طرز تهیه چسب بتن در ملات، دوغاب، نازک کاری، لایه ضخیم و بندکشی


قیمت چسب ساختمانی

طرز تهیه چسب بتن در کیفیت و کارایی آن تاثیر بسزایی دارد؛ به همین دلیل هم این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از سیوان لند قصد داریم به شما بگوییم که فرمولاسیون تهیه چسب بتن چیست و برای استفاده از چسب بتن در ملات و دوغاب چطور باید آن را آماده کرد.

فرمولاسیون تهیه چسب بتن

برای تهیه چسب بتن باکیفیت باید از فرمولاسیون صحیح آن پیروی کنید. مواد اولیه‌ای که در تولید چسب بتن به کار می‌روند عبارتند از:

برای تهیه چسب بتن از این مواد استفاده می‌شود:رزین آب آنتی‌باکتریال آنتی‌فوم غلیظ‌کننده پخش‌کننده
تهیه چسب بتن
  • رزین‌ها: یکی از مهم‌ترین اجزای چسب بتن، رزین‌ها هستند. رزین‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاصی دارد، از جمله رزین اکریلیک، رزین هموپلیمر، رزین اپوکسی، رزین کوپلیمر، رزین هاردنر و … .
  • آب: آب در فرمولاسیون بسیاری از ملات‌ها، افزودنی‌ها و چسب‌های بتن وجود دارد. اما در مورد افزودنی‌های چسب بتن، تنها در آن انواعی که با رزین‌های بر پایه‌ی آب ساخته می‌شوند از آب استفاده می‌شود.
  • آنتی‌باکتریال‌ها: از آنتی‌باکتریال‌ها از این جهت در تهیه چسب بتن استفاده می‌کنند که جلوی فاسد شدن محصول نهایی را می‌گیرند و تاریخ مصرف آن را افزایش می‌دهند.
  • آنتی‌فوم: آنتی‌فوم‌ها یا دی‌فومرها از به وجود آمدن حباب در بتن جلوگیری می‌کنند.
  • غلیظ‌کننده‌ها: کاربرد غلیظ‌کننده‌ها در تهیه چسب بتن همانطور که از نامشان پیداست، غلیظ کردن چسب می‌باشد.
  • پخش کننده‌ها: وجود پخش‌کننده‌ها در چسب بتن کمک می‌کند که مواد بهتر پراکنده شوند. از جمله مهم‌ترین پخش‌کننده‌ها می‌توان به دی اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول اشاره کرد.

طرز تهیه چسب بتن در ملات

برای تهیه چسب بتن، ابتدا باید سیمان را در ظرف مناسب بریزید و به تدریج به آن آب اضافه کنید. آب را حتما باید به تدریج و به آهستگی به سیمان اضافه کنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند. هم‌چنین برای مخلوط کردن کلیه‌ی این مواد با هم بهتر است از میکسر برقی استفاده کنید. بعد از این که آب با سیمان مخلوط شد، نوبت به اضافه کردن شن یا ماسه می‌رسد.

برای تهیه چسب بتن در ملات ابتدا آب را به آرامی در میکسر به سیمان اضافه کنید، سپس ماسه را با آن‌ها ترکیب کنید. بعد از این که مخلوط به خوبی هم خورد، چسب بتن را به آن‌ها اضافه کنید و سه دقیقه هم بزنید.
طرز تهیه چسب بتن در ملات

نسبت ترکیب سیمان و ماسه و آب به استفاده‌ای که قرار است از ملات بشود بستگی دارد. بعد از این که سیمان و آب و ماسه به خوبی با هم مخلوط شدند، نوبت به اضافه کردن چسب بتن می‌رسد. بعد از اضافه کردن چسب بتن به مخلوط، آن‌ها را برای 3 دقیقه هم بزنید. چسب‌های بتن حاصل محلول‌های کلوئیدی پلیمرهای مختلف در آب می‌باشند و می‌توانند به راحتی قطعات بتنی را به هم بچسبانند.
چون چسب‌های بتن خاصیت روان‌کنندگی دارند، مخلوط کردن مواد با هم نباید زیاد طولانی شود. دقت کنید که پس از تهیه‌ی چسب بتن، تنها 3 ساعت فرصت دارید که از این ملات استفاده کنید. هم‌چنین بهتر است مخلوط به دست آمده را در هوای متعادل و به دور از نور مستقیم خورشید یا باد و باران قرار دهید.
میزان استفاده از چسب بتن در ملات به عوامل متعددی مانند کاربرد ملات، نسبت مواد به کار رفته در ملات، شرایط محیطی، نوع سطح، خواص مکانیکی مورد نظر و … بستگی دارد. اما به طور میانگین میزان چسب بتن استفاده‌شده، بین 5 تا 20 درصد از وزن سیمان است.

طرز تهیه چسب بتن در دوغاب

طرز تهیه چسب بتن برای دوغاب به این صورت است که باید 1 واحد چسب، 1 واحد آب و 4 واحد سیمان را با هم مخلوط کرد. هر 1 کیلو و نیم از ملات دوغاب به دست آمده، برای پوشش حدود 1 مترمربع از سطح کفایت می‌کند. پس بهتر است با توجه به مواردی که گفته شد، مقدار مخلوط مورد نیاز خود را محاسبه و سپس نسبت به تهیه‌ی آن اقدام کنید.

برای تهیه چسب بتن در دوغاب 1 واحد چسب، 1 واحد آب و 4 واحد سیمان را با هم مخلوط می‌کنند.
طرز تهیه چسب بتن در دوغاب

برای استفاده از روش دوغابی، ابتدا باید سطح کار را به خوبی خیس کرده تا اشباع شود. سپس دوغاب رقیق شده را به صورت لایه‌ای به ضخامت 2 میلی‌متر روی سطح بریزید. در این روش در اصل از دوغاب به عنوان یک بیس برای چسب بتن استفاده می‌کنند. بعد از اجرای لایه‌ی دوغاب، نوبت به ریختن چسب بتن می‌رسد.
چسب بتن را باید به سرعت تا پیش از خشک شدن آن روی سطح بریزید.دقت کنید که لایه چسب شما نباید ضخیم و غلیظ باشد. برای پخش کردن بهتر چسب بتن روی سطح، می‌توانید از برس یا افشانه استفاده کنید. بعد از این که چسب را روی سطح مورد نظرتان اعمال کردید، نوبت به اجرای لایه‌ی جدید بتن می‌رسد.

طرز تهیه چسب بتن برای نازک کاری

اگر قصد تهیه چسب بتن برای استفاده در نازک کاری و برای چسباندن کاشی و سرامیک دارید، آن را به روش زیر آماده کنید. از ترکیب مواد با این نسبت، حدود 50 لیتر ملات به دست می‌آید.

  • یک پاکت سیمان تازه
  • 50 کیلوگرم ماسه با دانه‌بندی متوسط
  • 10 لیتر چسب بتن
  • آب برای رقیق کردن چسب (معمولا به نسبت 1 به 1 با چسب)

طرز تهیه چسب بتن برای لایه‌های ضخیم

اگر قصد تهیه ملات چسب بتن برای مکان‌هایی را دارید که به لایه‌ی ضخیمی از چسب احتیاج است، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید. این نسبت ترکیب از مواد، حدود 100 لیتر ملات به شما می‌دهد.

  • یک پاکت سیمان تازه
  • 150 کیلوگرم ماسه با دانه‌بندی متوسط
  • 10 لیتر چسب بتن
  • آب به اندازه کافی

طرز تهیه چسب بتن برای بندکشی

در نهایت، اگر قصد ساخت چسب بتن برای بندکشی را دارید، با توجه به اندازه درز بین کاشی‌ها از یکی از نسبت‌های زیر استفاده کنید:
اندازه درز تا 3 میلی‌متر: 1 پاکت سیمان، 50 کیلوگرم ماسه نرم، 10 لیتر چسب بتن
اندازه درز تا 12 میلی‌متر: 1 پاکت سیمان، 100 کیلوگرم ماسه نرم، 10 لیتر چسب بتن
اندازه درز بیش از 12 میلی‌متر: 1 پاکت سیمان، 150 کیلوگرم ماسه نرم، 10 لیتر چسب بتن

کلام آخر

چسب بتن کاربردهای گوناگونی دارد. در این مقاله به شما گفتیم برای استفاده از چسب بتن در ملات، دوغاب، نازک کاری، لایه‌های ضخیم و بندکشی چه کار باید بکنید. شما می‌توانید برای خرید یا اطلاع از قیمت چسب بتن به سیوان لند مراجعه کنید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است و پلتفرمی است برای خرید و فروش مصالح و تجهیزات ساختمانی به صورت آنلاین. شما می‌توانید انواع مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از این سایت خرید کرده و در محل پروژه تحویل بگیرید.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *