چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری ؟ بررسی تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری


قیمت چسب ساختمانی

تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری تنها به حالت آن‌ها محدود نمی‌شود و این چسب‌ها از نظر ترکیبات، نحوه استفاده، مکان‌های استفاده، کاربرد، میزان مصرف، زمان مصرف و … با هم تفاوت دارند. از همین رو هم ما در این مقاله از سیوان لند تصمیم گرفتیم که به بررسی فرق بین چسب کاشی پودری و خمیری بپردازیم و در آخر به شما بگوییم چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری.

تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری چیست؟

چسب‌ کاشی در دو نوع چسب کاشی پودری و چسب کاشی خمیری تولید می‌شود. چسب کاشی پودری، همان طور که از نام آن پیداست، به صورت پودری است و باید آن را با آب مخلوط کرد تا ملات چسب به دست بیاید. اما چسب‌های خمیری به صورت آماده به مصرف هستند و دیگر نیازی نیست آن‌ها را با چیزی مخلوط کرد. تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری به همین موضوع محدود نمی‌شود و این چسب‌ها از جنبه‌های مختلف دیگری با هم تفاوت دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری به ترکیبات، نحوه استفاده، مکان‌های استفاده، کاربرد، میزان مصرف و زمان مصرف آن‌ها برمی‌گردد.
تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری

ترکیبات

چیزی که باعث تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری می‌شود، تفاوت در ترکیبات آن‌هاست. چسب کاشی پودری بر پایه‌ی سیمان ساخته می‌شود. هم‌چنین در ترکیبات این چسب از پلیمر، فیلرهای معدنی و افزودنی‌های چسب‌دار استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در چسب کاشی پودری نه تنها باعث استحکام و مقاومت آن شده‌اند، بلکه پلیمر موجود در آن باعث جلوگیری از نفوذ آب به آن هم می‌شود.
در مقابل، چسب کاشی خمیری بر پایه‌ی رزین اکریلیک است و در ساخت آن از پلیمرهای مصنوعی، فیلرهای میکرونیزه معدنی، ترکیبات شیمیایی آب‌بند کننده و موادی که باعث تقویت چسبندگی می‌شوند هم استفاده می‌شود.

آماده‌سازی پیش از استفاده

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، چسب کاشی خمیری بر پایه سیمان و به صورت پودری می‌باشد و همان طور که برای آماده کردن ملات‌های سیمانی باید آن‌ها را با آب مخلوط کرد، با این چسب نیز باید همین کار را کرد تا به صورت خمیری دربیاید و قابل استفاده باشد.

چسب کاشی پودری را باید با آب مخلوط کرد تا به صورت خمیری دربیاید. اما چسب کاشی خمیری آماده به مصرف است.
آماده‌سازی پیش از استفاده

اما چسب کاشی خمیری خودش از همان ابتدا به صورت خمیری است و دیگر نیازی به ترکیب شدن با مواد دیگر ندارد. برای کاشی کاری با چسب خمیری بهتر است ابتدا ناهمواری‌های سطح برطرف و سطح تمیز شود؛ سپس با استفاده از پرایمر زیرسازی مناسب صورت گیرد و در نهایت با استفاده از این چسب، کاشی‌ها چسبانده شوند.

مکان مورد استفاده

دیگر تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری مکانی است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. چسب کاشی پودری برای مکان‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند مناسب‌تر است و در این مکان‌ها نمی‌توان از چسب خمیری استفاده کرد. چسب کاشی خمیری خاصیت آب‌بندی ندارد و نسبت به چسب پودری استحکام و مقاومت کمتری دارد.

چسب کاشی خمیری تنها برای کاشی کاری دیوار مناسب است، اما از چسب پودری هم برای کف و هم برای دیوار می‌توان استفاده کرد.
مکان مورد استفاده

مدت زمان خشک‌شدن

چسب‌های کاشی پودری و خمیری هرکدام زمان محدودی برای استفاده دارند و پس از گذشت چند ساعت که در معرض هوای آزاد هستند خشک خواهند شد و خاصیت خود را از دست می‌دهند.
معمولا این زمان برای چسب‌های پودری 24 ساعت و برای چسب‌های خمیری 72 ساعت است. البته چسب کاشی پودری اگر با آب مخلوط نشده باشد و در ظرف دربسته نگهداری شود، تا دو سال تاریخ انقضا دارد.

میزان مصرف

آخرین تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری را می‌توان مربوط به میزان مصرف آن‌ها دانست. معمولا برای کاشی کاری با چسب به ازای هر مترمربع به 5 تا 7 کیلوگرم چسب خمیری یا 3 تا 5 کیلوگرم چسب پودری احتیاج است. مقدار دقیق میزان مصرف از هر کدام به ضخامت لایه‌ی چسب بستگی دارد.

به ازای هر مترمربع به 5 تا 7 کیلوگرم چسب خمیری یا 3 تا 5 کیلوگرم چسب پودری احتیاج است.
میزان مصرف چسب بتن اپوکسی

مقایسه چسب کاشی پودری و خمیری

تمام مواردی که در بالا عنوان شدند را می‌‌توانید به صورت خلاصه در جدول زیر مشاهده کنید.

چسب کاشی پودری چسب کاشی خمیری
ترکیبات سیمان، پلیمر، فیلرهای معدنی و افزودنی‌های چسب‌دار رزین اکریلیک، پلیمرهای مصنوعی، فیلرهای میکرونیزه معدنی، ترکیبات شیمیایی آب‌بند کننده و موادی تقویت‌کننده چسبندگی
آماده‌سازی پیش از استفاده ترکیب با آب ندارد
مکان مورد استفاده مناسب برای مکان‌های مرطوب نامناسب برای مکان‌های مرطوب
مدت زمان خشک‌شدن 24 ساعت 48 ساعت
میزان مصرف 3 تا 5 کیلو (به ازای هر مترمربع) 5 تا 7 کیلو (به ازای هر مترمربع)

چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری ؟

در بالا به طور کامل و جامع تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری را بررسی کردیم. مزیت چسب کاشی خمیری نسبت به پودری این است که این چسب‌ها آماده به مصرف هستند و کار با آن‌ها راحت‌تر است. به همین دلیل هم افرادی که تخصص کافی در کاشی کاری ندارند، استفاده از آن را ترجیح می‌دهند. اما تقریبا تنها برتری چسب خمیری نسبت به پودری همین مورد است و در دیگر موارد چسب پودری از خمیری پیشی گرفته است.
چسب کاشی پودری مقاومت و استحکام بهتری نسبت به مدل خمیری دارد، چسبندگی آن بالاتر است و خاصیت ارتجاعی آن هم بیشتر است. چسب کاشی خمیری تنها برای کاشی کاری دیوار مناسب است، اما از چسب پودری هم برای کف و هم برای دیوار می‌توان استفاده کرد. چسب کاشی خمیری در برابر رطوبت مقاوم نیست و نمی‌تواند تغییرات شدید آب و هوایی و سرما و گرمای زیاد را تحمل کند.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری را بررسی کردیم. در نهایت تصمیم‌گیری این که چسب کاشی خمیری بهتر است یا پودری را برعهده خود شما می‌گذاریم. شما می‌توانید برای خرید یا استعلام قیمت چسب کاشی در هر دو نوع پودری و خمیری به سیوان لند مراجعه کنید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است و شما می‌توانید تمام مصالح و تجهیزات ساختمانی خود را با بهترین قیمت به صورت آنلاین از این سایت خریداری کنید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *