چسب کاشی پودری چیست؟ بررسی ویژگی‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن


قیمت چسب ساختمانی

چسب‌ کاشی و سرامیک عمدتا در دو نوع چسب کاشی پودری و چسب کاشی خمیری هستند. همانطور که از نام این چسب‌ها پیداست، چسب‌های پودری به صورت پودری هستند که برای استفاده از آن‌ها، ابتدا باید با آب ترکیبشان کرد. این چسب‌ها بر پایه‌ی سیمان هستند که در ترکیب با آب به صورت ملات آماده در می‌آیند. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی چسب کاشی پودری، ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

چسب کاشی پودری چیست؟

چسب کاشی پودری یکی از مدل‌های چسب کاشی است. این چسب‌ها بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر هستند و در مقایسه با چسب‌های خمیری مقاوم‌تر می‌باشند. چسب پودری کاشی در برابر نفوذ آب مقاوم است و به همین دلیل هم می‌توان در قسمت‌های مختلف سازه از آن استفاده کرد. به عبارتی یک تفاوت چسب کاشی پودری و خمیری را می‌توان همین موضوع دانست که چسب های خمیری برای مکان‌هایی مثل حمام و سرویس بهداشتی که در معرض دائمی آب و رطوبت قرار دارند مناسب نمی‌باشند؛ اما چسب پودری کاشی را می‌توان در این مکان‌ها استفاده کرد.

چسب کاشی پودری یکی از انواع چسب‌های کاشی و بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر است.
چسب کاشی پودری

چسب کاشی پودری معمولا در بسته‌بندی‌های 20 کیلوگرمی روانه بازار می‌شود. میزان آبی که برای ساخت ملات با چسب کاشی پودری نیاز است، ممکن است بسته به نوع چسب متفاوت باشد. اما این مقدار به طور متوسط 5 تا 7 لیتر آب به ازای هر بسته است. توصیه می‌شود ضخامت لایه‌ی چسبی که روی سطح کشیده می‌شود بین 3 تا 7 میلی‌متر باشد، که البته این مقدار هم بسته به شرایط ممکن است بیشتر شود. به طور معمول با هر کیسه 20 کیلویی چسب هم می‌توان حدود 4 مترمربع را کاشی کرد.

ویژگی‌های چسب کاشی پودری چیست؟

  • وجود پلیمر در مواد اولیه‌ی چسب پودری کاشی باعث شده است که این چسب‌ها در برابر نفوذ رطوبت مقاوم باشند.
  • استفاده از چسب کاشی پودری باعث می‌شود که برخی هزینه‌های کاشی کاری، مثل دوغاب‌ریزی، کاهش پیدا کند.
  • به دلیل ترکیبات موجود در چسب کاشی پودری می‌توان از آن برای چسباندن کاشی روی سطوح مختلف استفاده کرد.
  • این چسب‌ها قدرت چسبندگی بالایی دارند و علاوه بر کاشی و سرامیک برای چسباند نماهای سبک هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • چسب کاشی پودری مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارد.
  • درصد اختلال این چسب با آب بسیار زیاد است.
به دلیل ترکیبات موجود در چسب کاشی پودری می‌توان از آن برای چسباندن کاشی روی سطوح مختلف استفاده کرد.
ویژگی‌های چسب کاشی پودری

نحوه استفاده از چسب کاشی پودری

برای استفاده از چسب پودری کاشی باید آن را با آب مخلوط کنید. چسب‌های پودری کاشی دارای مدل‌های متنوعی هستند که دستورالعمل میزان ترکیب آن‌ها با آب، روی هر کدام نوشته شده است. توجه داشته باشید که در هر مرحله باید تنها میزانی از آن را با آب ترکیب کنید که می‌توانید ظرف دو ساعت آن را مصرف کنید. هم‌چنین هربار باید مقداری از سطح را چسب کاشی پودری بکشید که می‌‌توانید ظرف نیم ساعت کاشی‌ها را روی آن بچسبانید.
سطحی که می‌خواهید روی آن را با استفاده از چسب پودری کاشی کنید، باید خشک و تمیز باشد. پس پیش از شروع به کار آن را از هرگونه آلودگی و چربی پاک کنید و اجازه دهید خشک شود، سپس روی آن را چسب بزنید. برای کشیدن ملات آماده‌شده‌ی چسب کاشی پودری روی سطح، باید از ماله‌ی شیاردار استفاده کنید و روی ملاتی که روی سطح کشیده‌اید را شیار بیندازید.

برای استفاده از چسب کاشی پودری باید آن را براساس دستورالعمل روی آن با آب مخلوط کنید.
نحوه استفاده از چسب کاشی پودری

اگر سطح شما دارای رطوبت بالایی است، علاوه بر روی سطح، پشت کاشی را هم به طور کامل چسب بکشید تا قدرت چسبندگی افزایش یابد. البته در چنین شرایط زمان خشک شدن چسب طولانی خواهد شد و بهتر است که به روی کاشی‌ها فشار ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا به خوبی در جای خود بچسبند.
ضخامت لایه‌ی چسب کاشی پودری بر اساس قدرت چسب و وزن کاشی‌ها مشخص می‌شود. اما به طور کلی ضخامت آن نباید زیاد باشد. در مورد استفاده از چسب کاشی پودری روی سطحی که از پیش کاشی شده است هم، ابتدا باید ایرادات مربوط به بندکشی و شکستگی کاشی‌های قدیمی را برطرف کنید، سپس روی آن‌ها را خراش بیندازید و بعد اقدام به کشیدن چسب بر روی آن‌ها بکنید.

مزایای چسب کاشی پودری

چسب کاشی پودری دارای مزایای متعددی است که در زیر برخی از آن‌ها را بیان کرده‌ایم. در مقاله‌ای دیگر نیز به بررسی معایب چسب کاشی و سرامیک پرداخته‌ایم.

  • سهولت اجرا
  • ماندگاری بالا
  • جلوگیری از ترک خوردن کاشی‌ها
  • خاصیت ضدآبی و جلوگیری از نفوذ آب به پشت کاشی و ایجاد قارچ و کپک
  • قدرت چسبندگی بالا
  • امکان استفاده بر روی سطوح افقی و عمودی

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی چسب‌های پودری کاشی و سرامیک پرداختیم. به طور کلی چسب‌های کاشی و سرامیک در دو نوع پودری و خمیری هستند. نوع پودری را باید با آب مخلوط کرد تا چسب به دست بیاید. این چسب قدرت بیشتری دارد و در برابر نفوذ آب هم مقاوم است. با دیگر مزایا و نحوه‌ی استفاده از چسب پودری کاشی در بالا آشنا شدید. شما می‌توانید برای خرید چسب کاشی و سرامیک یا دیگر انواع چسب های ساختمانی به سیوان لند مراجعه کنید. سیوان لند بازار آنلاین صنعت ساختمان است که به فروش انواع مصالح ساختمانی اشتغال دارد. تأمین‌کنندگان مختلفی در سیوان لند فعال هستند و به فروش مصالح مشغولند؛ از همین رو شما می‌توانید محصولات متنوع را با یکدیگر مقایسه و بهترین خرید را انجام دهید.

به این نوشته امتیاز دهید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *