حلال چسب کاشی چیست؟ آموزش کاربردی کندن چسب کاشی و سرامیک


قیمت چسب ساختمانی

حلال چسب کاشی معمولا ماده‌ای شیمیایی است که با حل کردن چسب در خود باعث می‌شود که پاک کردن آن از روی کاشی راحت‌تر شود. البته برای پاک کردن چسب از روی کاشی می‌توان از روش‌های دیگری به جز حلال‌ها هم استفاده کرد. در این مقاله از سیوان لند با ما همراه باشید تا روش‌های مختلف پاک کردن چسب کاشی را بررسی کنیم.

پاک کردن چسب از روی کاشی و سرامیک

بهترین روش برای پاک کردن چسب کاشی از روی سطح کاشی و سرامیک این است که بلافاصله بعد از اتمام کار و تا پیش از این که چسب خشک شود، آن را به وسیله یک اسفنج مرطوب تمیز کنیم؛ چون پاک کردن چسب کاشی بعد از خشک شدن آن کار بسیار سختی است. اما به هر حال ممکن است چند جایی از قلم بیفتد و چسب روی آن‌ها خشک شود.

حلال‌های چسب کاشی موادی شیمیایی هستند که چسب را در خود حل می‌کنند و کندن آن از روی سطح کاشی را راحت‌تر می‌کنند.
حلال چسب کاشی

در چنین مواقعی برای کندن چسب از روی کاشی و سرامیک هم می‌توان از روش مکانیکی استفاده کرد و هم از روش شیمیایی. روش‌های مکانیکی شامل به کار بردن ابزارهایی مثل کاردک و دریل چکشی و … است و روش شیمیایی هم همان استفاده از انواع حلال چسب کاشی است.

روش 1: استفاده از حلال چسب کاشی

امروزه هم برای چسباندن کاشی و سرامیک و هم برای بندکشی میان آن‌ها، به جای استفاده از ملات سیمانی از چسب‌های مخصوص این کار استفاده می‌شود. قدرت چسبندگی چسب‌های کاشی و سرامیک بسیار زیاد است و پاک کردن آن‌ها بسیار سخت. یکی از بهترین روش‌ها برای پاک کردن چسب از روی کاشی و سرامیک استفاده از حلال چسب کاشی است.
اما منظور از حلال چسب کاشی چیست؟ حلال‌های چسب موادی شیمیایی هستند که چسب با آن‌ها واکنش می‌دهد و می‌توانند چسب را در خودشان حل بکنند. برخی از متداول‌ترین حلال های چسب کاشی سرکه، استون و آب هستند. اما سرکه و آب تنها برای پاک کردن چسب از روی کاشی مناسب نیستند. برخی از حلال های چسب قوی‌تر عبارتند از:

  • اتنول
  • متانول
  • استون
  • ریموور
  • تتراکلرواتیلن
  • تولوئن
  • متیل استات
  • اتیل استات
  • هگزان
  • بنزن

نحوه استفاده از حلال‌های شیمیایی

برای استفاده از حلال چسب کاشی مقداری از آن را روی چسب اعمال کنید تا چسب نرم شود. بعد از نرم شدن چسب، آن را بکنید و کاشی را تمیز کنید.
استفاده از حلال چسب کاشی

برای استفاده از حلال های چسب کاشی، ابتدا باید مقدار کمی از آن را روی کاشی و سرامیک خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به آن‌ها آسیب نمی‌رساند. سپس سطح کاشی را تمیز کنید، مقداری از حلال را روی چسب اعمال کنید تا چسب نرم شود. بعد از نرم شدن چسب، آن را بکنید و کاشی را تمیز کنید. برای مثال روش استفاده از برخی حلال‌های شیمیایی چسب کاشی به شرح زیر است:
اسید استات: برای استفاده از اسید استات به عنوان حلال چسب کاشی، ابتدا مقداری از آن را روی چسب بریزید و اجازه دهید چسب نرم شود. بعد از آن با استفاده از یک تکه یخ یا جسم سرد دیگری روی چسب بکشید و آن را پاک کنید. در نهایت با یک پارچه تمیز باقی مانده‌ی آن را از روی کاشی پاک کنید.
الکل ایزوپروپیلیک: پارچه تمیزی را با الکل ایزوپروپیلیک آغشته کنید و روی چسب کاشی بمالید تا چسب نرم شود و وربیاید. بعد از این که چسب کنده شد، با یک پارچه‌ی تمیز دیگر کاشی را تمیز کنید.
اتانول: یک حلال چسب کاشی دیگر که زیاد از آن استفاده می‌شود، اتانول است. برای استفاده از اتانول هم مقدار کمی از آن را روی چسب بمالید تا چسب نرم شود و بتوانید آن را بکنید. در نهایت کاشی را با یک تکه پارچه تمیز کنید.

روش 2: استفاده از روش‌های مکانیکی

برای کندن چسب کاشی و سرامیک، به جز حلال‌ها می‌توان از کاردک و دریل چکشی هم کمک گرفت. البته بهتر است همین ابتدای کار متذکر شویم که استفاده از کاردک و دریل چکشی تنها برای کندن چسب کاشی که زیر کار است مناسب می‌باشد و اگر چسب روی خود کاشی یا سرامیک ریخته باشد، باید آن را به همان حلال‌ها پاک کرد. چرا که استفاده از کاردک و دریل می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سطح کاشی و سرامیک و خراش افتادن روی آن‌ها شود.

نحوه کندن چسب کاشی با کاردک

بعد از این که روی چسب کاشی آب جوش ریختید تا نرم شود، با کاردکی با زاویه 45 درجه زیر چسب بزنید تا کنده شود.
کندن چسب کاشی با کاردک

برای کندن چسب کاشی با استفاده از کاردک، ابتدا باید چسب را با آب جوش کمی نرم کرد. برای عملکرد بهتر آب جوش، می‌توانید یک فنجان سرکه هم به آن اضافه کنید. پس ابتدا بگذارید آب جوش بیاید (هر 1.5 لیتر آب جوش به اندازه ده هزار متر مربع می‌شود) و به آن سرکه اضافه کنید. سپس آب جوش آمده را روی سطح بریزید و چهل دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا آب چسب را نرم کند.
اگر روی چسب ترک‌هایی ایجاد شود، نشان دهنده این است که چسب در حال نرم شدن است. بعد از نرم شدن چسب، از یک کاردک برای کندن آن استفاده کنید. یک کاردک 2.5 سانتی می‌تواند برای این کار مناسب باشد. کاردک شما باید کاملا تیز باشد؛ کاردک را با زاویه 45 درجه روی کاشی بگذارید و با پتک پشت آن ضربه بزنید. انقدر با کاردک به زیر چسب‌ها بزنید تا کنده شوند.
اگر حس کردید چسب کاشی به اندازه کافی نرم نشده است، مجددا روی آن آب جوش و سرکه بریزید و سپس اقدام به کندن آن کنید. بهترین زاویه‌‌ی کاردک برای کندن چسب همان 45 درجه است. پس سعی کنید حتما این زاویه را حفظ کنید. اگر در حین کار احساس کردید لبه کاردک شما کند شده است، آن را با زاویه 20 درجه روی سنباده بکشید تا تیز شود.
بعد از این که چسب‌ها را تا جای ممکن به وسیله ضربات کاردک کندید، باقی مانده آن را با استفاده از سنگ جت از روی سطح پاک کنید. برای استفاده از دستگاه سنگ جت، آن را با حرکات رو به بالا و پایین روی سطح بکشید تا تمامی باقی مانده‌های چسب کاشی کنده شود.

نحوه کندن چسب کاشی با دریل چکشی

با استفاده از دریل چکشی با مته 5 تا 7 سانتی‌متری هم می‌توانید با زاویه 45 درجه زیر چسب کاشی بزنید و آن را بکنید.
کندن چسب کاشی با دریل چکشی

برای کندن چسب کاشی از دریل چکشی هم می‌توانید استفاده کنید. نحوه استفاده از دریل چکشی هم مطابق همان کاردک می‌باشد. برای این کار ابتدا مته مناسب (5 تا 7 سانتی‌متری) را در دریل بگذارید و آن را با زاویه 45 درجه زیر چسب بزنید تا چسب کنده شود. دقت کنید که زاویه دست شما از 45 درجه بیشتر نشود؛ اما برای جاهایی که احساس می‌کنید ضخامت چسب بیشتر است، می‌توانید زاویه را کمتر کنید.
برخی از دریل‌های چکشی خودشان قابلیت تنظیم درجه را دارند. اگر از چنین دریل‌هایی استفاده می‌کنید می‌توانید به دفترچه راهنمای آن‌ها مراجعه کنید تا زاویه و قدرت مناسب را پیدا کنید. بعد از این که تا جای ممکن چسب‌ها را با استفاده از دریل چکشی کندید، از کاردک و پتک استفاده کنید تا باقی‌مانده آن‌ها را از سطح جدا کنید. و در نهایت، با سنگ جت یا سنگ فرز سطح را به کلی از چسب پاک کنید.

جمع بندی

در این مقاله به شما گفتیم حلال چسب کاشی چیست و چطور باید با استفاده از آن‌ها چسب ریخته شده از روی کاشی و سرامیک را پاک کنید. همین طور به شما گفتیم که اگر قصد دارید چسب زیر کاشی را بکنید، چطور با استفاده از کاردک یا دریل چکشی این کار را انجام دهید.
اگر شما قصد خرید چسب کاشی را دارید، می‌توانید این کار از طریق سایت سیوان لند انجام دهید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که شما می‌توانید تمامی مصالح و تجهیزات ساختمانی مورد نیاز خود را از آن خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *