلم بندکشی سرامیک و کاشی یا کاردک، بین کاشی‌ها و یا سرامیک‌ها را با آن پر کنید.

مزایای خمیر بند کشی واترپروف:

  • احتمال شسته شدن ملاتهای سنتی به وسیله مواد شوینده و آب به مرور زمان؛ اما این نوع خمیر با دوام بیش از 5 برابر روش‌های سنتی، مقاومت قابل توجهی در برابر آب و انواع مواد شوینده از خود نشان خواهد داد. این ویژگی عدم نفوذ آب به لایه‌های زیرین بسیار مورد توجه فرار گرفته است.
  • این خمیر به دلیل خاصیت ارتجاعی که دارد، در صورتی هر گونه لغزش بین کاشی‌ها، به هیچ عنوان استحکام خود را از دست نمی‌دهد.
  • حتما شما نیز مشاهده کرده‌اید که با بند کشی سرامیک و کاشی به روش سنتی در سطح بین کاشی‌ها فضای مناسبی را جهت رشد قارچ و کپک ایجاد خواهد کرد. از دیگر مزایای منحصر به فرد خمیر واترپروف، عدم ایجاد چنین مشکلی می‌باشد.

اهمیت بندکشی سرامیک کف دستشویی و حمام

اهمیت بندکشی سرامیک کف دستشویی و حمام

یکی از حساس‌ترین نقاط در محیط‌های مختلف که شدیدا در معرض رطوبت، مواد اسیدی و آلودگی‌ها قرار دارد، سرویس بهداشتی و حمام است.

استفاده از متریال پوششی مقاوم هم‌چون کاشی و سرامیک می‌تواند احتمال سرایت نم و آلودگی از این محیط به سایر اتاق‌ها و طبقات را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد. هم‌چنین بندکشی صحیح، به منظور جلوگیری از رسیدن رطوبت به دیواره‌ها و کف از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آن جا که محیط دستشویی و حمام به طور مرتب با شوینده‌ها در تماس است و مکررا با مواد اسیدی نظافت می‌شود، استفاده از پودرهای بندکشی ضداسید به منظور دوام بندها در طولانی مدت ضرورت دارد. به همین سبب توصیه می‌کنیم همواره در بندکشی کاشی و سرامیک حمام و دستشویی از مرغوب‌ترین متریال موجود در بازار استفاده کنید. فرموله بودن پودر بندکشی باعث شده است نیازی به اندازه‌گیری و ترکیب مواد با نسبت دقیق توسط مصرف‌کننده نداشته باشیم. بنابراین کار با این محصولات راحت است و حتی اشخاص غیرمتخصص هم می‌توانند برای ترمیم بندکشی‌ها در نقاط مختلف منزل استفاده کنند.

4 نکته مهم در بندکشی سرامیک کف دستشویی

در بندکشی سرامیک کف دستشویی، نکات زیر می‌توانند مهم و کاربردی باشند:

  1. آماده‌سازی سطح: قبل از بندکشی، اطمینان حاصل کنید که سطح کف تمیز، خشک و صاف است. حذف هرگونه لکه، روغن، چربی و ذرات غیرمناسب قبل از آغاز کار الزامی است.
  2. انتخاب چسب: از چسب مناسب برای بندکشی سرامیک استفاده کنید. بسته به نوع سرامیک و شرایط محیطی، چسب‌های مختلفی وجود دارند. هم‌چنین، توصیه می‌شود از چسبی با مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت استفاده کنید.
  3. اندازه‌گیری و برش: قبل از بندکشی، اندازه‌گیری دقیق ابعاد سرامیک‌ها را انجام دهید و نیاز به برش و تغییر ابعاد آن‌ها را بررسی کنید. از ابزارهای مناسب برای برش سرامیک استفاده کنید و از ایجاد ترک و خراش در سرامیک جلوگیری کنید.
  4. اجرای الگوها: برای ایجاد طرح‌ها و الگوهای متنوع در بندکشی سرامیک کف، می‌توانید از ترکیب رنگ‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف سرامیک‌ها استفاده کنید. قبل از شروع بندکشی، الگوها و طرح‌های خود را بر روی کاغذ آزمایش کنید.

بندکشی اصولی چقدر دوام دارد؟

معمولا عمر بند کشی به فرد مورد نظر دارد یا همان بنای کاشی کار هر چقدر بند کش دقت نمایید عمر بند کاشی بیتشر میود ولی بخاطر شستشو و حتی ضربه هایی که به دیوار میخورد ممکن است به مرمر در کاشی و سرامیک نیاز به تعمیر و پر کردن  داشته باشد و محصولات زیادی در این رابطه در بازار موجود است و محصول سنتی همان پودر سیمان و پودر سنگ است که میتوانید الک کنید و هر دو را قاطی نمایید و برای خود خمیر درزگیر بسازید.

کلام پایانی

طریقه بندکشی کاشی و سرامیک در انجام کاشی‌کاری اصولی الزامی است. ضمن اینکه نباید استفاده از چسب کاشی و سرامیک باکیفیت را فراموش کرد. شما می‌توانید برای فروش محصولات خود در حوزه ساخت و ساز با کارشناسان بخش فروش سیوان‌لند در تماس باشید. و یا برای استعلام قیمت پودر بندکشی و خرید انواع مصالح ساختمانی به همین صفحه مراجعه کنید.ما آماده یک گفتگو و همکاری گرم و صمیمانه با مهندسین و تولیدکنندگان در حوزه ساختمان سازی هستیم.

 

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *